נטפליקס
צילום: דאלי

המלכודת של נטפליקס: כשהצלחה גדולה מדי הופכת לנטל

החברה דיווחה על תוצאות חזקות ברבעון השני אך המניה צנחה ב-5% עקב ציפיות לצמיחה פנומנלית והתחרות הגוברת מול יוטיוב מעוררת שאלות על העתיד

אדיר בן עמי | (1)

כאשר חברה מציגה תוצאות חיוביות בכלל המדדים בדוחותיה אך מנייתה יורדת בכ-5% עם פרסום הדוחות, מתעוררת שאלה ביחס לפער בין ביצועים לבין ציפיות. נטפליקס Netflix, Inc היא דוגמה למצב זה: מובילה בתחום הסטרימינג, אך נתונה ללחץ מצד תחזיות עתידיות שהשוק מייחס לה. הדו"חות הכספיים לרבעון השני מצביעים על צמיחה בהכנסות, שיפור ברווחיות ותוצאות העולות על תחזיות האנליסטים. למרות זאת, המניה ירדה, כאשר היא נסחרת לפי מכפיל רווח עתידי של 44 – נתון המעיד על ציפיות גבוהות במיוחד להמשך הצמיחה.


החברה צפויה לרשום השנה רווח תפעולי של כ-13.5 מיליארד דולר, לעומת 1.4 מיליארד דולר בלבד בפעילות הסטרימינג של דיסני – פער הממחיש את יתרונה התפעולי של נטפליקס ביחס למתחרות בתחום המדיה. עם שווי שוק של מעל 514 מיליארד דולר – יותר מכפליים מזה של דיסני – נטפליקס מחויבת להציג תוצאות יוצאות דופן כדי לעמוד בציפיות. לפי פרסומים, החברה מציבה לעצמה יעד להכפיל את הכנסותיה עד שנת 2030 ולשאוף לשווי שוק של טריליון דולר.


תחום הפרסום הדיגיטלי

היעדים העתידיים נשענים, בין היתר, על תחומים חדשים יחסית לפעילות החברה, ובפרט תחום הפרסום הדיגיטלי. נטפליקס שואפת להכפיל את הכנסותיה מפרסום השנה, אך תחום זה עדיין מהווה שיעור קטן מההכנסות הכוללות.


תחזיות האנליסטים מצביעות על הכנסות של כ-3.9 מיליארד דולר מפרסום בשנת 2025 – פחות מ-9% מהכנסות צפויות של כ-45 מיליארד דולר. המשמעות היא צורך בהתרחבות ניכרת בתחום הפרסום לצורך הצדקת השווי הנוכחי.


האתגרים של נטפליקס

מלבד אתגרי ההכנסות, קיימת מגמה של ירידה בצפייה. לפי מיכאל מוריס מגוגנהיים, חלה ירידה של 1.5% ביוני ו-2.5% במאי בהיקף הצפייה הכולל – מגמה שעשויה להעיד על רוויה בקרב המשתמשים הקיימים.


אתגר נוסף נובע מהתחרות מול יוטיוב. לפי נתוני נילסן, מאז תחילת השנה שעברה, יוטיוב מובילה בשיעור הצפייה בטלוויזיה האמריקנית. בנוסף, היא מייצרת כ-37 מיליארד דולר בשנה מהכנסות פרסום – סכום גבוה פי עשרה מזה של נטפליקס.


התחרות מול פלטפורמות חינמיות המבוססות על תוכן משתמשים מעוררת שאלות בנוגע ליכולת של מודל המבוסס על תוכן מקצועי בלבד להתחרות על תשומת הלב של הצרכן, במיוחד כאשר בסיס המשתמשים של יוטיוב רחב בהרבה. ג'ייסון באזינט מבנק סיטיגרופ הציע לאחרונה כי נטפליקס תבחן פתיחת הפלטפורמה ליוצרי תוכן פרטיים – מהלך שיכול לייצר תחרות ישירה עם יוטיוב, אך ידרוש שינוי מהותי במבנה העסקי של החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות מעמדה המוביל כיום בתחום הסטרימינג, נטפליקס נדרשת להיערך לשלב הבא – התחרות על מודל הבידור הדיגיטלי הרחב, שבו הפלטפורמה מהווה גם זירת תוכן ולא רק ספקית תוכן מקצועי. החברה ניצבת בפני החלטה עקרונית: להמשיך לפעול כחברת סטרימינג תוך שמירה על קצב צמיחה מתון, או לשאוף להפוך לפלטפורמה דיגיטלית רחבה יותר.


נטפליקס נסחרת כיום לפי שווי של 514.6 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-35% מתחילת השנה וב-88% ב-12 החודשים האחרונים.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ליטאי 20/07/2025 20:25
    הגב לתגובה זו
    חודש חינם.
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.