
הסיבה הרשמית להתרסקות הדרימליינר - ניתוק הדלק למנועים; איך זה קורה?
אין עדיין דוח חקירה סופי, אבל מה שפורסם בשעות האחרונות, מעלה תמיהות גדולות בעולם התעופה; האם תוצאות החקירה מבושלות?
עולם התעופה בתדהמה - שני מתגי הפסקת הדלק הופעלו בטיסה של הדרימליינר באייר אינדיה שהתרסק וגרם למותם של 241 נוסעי המטוס, כשרק אחד ניצל. בנוסף נהרגו מההתרסקות 34 אנשים נוספים שהיו על הקרקע.
על דוח של הרשות החוקרת ההודית מהיום מתגי ניתוק-הפסקת הדלק הופעלו במקביל וגרמו להפסקת פעילות המנועים - כך מדווחים בתקשורת האמריקאית וההודית. על פי הדיווחים, הלשכה לחקר תאונות מטוסים של הודו AAIB הדגישה כי מדובר בדוח ראשוני.
על פי הדיווח, המטוס הגיע למהירות אוויר של 180 קשר כאשר מתגי ניתוק הדלק של שני המנועים "עברו ממצב RUN למצב CUTOFF בזה אחר זה עם פער זמן של כשנייה".
"בהקלטת קול תא הטייס, נשמע אחד הטייסים שואל את השני מדוע ניתק. הטייס השני ענה שהוא לא עשה זאת", כך נכתב בדיווחים, ערכי ההמראה במנועים החלו לרדת, ואספקת הדלק למנועים נותקה.
- הקופסאות השחורות של הדרימליינר שהתרסק - מה הן כוללות ואיך הן מפוענחות?
- התרסקות הדרימליינר - ממצאי החקירה והסיבה המפתיעה לאיבוד השליטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צילומי שדה התעופה מראים את טורבינת ראם אייר, מקור כוח חירום במטוס, שנפרס במהלך הטיפוס הראשוני של המטוס לאחר ההמראה, דבר שמבטא ומלמד שהמנועים אכן הופסקו. המטוס החל לאבד גובה לפני שחצה את חומת ההיקף של שדה התעופה.
על פי הדו"ח, לא נצפתה פעילות משמעותית של ציפורים בסביבת נתיב הטיסה. זו נקודה חשובה כי אחת האפשרויות להתרסקות היתה אפשרות שציפור נשאבה למנוע של המטוס. אפשרות נוספת שדווח עלייה בתקשורת היתה תקלה בפין של כיסא הנהג שגרם להורדה של ידית שאחראית על הפעלת המנועים.
"כאשר מתגי בקרת הדלק מועברים ממצב CUTOFF ל-RUN בזמן שהמטוס בטיסה, בקרת מנוע כפולה בעלת סמכות מלאה של כל מנוע מנהלת אוטומטית רצף של הצתה מחדש והחזרת דחף של הצתה והכנסת דלק", נכתב בדו"ח. שניות לאחר שהמנועים ניסו להידלק מחדש, טייס אחד קרא, "MAYDAY MAYDAY MAYDAY". הבקר קרא לסימן הקריאה של המטוס, אך לא קיבל תגובה וצפה במטוס מתרסק מרחוק.
- מגזר הביוטק מתעורר - האם הפעם זה אמיתי?
- טראמפ מאותת על נסיגה במלחמת הסחר: "המכסים של 100% לא יישארו" - פסגה עם שי בעוד שבועיים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- שער הדולר מזנק ב-1.1%, קמטק תזנק מחר במעל 12%
הלם בעולם התעופה ושאלות קשות
ובכן, בעולם נשאלות שאלות קשות והתחושות קשות ביותר, האם פעולה מכוונת? מעשה טרור? הקביעה של החקירה היא קביעה קשה ועל פי מומחים אינה סוף פסוק.
בעבר הFAA חקר מקרים רבים של מתגי הפסקת דלק במטוסים שונים ומצא 104 מקרים מאז 2008 של הפעלת מתגי הפסקת דלק בשוגג, מתוכם 64 מקרים של תפעול מתגים לא נכון ו-24 מקרים בהם המתגים הופעלו לחיתוך אספקת הדלק עקב ליקוי ושחיקה במנגנון ההגנה ומניעת תנועה לא רצונית של המתגים.
אין פירוט ותיעוד גלוי למטוסים בהם התגלו מתגים פגומים, פרט לאיזכור מטוס פייפר, ויש להניח שקיימים סוגים שונים של מתגים.
ה-NTSB פרסם הנחיות מניעה בבולטין מספר 076 הקורא לפעולות תחזוקה למניעת מקרים של תקלה מכנית במתגי חיתוך הדלק. האם איר אינדיה ביצע את פעולות התחזוקה הנדרשות? לכך אין התייחסות בדוח הראשוני.
האם מתגים אלה היו הגורם ב-787 או אכן גורם אנושי בלבד? עולם התעופה בהלם והשאלות קשות! העובדה ששני מתגי חיתוך הדלק הופעלו אחד אחר השני בפער זמן קטן מפחית סיכוי לתקלה מכנית טכנית במתגים.
הדוח הראשוני לא מתייחס לתקלת תוכנה (TCMA) אפשרית עליה התריע בעבר הNTSB. התבהרות צפוייה בדוח הסופי, כנראה בעוד חודשים מספר. הסבר על כך ניתן בסוף הכתבה: התרסקות הדרימליינר - ממצאי החקירה והסיבה המפתיעה לאיבוד השליטה.
לכתבות קשורות:
הקופסאות
השחורות של הדרימליינר שהתרסק - מה הן כוללות ואיך הן מפוענחות?
הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?
הסכם מכירה של מטוס נוסעים בין בואינג לחברת תעופה כולל סעיף הקובע מחויבות חברת התעופה להעביר את הקופסאות השחורות והממצאים לבואינג. ההסכם נוסח עוד בשנת 1962. ההסכם אושרר על ידי שלטונות התעופה בארה״ב וההודים יודעים זאת אך למרות זאת העדיפו לבצע את החקירה בעצמם. האם זה מעיד על רצון לשלוט בתוצאות החקירה? צריך להזכיר כי יש חשיבות גדולה מבחינה כלכלית, תדמיתית ובכלל באם מדובר בתקלה טכנית, איזה סוג של תקלה טכנית, באחריות מי מהצדדים-גופים - האם באחריות חברת התעופה, אחריות יצרנית המטוסים - ג'נרל אלקטריק או יצרנית המטוס - בואינג; והאם זאת טעות אנוש, או פעולה מכוונת!
הדוח הראשוני מעורר ספקות כי הסיכוי שאירוע כזה יקרה במקביל ובאופן לא מכוון, הוא נמוך במיוחד.
עופר הבר הוא מהנדס בכיר ועובד בואינג לשעבר; לכל הטורים הקודמים של עופר הבר
- 10.אנונימי 13/07/2025 09:26הגב לתגובה זובהודו שלא שפויים
- 9.רונן 13/07/2025 07:57הגב לתגובה זומאות ואלפי מטוסים מהסוג הזה טסים בעולם ואצל ההודים זה קרה פעם שניה תוך מספר שבועות. היתה ידיעה מס שבועות לאחר התאונה הזאת ששוב היה כשל בשדה התעופה בהודו שיצאו מזה למזלם בלא פגע. אולי הטייסים לא מספיק מיומנים שם.
- 8.אולי חבלה מכוונת (ל"ת)אנונימי 12/07/2025 21:04הגב לתגובה זו
- 7.טרופר 12/07/2025 18:49הגב לתגובה זווהטייס בתגובה משך את המצערות לאחור באינסטניק שלו להאחז....הסיפור הזה נכון
- 6.מעניין למה בישראל לא התרסק מטוס אחד ובמדינות עולם שלישי כן. (ל"ת)אנונימי 12/07/2025 14:39הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 12/07/2025 11:34הגב לתגובה זוצריך לשקול להציב מצלמות בתוך תא הטייסיםכדי לנטר את מהלך הטיסה.נכון פוגע בפרטיות אך בטיחותי
- 4.אנונימי 12/07/2025 10:54הגב לתגובה זוכאשר מתגי בקרת הדלק מועברים ממצב CUTOFF לRUN בזמן שהמטוס בטיסה בקרת מנוע כפולה בעלת סמכות מלאה של כל מנוע מנהלת אוטומטית רצף של הצתה מחדש והחזרת דחף של הצתה והכנסת דלק. בליל של מלים שאפילו גוגל טרנסלייט היה מתבייש בו
- 3.אנונימי 12/07/2025 10:49הגב לתגובה זולא מבין איך לא קיימת הגנה על המפסקים האלה. למשל לחייב לחיצה כפולה על המפסק עם התראה קולית לאחר לחיצה ראשונה
- עופר הבר 12/07/2025 17:31הגב לתגובה זוכדי להפעיל את המתג יש לאחוז ב2 עד 3 אצבעות לסובב ולהרים מעל מכשול ולהוריד. חייבת להיות פעולה רצונית. שים לב כי אפשרית גם תקלת תוכנה כמוזכר בכתבה. לעת עתה מסקנות הוועדה ראשוניות ומעלות תהיות רבות בעולם התעופה
- קיים מנגנון הגנה לא ניתן להפסיק אותם בטעות נדרשת פעולה פוזיטיבית ביותר בכדי להפסיקם (ל"ת)קברניט 12/07/2025 13:22הגב לתגובה זו
- 2.בא 12/07/2025 10:40הגב לתגובה זוהתאונה הזאת מזכירה את נפילת מטוס קרב רוסי על קהל אחרי שהמנועים שלו הפסיקו לעבוד.אם אתם מאמינים במשהוא אחר מאשר האמת כדאי שתפסיקו!! !
- 1.אנונימי 12/07/2025 09:03הגב לתגובה זועכשיו יופעלו גם לחצים של אינטרסנטים למיניהם והמת ישאר יתום

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים
לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15% הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.
ההגעה לנאסדק
החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%.
תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.
המציאות לא עמדה בציפיות
מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.
- שימו לב לשווקים המתעוררים, ואיך לא לשלם לשוק ״שכר סופרים״?
- איזה מניות ביטחוניות מעניינות? ואיזה מניה סולידית יכולה להפתיע?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.

טראמפ מאותת על נסיגה במלחמת הסחר: "המכסים של 100% לא יישארו" - פסגה עם שי בעוד שבועיים
זו הסיבה שהשווקים מחקו את הירידות - טראמפ כנראה מחפש סולם
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שידר רמזים ראשונים לאפשרות של פשרה. טראמפ אמר כי המכסים הגבוהים שאיים להטיל על יבוא מסין "אינם בני קיימא" ואישר את כוונתו להיפגש עם נשיא סין שי ג'ינפינג בעוד כשבועיים. הפגישה מתוכננת בשולי ועידת APEC בדרום קוריאה, שתתקיים בסוף אוקטובר, לאחר סדרה של עימותים שלא הוכרעו.
בשבועות האחרונים טראמפ איים להטיל מכס נוסף של 100% על יבוא סיני החל מ-1 בנובמבר, מהלך שצפוי היה להעמיק את המתיחות לרמה חדשה מאז תחילת העימות. איום זה הגיע על רקע הגבלות סיניות על יצוא מינרלים נדירים, שהן תגובה להטלת מכסים קיימים מצד ארה"ב.
העימות המסחרי החל כחלק ממדיניות "אמריקה ראשונה" של טראמפ, שכללה הטלת מכסים על מוצרים סיניים כדי להפחית את הגירעון המסחרי ולגן על תעשיות מקומיות. סין הגיבה במכסים נגדיים על סחורות אמריקאיות כמו סויה ומטוסים. עד כה, העימות גרם להפחתה של כ-20% בסחר הדו-צדדי והשפיע על שרשרות אספקה גלובליות, במיוחד בתחומי הטכנולוגיה והחקלאות.
סימנים לפשרה: "הכול יהיה בסדר"
למרות ההסלמה, טראמפ מאותת על ריכוך. בראיון לרשת פוקס ביזנס הוא אמר: "המספר הזה כנראה לא יישאר", והוסיף כי סין "כפו" עליו את הצעד הזה, ולא מדובר ביוזמה אסטרטגית.
- איך טראמפ הרוויח מיליארד דולר בקריפטו
- טראמפ נגד ספרד: מאיים בסנקציות כלכליות על רקע סירובה להגדיל הוצאות ביטחוניות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאוחר יותר, בפוסט ברשת Truth Social, טראמפ כתב: "אל תדאגו מסין, הכול יהיה בסדר", ותיאר את שי ג'ינפינג כ"מנהיג מכובד מאוד". מזכיר האוצר סקוט בסנט אישר כי הפגישה עם שי עדיין מתקיימת, ורמז על אפשרות להארכת הפסקת האש.