מטוס דרימליינר של חברת אייר אינדיאה, צילום: רשתות חברתיותמטוס דרימליינר של חברת אייר אינדיאה, צילום: רשתות חברתיות

הסיבה הרשמית להתרסקות הדרימליינר - ניתוק הדלק למנועים; איך זה קורה?

אין עדיין דוח חקירה סופי, אבל מה שפורסם בשעות האחרונות, מעלה תמיהות גדולות בעולם התעופה; האם תוצאות החקירה מבושלות? 

עופר הבר | (12)

עולם התעופה בתדהמה - שני מתגי הפסקת הדלק הופעלו בטיסה של הדרימליינר באייר אינדיה שהתרסק וגרם למותם של 241 נוסעי המטוס, כשרק אחד ניצל. בנוסף נהרגו מההתרסקות 34 אנשים נוספים שהיו על הקרקע. 

על דוח של הרשות החוקרת ההודית מהיום מתגי ניתוק-הפסקת הדלק הופעלו במקביל וגרמו להפסקת פעילות המנועים - כך מדווחים בתקשורת האמריקאית וההודית.  על פי הדיווחים, הלשכה לחקר תאונות מטוסים של הודו AAIB הדגישה כי מדובר בדוח ראשוני.

 על פי הדיווח, המטוס הגיע למהירות אוויר של 180 קשר כאשר מתגי ניתוק הדלק של שני המנועים "עברו ממצב RUN למצב CUTOFF בזה אחר זה עם פער זמן של  כשנייה".

"בהקלטת קול תא הטייס, נשמע אחד הטייסים שואל את השני מדוע ניתק. הטייס השני ענה שהוא לא עשה זאת", כך נכתב בדיווחים, ערכי ההמראה במנועים החלו לרדת, ואספקת הדלק למנועים נותקה.

 צילומי שדה התעופה מראים את טורבינת ראם אייר, מקור כוח חירום במטוס, שנפרס במהלך הטיפוס הראשוני של המטוס לאחר ההמראה, דבר שמבטא ומלמד שהמנועים אכן הופסקו. המטוס החל לאבד גובה לפני שחצה את חומת ההיקף של שדה התעופה.

 

על פי הדו"ח, לא נצפתה פעילות משמעותית של ציפורים בסביבת נתיב הטיסה. זו נקודה חשובה כי אחת האפשרויות להתרסקות היתה אפשרות שציפור נשאבה למנוע של המטוס. אפשרות נוספת שדווח עלייה בתקשורת היתה תקלה בפין של כיסא הנהג שגרם להורדה של ידית שאחראית על הפעלת המנועים. 

 

"כאשר מתגי בקרת הדלק מועברים ממצב CUTOFF ל-RUN בזמן שהמטוס בטיסה, בקרת מנוע כפולה בעלת סמכות מלאה של כל מנוע מנהלת אוטומטית רצף של הצתה מחדש והחזרת דחף של הצתה והכנסת דלק", נכתב בדו"חשניות לאחר שהמנועים ניסו להידלק מחדש, טייס אחד קרא, "MAYDAY MAYDAY MAYDAY". הבקר קרא לסימן הקריאה של המטוס, אך לא קיבל תגובה וצפה במטוס מתרסק מרחוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הלם בעולם התעופה ושאלות קשות

ובכן, בעולם נשאלות שאלות קשות והתחושות קשות ביותר, האם פעולה מכוונת? מעשה טרור? הקביעה של החקירה היא קביעה קשה ועל פי מומחים אינה סוף פסוק.

 

 

בעבר הFAA  חקר מקרים רבים של מתגי הפסקת דלק במטוסים שונים ומצא 104 מקרים מאז 2008 של הפעלת מתגי הפסקת דלק בשוגג, מתוכם 64 מקרים של תפעול מתגים לא נכון ו-24 מקרים בהם המתגים הופעלו לחיתוך אספקת הדלק עקב ליקוי ושחיקה במנגנון ההגנה ומניעת תנועה לא רצונית של המתגים.

אין פירוט ותיעוד גלוי למטוסים בהם התגלו מתגים פגומים, פרט לאיזכור מטוס פייפר, ויש להניח שקיימים סוגים שונים של מתגים.

 

ה-NTSB  פרסם הנחיות מניעה בבולטין מספר 076 הקורא לפעולות תחזוקה למניעת מקרים של תקלה מכנית במתגי חיתוך הדלק. האם איר אינדיה ביצע את פעולות התחזוקה הנדרשות? לכך אין התייחסות בדוח הראשוני.

האם מתגים אלה היו הגורם ב-787 או אכן גורם אנושי בלבד? עולם התעופה בהלם והשאלות קשות! העובדה ששני מתגי חיתוך הדלק הופעלו אחד אחר השני בפער זמן קטן מפחית סיכוי לתקלה מכנית טכנית במתגים.

הדוח הראשוני לא מתייחס לתקלת תוכנה (TCMA) אפשרית עליה התריע בעבר הNTSBהתבהרות צפוייה בדוח הסופי, כנראה בעוד חודשים מספר. הסבר על כך ניתן בסוף הכתבה: התרסקות הדרימליינר - ממצאי החקירה והסיבה המפתיעה לאיבוד השליטה.


לכתבות קשורות:

הקופסאות השחורות של הדרימליינר שהתרסק - מה הן כוללות ואיך הן מפוענחות?

הדרימליינר שהתרסק - גילויים חדשים; איך המטוס החלומי הפך לסיוט?


 

הסכם מכירה של מטוס נוסעים בין בואינג לחברת תעופה כולל סעיף הקובע מחויבות חברת התעופה להעביר את הקופסאות השחורות והממצאים לבואינג. ההסכם נוסח עוד בשנת 1962. ההסכם אושרר על ידי שלטונות התעופה בארה״ב וההודים יודעים זאת אך למרות זאת העדיפו לבצע את החקירה בעצמם. האם זה מעיד על רצון לשלוט בתוצאות החקירה? צריך להזכיר כי יש חשיבות גדולה מבחינה כלכלית, תדמיתית ובכלל באם מדובר בתקלה טכנית, איזה סוג של תקלה טכנית, באחריות מי מהצדדים-גופים - האם באחריות חברת התעופה, אחריות יצרנית המטוסים - ג'נרל אלקטריק או יצרנית המטוס - בואינג; והאם זאת טעות אנוש, או פעולה מכוונת! 

הדוח הראשוני מעורר ספקות כי הסיכוי שאירוע כזה יקרה במקביל ובאופן לא מכוון, הוא נמוך במיוחד.


עופר הבר הוא מהנדס בכיר ועובד בואינג לשעבר;  לכל הטורים הקודמים של עופר הבר

 


תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    אנונימי 13/07/2025 09:26
    הגב לתגובה זו
    בהודו שלא שפויים
  • 9.
    רונן 13/07/2025 07:57
    הגב לתגובה זו
    מאות ואלפי מטוסים מהסוג הזה טסים בעולם ואצל ההודים זה קרה פעם שניה תוך מספר שבועות. היתה ידיעה מס שבועות לאחר התאונה הזאת ששוב היה כשל בשדה התעופה בהודו שיצאו מזה למזלם בלא פגע. אולי הטייסים לא מספיק מיומנים שם.
  • 8.
    אולי חבלה מכוונת (ל"ת)
    אנונימי 12/07/2025 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טרופר 12/07/2025 18:49
    הגב לתגובה זו
    והטייס בתגובה משך את המצערות לאחור באינסטניק שלו להאחז....הסיפור הזה נכון
  • 6.
    מעניין למה בישראל לא התרסק מטוס אחד ובמדינות עולם שלישי כן. (ל"ת)
    אנונימי 12/07/2025 14:39
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אנונימי 12/07/2025 11:34
    הגב לתגובה זו
    צריך לשקול להציב מצלמות בתוך תא הטייסיםכדי לנטר את מהלך הטיסה.נכון פוגע בפרטיות אך בטיחותי
  • 4.
    אנונימי 12/07/2025 10:54
    הגב לתגובה זו
    כאשר מתגי בקרת הדלק מועברים ממצב CUTOFF לRUN בזמן שהמטוס בטיסה בקרת מנוע כפולה בעלת סמכות מלאה של כל מנוע מנהלת אוטומטית רצף של הצתה מחדש והחזרת דחף של הצתה והכנסת דלק. בליל של מלים שאפילו גוגל טרנסלייט היה מתבייש בו
  • 3.
    אנונימי 12/07/2025 10:49
    הגב לתגובה זו
    לא מבין איך לא קיימת הגנה על המפסקים האלה. למשל לחייב לחיצה כפולה על המפסק עם התראה קולית לאחר לחיצה ראשונה
  • עופר הבר 12/07/2025 17:31
    הגב לתגובה זו
    כדי להפעיל את המתג יש לאחוז ב2 עד 3 אצבעות לסובב ולהרים מעל מכשול ולהוריד. חייבת להיות פעולה רצונית. שים לב כי אפשרית גם תקלת תוכנה כמוזכר בכתבה. לעת עתה מסקנות הוועדה ראשוניות ומעלות תהיות רבות בעולם התעופה
  • קיים מנגנון הגנה לא ניתן להפסיק אותם בטעות נדרשת פעולה פוזיטיבית ביותר בכדי להפסיקם (ל"ת)
    קברניט 12/07/2025 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בא 12/07/2025 10:40
    הגב לתגובה זו
    התאונה הזאת מזכירה את נפילת מטוס קרב רוסי על קהל אחרי שהמנועים שלו הפסיקו לעבוד.אם אתם מאמינים במשהוא אחר מאשר האמת כדאי שתפסיקו!! !
  • 1.
    אנונימי 12/07/2025 09:03
    הגב לתגובה זו
    עכשיו יופעלו גם לחצים של אינטרסנטים למיניהם והמת ישאר יתום
גנסן הואנג אנבידיה
צילום: טוויטר
דוחות

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות – השוק ציפה ליותר

ענקית השבבים רשמה ברבעון השני רווח מתואם של 1.05 דולר למניה והכנסות של 46.7 מיליארד דולר, אך הכנסות חטיבת מרכזי הנתונים פספסו במעט את תחזיות האנליסטים והמניה נפלה ביותר מ-3% במסחר המאוחר

אדיר בן עמי |

אנבידיה NVIDIA Corp. -0.09%  הוכיחה שוב שהיא מכונת רווחים, אבל השוק כבר התרגל לביצועים יוצאי דופן. החברה פרסמה תוצאות לרבעון השני שעלו על התחזיות הן בהכנסות והן ברווח למניה, אולם להכות את הציפיות זה כבר לא מספיק והמניה ירדה יותר מ-3% במסחר המאוחר.


התוצאות המרכזיות היו חזקות: רווח מתואם של 1.05 דולר למניה על הכנסות של 46.7 מיליארד דולר, לעומת ציפיות לרווח של 1.01 דולר והכנסות של 46.2 מיליארד דולר. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, מדובר בקפיצה מרווח של 0.68 דולר למניה והכנסות של 30 מיליארד דולר.


הכנסות תחום מרכזי הנתונים – הלב של אנבידיה – הסתכם ב־41.1 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות של 41.2 מיליארד דולר. פער קטן, אך בחברה ששווה 4 טריליון דולר, גם סטייה כזו יכולה לגרום לירידה במניה.


החברה הודיעה על תוכנית נוספת לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 60 מיליארד דולר – מהלך שמעיד על הביטחון של ההנהלה בעתיד החברה. בנוסף, התחזית לרבעון השלישי עומדת על הכנסות של 54 מיליארד דולר (עם סטייה של 2%), מעל הציפיות של 53.4 מיליארד דולר.


נקודה מעניינת בדו"ח היא שההכנסות אינן כוללות מכירות שבבי H20 לשוק הסיני – שוק שהפך למקור מחלוקת פוליטית מרכזית. זהו סימן לכך שאנבידיה עדיין מתמודדת עם מורכבויות גיאופוליטיות שעשויות להשפיע על ביצועיה העתידיים. הנשיא טראמפ ביטל את האיסור על מכירת שבבים לסין שהוטל באפריל, אך במקביל דרש "עמלה" של 15% מהכנסות אנבידיה מהשוק הסיני. בנוסף, טראמפ מאיים להטיל מכס של 100% על יבוא שבבים לארה"ב אם החברות לא יעברו לייצור מקומי – אם כי אנבידיה צפויה להיות פטורה מהמכס.


גנסן הואנג אנבידיה
צילום: טוויטר
דוחות

אנבידיה שוב עקפה את הציפיות – השוק ציפה ליותר

ענקית השבבים רשמה ברבעון השני רווח מתואם של 1.05 דולר למניה והכנסות של 46.7 מיליארד דולר, אך הכנסות חטיבת מרכזי הנתונים פספסו במעט את תחזיות האנליסטים והמניה נפלה ביותר מ-3% במסחר המאוחר

אדיר בן עמי |

אנבידיה NVIDIA Corp. -0.09%  הוכיחה שוב שהיא מכונת רווחים, אבל השוק כבר התרגל לביצועים יוצאי דופן. החברה פרסמה תוצאות לרבעון השני שעלו על התחזיות הן בהכנסות והן ברווח למניה, אולם להכות את הציפיות זה כבר לא מספיק והמניה ירדה יותר מ-3% במסחר המאוחר.


התוצאות המרכזיות היו חזקות: רווח מתואם של 1.05 דולר למניה על הכנסות של 46.7 מיליארד דולר, לעומת ציפיות לרווח של 1.01 דולר והכנסות של 46.2 מיליארד דולר. לעומת הרבעון המקביל אשתקד, מדובר בקפיצה מרווח של 0.68 דולר למניה והכנסות של 30 מיליארד דולר.


הכנסות תחום מרכזי הנתונים – הלב של אנבידיה – הסתכם ב־41.1 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות של 41.2 מיליארד דולר. פער קטן, אך בחברה ששווה 4 טריליון דולר, גם סטייה כזו יכולה לגרום לירידה במניה.


החברה הודיעה על תוכנית נוספת לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 60 מיליארד דולר – מהלך שמעיד על הביטחון של ההנהלה בעתיד החברה. בנוסף, התחזית לרבעון השלישי עומדת על הכנסות של 54 מיליארד דולר (עם סטייה של 2%), מעל הציפיות של 53.4 מיליארד דולר.


נקודה מעניינת בדו"ח היא שההכנסות אינן כוללות מכירות שבבי H20 לשוק הסיני – שוק שהפך למקור מחלוקת פוליטית מרכזית. זהו סימן לכך שאנבידיה עדיין מתמודדת עם מורכבויות גיאופוליטיות שעשויות להשפיע על ביצועיה העתידיים. הנשיא טראמפ ביטל את האיסור על מכירת שבבים לסין שהוטל באפריל, אך במקביל דרש "עמלה" של 15% מהכנסות אנבידיה מהשוק הסיני. בנוסף, טראמפ מאיים להטיל מכס של 100% על יבוא שבבים לארה"ב אם החברות לא יעברו לייצור מקומי – אם כי אנבידיה צפויה להיות פטורה מהמכס.