קרנות מומנטום; קרדיט: ChatGPT, רוי שיינמן
קרנות מומנטום; קרדיט: ChatGPT, רוי שיינמן

קרנות המומנטום שוב מנצחות את השוק - אבל מה הסיכונים?

איזו תשואה מציגות קרנות המומנטום מתחילת השנה, מה הסיכונים בהשקעה בקרנות כאלו, וגם - איזה סקטור יחסית דומיננטי בהן? ספוילר - לא טכנולוגיה

רוי שיינמן |

בעוד חלק מהמשקיעים מתלבטים אם שוק המניות האמריקאי כבר קרוב לתקרה שלו לאחר רצף העליות האחרון, יש משקיעים אחרים שלא מחכים להמלצות או לאזהרות, והם כבר נהנים מתשואות דו-ספרתיות מרשימות בעזרת קרנות סל שמבוססות על אסטרטגיית מומנטום - גישה שמשקיעה במניות ש"עולות חזק עכשיו", מתוך הנחה שהן גם ימשיכו להוביל את העליות.


בחודשים האחרונים, קרנות כאלה לא רק עקפו את מדדי המניות המרכזיים כמו ה-S&P 500, אלא גם הפכמשכו אליהן משקיעים חדשים עם גיוסים של מיליארדים. המשקיעים שזיהו את המגמה מראש מרוצים מאוד, אבל כמו תמיד בשוק ההון, הנתונים עלולים להטעות כשמסתכלים רק על החודשים האחרונים -– מאחורי התשואות היפות מסתתרת אסטרטגיה שגם חשופה לסיכונים לא מבוטלים.


אסטרטגיית מומנטום נשענת על עיקרון פשוט מאוד להבנה: מניות שעלו חזק לאחרונה צפויות להמשיך לעלות. הקרנות שפועלות על פי גישה זו בוחרות באופן שיטתי מניות שהציגו את הביצועים הטובים ביותר בטווח הקצר (בדרך כלל בשלושת עד ששת החודשים האחרונים), מתוך הנחה ש"המנצחים ימשיכו לנצח". ההיגיון כאן בעיקר פסיכולוגי-התנהגותי. ברגע שמניה מתחילה לעלות בצורה עקבית, עוד ועוד משקיעים נכנסים אליה, מה שמזין את הביקוש ומחזק את המגמה. לכן ברוב המקרים, המניות שנכנסות לקרנות כאלה הן בעלות סיקור תקשורתי גבוה, נתפסות כחדשניות או משתייכות לתחומים שזוכים להייפ - כמו בינה מלאכותית, פינטק, או קמעונאות דיגיטלית.


אבל כמו כל אסטרטגיה שמבוססת על מגמות קיימות, גם המומנטום עלול להפוך לחולשה ברגע שהשוק משנה כיוון. הקרנות לא פועלות לפי תחזיות אלא לפי נתוני עבר, ולכן הן עלולות להישאר חשופות למניות שכבר עברו את שיאן.


התשואות בשמיים והמשקיעים נוהרים

2025 הייתה עד כה שנה מצוינת לקרנות המומנטום. קרן Invesco S&P 500 Momentum (סימול SPMO) Invesco S&P 500 Momentum , שמנהלת כמעט 8 מיליארד דולר, עלתה ב-15% מתחילת השנה. קרן MTUM של iShares iShares MSCI USA Momentum Factor  הוסיפה 14%, וקרן JMOM של ג'יי.פי מורגן JPMorgan U.S. Momentum Factor -2.1%   הניבה 8%, זאת לעומת 3.7% במדד ה-S&P 500.


והביצועים האלה משכו כספים חדשים לקרנות - קרנות המומנטום רשמו גיוסים של 2.4 מיליארד דולר רק בחודש מאי, מה שהפך אותו לחודש השני בגודלו אי פעם עבור קרנות המומנטום מבחינת גיוסים. מתחילת השנה נכנסו לקרנות אלה 5.7 מיליארד דולר, והיד עוד נטויה. 


למרות אי הוודאות שמניות מומנטום ימשיכו לעלות, הביצועים של קרנות אלו מרשימים גם בטווח ארוך יותר - בשלוש השנים האחרונות, הקרנות הללו עקפו את המדדים המסורתיים גם בתשואה שנתית ממוצעת, וגם בחמש השנים האחרונות הן מובילות - לעיתים בפערים של 3%-6% לשנה.

קיראו עוד ב"גלובל"


לא רק טכנולוגיה - הקרנות מגוונות יותר ממה שאתם חושבים

אחת הטעויות הנפוצות היא לחשוב שקרנות מומנטום מתמקדות רק בטכנולוגיה. אמנם אנבידיה NVIDIA Corp. -3.15%   וברודקום Broadcom -2.14%   הן מהשמות החזקים בתוך הקרנות, אך הפיזור רחב הרבה יותר. ב-SPMO, למשל, ניתן למצוא אחזקות משמעותיות גם באמזון, מטה (פייסבוק), אלי לילי, וולמארט, קוסטקו וג'יי.פי מורגן. למעשה, בחלק מהקרנות, סקטור הפיננסים מהווה נתח גדול יותר מסקטור הטכנולוגיה, וזה עשוי לעזור להן במצבים של ירידות בסקטור הטכנולוגיה.


בשונה ממניות טכנולוגיה שנוטות להתנהג בצורה תנודתית ולעיתים גם קיצונית, מניות פיננסיות מאופיינות ביציבות יחסית ובקשר חזק יותר לכלכלה הריאלית ולסביבת הריבית. בתקופה שבה סביבת הריבית גבוהה יחסית, והבנקים מציגים רווחיות נאה, סקטור הפיננסים מציג מומנטום חיובי אך פחות תנודתי - מה שהופך אותו להתאמה טבעית לאסטרטגיית מומנטום שמבקשת לתפוס מגמות יציבות לאורך זמן. השילוב הזה מחזק את הקרן ויכול לצמצם את הסיכון הכולל בלי לוותר על פוטנציאל התשואה.


גם בקרן MTUM התמונה דומה: מתוך 10 האחזקות הגדולות שלה, חמש אינן חברות טכנולוגיה. ברקשייר הת'וואי  Berkshire Hathaway Inc -0.03%   תופסת 4.7% מהתיק, וולמארט  Wal-Mart Stores Inc.   עם 4.5%, ג'יי.פי מורגן  JPMorgan Chase & Co   עם 4.44%, ויזה  Visa -0.11%   עם 4.44% ופיליפ מוריס  Philip Morris International 0.03%   עם 3.2%. זהו שילוב שמשקף פיזור ענפי לא רע בכלל, ומספק רשת ביטחון מסוימת כאשר שוק אחד מדשדש.


הסיכון הגדול: כשהמגמה נשברת הקרן נשארת מאחור

קרנות מומנטום כאמור מגיבות לעבר, לא לעתיד. הן נכנסות למניות רק אחרי שהוכיחו ביצועים, ויוצאות מהן רק אחרי שהביצועים כבר נחלשו. המשמעות היא שבמהלך תיקון חד בשוק או שינוי מגמה, הקרן תישאר מושקעת במניות שעלולות לספוג ירידות חדות, במיוחד אם מדובר בעליות שהתבססו על ציפיות ולא על ביצועים עסקיים או נתונים פונדומנטליים.


עוד סיכון נעוץ באפקט העדר: ככל שיותר משקיעים נמשכים למניות מומנטום, המחירים עולים לא בהכרח כי העסק טוב, אלא כי כולם רוצים להחזיק. זה יוצר סיכון לבועה, ובמקרה של התפוצצות הפגיעה עלולה להיות מהירה וחמורה.


קרנות מומנטום יכולות להיות כלי מצוין בתוך תיק השקעות, אבל בעיקר כאלמנט משלים ולא כרכיב המרכזי. קרלוס סנאבריה, אנליסט מ-SEIA, מדגיש כי חשוב לוודא שיש פיזור טוב בתוך הקרן, גם בין סקטורים, וגם מבחינת מספר מניות, כדי לא "ליפול" על מניה אחת שתתמוטט. מומלץ לשלב קרנות כאלה כחלק מהקצאת מניות כללית, ולא ככלי ספקולטיבי. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.