מבוא למסחר מומנטום: זיהוי סיכויים וניהול סיכונים
יש אמרה ישנה המסתובבת בוול־סטריט לפיה על סוחרי המניות ״לרכוש נמוך ולמכור גבוה״ – מה שנשמע כמו קלישאה מרוב שזה פשוט מאליו. אך עבור סוחרי מומנטום, זו לא קלישאה. סוחרי מומנטום מניחים כי מגמות בשוק ההון נוטות להימשך, ועל כן עדיף להיכנס למגמה קיימת מאשר לנסות להעריך מגמות כלכליות עתידיות שעוד לא החלו להיווכח כנכונות. על הנייר, נשמע כאילו סוחרי מומנטום הם תמיד אלו שמאחרים למסיבה של העליות (או הירידות), אבל מה קורה בפועל? בכתבה שלפנינו ננסה להבין מהו סחר מומנטום, מה הסיכונים והסיכויים, ומה היתרונות והחסרונות.
מהו מסחר מומנטום?
סוחרי מומנטום מנצלים את התנודתיות בשווקים השונים בשוק ההון, בעיקר שוק המניות, כדי להפיק רווח מפוזיציות שהן בדרך כלל קצרות טווח. סוחר מומנטום קונה נייר ערך שהוא מאמין שיעלה, מחזיק בו עד שהנייר מראה סימני חולשה ומוכר אותו, ומיד מעביר את ההון לפוזיציה הבאה. סוחרי מומנטום מנסים לשוט על הגלים הגבוהים כל הזמן; הם מצטרפים כשהגל קטן, ועוזבים כשהוא כמעט מתרסק. אחד מהכלים שמשמשים סוחרי מומנטום בקבלת ההחלטות שלהם הוא ״אפקט העדר״ או ״אינסטינקט העדר״. מדובר בתופעה בה קבוצה של בני אדם מבצעים פעולה על סמך פעולה שאנשים עשו לפניהם, מתוך הנחה שהראשונים חקרו את הנושא וכל שנותר הוא להצטרף אליהם ״על עיוור״, כמו עדר. בשנות ה–90׳ נהרו משקיעים בארה״ב אחרי מניות הטכנולוגיה מבלי שחקרו את המניות או שעשו כל בדיקת נאותות. זהו היה ״עידור״ (Herding) ענק שהסתיים בפיצוץ בועת הדוטקום בשנת 2000. הכלים העיקריים המשמשים סוחרי מומנטום הם כלי ניתוח טכני. הם רבים ומגוונים ולרוב מבוססים על ניתוח סטטיסטי של העבר, כדי לספק תובנות על ההווה או אפילו על העתיד. בשונה ממסחר יומי או מסחר קצר טווח, אין טווח זמן מוגדר לסוחר מומנטום. טווח הזמן יכול להיות יום אחד, ואפילו חצי ממנו ויכול להיות גם עשור. משקיעים שנכנסו לשוק המניות בארה״ב ב–2009 נהנו ממומנטום עולה עד לשנת 2018. משקיע שהיה נכנס למדד ת״א 125 ב–2009 היה נהנה ממומנטום עולה עד ינואר 2020. ריצ׳ארד דריהאוס הוא ׳אבי מסחר המומנטום׳. דריהאוס נולד ב–1942 והחל את הקריירה שלו ב–1968. הוא סבר כי ניתן להפיק הרבה יותר רווח על ידי ״קנייה גבוה, ומכירה גבוה יותר״ על פני קניית מניות שהשוק לא מתמחר נכון והמתנה עד שהשוק יתמחר אותן מחדש, מה שמוכר כ–״השקעות ערך״ והפך לפופולארי על ידי בנג׳מין גראהם ווורן באפט.
עקרונות במסחר מומנטום
מסחר מומנטום אפשר לחלק לחמש עקרונות בסיסיים:- על הסוחר לבחור מניות נזילות וסחירות
- עליו לנהל סיכונים בעת פתיחה וסגירת טריידים
- להיכנס מוקדם
- לבחור את פרק הזמן שיארוך הטרייד בתבונה
- לבחור מועד יציאה בזהירות
1. המניות הנכונות למסחר מומנטום
על הסוחר לבחור מניות שיש להם מחזור מסחר גבוה ושהן מספיק נזילות. מומלץ לקנות ניירות ערך בצורה ישירה, ולא דרך קרנות סל רגילות או ממונפות. זאת מכיוון שקרנות סל לא תמיד עוקבות במדוייק אחרי נכסי הבסיס. אחד הגורמים. לנזילות גבוהה במניות הוא חדשות. מניות שהתפרסמו לגביהם חדשות נוטות להיסחר במחזורים גבוהים ובכך להצית מומנטום למשקיעים. 2. ניהול סיכונים מוקפדהמפתח לניהול סיכונים במסחר מומנטום הוא תשומת לב רציפה של הסוחר. אסור שסוחר יקנה מוקדם מדי, לפני שיכל לאשר כי אכן יש טרנד, או שימכור מאוחר מדי, אחרי שהשוק כבר רווי והגיע גל מימושים. קבלת החלטות מוקדמת ומהירה הוא שם המשחק.
3. להיכנס מוקדם
מומנטום מהיר, כזה שמתרחש בעקבות חדשות גורם לתנודתיות שיא בנייר הערך. סוחר מומנטום ממולח יכנס עוד לפני שניתן להבחין בטרנד ברור. ברגע שיש טרנד מובחן, יכנסו עוד סוחרי מומנטום, אך אלה איחרו את המועד, והתנודתיות שנענע אותם החוצה. לעומתם, אלו שנכנסו ראשונים נהנים מעליית השערים שהקבוצה השנייה גורמת לה. פוזיציות מוקדמות יניבו לסוחר את התשואה הרבה ביותר עם הסיכון היחסי הנמוך ביותר. זאת מכיוון שסוחר שקנה מוקדם ובמחיר נמוך, חשוף פחות לירידת מחיר המנייה מתחת למחיר העלות.
- מאופציות אמריקאיות ואירופאיות עד מרווחי סטרייק - הידע שלא תוכלו לסחור בלעדיו
- עולם האופציות: מ-Call ו-Put ועד סטרייק ופרמיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
4. בחירת פרק הזמן הרצוי
פרק הזמן הרצוי צריך להיבחר מראש. זאת מכיוון שניירות ערך המתאימים למסחר מומנטום נוטים להימכר בהפרשי ביקוש/היצע רחבים, המשמעות של כך היא שעל המניה לעלות יותר גבוה בכדי שהסוחר יוכל להפיק רווח. לדוגמה: מנייה שנמכרת ב–10 דולר והביקוש לה הוא 8 דולר, תצטרך לעלות ב–25% לפני שהסוחר יתחיל להרוויח. בנוסף, במומנטום שאורכו יותר מיום אחד יכולה להיווצר תנודתיות גבוהה בין הימים, מה שיכול להפעיל הוראות סטופ לוס. מסחר יומי הוא טוב עבור סוחרי מומנטום, מסיבה כפולה: סוחרי מומנטום יומיים נדרשים להשקיע יותר כסף כדי להניב רווח משמעותי לעומת סוחרי המולטי דיי; הסוחרים הרב יומיים. זאת מכיוון שמרווחי הרווח במסחר יומי נוטים להיות יחסית יותר נמוכים מאלו הרב יומיים, ולכן צריך מינוף. על מינוף משלמים רבית רק מהיום השני, כך שסוחר יומי יכול להשתמש במינוף מהברוקר שלו מבלי לשלם ריבית.
5. בחירת מועד יציאה
ככלל אצבע, מועד היציאה יהיה כשהטרנד נהיה תשוש ולא יכול להמשיך לדחוף כלפי מעלה (או כלפי מטה בשורט). ישנם כלים טכניים רבים שמסייעים בקבלת החלטה נבונה באשר לנקודת היציאה האופטימלית.
דוגמה: גלמד פארמה
ב–17 בספטמבר, מיד עם פתיחת המסחר בנאסד״ק קפצה מניית גלמד פארמה בכ 40%. חמש דקות אחר כך המניה כבר טיפסה ל–62%. מחזור המסחר היה 735 אלף דולר. זה הזמן הנכון שבו צריך סוחר מומנטום להיכנס לטרייד. רגע אחרי שברור שמשהו קורה, אך רגע לפני ששאר הסוחרים נכנסים עם הכסף שלהם. תוך 5 שעות עלתה המניה בכ–275%, עד שהראתה סימני תשישות מובהקים.
- קורסרה תרכוש את יודמי בעסקת מניות של 2.5 מיליארד דולר
- אמזון בוחנת השקעה של כ־10 מיליארד דולר ב־OpenAI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
יתרונות וחסרונות
מסחר מומנטום יכול להפיק רווח נאה, בזמן קצר יחסית, עבור סוחרים חדי עין שיכולים לנהל סיכונים ולהיצמד לאסטרטגיה שבחרו לכל אורך הדרך. סוחר שיכול ללכת לפני העדר ולזהות הזדמנויות ובכך להפיק רווח על התנודתיות שתבוא אחריו, יש לו יתרון על שאר השוק. אך מסחר מומנטום דורש זמן רב ותשומת לב ממושכת. סוחר מומנטום שלא יכול לתזמן את השוק נכון ולשוט על הגלים הגבוהים, בסוף יטבע. עוד חיסרון הוא עמלות הקניה והמכירה: סוחרי מומנטום שקונים כמויות גדולות של מניות לעיתים תכופות עלולים למצוא את עצמם משלמים כמות נכבדת של כסף רק על עמלות.
סיכום
מסחר מומנטום מנצל את מגמות הקיימות בשוק לפי הפילוסופיה שגורסת: ״קנה גבוה ומכור גבוה יותר״. סוחר המומנטום יכנס לפוזיציה שהוא מאמין בה כמה שיותר מוקדם – לפני שהשוק מריץ אץ המניה – וגם יצא כמה שיותר מוקדם – לפני שהשוק מממש את הרווחים שלו. מדובר באסטרטגי העתירת סיכונים הדורשת מיומנות וחושים חדים, אך היא מתגמלת למי שמצליח בה בצורה משמעותית.
רובוטיקה (רשתות)למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?
חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר
מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.
AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.
לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.
מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.
כבר לא שלד בורסאי
בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.
קורסרה רשתות חברתיותקורסרה תרכוש את יודמי בעסקת מניות של 2.5 מיליארד דולר
העסקה, הצפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה הבאה, משקפת האצה בתהליכי מיזוג בענף הלמידה הדיגיטלית על רקע האטה בצמיחה, שחיקת שווי והימור משותף על ביקוש גובר להכשרות מבוססות בינה מלאכותית בשוק העבודה
פלטפורמת הלמידה המקוונת קורסרה הודיעה על הסכם לרכישת המתחרה יודמי בעסקת מניות, במהלך שמעריך את החברה הממוזגת בכ־2.5 מיליארד דולר. מדובר באחת מעסקאות המיזוג הבולטות בענף ההשכלה הדיגיטלית בשנים האחרונות, על רקע האטה בצמיחה ודרישה גוברת להתייעלות ולגודל.
לפי הודעת החברות, העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של השנה הבאה, בכפוף לאישורים רגולטוריים ואישור בעלי המניות. קורסרה תרכוש את יודמי בעסקה ללא מזומן, שבמסגרתה יקבלו בעלי המניות של יודמי כ־0.8 מניות קורסרה עבור כל מניה שברשותם. ההסכם משקף ליודמי שווי של כ־930 מיליון דולר, פרמיה של כ־18% על מחיר המניה ערב ההודעה. בתגובה לדיווח, מניית יודמי זינקה בכמעט 30%, בעוד מניית קורסרה עלתה בכ־8%.
תקופה מאתגרת
המיזוג מגיע בתקופה מאתגרת לשתי החברות. אף ששתיהן הציגו גידול בהכנסות ברבעון השלישי של 2025, מניותיהן רשמו ירידות חדות בשנה האחרונה, על רקע ספקות לגבי קצב הצמיחה העתידי והיכולת לייצר רווחיות יציבה.
ענף הלמידה המקוונת חווה שינוי מאז דעיכת הביקושים החריגים שנרשמו בתקופת הקורונה. לאחר גל של הנפקות והשקעות, החברות בענף מתמודדות כעת עם האטה בהרשמות של צרכנים פרטיים ועם לחץ מצד משקיעים לשפר מודלים עסקיים. במציאות זו, גודל ופריסה רחבה הפכו ליתרון. קורסרה ויודמי סבורות כי שילוב הפעילויות יאפשר להן לפנות באופן יעיל יותר לשוק הארגוני, שמציע הכנסות חוזרות ויציבות יחסית לעומת מכירת קורסים בודדים לצרכנים.
- הכירו את 'חוגו': המהפכה הדיגיטלית בעולם החוגים והשיעורים הפרטיים
- אפליקציית SCREENZ מגיעה בבלעדיות לסלקום החל מהיום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הדמיון, מדובר בשתי פלטפורמות בעלות מודלים שונים. קורסרה פועלת בשיתוף אוניברסיטאות ומוסדות אקדמיים ומציעה תארים, תעודות מקצועיות וקורסים מובנים, בעוד יודמי מתבססת על זירת מסחר של מדריכים עצמאיים המוכרים קורסים ישירות ללומדים ולארגונים. החברות מעריכות כי שילוב הגישות יאפשר להן להציע סל רחב יותר של תכנים, החל מהכשרות אקדמיות ארוכות טווח ועד למודולים קצרים וממוקדים. בכך הן מקוות להגדיל את הרלוונטיות שלהן עבור עובדים ומעסיקים כאחד.
