מבוא למסחר מומנטום: זיהוי סיכויים וניהול סיכונים
יש אמרה ישנה המסתובבת בוול־סטריט לפיה על סוחרי המניות ״לרכוש נמוך ולמכור גבוה״ – מה שנשמע כמו קלישאה מרוב שזה פשוט מאליו. אך עבור סוחרי מומנטום, זו לא קלישאה. סוחרי מומנטום מניחים כי מגמות בשוק ההון נוטות להימשך, ועל כן עדיף להיכנס למגמה קיימת מאשר לנסות להעריך מגמות כלכליות עתידיות שעוד לא החלו להיווכח כנכונות. על הנייר, נשמע כאילו סוחרי מומנטום הם תמיד אלו שמאחרים למסיבה של העליות (או הירידות), אבל מה קורה בפועל? בכתבה שלפנינו ננסה להבין מהו סחר מומנטום, מה הסיכונים והסיכויים, ומה היתרונות והחסרונות.
מהו מסחר מומנטום?
סוחרי מומנטום מנצלים את התנודתיות בשווקים השונים בשוק ההון, בעיקר שוק המניות, כדי להפיק רווח מפוזיציות שהן בדרך כלל קצרות טווח. סוחר מומנטום קונה נייר ערך שהוא מאמין שיעלה, מחזיק בו עד שהנייר מראה סימני חולשה ומוכר אותו, ומיד מעביר את ההון לפוזיציה הבאה. סוחרי מומנטום מנסים לשוט על הגלים הגבוהים כל הזמן; הם מצטרפים כשהגל קטן, ועוזבים כשהוא כמעט מתרסק. אחד מהכלים שמשמשים סוחרי מומנטום בקבלת ההחלטות שלהם הוא ״אפקט העדר״ או ״אינסטינקט העדר״. מדובר בתופעה בה קבוצה של בני אדם מבצעים פעולה על סמך פעולה שאנשים עשו לפניהם, מתוך הנחה שהראשונים חקרו את הנושא וכל שנותר הוא להצטרף אליהם ״על עיוור״, כמו עדר. בשנות ה–90׳ נהרו משקיעים בארה״ב אחרי מניות הטכנולוגיה מבלי שחקרו את המניות או שעשו כל בדיקת נאותות. זהו היה ״עידור״ (Herding) ענק שהסתיים בפיצוץ בועת הדוטקום בשנת 2000. הכלים העיקריים המשמשים סוחרי מומנטום הם כלי ניתוח טכני. הם רבים ומגוונים ולרוב מבוססים על ניתוח סטטיסטי של העבר, כדי לספק תובנות על ההווה או אפילו על העתיד. בשונה ממסחר יומי או מסחר קצר טווח, אין טווח זמן מוגדר לסוחר מומנטום. טווח הזמן יכול להיות יום אחד, ואפילו חצי ממנו ויכול להיות גם עשור. משקיעים שנכנסו לשוק המניות בארה״ב ב–2009 נהנו ממומנטום עולה עד לשנת 2018. משקיע שהיה נכנס למדד ת״א 125 ב–2009 היה נהנה ממומנטום עולה עד ינואר 2020. ריצ׳ארד דריהאוס הוא ׳אבי מסחר המומנטום׳. דריהאוס נולד ב–1942 והחל את הקריירה שלו ב–1968. הוא סבר כי ניתן להפיק הרבה יותר רווח על ידי ״קנייה גבוה, ומכירה גבוה יותר״ על פני קניית מניות שהשוק לא מתמחר נכון והמתנה עד שהשוק יתמחר אותן מחדש, מה שמוכר כ–״השקעות ערך״ והפך לפופולארי על ידי בנג׳מין גראהם ווורן באפט.
עקרונות במסחר מומנטום
מסחר מומנטום אפשר לחלק לחמש עקרונות בסיסיים:- על הסוחר לבחור מניות נזילות וסחירות
- עליו לנהל סיכונים בעת פתיחה וסגירת טריידים
- להיכנס מוקדם
- לבחור את פרק הזמן שיארוך הטרייד בתבונה
- לבחור מועד יציאה בזהירות
1. המניות הנכונות למסחר מומנטום
על הסוחר לבחור מניות שיש להם מחזור מסחר גבוה ושהן מספיק נזילות. מומלץ לקנות ניירות ערך בצורה ישירה, ולא דרך קרנות סל רגילות או ממונפות. זאת מכיוון שקרנות סל לא תמיד עוקבות במדוייק אחרי נכסי הבסיס. אחד הגורמים. לנזילות גבוהה במניות הוא חדשות. מניות שהתפרסמו לגביהם חדשות נוטות להיסחר במחזורים גבוהים ובכך להצית מומנטום למשקיעים. 2. ניהול סיכונים מוקפדהמפתח לניהול סיכונים במסחר מומנטום הוא תשומת לב רציפה של הסוחר. אסור שסוחר יקנה מוקדם מדי, לפני שיכל לאשר כי אכן יש טרנד, או שימכור מאוחר מדי, אחרי שהשוק כבר רווי והגיע גל מימושים. קבלת החלטות מוקדמת ומהירה הוא שם המשחק.
3. להיכנס מוקדם
מומנטום מהיר, כזה שמתרחש בעקבות חדשות גורם לתנודתיות שיא בנייר הערך. סוחר מומנטום ממולח יכנס עוד לפני שניתן להבחין בטרנד ברור. ברגע שיש טרנד מובחן, יכנסו עוד סוחרי מומנטום, אך אלה איחרו את המועד, והתנודתיות שנענע אותם החוצה. לעומתם, אלו שנכנסו ראשונים נהנים מעליית השערים שהקבוצה השנייה גורמת לה. פוזיציות מוקדמות יניבו לסוחר את התשואה הרבה ביותר עם הסיכון היחסי הנמוך ביותר. זאת מכיוון שסוחר שקנה מוקדם ובמחיר נמוך, חשוף פחות לירידת מחיר המנייה מתחת למחיר העלות.
- מאופציות אמריקאיות ואירופאיות עד מרווחי סטרייק - הידע שלא תוכלו לסחור בלעדיו
- עולם האופציות: מ-Call ו-Put ועד סטרייק ופרמיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
4. בחירת פרק הזמן הרצוי
פרק הזמן הרצוי צריך להיבחר מראש. זאת מכיוון שניירות ערך המתאימים למסחר מומנטום נוטים להימכר בהפרשי ביקוש/היצע רחבים, המשמעות של כך היא שעל המניה לעלות יותר גבוה בכדי שהסוחר יוכל להפיק רווח. לדוגמה: מנייה שנמכרת ב–10 דולר והביקוש לה הוא 8 דולר, תצטרך לעלות ב–25% לפני שהסוחר יתחיל להרוויח. בנוסף, במומנטום שאורכו יותר מיום אחד יכולה להיווצר תנודתיות גבוהה בין הימים, מה שיכול להפעיל הוראות סטופ לוס. מסחר יומי הוא טוב עבור סוחרי מומנטום, מסיבה כפולה: סוחרי מומנטום יומיים נדרשים להשקיע יותר כסף כדי להניב רווח משמעותי לעומת סוחרי המולטי דיי; הסוחרים הרב יומיים. זאת מכיוון שמרווחי הרווח במסחר יומי נוטים להיות יחסית יותר נמוכים מאלו הרב יומיים, ולכן צריך מינוף. על מינוף משלמים רבית רק מהיום השני, כך שסוחר יומי יכול להשתמש במינוף מהברוקר שלו מבלי לשלם ריבית.
5. בחירת מועד יציאה
ככלל אצבע, מועד היציאה יהיה כשהטרנד נהיה תשוש ולא יכול להמשיך לדחוף כלפי מעלה (או כלפי מטה בשורט). ישנם כלים טכניים רבים שמסייעים בקבלת החלטה נבונה באשר לנקודת היציאה האופטימלית.
דוגמה: גלמד פארמה
ב–17 בספטמבר, מיד עם פתיחת המסחר בנאסד״ק קפצה מניית גלמד פארמה בכ 40%. חמש דקות אחר כך המניה כבר טיפסה ל–62%. מחזור המסחר היה 735 אלף דולר. זה הזמן הנכון שבו צריך סוחר מומנטום להיכנס לטרייד. רגע אחרי שברור שמשהו קורה, אך רגע לפני ששאר הסוחרים נכנסים עם הכסף שלהם. תוך 5 שעות עלתה המניה בכ–275%, עד שהראתה סימני תשישות מובהקים.
- אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%
- פאוול: "אין מסלול נטול סיכון" - הפד מוריד ריבית אך מאותת על עצירה אפשרית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
יתרונות וחסרונות
מסחר מומנטום יכול להפיק רווח נאה, בזמן קצר יחסית, עבור סוחרים חדי עין שיכולים לנהל סיכונים ולהיצמד לאסטרטגיה שבחרו לכל אורך הדרך. סוחר שיכול ללכת לפני העדר ולזהות הזדמנויות ובכך להפיק רווח על התנודתיות שתבוא אחריו, יש לו יתרון על שאר השוק. אך מסחר מומנטום דורש זמן רב ותשומת לב ממושכת. סוחר מומנטום שלא יכול לתזמן את השוק נכון ולשוט על הגלים הגבוהים, בסוף יטבע. עוד חיסרון הוא עמלות הקניה והמכירה: סוחרי מומנטום שקונים כמויות גדולות של מניות לעיתים תכופות עלולים למצוא את עצמם משלמים כמות נכבדת של כסף רק על עמלות.
סיכום
מסחר מומנטום מנצל את מגמות הקיימות בשוק לפי הפילוסופיה שגורסת: ״קנה גבוה ומכור גבוה יותר״. סוחר המומנטום יכנס לפוזיציה שהוא מאמין בה כמה שיותר מוקדם – לפני שהשוק מריץ אץ המניה – וגם יצא כמה שיותר מוקדם – לפני שהשוק מממש את הרווחים שלו. מדובר באסטרטגי העתירת סיכונים הדורשת מיומנות וחושים חדים, אך היא מתגמלת למי שמצליח בה בצורה משמעותית.
מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%
חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67% דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.
תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.
אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.
מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.
- דוחות אורקל: 3 אסטרטגיות אופציות שוריות (מתונה עד אגרסיבית) לניצול התנודתיות הגבוהה
- אורקל תפרסם דוחות השבוע: מהזינוק מעל 305 דולר לנפילה של 37%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.
אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.
