גרמניה מתפרקת מבפנים: המשבר הכלכלי שמסכן את עתיד אירופה
הכלכלה הגרמנית במיתון - מה הסיבות, מה קורה בתעשיית הרכב הגרמנית ואיך הממשלה מתכננת לצאת מהמצב הקשה?
הסימנים להתרסקות כבר כאן: מפעלים נסגרים, ההשקעות נעלמות, והיצוא קורס. גרמניה, שפעם נחשבה ליציבה ביותר באירופה, מתמודדת כעת עם מיתון שלישי ברציפות, כשברקע מדיניות מכסים אגרסיבית מצד ארה"ב, חולשות מבניות עמוקות בכלכלה המקומית, ואובדן אמון בשלטון.
כשההאטה הופכת למצב קבוע
גרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד האירופי, מתדרדרת באיטיות אך בעקביות לתוך מיתון מתמשך. לפי סקר עדכני של המכון לכלכלה גרמנית (IW), שליש מהחברות במדינה מתכננות לבצע קיצוצים בכוח האדם עוד השנה – ונראה כי זה רק קצה הקרחון. תחזיות צמיחה אופטימיות יחסית מדברות על גידול זניח של 0.1% עד 0.4% בלבד בתמ"ג לשנת 2025, כאשר ההאטה כבר מכה כמעט בכל מגזר – ייצור, יצוא, צריכה פרטית ואף השקעות זרות.
מדובר במיתון שלישי ברציפות – תסריט שלא התרחש בגרמניה אפילו בשנות ה-40 המאוחרות. הנתונים הקשים בשטח מחדדים את הפער בין הציפיות לעובדות: התעשייה הגרמנית מאבדת קיטור, ומנוע הצמיחה של אירופה מקרטע. תמונת המצב קשה, והבעיה שגרמניה היתה זו שהחזיקה את האיחוד האירופי על כתפיה. אז עד כמה המצב חמור, מה הנתונים הכלכליים, מהם ההתפתחויות האחרונות, מה קורה במגזרים העיקריים ואיך מנסים לצאת מהמשבר?
תמונת מצב: כלכלת גרמניה במספרים
נכון לרבעון הראשון של 2025, התוצר המקומי הגולמי של גרמניה נאמד בכ-4.3 טריליון אירו – ירידה קלה לעומת שנת 2022 שבה עמד על 4.5 טריליון. התוצר לנפש עומד על כ-51,000 אירו, אך לאחר התאמה לאינפלציה מדובר בירידה ריאלית של כ-2.3% לעומת השיא שנרשם ב-2021.
- קנצלר גרמניה פורש חזון של בורסה אירופית מאוחדת
- גרמניה מזניקה את השווקים - טריליון דולר לביטחון ולתשתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האינפלציה במדינה עומדת על 2.8% – ירידה מהשיא של 8.7% שנרשם במהלך 2022 בעקבות משבר האנרגיה, אך עדיין גבוהה מהמטרה. הריבית, שהופחתה מספר פעמים במהלך השנה, עומדת על 2.25%, מתוך ניסיון לבלום את ההאטה – אך נראה שהשפעתה שולית.
האוכלוסייה הגרמנית מונה כ-84.4 מיליון תושבים, אך שיעור הילודה מהנמוכים באירופה (1.5 ילדים לאישה), והגיל החציוני עומד על כ-45.7 שנים – נתון שממקם את גרמניה כאחת המדינות המזדקנות ביותר בעולם. שיעור ההגירה ירד משמעותית מאז 2018, בין היתר בשל מדיניות הקשחה פוליטית ואקלים ציבורי מתוח.
שיעור האבטלה הרשמי עומד על 6.3% – אך במדינות מזרח גרמניה לשעבר נרשמים שיעורים גבוהים יותר, עד כדי 10% במספר מחוזות. בתחום החוב הציבורי, גרמניה עדיין נחשבת ליציבה יחסית, עם יחס חוב-תוצר של כ-63%, אך הוא במגמת עלייה עקב ההוצאה התקציבית המאסיבית על תשתיות וביטחון.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
טראמפ לוחץ – ומפעלים נסגרים
למרות שהמצב הכלכלי כבר היה שברירי, נשיא ארה"ב דונלד טראמפ החליט להוסיף אש למדורה. סדרת מכסים נרחבת, כולל 20% על רכבים אירופיים, מכונות תעשייתיות ותרופות, פגעה ישירות באחד מענפי היצוא החשובים של גרמניה. לפי תחזיות של מוסדות כלכליים בגרמניה, מדובר בפגיעה שצפויה לגרום לירידה של מעל 1% בתוצר – וכל זאת עוד לפני ההשפעות העקיפות על ביטחון הצרכנים וההשקעות.
לא מדובר כאן בעניין תיאורטי – מפעלי ייצור של מרצדס, BMW ופולקסווגן כבר הודיעו על הפסקות ייצור זמניות וגלי פיטורים. גם ספקיות משנה בענף הרכב ובתעשייה הכבדה נכנסות לסחרור.
הממשלה מנסה לבלום את הסחף
בתגובה למציאות הזו, אישרה ממשלת הקואליציה בראשות פרידריך מרץ תוכנית השקעות חסרת תקדים: טריליון אירו יוזרמו בשנים הקרובות, מתוכם 500 מיליארד לתשתיות מתפוררות (כולל שיקום גשרים, מסילות ברזל ותחבורה ציבורית) ועוד 400 מיליארד לתחום הביטחון – מהלך שלא היה מתאפשר ללא שינוי דרמטי בחוקה הגרמנית המאפשר חריגה ממגבלת החוב.
במקביל, ננקטים צעדים לעידוד הצריכה הפנימית: שכר המינימום עלה ל-15 אירו לשעה, המע"מ על מסעדות הופחת, ונקבעו הקלות מס לשכבות הביניים. אבל התוצאה לא נראית מיידית – הציבור ממשיך לחסוך. שיעור החיסכון של משקי הבית נותר סביב 20%, מה שמצביע על חוסר אמון עמוק בעתיד הכלכלה.
אתגרים מבניים מחמירים את התמונה
מעבר לבעיות הנוכחיות, גרמניה מתמודדת עם שורה של בעיות מבניות שהוזנחו במשך שנים: תשתיות רעועות שכוללות אלפי גשרים, כבישים ומסילות ברזל דורשים שיפוץ דחוף; מחסור בכוח אדם - האוכלוסייה הגרמנית מזדקנת, שיעורי הילודה נמוכים, ומדיניות הגירה מחמירה מותירה את ענף ההנדסה, הרפואה והתעשייה ללא עובדים מיומנים; שוק עבודה נוקשה עם רגולציה עודפת, איגודים חזקים והיעדר גמישות מקשים על התאמות במצבים של ירידה בביקוש. וכן - כלכלה תלותית בייצוא. כ-50% מהתמ"ג מבוסס על יצוא – שיעור חריג בין המדינות המפותחות.
המערכת הבנקאית הגרמנית: בין רווחיות נמוכה ללחצים חיצוניים
מערכת הבנקאות בגרמניה מתמודדת עם שילוב של רווחיות נמוכה, תחרות חזקה ושחיקה באמון הציבור. דויטשה בנק, הבנק הגדול במדינה, עבר שורת רפורמות והתייעלויות, אך עדיין לא הצליח לחזור לרמות רווחיות מקובלות. הוא צפוי לקצץ אלפי משרות ולסגור עשרות סניפים. גם קומרץ בנק נמצא בצומת דרכים, כשמנייתו נמצאת בלחץ חריף, ויוניקרדיט האיטלקי מבקש לרכוש שליטה. הממשלה מתנגדת, אך הלחצים בשטח – בעיקר כתוצאה מהיחלשות הכלכלה – גדלים.
הבנקים הגרמניים סובלים ממודל עסקי מיושן יחסית, ריביות שליליות לאורך זמן, ואובדן נתח שוק לטובת פינטקים ואפליקציות בנקאיות זריזות יותר. כל אלה פוגעים בשורת הרווח ומחייבים שינוי תפיסתי עמוק. במקביל, החשש המרכזי במגזר הבנקאי הוא מפני גל פיגורים באשראי העסקי והמשכנתאות. הבנקים צברו חשיפה גדולה למגזר הנדל"ן, והאטה חדה בפרויקטים חדשים או ירידת ערך נכסים עלולה להוביל לעלייה בהפסדי אשראי.
בנוסף, קיימת דאגה ממשית שהבנקים יזדקקו בעתיד הקרוב להזרמות הון או סיוע ממשלתי. אף שאין סימני קריסה מיידיים, מספר אנליסטים טוענים שהמערכת כולה פגיעה במידה משמעותית יותר מכפי שנהוג להניח – בעיקר אם יתחולל משבר אמון בקרב הלקוחות או בשווקים הפיננסיים.
.
תעשיית הרכב: סמל גרמני במשבר קיומי
תעשיית הרכב, שהייתה גאוות הכלכלה הגרמנית, חווה כעת את אחת התקופות הקשות בתולדותיה. לא רק שהמכסים האמריקאיים מכבידים על הייצוא, אלא שגם התחרות מצד יצרנים סיניים, והמהפכה החשמלית שמובילים טסלה ו-BYD, יוצרים מציאות חדשה.
המעבר למכוניות חשמליות דורש השקעות עתק, אבל הביקושים אינם מספיקים כדי להצדיק את קווי הייצור. יצרנים גרמניים מתקשים להוביל טכנולוגית, ונראה שלראשונה מזה עשורים – הם מגיבים במקום להוביל. אלפי משרות נמצאות בסכנה, ורבים בענף סבורים שזהו תהליך של "שחיקה איטית" שיימשך גם בעשור הקרוב.
טכנולוגיה ירוקה: תקווה לעתיד או חלום יקר?
בתוך הכאוס, יש מי שמסתכל על התחום של אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיות ירוקות כעתיד האפשרי של הכלכלה הגרמנית. הממשלה משקיעה מיליארדים בסובסידיות לאנרגיה סולארית, ייצור מימן ירוק, ותשתיות טעינה לרכב חשמלי. אך המערכת הבירוקרטית והעלויות הגבוהות מקשות על התעשייה לפרוץ קדימה.
למרות החדשנות, גרמניה מתקשה לתרגם רעיונות למציאות תעשייתית בקנה מידה גדול. המשקיעים זקוקים לוודאות רגולטורית, והשוק המקומי קטן מדי כדי להצדיק השקעות ענק. ייתכן שזהו תחום המפתח הבא – אבל הוא רחוק מלהיות תחליף אמיתי לרכב, תעשייה וייצוא קלאסי.
איך גרמניה התמודדה עם מיתונים קודמים?
במהלך העשורים האחרונים, גרמניה התמודדה עם שני מיתונים בולטים: בשנת 2003 ובשנת 2009. המיתון של 2003 נבע בעיקר מהאטה גלובלית, חולשה בתעשייה המסורתית והשלכות הרפורמות הכלכליות של תחילת שנות ה-2000. גרמניה התמודדה עם שיעור אבטלה דו-ספרתי, אבל החלה לבנות תשתיות לרפורמות בשוק העבודה באמצעות תכניות כמו "אגנדה 2010" שהובילו לקפיצה בפריון העבודה.
ב-2009, בעקבות משבר הסאב-פריים הגלובלי, הכלכלה הגרמנית התכווצה בכ-5% – המכה החריפה ביותר מאז מלחמת העולם השנייה. אולם בניגוד להיום, שוק הרכב נהנה מביקושים מסין, והמדינה הפעילה תמריצים יעילים, כולל תכנית הגריטה לרכבים ישנים. תעשיית הרכב הייתה אז חלק מהפתרון, לא חלק מהבעיה.
בשני המקרים, התאוששות הגיעה דרך ביקוש חיצוני חזק ותגובה מהירה של הממשלה. כיום, לעומת זאת, אין מנוע חיצוני בולט, והרפורמות המוסדיות מתעכבות. הפעם המשבר עמוק יותר, גם כי הוא כולל גם שינוי דמוגרפי, אנרגטי וטכנולוגי שמחייב שינוי כיוון מוחלט.
בתוך הכאוס, יש מי שמסתכל על התחום של אנרגיה מתחדשת וטכנולוגיות ירוקות כעתיד האפשרי של הכלכלה הגרמנית. הממשלה משקיעה מיליארדים בסובסידיות לאנרגיה סולארית, ייצור מימן ירוק, ותשתיות טעינה לרכב חשמלי. אך המערכת הבירוקרטית והעלויות הגבוהות מקשות על התעשייה לפרוץ קדימה.
למרות החדשנות, גרמניה מתקשה לתרגם רעיונות למציאות תעשייתית בקנה מידה גדול. המשקיעים זקוקים לוודאות רגולטורית, והשוק המקומי קטן מדי כדי להצדיק השקעות ענק. ייתכן שזהו תחום המפתח הבא – אבל הוא רחוק מלהיות תחליף אמיתי לרכב, תעשייה וייצוא קלאסי.
שאלות ותשובות על המשבר הגרמני
מה גורם למיתון המתמשך בגרמניה?
השילוב בין תלות ביצוא, חולשה פנימית בצריכה, תשתיות רעועות, מחסור בכוח אדם, והאטה גלובלית שנובעת מהתנגשות סחר עם ארה"ב – יצר מצב שבו כל זעזוע קטן הופך לקריסה.
איך המכסים של טראמפ משפיעים על גרמניה?
המכסים גורמים לפגיעה מיידית ביצוא הגרמני, במיוחד ברכב ובתעשייה כבדה. מעבר לכך, הם גורמים לחוסר ודאות, מקשים על תכנון לטווח ארוך, ופוגעים באמון של משקיעים בינלאומיים.
האם אפשר להציל את תעשיית הרכב הגרמנית?
אפשר, אך זה ידרוש מעבר מהיר לטכנולוגיות מתקדמות, קיצוץ במבנה העלויות, וגמישות גבוהה יותר. השאלה היא האם גרמניה – שמרנית ובירוקרטית – מסוגלת לעבור שינוי כה עמוק בזמן קצר.
למה שוק הדיור עולה אם הכלכלה בקיפאון?
היצע הדירות נמוך באופן חריף, הריבית הנמוכה עודדה השקעות בנדל"ן, והציבור מחפש מקלט סולידי להון. אבל אם תחול ירידת מחירים – זו עלולה להיות בועת נדל"ן בהתהוות.
האם זה משבר זמני או שינוי כיוון היסטורי?
לכאורה מדובר במשהו עמוק יותר ממיתון. נראה שזהו שינוי מבני, שבו המודל הכלכלי הגרמני צריך להמציא את עצמו מחדש. במילים אחרות – זאת לא תקלה, אלא סימן לזמן חדש.
- 14.אלון 06/05/2025 14:14הגב לתגובה זוהתעשיה הגרמנית היא צרכנית אנרגיה משמעותית. התלות בגז טבעי מיובא מצד אחד והסובסידיות לאנרגיה מתחדשת חיסלו כל סיכוי לתחרותיות של התעשיה הגרמנית.
- 13.אנונימי 18/04/2025 16:00הגב לתגובה זומעולה בשבילה כולל קניה של גז במחיר זול מאוד.המלחמה הכי פגעה בהועכשיו טראמפ הולך לפגוע חזק בתעשיית הרכב שלה
- 12.אנונימי 18/04/2025 13:31הגב לתגובה זוהסכם פריז שווה הסכם לצנע עולמית. מפאת הקוצר אפשרות הרישום בנקודות אסביר פאנלים סולארים מס פחמן.... מונעים מאנשים לצרוך ומפחיתים מקומות עבודה.
- 11.אנונימי 18/04/2025 13:22הגב לתגובה זומהגרים זה מוליכייף !!!
- 10.אנונימי 18/04/2025 11:24הגב לתגובה זואין את מי להאשים כנראה שיקום איזה היטלר נגד המהגרים
- 9.אנונימי 18/04/2025 11:22הגב לתגובה זוכתבה רדודה שמתעלמת מאחת הבעיות הכי קשות בגרמניה כיום
- 8.אז למה הדאקס הגרמני הוא המדד הטוב בעולם! (ל"ת)ירון 18/04/2025 10:52הגב לתגובה זו
- 7.אנונימי 18/04/2025 10:49הגב לתגובה זוומדיניות הגירה מחמירה מותירה את ענף ההנדסה הרפואה והתעשייה ללא עובדים מיומנים. להכניס כל טרוריסט איסלאמי אפשר להביא מהנדס ישראלי לא נותנים.
- 6.איך זה שלא שמענו על עד כה זה לא דבר שקורה ביום אחד (ל"ת)אנונימי 18/04/2025 10:25הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 18/04/2025 10:04הגב לתגובה זומדינה שקולטת את דלת העולם בכמייות כמו גרמניה אוכלסיה מתבגרת והאיכות יורדת אין מה שירים את הכלכלה שהיתה החזקה בעולם
- 4.לאור הזדקנות האוכלוסיה והאיסלאמיזציה הכניסה לחובות עצומים לא נותנת לגרמניה שום סיכוי. (ל"ת)לאון 18/04/2025 09:37הגב לתגובה זו
- 3.אנונימי 18/04/2025 09:36הגב לתגובה זוהאוכלוסיה שצומחת פה במהירות חייה על קצבאות מהמדינה ולא לומדת חשבון ואנגלית. ההייטק בנסיגה גם הייטקיסטים שיורדים לחול גם חברות שלא נרשמות בארץ וגם חברות שלחלוטין מעבריות צוותים לאירופה והודו כי הרבה יותר זול שם וזה עוד לפני השפעות הAI. כשישראל תכנס למיתון הוא יהיה קשה פי כמה מזה בגרמניה.
- מדוייק (ל"ת)אנונימי 18/04/2025 11:06הגב לתגובה זו
- 2.ואיך כל זה מתחבר למדד המניות שכיכב לפני מספר שבועות אין קשר (ל"ת)רועי 18/04/2025 09:33הגב לתגובה זו
- אנונימי 18/04/2025 14:14הגב לתגובה זובנק מרכזי רוכש אגח ריבוני כדי להוריד ריבית. כסף מזומן זורם לשוק השאר מניפולציה. מדדים מחירים מעוותים. האזרחים מרגישים זאת מי שיכול קונה נכסים מניות זהב מי שלא חוזר עוד אחורה. באירופה וישראל הכסף הולך לתעשיה בטחונית. בארהב לצמיחת רחבה בתעשיות.
- 1.הפרוגרס הרס את העולם (ל"ת)Shafik 18/04/2025 08:42הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)