גרמניה מזניקה את השווקים - טריליון דולר לביטחון ולתשתיות
גרמניה עומדת בפני שינוי כלכלי היסטורי. אחרי שנים של שמירה קפדנית על משמעת תקציבית, הממשלה החדשה צפויה לשחרר את "בלם החוב" – מגבלה חוקתית שמונעת מהמדינה להיכנס לגירעון משמעותי. השינוי הזה מגיע מתוך צורך דחוף להגדיל את ההשקעות בביטחון, עם קרן ענקית בהיקף של טריליון דולר שתוקדש לעשור הקרוב. ההחלטה הזו התקבלה על רקע המתיחות הביטחונית הגוברת באירופה, הירידה הכלכלית של גרמניה בשנתיים האחרונות, והלחצים הגיאופוליטיים מצד ארה"ב ורוסיה.
השפעת המהלך הזה כבר ניכרת בשווקים – הבורסות באירופה מגיבות בזינוקים חדים, תשואות האג"ח הגרמני מזנקות, ומשקיעים עוקבים בדריכות אחר השפעתו על גוש האירו כולו. השאלה הגדולה היא האם המהלך הזה יחזק את הכלכלה הגרמנית או שיגרום לזעזועים כלכליים ארוכי טווח. הדיווח הזה גם מצוין כמובן למניות הביטחוניות וזה מורגש בשערי המניות, אצלנו, אגב, אלביט שוברת שיאים מדי יום וגם החברות הביטחוניות האחרות הנסחרות ובטח שגם הענקיות שאינן נסחרות - תעשייה אווירית ורפאל, נהנות מהגדלת התקציבים באירופה. כל זה רק נזכיר כשבמקביל בארה"ב טראמפ ומאסק מדברים על קיצוץ משמעותי בתקציב הביטחון אחרי שנים של הצטיידות מאוד גדולה.
הכלכלה הגרמנית – מיציבות לשפל
גרמניה, שנחשבה במשך שנים לכלכלה היציבה ביותר באירופה, חווה קשיים משמעותיים בשנים האחרונות. הנתק מגז רוסי בעקבות הסנקציות שהוטלו על הקרמלין, לצד האטה בביקושים מסין, הובילו להתכווצות הכלכלה בשנתיים האחרונות. למרות שחלק מהמדינות בעולם, כמו ארה"ב, משקיעות באופן אגרסיבי בתשתיות ובתמיכה כלכלית, גרמניה דווקא נותרה זהירה מדי בהוצאותיה. משקיעים סבורים כי גרמניה צריכה להוציא לפחות 3% מהתמ"ג בכל שנה כדי להדביק את הפערים בתחומי הרכבות, התשתיות הדיגיטליות והשירותים הציבוריים. כעת, עם ביטול "בלם החוב", הממשלה עשויה סוף סוף להגדיל משמעותית את ההשקעות – אם כי עיקר התקציב יופנה לתחום הביטחון.
הבורסות מגיבות לחדשות – ראלי באירופה
השווקים באירופה מגיבים באופטימיות להחלטה הדרמטית של גרמניה: בורסת פרנקפורט מזנקת ב-2.6%; בורסת פריז מוסיפה 1.6%, לונדון עולה ב-0.6%, מדד סטוקס 600, שמייצג את המניות האירופיות, עולה ב-1.3%.היורו מתחזק מול הדולר ב-0.6% לרמה של 1.069 דולר. לעומת זאת, שוק האג"ח הגרמני חווה טלטלה. התשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ב-20 נקודות בסיס לרמה של 2.682%, והתשואה על אג"ח לשנתיים זינקה ביותר מ-10 נקודות בסיס.
- רחפנים בשמי ברלין: איך גרמניה ואירופה כולה נלחמת בתופעה שמשבשת את התעופה האזרחית
- 3.6 מליארד אירו: ישראל מוכרת את ״חץ 3״ לגרמנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
DAX 40 0.68%
CAC 40 0.79%
FTSE 100 0.49%
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
הדילמה הפוליטית – האם הציבור יתמוך במהלך?
למרות התמיכה בממשלה החדשה, החלטת הקואליציה של פרידריך מרץ להסיר את "בלם החוב" לא עברה ללא התנגדות. מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) רואה בכך מהלך שיגרום להעמקת החוב הציבורי ומערער על יציבות גרמניה. מצד שני, מפלגות השמאל עשויות לתמוך במהלכים להגדלת השקעות, אך מתנגדות להפניית מרבית התקציב לתחום הביטחון ולא לרווחה ולתשתיות.
מרץ, איש עסקים לשעבר ויו"ר הסניף הגרמני של בלאקרוק, מציג עצמו כמנהיג שיכול לחדש את הכלכלה הגרמנית ולשקם את מעמדה של המדינה כמובילה אירופית. "אירופה צריכה להשיג עצמאות מארה"ב, צעד אחר צעד", אמר בליל הבחירות.
שאלות ותשובות בנושא ההחלטה לשחרר את בלם החוב וכלכלת גרמניה
מהו "בלם החוב" של גרמניה ומדוע הוא נחקק מלכתחילה?
"בלם החוב" (Schuldenbremse) הוא מנגנון חוקתי שהוכנס בשנת 2009, במטרה למנוע מממשלות גרמניה להיכנס לגירעון מבני משמעותי. החוק מגביל את הממשלה הפדרלית לגירעון של עד 0.35% מהתמ"ג השנתי, בעוד המדינות הפדרליות מחויבות לאזן את תקציבן לחלוטין. החוק נחקק בעקבות משבר החוב האירופי והמשבר הכלכלי של 2008, כאשר גרמניה ביקשה להבטיח יציבות כלכלית ולהימנע מהתמודדות עם בעיות חוב כמו שקרו ביוון, ספרד ואיטליה.
מדוע הממשלה הנוכחית משחררת את בלם החוב, ומהם ההשלכות האפשריות?
הממשלה של פרידריך מרץ מבקשת להשעות את בלם החוב כדי לאפשר הזרמה מסיבית של תקציבים לביטחון הלאומי ולתשתיות, בעיקר על רקע המלחמה באוקראינה והחששות מהתעצמות רוסיה. עם זאת, יש חששות שהמהלך יוביל להגדלת החוב הלאומי של גרמניה ויגרום לעלייה בתשואות האג"ח, מה שעלול להשפיע על דירוג האשראי של המדינה ולייקר את עלויות המימון שלה.
כיצד מצב הכלכלה הגרמנית השתנה בעשור האחרון?
לאורך שנות ה-2000 ותחילת שנות ה-2010, גרמניה הייתה המנוע הכלכלי של אירופה, עם עודף תקציבי מתמשך, מערכת תעשייתית חזקה וייצוא שהזניק את הכלכלה. אך מאז 2021, המדינה מתמודדת עם האטה משמעותית:
משבר האנרגיה – בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, גרמניה נאלצה לנתק את תלותה בגז הרוסי, מה שהוביל לעלייה חדה בעלויות האנרגיה.
ירידה בביקושים מסין – גרמניה מסתמכת על יצוא תעשייתי כבד, בעיקר
לשוק הסיני. ההאטה בכלכלה הסינית פגעה קשות ביצוא הגרמני.
מחסור בהשקעות בתשתיות – במשך שנים, גרמניה לא השקיעה מספיק בתשתיות חיוניות כמו תחבורה, דיגיטציה וחינוך, מה שגרם לפיגור תחרותי מול ארה"ב וסין.
כיצד המהלך ישפיע על התעשייה הגרמנית?
הגדלת התקציב הביטחוני עשויה לתרום לתעשיית ההגנה והטכנולוגיה בגרמניה, עם הזדמנויות לצמיחה עבור חברות כמו ריינמטאל (Rheinmetall), שמייצרת ציוד צבאי. עם זאת, מגזרי התעשייה המסורתיים – כמו רכב, מכונות וכימיקלים – עלולים להמשיך לחוות האטה בשל מחירי אנרגיה גבוהים ותחרות עולמית גוברת.
מה הסיכונים הכלכליים במהלכים של מרץ?
בעוד שהתוכנית של מרץ להגדלת ההוצאות עשויה לעודד צמיחה, היא עלולה ליצור כמה סיכונים משמעותיים:
הגדלת החוב הלאומי – גרמניה נחשבת למדינה שמרנית מבחינה פיסקלית, וכעת היא עלולה להיכנס למסלול גירעוני שיקשה על שליטה בתקציב בעתיד. עליית תשואות אג"ח – הסרת בלם החוב עשויה לגרום לעלייה חדה בתשואות האג"ח, מה שיגרום לייקור ההלוואות לממשלה ולמגזר העסקי. מתח פוליטי בתוך גרמניה – מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) עלולה לנצל את הגידול בחוב כדי לקדם מסרים פופוליסטיים נגד הממשלה.
כיצד השוק הפיננסי מגיב למהלך?
הבורסות האירופיות הגיבו באופטימיות עם עליות חזקות במדדים המרכזיים, כולל מדד DAX בפרנקפורט שזינק ב-2.7%. עם זאת, בשוק האג"ח נרשמה תגובה שלילית, והתשואה על אג"ח גרמניה ל-10 שנים קפצה ב-20 נקודות בסיס. המשמעות היא שמשקיעים מצפים לעלייה בחוב ולהחמרה במדיניות הפיסקלית של גרמניה.
כיצד המהלך הזה משתלב בהקשר הרחב יותר של הכלכלה האירופית?
גרמניה היא המדינה הכלכלית החזקה ביותר בגוש האירו, ולכן השעיית בלם החוב עלולה לשמש תקדים עבור מדינות אחרות, כמו צרפת ואיטליה, שמנסות גם הן להגביר את ההוצאות שלהן. אם גרמניה תצליח להוציא יותר ולשמור על צמיחה, זה עשוי לדחוף את האיחוד האירופי לשינוי כללי התקציב שלו ולאפשר למדינות נוספות לחרוג מהגירעון המותר כיום.
האם יש תקדים להחלטה דומה של גרמניה?
כן, בשנת 2020, במהלך מגפת הקורונה, גרמניה השעתה זמנית את בלם החוב כדי לאפשר הזרמת כספים לכלכלה ולמנוע משבר עמוק. הצעד אז נתפס כהכרחי, אך הפעם מדובר בהחלטה בעלת השלכות ארוכות טווח יותר, שכן היא נוגעת להשקעות ביטחוניות ולא לתגובה למשבר חד-פעמי.
מהן האפשרויות הפוליטיות של מרץ לקידום המהלך?
כדי להשיג את ביטול בלם החוב, מרץ יצטרך להשיג תמיכה רחבה בפרלמנט, כולל מפלגות יריבות כמו הירוקים והשמאל. ייתכן שהוא יבחר במנגנון עוקף, כמו הגדלת תקציב הביטחון של האיחוד האירופי, מה שיאפשר לגרמניה להפנות יותר משאבים לצרכים פנימיים.
כיצד המהלך של מרץ ישפיע על יחסיה של גרמניה עם ארה"ב?
מרץ הביע בעבר תמיכה ביחסים
הדוקים עם ארה"ב, אך הדגיש את הצורך של אירופה להפסיק להסתמך על וושינגטון בנושאים ביטחוניים. עם עלייתו של דונלד טראמפ וניסיונו לסיים את המלחמה באוקראינה ללא מעורבות אירופית, גרמניה עשויה למצוא עצמה נדרשת לקחת תפקיד מוביל יותר בביטחון האירופי, מה שעשוי לחזק את
מעמדה אך גם להכביד כלכלית. בטווח הקצר, הגדלת החוב תספק תקציבים משמעותיים להשקעות בתשתיות ובביטחון, אך בטווח הארוך היא עלולה להוביל להכבדה על תקציב המדינה, לעליית תשואות אג"ח ולהשלכות על הדירוג הפיננסי של גרמניה.
האם מדינות נוספות באירופה יעקבו אחרי גרמניה?
מדינות כמו צרפת ואיטליה, שכבר מתמודדות עם חוב גבוה, עשויות להגדיל את ההוצאות שלהן בתגובה למהלך הגרמני, אך הן ייאלצו להתמודד עם התנגדות פוליטית ופיננסית משמעותית.
- 6.אנונימי 06/03/2025 20:43הגב לתגובה זוכשזה יגמר השוק ידלק חזרה האנליסטים ישנו הערכות תוך שניה.
- 5.אנונימי 06/03/2025 09:04הגב לתגובה זוהזאתגרמניה סגסגה עם רוסיה.היא בכלל לא רצתה את המלחמה הזאתטראמפ עוזר לה לרדת מהעץ הזה.
- 4.אנונימי 05/03/2025 14:17הגב לתגובה זוכתבה מעניינת אבל הכתב טחן בה הרבה נושאים ופיתרונות לא רלוונטים כמקובל במדיה
- 3.מייק1אנונימי 05/03/2025 12:21הגב לתגובה זולאלביט יש חברות בת האירופה שיהנו מהרבה הזמנות נשק. מנית אלביט תזנק בטווח הקצר והארוך.
- כפי שנראה מלחמת רוסיה אוקראינה לפני סיום בשורה רעה לתעשיית הנשק בכל העולם (ל"ת)כלכלן 05/03/2025 13:17הגב לתגובה זו
- 2.סקטור הביטחון יוביל חזק ב2025. (ל"ת)נחום 05/03/2025 11:52הגב לתגובה זו
- 1.לרון 05/03/2025 11:29הגב לתגובה זובטווח הארוך עזרה לצמיחה שבסטגנציה! הקנצלר החדש איש עסקים יציב קונטרה טראמפ!
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -5% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
