המשפט ההיסטורי של מטא - ענקית המדיה החברתית בדרך לפירוק?
למטא יש 3 זרועות ענק בתחום המדיה החברתית - פייסבוק, ווצאפ ואינסטגרם - והרשויות מאשימות אותה בחסימת התחרות והפיכה למונופול; האם חברת הענק תתפרק ומה עשויות להיות ההשפעות על השוק?
השבוע נפתח המשפט של רשות הסחר הפדרלית (FTC) נגד מטא Meta Platforms -0.2% בטענה שענקית הטכנולוגיה והמדיה החברתית הפכה למונופול בתחום כשבדרך היא חסמה תחרות פוטנציאלית דרך רכישות ווצאפ ואינסטגרם. הרשות מצדה דורשת לפירוק של מטא והפרדת האפליקציות ממנה, בעוד מטא מצדה צפויה לטעון שהתחרות בשיאה.
רכישות שנועדו "לחסל תחרות" או דווקא "לשפר את השירות"?
ה-FTC טוענת כי הרכישות של אינסטגרם בשנת 2012 תמורת מיליארד דולר, ושל ווצאפ ב-2014 עבור סכום עתק של 19
מיליארד דולר, לא נועדו רק להרחיב את סל השירותים של מטא, אלא לחסל תחרות פוטנציאלית. במהלך המשפט צפויה הוועדה להציג תכתובות פנימיות של צוקרברג עצמו, שבהן נכתב בין היתר כי יש "לנטרל" את אינסטגרם, ולפי גורמי ה-FTC מדובר ב"ראיית זהב".
הטענה המרכזית של הרשות היא שמטא זיהתה מוקדם את הסיכון שאינסטגרם ווואטסאפ מהוות לדומיננטיות של פייסבוק, ובמקום להתמודד מולן, היא רכשה אותן. "הם החליטו שקשה מדי להתחרות, אז הם פשוט קנו אותם", טען עורך הדין של ה-FTC דניאל מת'סון. ההגדרה הזו, לטענת הרשות, הופכת את מטא למונופול.
מהצד השני טוענת מטא שהיא דווקא השביחה את שתי האפליקציות. עורכי דינה מדגישים כי הרכישות אושרו לפני יותר מעשור על ידי אותה FTC שמביאה היום את התביעה, וכי האפליקציות שופרו באופן דרמטי מאז שנרכשו. "המיזוגים האלה שיפרו את חוויית המשתמש", אמר עורך הדין של מטא, מארק הנסן. "אף בית משפט לא פסק שמיזוג שנועד לשפר מוצר הוא לא חוקי, ואין סיבה שזה יקרה כאן".
- בית המשפט קבע - מטא איננה מונופול
- בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מטא טוענת שהשוק היום תחרותי יותר מאי פעם, עם שחקנים חזקים כמו טיקטוק, X, יוטיוב ואפילו iMessage של אפל שמתמודדות
בשווקים בהן פועלות ווצאפ ואינסטגרם. יתרה מכך, מטא מזהירה כי פירוק החברה יפגע באינטגרציה בין השירותים, ויביא להרעה בשירות למיליארדי המשתמשים.
מה הסיכוי שבית המשפט יורה על פירוק מטא?
לפי מומחים משפטיים, ה-FTC מתמודדת עם
אתגר לא פשוט. "זו עלייה תלולה מאוד", אמרה פרופ' לורה פיליפס-סוייר מאוניברסיטת ג'ורג'יה. לדבריה, בשונה מתחום החיפוש למשל שבו גוגל שולטת ב-90% מהשוק, תחום הרשתות החברתיות מגוון ותחרותי יותר, ולכן קשה לשכנע שגוף מסוים הוא אכן מונופול.
עם זאת, המשפט עשוי להציע לראשונה פסק דין עקרוני שיבהיר האם לרשות מותר לשנות את עמדתה בנוגע לרכישות שאושרו בעבר, ובכך לאיים גם על עסקאות נוספות בעתיד. צוקרברג, סמנכ"לית התפעול לשעבר של מטא שריל סנדברג, ומנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי, צפויים להעיד. המשפט יתנהל
במשך כחודשיים וצפוי לכלול עשרות עדויות ואלפי מסמכים.
- השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
לפי דיווחים בארה"ב, צוקרברג ניסה לאחרונה לשכנע את טראמפ לבטל את המשפט, ואף חיזק את קשריו עם גורמים פוליטיים אחרים. מטא תרמה מיליון דולר לקרן ההשבעה של טראמפ והוסיפה לדירקטוריון שלה אנשים המזוהים עם מהימין האמריקאי, כמו דיינה ווייט ודינה פאוול מק'קורמיק. במקביל, טראמפ הדיח שניים מהמפקחים הדמוקרטיים של ה-FTC - מהלך שנתפס כניסיון להטות את הרכב הוועדה. המפקחים מצדם תובעים את הממשל כדי לשוב לתפקידם, וטוענים כי הנשיא שולח "מסר ברור של הפחדה" לכל רגולטור שינסה להתנגד לרצונו. למרות זאת, יו"ר ה-FTC הנוכחי, אנדרו פרגוסון, שמונה בעצמו על ידי טראמפ, הבהיר כי יכבד כל החלטה של בית המשפט, אך סירב להתחייב שלא יסגור את התיק.
מעבר להשלכות הפוליטיות והציבוריות של המשפט, גם המשמעויות
הכלכליות כבדות משקל. אינסטגרם לבדה הניבה למטא כ־32 מיליארד דולר מפרסום בשנת 2024 - סכום שמהווה 48.4% מכלל הכנסות הפרסום של החברה. לפי תחזיות של eMarketer, היא צפויה לעבור את רף ה־50% ב־2025. ווצאפ, מצדה, עדיין לא תורמת הכנסות דומות, אך יש לה פוטנציאל עסקי
משמעותי בתחום המסחר והשירותים העסקיים, בעיקר בשווקים מתפתחים.
השופט שמוביל את התיק, ג'יימס בואסברג, כבר דחה בעבר את התביעה המקורית של ה־FTC, אך אישר לה להגיש גרסה מתוקנת תחת ממשל ביידן. לפי מומחים, בואסברג משדר פתיחות מסוימת לטענות
הרשות, אך גם סקפטיות. כך למשל, הוא הביע תהיות בנוגע להגדרה המצומצמת של שוק הרשתות החברתיות שניסתה הרשות לקדם – הגדרה שלא כללה פלטפורמות בולטות כמו טיקטוק, יוטיוב ולינקדאין. "ה־FTC הצליחה לשכנע שיש כאן שאלות מהותיות – אך הדרך להרשעה עוד ארוכה", אמר עו"ד פול
סוונסון.
מה יהיו ההשלכות אם מטא תתפרק?
במידה ובית המשפט יקבל את טענות ה-FTC ויורה על פירוק החברה, זו תהיה רעידת אדמה. ווצאפ ואינסטגרם אחראיות לחלק משמעותי מההכנסות של מטא ובשנים האחרונות הן מהוות מנועי צמיחה מרכזיים. האנליסטים
כאמור מעריכים כי אינסטגרם לבדה אחראית לכ-48% מהכנסות הפרסום של מטא, וההערכות מדברות על כך שב-2025 היא תצמח וכבר תהיה אחראית לכמחצית מההכנסות שלה.
פירוק החברה יאלץ את ווצאפ ואינסטגרם לפעול כגופים עצמאיים או להימכר לחברות אחרות. במקרה כזה, האפשרות הריאלית היא שחברות טכנולוגיה אחרות, כמו אמזון Amazon.com Inc. -2.49% או מיקרוסופט Microsoft Corp -1.6% ינסו לרכוש אותן, בעיקר כי שתי החברות האלה לא פעילות כל כך בתחום המדיה החברתית (מיקרוסופט היא הבעלים של לינקדאין ולאמזון אין פעילות בתחום). במקביל, שוק המדיה החברתית כולו צפוי לעבור טלטלה, כשחברות כמו גוגל למשל, הבעלים של יוטיוב, ינסו להגדיל את נתח השוק שלהן.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)
במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.
בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.
טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.
- המניות ביפן בשיא - ראשת הממשלה סנאֶה טאקאיצ'י מניעה עלייה חדה בשווקים
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.
