מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

המשפט ההיסטורי של מטא - ענקית המדיה החברתית בדרך לפירוק?

למטא יש 3 זרועות ענק בתחום המדיה החברתית - פייסבוק, ווצאפ ואינסטגרם - והרשויות מאשימות אותה בחסימת התחרות והפיכה למונופול; האם חברת הענק תתפרק ומה עשויות להיות ההשפעות על השוק?

רוי שיינמן |

השבוע נפתח המשפט של רשות הסחר הפדרלית (FTC) נגד מטא Meta Platforms -0.85%   בטענה שענקית הטכנולוגיה והמדיה החברתית הפכה למונופול בתחום כשבדרך היא חסמה תחרות פוטנציאלית דרך רכישות ווצאפ ואינסטגרם. הרשות מצדה דורשת לפירוק של מטא והפרדת האפליקציות ממנה, בעוד מטא מצדה צפויה לטעון שהתחרות בשיאה.


רכישות שנועדו "לחסל תחרות" או דווקא "לשפר את השירות"?

ה-FTC טוענת כי הרכישות של אינסטגרם בשנת 2012 תמורת מיליארד דולר, ושל ווצאפ ב-2014 עבור סכום עתק של 19 מיליארד דולר, לא נועדו רק להרחיב את סל השירותים של מטא, אלא לחסל תחרות פוטנציאלית. במהלך המשפט צפויה הוועדה להציג תכתובות פנימיות של צוקרברג עצמו, שבהן נכתב בין היתר כי יש "לנטרל" את אינסטגרם, ולפי גורמי ה-FTC מדובר ב"ראיית זהב".


הטענה המרכזית של הרשות היא שמטא זיהתה מוקדם את הסיכון שאינסטגרם ווואטסאפ מהוות לדומיננטיות של פייסבוק, ובמקום להתמודד מולן, היא רכשה אותן. "הם החליטו שקשה מדי להתחרות, אז הם פשוט קנו אותם", טען עורך הדין של ה-FTC דניאל מת'סון. ההגדרה הזו, לטענת הרשות, הופכת את מטא למונופול.


מהצד השני טוענת מטא שהיא דווקא השביחה את שתי האפליקציות. עורכי דינה מדגישים כי הרכישות אושרו לפני יותר מעשור על ידי אותה FTC שמביאה היום את התביעה, וכי האפליקציות שופרו באופן דרמטי מאז שנרכשו. "המיזוגים האלה שיפרו את חוויית המשתמש", אמר עורך הדין של מטא, מארק הנסן. "אף בית משפט לא פסק שמיזוג שנועד לשפר מוצר הוא לא חוקי, ואין סיבה שזה יקרה כאן".


בנוסף, מטא טוענת שהשוק היום תחרותי יותר מאי פעם, עם שחקנים חזקים כמו טיקטוק, X, יוטיוב ואפילו iMessage של אפל שמתמודדות בשווקים בהן פועלות ווצאפ ואינסטגרם. יתרה מכך, מטא מזהירה כי פירוק החברה יפגע באינטגרציה בין השירותים, ויביא להרעה בשירות למיליארדי המשתמשים.


מה הסיכוי שבית המשפט יורה על פירוק מטא?

לפי מומחים משפטיים, ה-FTC מתמודדת עם אתגר לא פשוט. "זו עלייה תלולה מאוד", אמרה פרופ' לורה פיליפס-סוייר מאוניברסיטת ג'ורג'יה. לדבריה, בשונה מתחום החיפוש למשל שבו גוגל שולטת ב-90% מהשוק, תחום הרשתות החברתיות מגוון ותחרותי יותר, ולכן קשה לשכנע שגוף מסוים הוא אכן מונופול.


עם זאת, המשפט עשוי להציע לראשונה פסק דין עקרוני שיבהיר האם לרשות מותר לשנות את עמדתה בנוגע לרכישות שאושרו בעבר, ובכך לאיים גם על עסקאות נוספות בעתיד. צוקרברג, סמנכ"לית התפעול לשעבר של מטא שריל סנדברג, ומנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי, צפויים להעיד. המשפט יתנהל במשך כחודשיים וצפוי לכלול עשרות עדויות ואלפי מסמכים.

קיראו עוד ב"גלובל"


לפי דיווחים בארה"ב, צוקרברג ניסה לאחרונה לשכנע את טראמפ לבטל את המשפט, ואף חיזק את קשריו עם גורמים פוליטיים אחרים. מטא תרמה מיליון דולר לקרן ההשבעה של טראמפ והוסיפה לדירקטוריון שלה אנשים המזוהים עם מהימין האמריקאי, כמו דיינה ווייט ודינה פאוול מק'קורמיק. במקביל, טראמפ הדיח שניים מהמפקחים הדמוקרטיים של ה-FTC - מהלך שנתפס כניסיון להטות את הרכב הוועדה. המפקחים מצדם תובעים את הממשל כדי לשוב לתפקידם, וטוענים כי הנשיא שולח "מסר ברור של הפחדה" לכל רגולטור שינסה להתנגד לרצונו. למרות זאת, יו"ר ה-FTC הנוכחי, אנדרו פרגוסון, שמונה בעצמו על ידי טראמפ, הבהיר כי יכבד כל החלטה של בית המשפט, אך סירב להתחייב שלא יסגור את התיק.


מעבר להשלכות הפוליטיות והציבוריות של המשפט, גם המשמעויות הכלכליות כבדות משקל. אינסטגרם לבדה הניבה למטא כ־32 מיליארד דולר מפרסום בשנת 2024 - סכום שמהווה 48.4% מכלל הכנסות הפרסום של החברה. לפי תחזיות של eMarketer, היא צפויה לעבור את רף ה־50% ב־2025. ווצאפ, מצדה, עדיין לא תורמת הכנסות דומות, אך יש לה פוטנציאל עסקי משמעותי בתחום המסחר והשירותים העסקיים, בעיקר בשווקים מתפתחים.


השופט שמוביל את התיק, ג'יימס בואסברג, כבר דחה בעבר את התביעה המקורית של ה־FTC, אך אישר לה להגיש גרסה מתוקנת תחת ממשל ביידן. לפי מומחים, בואסברג משדר פתיחות מסוימת לטענות הרשות, אך גם סקפטיות. כך למשל, הוא הביע תהיות בנוגע להגדרה המצומצמת של שוק הרשתות החברתיות שניסתה הרשות לקדם – הגדרה שלא כללה פלטפורמות בולטות כמו טיקטוק, יוטיוב ולינקדאין. "ה־FTC הצליחה לשכנע שיש כאן שאלות מהותיות – אך הדרך להרשעה עוד ארוכה", אמר עו"ד פול סוונסון.


מה יהיו ההשלכות אם מטא תתפרק?

במידה ובית המשפט יקבל את טענות ה-FTC ויורה על פירוק החברה, זו תהיה רעידת אדמה. ווצאפ ואינסטגרם אחראיות לחלק משמעותי מההכנסות של מטא ובשנים האחרונות הן מהוות מנועי צמיחה מרכזיים. האנליסטים כאמור מעריכים כי אינסטגרם לבדה אחראית לכ-48% מהכנסות הפרסום של מטא, וההערכות מדברות על כך שב-2025 היא תצמח וכבר תהיה אחראית לכמחצית מההכנסות שלה.


פירוק החברה יאלץ את ווצאפ ואינסטגרם לפעול כגופים עצמאיים או להימכר לחברות אחרות. במקרה כזה, האפשרות הריאלית היא שחברות טכנולוגיה אחרות, כמו אמזון Amazon.com Inc. 0.26%   או מיקרוסופט Microsoft Corp 0.4%   ינסו לרכוש אותן, בעיקר כי שתי החברות האלה לא פעילות כל כך בתחום המדיה החברתית (מיקרוסופט היא הבעלים של לינקדאין ולאמזון אין פעילות בתחום). במקביל, שוק המדיה החברתית כולו צפוי לעבור טלטלה, כשחברות כמו גוגל למשל, הבעלים של יוטיוב, ינסו להגדיל את נתח השוק שלהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וול סטריט,  Photo by Keenanוול סטריט, Photo by Keenan

וול סטריט פותחת שבוע מקוצר - מה האנליסטים צופים והאם ראלי סנטה בפתח?

המשקיעים יעקבו אחר מדד ה- PCE, נתוני הצמיחה לרבעון השלישי וההתפתחויות במניות ה־AI, בתקווה לסיום חיובי לשנה - אך תחת תנודתיות גוברת וספקנות לגבי כיוון השוק

אדיר בן עמי |

וול סטריט נכנסת לשבוע מסחר מקוצר לרגל חג המולד, אך גם בשבוע דל יחסית בימי מסחר, המשקיעים צפויים לעקוב בדריכות אחר שילוב של נתוני מאקרו, התפתחויות בתחום הבינה המלאכותית ואיתותים משוק האג"ח, שעשויים כולם להשפיע על כיוון השוק לקראת סיום השנה. המסחר בבורסות ניו יורק ייסגר ביום רביעי מוקדם, בשעה 20:00 שעון ישראל, ויישאר סגור ביום חמישי לרגל חג המולד.

ביום שני יתפרסם מדד מחירי הליבה של הוצאות הצריכה הפרטית (Core PCE), מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב. המשקיעים ינסו להבין האם קצב עליית המחירים ממשיך להתמתן במידה שתאפשר לבנק המרכזי לשמר הטיה תומכת בצמיחה גם בשנה הבאה. ביום שלישי צפוי להתפרסם דוח התמ״ג של ארה״ב לרבעון השלישי, לאחר עיכוב בפרסום שנבע מהשבתת הממשל הפדרלי. הדוח עשוי לשפוך אור על חוזק הפעילות הכלכלית לקראת סוף השנה, בצל סימנים ראשונים לריכוך בשוק העבודה.


בהמשך השבוע יפורסמו גם נתוני הזמנות מוצרים בני קיימא, ייצור תעשייתי ואמון הצרכנים, סדרת פרסומים שעשויה להשפיע על ציפיות הריבית ועל תמחור הסיכון בשווקים.

דצמבר חלש מהרגיל והשוק מחפש כיוון

למרות שנה חיובית בשוקי המניות, דצמבר מתברר כחודש מאתגר. מדדי S&P 500 ונאסד״ק נסחרים בירידות חודשיות, בניגוד לדפוס ההיסטורי שבו דצמבר נחשב לחודש חזק במיוחד. מאז תחילת 2025 עלה ה־S&P 500 ביותר מ־15%, בדרך לשנה שלישית רצופה של תשואה דו־ספרתית. עם זאת, בשבועות האחרונים נרשמת עלייה בתנודתיות, בין היתר על רקע הערכות מחודשות לגבי מדיניות הפד והכדאיות הכלכלית של השקעות עתק בבינה מלאכותית.

מניות הטכנולוגיה, שהובילו את העליות השנה ונושאות את המשקל הגבוה ביותר במדדים, נמצאות לאחרונה תחת לחץ. המשקיעים מביעים ספקנות הולכת וגוברת סביב היקף ההשקעות בתשתיות בינה מלאכותית והעיתוי שבו הן צפויות להניב תשואה. חששות סביב פרויקטי מרכזי נתונים, ובהם גם פרויקט של אורקל, העיבו לאחרונה על מניות AI וגררו ירידות גם בסקטורים נלווים. לנוכח זאת, נרשמת תנועה של כספים לסקטורים אחרים בהם פיננסים, תחבורה וחברות קטנות ובינוניות.

אווטר דיסני
צילום: פוקס

״אווטאר אש ואפר״ מוביל בעולם, ובוול סטריט בוחנים את דיסני דרך הדוחות

345 מיליון דולר בסופ״ש הראשון שמים את דיסני בראש גלובלית, אבל 88 מיליון דולר בצפון אמריקה פותחים פער מול הציפיות בדיוק כששנת הקופות נכנסת ליישורת האחרונה

ליאור דנקנר |

ברקע לסוף השבוע הזה, דיסני The Walt Disney Co -0.56%   פותחת עוד שבוע מסחר כשהמניה לא מדביקה את קצב מדד ה-S&P, ובשוק ההון בוחנים כל נתון דרך הדוחות הרבעוניים והשיפור ברווחיות לאורך 2026. בתוך זה, ״אווטאר״ הוא לא רק מותג קולנועי, אלא עוד מנוע שמזיז הכנסות בין רבעונים ומחבר בין אולמות, סטרימינג, פארקים ומרצ׳נדייז.

סרט ההמשך ״אווטאר אש ואפר״ של וולט דיסני ואולפני ״המאה ה 20״ נפתח במקום הראשון בקופות בעולם עם הכנסות מוערכות של 345 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון. מחוץ לארה״ב וקנדה נרשמות הכנסות של 257 מיליון דולר עד יום ראשון, נתון שממשיך את הדפוס של המותג שבו רוב הכסף מגיע משווקים בינלאומיים.

בצפון אמריקה התמונה פחות חלקה. הסרט מכניס 88 מיליון דולר על פני 3,800 אולמות בארה״ב וקנדה, בעוד הציפיות בשוק נעו סביב 110 עד 135 מיליון דולר לסוף שבוע פתיחה. הפער הזה מגיע בדיוק בתקופה שבה האולפנים צריכים דחיפה חזקה לסיום הרבעון הרביעי ולהתקרבות ליעד שנתי של 9 מיליארד דולר בקופות.


הרבעון הרביעי תחת לחץ והפער מהיעד נשאר גדול

במצטבר עד יום ראשון, ההכנסות בקופות בצפון אמריקה עומדות על כ-8.4 מיליארד דולר, עלייה של 1% לעומת אותה נקודה בשנה שעברה. לפי הספירה הזו נשארים עוד 10 ימים לשנת הקופות, והמרחק מ-9 מיליארד דולר הוא בערך 600 מיליון דולר, כשהלוח צפוף במיוחד עם הרבה סרטים חדשים וכמה כותרות חזקות שממשיכות לרוץ.

במקביל, ההערכות בשוק לרבעון הרביעי הופכות זהירות יותר. לפי חישובים שמסתובבים בענף, הרבעון בדרך לסיים בירידה של לפחות כמה אחוזים בודדים לעומת שנה שעברה. כדי להגיע להערכה של כ-2.5 מיליארד דולר ברבעון, נדרש זינוק של יותר מ-965 מיליון דולר בשבועיים האחרונים של השנה, קצב שמשתמע ממנו צמיחה שנתית של 59% בתקופה קצרה מאוד.