מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

המשפט ההיסטורי של מטא - ענקית המדיה החברתית בדרך לפירוק?

למטא יש 3 זרועות ענק בתחום המדיה החברתית - פייסבוק, ווצאפ ואינסטגרם - והרשויות מאשימות אותה בחסימת התחרות והפיכה למונופול; האם חברת הענק תתפרק ומה עשויות להיות ההשפעות על השוק?

רוי שיינמן |

השבוע נפתח המשפט של רשות הסחר הפדרלית (FTC) נגד מטא Meta Platforms -1.48%   בטענה שענקית הטכנולוגיה והמדיה החברתית הפכה למונופול בתחום כשבדרך היא חסמה תחרות פוטנציאלית דרך רכישות ווצאפ ואינסטגרם. הרשות מצדה דורשת לפירוק של מטא והפרדת האפליקציות ממנה, בעוד מטא מצדה צפויה לטעון שהתחרות בשיאה.


רכישות שנועדו "לחסל תחרות" או דווקא "לשפר את השירות"?

ה-FTC טוענת כי הרכישות של אינסטגרם בשנת 2012 תמורת מיליארד דולר, ושל ווצאפ ב-2014 עבור סכום עתק של 19 מיליארד דולר, לא נועדו רק להרחיב את סל השירותים של מטא, אלא לחסל תחרות פוטנציאלית. במהלך המשפט צפויה הוועדה להציג תכתובות פנימיות של צוקרברג עצמו, שבהן נכתב בין היתר כי יש "לנטרל" את אינסטגרם, ולפי גורמי ה-FTC מדובר ב"ראיית זהב".


הטענה המרכזית של הרשות היא שמטא זיהתה מוקדם את הסיכון שאינסטגרם ווואטסאפ מהוות לדומיננטיות של פייסבוק, ובמקום להתמודד מולן, היא רכשה אותן. "הם החליטו שקשה מדי להתחרות, אז הם פשוט קנו אותם", טען עורך הדין של ה-FTC דניאל מת'סון. ההגדרה הזו, לטענת הרשות, הופכת את מטא למונופול.


מהצד השני טוענת מטא שהיא דווקא השביחה את שתי האפליקציות. עורכי דינה מדגישים כי הרכישות אושרו לפני יותר מעשור על ידי אותה FTC שמביאה היום את התביעה, וכי האפליקציות שופרו באופן דרמטי מאז שנרכשו. "המיזוגים האלה שיפרו את חוויית המשתמש", אמר עורך הדין של מטא, מארק הנסן. "אף בית משפט לא פסק שמיזוג שנועד לשפר מוצר הוא לא חוקי, ואין סיבה שזה יקרה כאן".


בנוסף, מטא טוענת שהשוק היום תחרותי יותר מאי פעם, עם שחקנים חזקים כמו טיקטוק, X, יוטיוב ואפילו iMessage של אפל שמתמודדות בשווקים בהן פועלות ווצאפ ואינסטגרם. יתרה מכך, מטא מזהירה כי פירוק החברה יפגע באינטגרציה בין השירותים, ויביא להרעה בשירות למיליארדי המשתמשים.


מה הסיכוי שבית המשפט יורה על פירוק מטא?

לפי מומחים משפטיים, ה-FTC מתמודדת עם אתגר לא פשוט. "זו עלייה תלולה מאוד", אמרה פרופ' לורה פיליפס-סוייר מאוניברסיטת ג'ורג'יה. לדבריה, בשונה מתחום החיפוש למשל שבו גוגל שולטת ב-90% מהשוק, תחום הרשתות החברתיות מגוון ותחרותי יותר, ולכן קשה לשכנע שגוף מסוים הוא אכן מונופול.


עם זאת, המשפט עשוי להציע לראשונה פסק דין עקרוני שיבהיר האם לרשות מותר לשנות את עמדתה בנוגע לרכישות שאושרו בעבר, ובכך לאיים גם על עסקאות נוספות בעתיד. צוקרברג, סמנכ"לית התפעול לשעבר של מטא שריל סנדברג, ומנכ"ל אינסטגרם אדם מוסרי, צפויים להעיד. המשפט יתנהל במשך כחודשיים וצפוי לכלול עשרות עדויות ואלפי מסמכים.

קיראו עוד ב"גלובל"


לפי דיווחים בארה"ב, צוקרברג ניסה לאחרונה לשכנע את טראמפ לבטל את המשפט, ואף חיזק את קשריו עם גורמים פוליטיים אחרים. מטא תרמה מיליון דולר לקרן ההשבעה של טראמפ והוסיפה לדירקטוריון שלה אנשים המזוהים עם מהימין האמריקאי, כמו דיינה ווייט ודינה פאוול מק'קורמיק. במקביל, טראמפ הדיח שניים מהמפקחים הדמוקרטיים של ה-FTC - מהלך שנתפס כניסיון להטות את הרכב הוועדה. המפקחים מצדם תובעים את הממשל כדי לשוב לתפקידם, וטוענים כי הנשיא שולח "מסר ברור של הפחדה" לכל רגולטור שינסה להתנגד לרצונו. למרות זאת, יו"ר ה-FTC הנוכחי, אנדרו פרגוסון, שמונה בעצמו על ידי טראמפ, הבהיר כי יכבד כל החלטה של בית המשפט, אך סירב להתחייב שלא יסגור את התיק.


מעבר להשלכות הפוליטיות והציבוריות של המשפט, גם המשמעויות הכלכליות כבדות משקל. אינסטגרם לבדה הניבה למטא כ־32 מיליארד דולר מפרסום בשנת 2024 - סכום שמהווה 48.4% מכלל הכנסות הפרסום של החברה. לפי תחזיות של eMarketer, היא צפויה לעבור את רף ה־50% ב־2025. ווצאפ, מצדה, עדיין לא תורמת הכנסות דומות, אך יש לה פוטנציאל עסקי משמעותי בתחום המסחר והשירותים העסקיים, בעיקר בשווקים מתפתחים.


השופט שמוביל את התיק, ג'יימס בואסברג, כבר דחה בעבר את התביעה המקורית של ה־FTC, אך אישר לה להגיש גרסה מתוקנת תחת ממשל ביידן. לפי מומחים, בואסברג משדר פתיחות מסוימת לטענות הרשות, אך גם סקפטיות. כך למשל, הוא הביע תהיות בנוגע להגדרה המצומצמת של שוק הרשתות החברתיות שניסתה הרשות לקדם – הגדרה שלא כללה פלטפורמות בולטות כמו טיקטוק, יוטיוב ולינקדאין. "ה־FTC הצליחה לשכנע שיש כאן שאלות מהותיות – אך הדרך להרשעה עוד ארוכה", אמר עו"ד פול סוונסון.


מה יהיו ההשלכות אם מטא תתפרק?

במידה ובית המשפט יקבל את טענות ה-FTC ויורה על פירוק החברה, זו תהיה רעידת אדמה. ווצאפ ואינסטגרם אחראיות לחלק משמעותי מההכנסות של מטא ובשנים האחרונות הן מהוות מנועי צמיחה מרכזיים. האנליסטים כאמור מעריכים כי אינסטגרם לבדה אחראית לכ-48% מהכנסות הפרסום של מטא, וההערכות מדברות על כך שב-2025 היא תצמח וכבר תהיה אחראית לכמחצית מההכנסות שלה.


פירוק החברה יאלץ את ווצאפ ואינסטגרם לפעול כגופים עצמאיים או להימכר לחברות אחרות. במקרה כזה, האפשרות הריאלית היא שחברות טכנולוגיה אחרות, כמו אמזון Amazon.com Inc. 0.45%   או מיקרוסופט Microsoft Corp 0.2%   ינסו לרכוש אותן, בעיקר כי שתי החברות האלה לא פעילות כל כך בתחום המדיה החברתית (מיקרוסופט היא הבעלים של לינקדאין ולאמזון אין פעילות בתחום). במקביל, שוק המדיה החברתית כולו צפוי לעבור טלטלה, כשחברות כמו גוגל למשל, הבעלים של יוטיוב, ינסו להגדיל את נתח השוק שלהן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.