Aurora
צילום: אתר החברה

מניית הרכב האוטונומי שמזנקת ב-35% בזכות הסכם עם אנבידיה

Aurora מזנקת אחרי שדיווחה על חתימת הסכם לשילוב מערכת הנהיגה האוטונומית של אנבידיה במשאיות שלה שיעלו על הכביש כבר בחודש אפריל הקרוב

רוי שיינמן |

המניה של חברת הנהיגה האוטונומית Aurora Aurora -4.77%   מזנקת בוול סטריט אחרי שדיווחה על הסכם במסגרתו מערכת הנהיגה האוטונומית של אנבידיה NVIDIA Corp. -3.27%  , Nvidia DRIVE, תשולב עם המערכת של Aurora במשאיות שצפויות לעלות על הכביש כבר בחודש אפריל הקרוב ולהיכנס לייצור המוני ב-2026.


מניית Aurora נסחרת כעת לפי שווי של 15.1 מיליארד דולר אחרי זינוק של 167% בשנה האחרונה, וזאת למרות שהחברה עדיין לא מציגה הכנסות, וב-9 החודשים הראשונים של השנה היא דיווחה הפסד תפעולי של  קרוב ל-600 מיליון דולר.

מניית Aurora בשנה האחרונה


ל-Aurora כבר יש שיתופי פעולה עם יצרניות משאיות מובילות כמו PACCAR ו-Volvo. במסגרת שיתופי הפעולה הללו החברה מפתחת ובוחנת את מערכת הנהיגה העצמאית שלה, Aurora Driver, על דגמי המשאיות שלהן. 


המערכת של Aurora שנקראת Aurora Driver, היא מערכת נהיגה אוטונומית ברמה L4, בדומה לרובוטקסי וגבוה מה-FSD שיש לטסלה היום ברמה L2. המערכת כוללת מחשב וחיישנים כמו LiDAR, רדאר ומצלמות. המערכת מותאמת לנהיגה במהירויות כביש ומסוגלת להגיב במהירות לשינויים בתנאי הדרך, תוך הסתמכות על בינה מלאכותית. אנבידיה תשמש כספקית הטכנולוגיה העיקרית, ותשלב את פלטפורמת DRIVE Thor המבוססת על שבבי Blackwell החדשים שלה. הפלטפורמה מתמקדת בהאצת משימות חישוביות המאפשרות לכלי הרכב להבין את הסביבה ולהגיב לתנאי הדרך.


"המנכ"ל של אנבידיה הביע בבירור את האמונה שלו בפוטנציאל העצום שטמון בטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית בשנים הקרובות," כך אמרה דני יווסון, ראש מחלקת ניתוח פיננסי ב-AJ Bell. "הרבה משקיעים שומעים לראשונה את השם Aurora Innovation, והקשר שלה עם אנבידיה בהחלט מושך תשומת לב. אבל מדובר בשוק עם תחרות עצומה וצורך בהשקעות כספיות ענקיות", הוסיפה יווסון.


שיתוף הפעולה פוטנציאלית יכול להיות משמעותי בתחום הנהיגה האוטונומית, שכרגע המובילות בו הן שחקניות כמו טסלה עם הרובוטקסי ושחקניות נוספות כמו למשל גוגל עם Waymo, אבל לא ברור כמה יעלו המשאיות של Aurora עם המערכות של אנבידיה ואין כרגע תכניות עם חברה כזו או אחרת להטמיע את המערכת ברכבים פרטיים. המערכת של אנבידיה עשויה להוכיח את עצמה כטובה יותר מזו של טסלה למשל, אבל בלי תשתית מספיקה לבחון אותה ולספק אותה לצרכן במחיר אטרקטיבי, היא יכולה להישאר מאחור.

קיראו עוד ב"גלובל"


ההשקה של הרובוטקסי למשל צפויה ב-2026 והמחיר צפוי להיות מתחת ל-30,000 דולר כשהעלות למייל נסיעה תהיה כ-20 סנט. "הרובוטקסי יכול לשמש פי 5 עד 10 יותר מרכב רגיל. רוב הזמן מכוניות לא עושות כלום, אבל אם הן אוטונומיות, הן יכולות להיות בשימוש מלא כל הזמן" אמר מאסק במהלך אירוע ההשקה, "העלות להפעיל את הרובוטקסי נמוכה, מה שהופך אותו לפתרון תחבורה זול יותר מרוב האפשרויות כיום. המכונית יכולה להניע את תחום התחבורה בצורה שלא נראתה קודם. אנחנו מדברים על פתרון תחבורה שיכול להיות בשימוש כמעט מסביב לשעון - זה משנה את כללי המשחק".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


וול סטריט נגזרים (X)וול סטריט נגזרים (X)

תופעת ההדבקה הפיננסית: למה כשהבורסה בוול סטריט מתעטשת – כל השווקים חולים?

אינטגרציה כלכלית או התנהגות עדר - מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

ענת גלעד |

בכל פעם ששוק המניות האמריקאי יורד בחדות, משקיעים בתל אביב, פרנקפורט וטוקיו בוחנים את הסיבות. לעיתים, אין שינויים מהותיים בכלכלה הגלובלית, אך המדדים בכל זאת צונחים והפחד מתפשט. הנושא המרכזי הוא ההדבקה הפיננסית מוול סטריט לשווקים גלובליים: האם מדובר באינטגרציה כלכלית אמיתית או בהעברת פאניקה והתנהגות עדרית שמגבירה תנודתיות מעבר לנתונים המקומיים? מהן באמת הסיבות לכך שמשק כנפי פרפר בוול סטריט, בדמות תנודה בבורסה או החלטת ריבית של הפד, יוצר סופת הוריקן כלכלית בשווקים הגלובליים, מתל אביב ועד טוקיו?

מחקרים אקדמיים מהעשורים האחרונים מציגים תמונה מורכבת. וול סטריט אינה רק השוק הגדול בעולם עם שווי שוק של כ-50 טריליון דולר ב-2025, אלא מרכז כובד פסיכולוגי שמייצר נרטיבים, ציפיות ופאניקה שמתפשטים לשאר העולם. לדוגמה, במהלך משבר הקורונה ב-2020, קורלציית התשואות בין S&P 500 לבין מדדים אירופים כמו FTSE 100 עלתה מ-0.71 בשנים 2019-2015 ל-0.85 בשיא המשבר, מה שמעיד על התחזקות הקשרים בזמני לחץ.

המחקר המכונן: אינטגרציה מול הדבקה

המחקר "Market Integration and Contagion" של גירט בקארט, קמפבל הארווי ואנג'לה נג, שפורסם ב-2005 ועודכן לאחר משבר 2008, בוחן האם תנועות משותפות בשווקים נובעות מגורמים כלכליים משותפים או מפחד. החוקרים מגדירים הדבקה כ"קורלציה בין שווקים מעבר למה שמצופה מגורמים כלכליים בסיסיים". הם משתמשים במודל דו-פקטורי עם גורמי בטא משתנים בזמן, הכולל פקטור אמריקאי (תשואת S&P 500) ופקטור אזורי, כדי לבודד שאריות (שוקים אידיוסינקרטיים) ולמדוד קורלציות עודפות.

בניתוח נתונים מ-1980 עד 1998 על 22 מדינות באירופה, אסיה ואמריקה הלטינית, נמצאו קורלציות ממוצעות: 0.587 בין אירופה לארצות הברית, 0.432 בין אמריקה הלטינית לארצות הברית, ו-0.146 בין אסיה לארצות הברית. הפקטור האמריקאי הסביר כ-30% מהשונות באירופה, אך פחות באמריקה הלטינית (מתחת ל-20% בחלק מהמדינות). 

במשבר מקסיקו 1994-1995 לא נמצאה הדבקה: שינוי בקורלציית השאריות היה 0.004 - לא משמעותי. לעומת זאת, במשבר אסיה בשנים 1998-1997, קורלציות השאריות זינקו פי שניים באסיה, מה שמעיד על הדבקה מעבר לגורמים כלכליים.