מחריפות הירידות בוול-סטריט: טבע ממשיכה בזינוקים
מה שנראה היה כיום של מימושים קלים, מתפתח במחציתו השניה של יום המסחר בוול-סטריט למגמה אדומה לגמרי, כאשר לצד הלחצים למימוש רווחים של 3 ימי מסחר רצופים של עליות, מושפעים היום המשקיעים מנתוני מאקרו שליליים, וממחירי הנפט שמסרבים להרפות.
מדד הנאסד"ק יורד בשעה האחרונה ב-1% ונסחר בשער של 2,045 נקודות. מדד הדאו-ג'ונס יורד ב-0.83% ל-10,751 נקודות.
לצד הסנטימנט הכלכלי ונתוני המאקרו מושפעים היום המשקיעים לרעה מהירידות החדות של ביוג'ן ןאלן, כאשר החגיגה היחסית בטבע לא מצליחה למחוק את הירידות החדות במיוחד שרושמות היום המתחרות של נתחי שוק התרופות למחלת התרשת.
מאקרו
טרם הפתיחה פורסם, כי ההכנסה הפרטית נפלה בינואר ב-2.3%, נמוך מהצפי לנפילה של 2.6% על ידי האנליסטים. הצריכה הפרטית נותרה ללא שינוי, למרות שהקונצנזוס צפה לה עליה של 0.1%.
הנתונים על קצב התחלות הבניה החדשות היכו את השוק התדהמה, שכן האנליסטים שציפו לעליה בקצב הבניה בחודש ינואר לרמה של 1.13 מיליון יחידות דיור נוספות, אולם שערי הריבית שמתחילים ללחוץ את בועת הנדל"ן האמריקנית, הביאו לירידה חדה של 3.2% לקצב שנתי של 1.11 מיליון יחידות דיור בחודש הראשון של 2005.
במרכז
מיזוג הענק (בהיקף של 11 מיליארד דולר) בין מיי דיפרטמנט סטורס (MAY) לבין פדרייטד דיפרטמנט סטורס (FD) מושך את תשומת ליבם של המשקיעים. לאחר שביום שישי האחרון הודיעו השתיים, כי הן נמצאות בשלבים מתקדמים של מו"מ, שחחרו היום הודעה רשמית, כי אכן הצליחו להגיעה להסכם. מניות מיי דיפרטמנט סטורס יורדות היום ב-2%. פדרייטד דיפרטמנט סטורס מאבדות 0.5%.
אולם למרות כל המיזוגים והנתונים הכלכליים, את המשקיעים הישראלים מעניינת היום מנייתה של טבע, יותר מבכל יום אחר.
את המסחר פתחה היום בכירת המניות הישראליות בזינוק של 10.8%, תוך מחזור של למעלה מרבע מיליארד דולר. בשעה האחרונה התמתנה במקצת העליה במניה, אולם היא עדיין רושמת קפיצה של 6.86%.
מוקדם יותר היום הודיעו ביוג'ן ואלן, כי הן מפסיקות את השקת התרופה המתחרה לקופקסון - הטייסברי. חולה שהשתמש בתרופה של המתחרים של טבע נפטר הלילה. מניות אלן (סימול: ALAN) מאבדות בשעה זו 60% ומניות ביוג'ן נוחתות ב-44.7%.
ישראליות נוספות
מנייתה של חברת השבבים הישראלית - טאואר סמיקונדקטור, יורדות ב-0.6% למורת השמועות בשוק, לפיהן החברה צפויה לפטר מאות עובדים במסגרת תהליך הבראה שהיא עוברת. נזכיר, כי לפני מספר חודשים פיטרה החברה כ-170 עובדים. טאואר פתחה את המסחר באדישות מה, ללא כל שינוי מן הפתיחה.
פורמולה עולה ב-3%, על רקע הדיווח, כי הנכסות הרבעון הרביעי צמחו ב-30% לגובה של 127.2 מיליון דולר לצד גידול ברווח הנקי שהסתכם ב-3.1 מיליון דולר או 28 סנט למניה, מול 2.9 מיליון דולר או 30 סנט למניה ברבעון המקביל, אשתקד.
בלקהוק (לוקהיד מרטין)10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?
זינוק במיקומים של אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, מה המקום שלהם בדירוג ומה צפוי בהמשך?
מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) פרסם את הדוח השנתי שלו על 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם. כן, מכון שלום מדרג חברות ביטחוניות, במטרה בעיקר להציף את היקף השוק הביטחוני. זאת תעשייה ענקית עם כסף גדול, כוח פוליטי, לוביסטים, ומיליוני עובדים ברחבי העולם.
הדוח מבוסס על נתוני שנה שעברה והוא מלמד על עלייה של 5.9% בהכנסות ממכירות נשק, מוצרים ושירותים צבאיים, שהגיעו ל-679 מיליארד דולר - הרמה הגבוהה ביותר אי פעם. העלייה נובעת ממתחים גיאופוליטיים מתמשכים, כולל המלחמות באוקראינה ואצלנו, שמגבירים את הביקוש למערכות נשק מתקדמות. החברות הישראליות מציגות צמיחה חדה בהכנסות המונעת על ידי הזמנות חירום, השקעות במגננה וחשיפת היכולות הצבאיות לעולם בשנתיים של המלחמה.
מתוך 100 החברות, 77 רשמו עלייה בהכנסות, כאשר 42 מהן הגיעו לצמיחה דו-ספרתית. הגידול הכולל מהווה עלייה של 26% לעומת 2015, ומשקף מעבר ממגמת ירידה פוסט-מלחמה קרה לעידן של מרוץ חימוש מחודש.
הטופ 10 העולמי - חמש חברות אמריקאיות, שלוש סיניות, רוסית אחת ובריטית אחת
1. לוקהיד מרטין (ארה"ב) - 64.7 מיליארד דולר. ענקית התעופה האמריקאית מובילה את הדירוג בזכות מכירות מטוסי ה-F-35 ומערכות טילים מתקדמות, ונשארת הספקית הגדולה ביותר של הפנטגון.
- אופנהיימר: "אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים"; מעלה מחיר יעד
- מדד ביטחוניות? שימו לב ל"אותיות הקטנות" שמשפיעות על המדד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

2. RTX (ארה"ב) - 43.6 מיליארד דולר. לשעבר ריית'יאון,
מתמחה במערכות הגנה אווירית, מנועי מטוסים וטילים מונחים, ונהנית מביקוש גובר לאור המתיחות עם סין.
אייר חיפה (צילום: עמית אגרנוב)אייר חיפה מרחיבה פעילות עם יעד אטרקטיבי לקראת עונת הסקי חל מ-79 דולר לכיוון
חברת התעופה של הצפון מרחיבה את פעילותה הבינלאומית עם שלוש טיסות שבועיות לבירת בולגריה החל מינואר 2026
אייר חיפה מודיעה על השקת קו טיסות ישירות מחיפה לסופיה, בירת בולגריה. הקו החדש מתחיל לפעול בינואר 2026 ויופעל בימים שני, רביעי ושישי. לרגל ההשקה מציעה החברה מחיר פתיחה של החל מ-79 דולר לכיוון, לתקופה מוגבלת של שלושה ימים ועד גמר המלאי. משך הטיסה המשוער עומד על כ-3 שעות ו-45 דקות. הטיסות מכוונות בין השאר לחופשות סקי באתרי בורובץ’ ובנסקו, לצד חופשות עיר קצרות בסופיה, ומתאפשרות על רקע קליטת מטוסים נוספים לצי החברה.
הקו לסופיה יופעל במתכונת עונתית עד סוף מרץ 2026, באמצעות מטוסי ATR 72-600 החדשים של החברה. כל כרטיסי הטיסה נמכרים במתכונת Flex, הכוללת אפשרות לשינוי או ביטול בתמורה לקרדיט עתידי עד 24 שעות לפני ההמראה, ללא תשלום נוסף על תיק יד בסיסי, ואפשרות להוסיף טרולי, מזוודה או הושבה מראש בהתאם לצורך. במדיניות החברה מודגש כי בטיסות אייר חיפה לא ניתן להטיס ציוד סקי או ציוד ספורט מיוחד, עניין שחשוב במיוחד למי שמתכנן להגיע עם ציוד אישי לאתרי ההרים בבולגריה.
אייר חיפה: חברת התעופה של הצפון מתרחבת החוצה
אייר חיפה היא חברת תעופה ישראלית הפועלת מנמל התעופה חיפה וממותגת כחברת התעופה של הצפון. החברה מפעילה טיסות סדירות מחיפה לנמל רמון ליד אילת וליעדים קרובים בחו״ל, בהם יעדים בקפריסין וביוון, באמצעות מטוסי ATR 72-600 המותאמים לטיסות אזוריות. הפעילות מתמקדת בקווים קצרים יחסית, עם יציאה מנמל תעופה קטן וקרוב למרכזי אוכלוסייה בצפון.
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- אייר חיפה מתחדשת במטוס נוסף, לקראת הכפלת הצי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה מתחילה את פעילותה המסחרית בסוף 2024 במודל לואו-קוסט אזורי, עם בסיס בנמל התעופה חיפה על שם אורי מיכאלי, ומייעדת את שירותיה בעיקר לתושבי הצפון שמעדיפים להמריא קרוב לבית לטיסות לאילת וליעדי נופש קרובים באגן הים התיכון.
