מכון מחקר פלסטיני: העזתים מאוכזבים מהמלחמה, אבל תומכים בירי הרקטות

כחודש לאחר סיום המערכה בדרום נערך סקר גדול ברצועת עזה: הפלסטינים חושבים שניצחו במלחמה, אבל לא מרוצים מהתוצאות
נושאים בכתבה צוק איתן

מכון המחקר הפלסטיני PSR או (Palestinian Center for Policy and Survey Research) פרסם היום את תוצאות הסקר שנערך ברשות ובעזה בימים האחרונים בקרב 1,200 מבוגרים. הסקר נערך ב-120 מוקדים בראיונות פנים אל פנים ובחן את התחושה בקרב הציבור בחודש שחלף מאז הוכרזה הפסקת האש בין ישראל לחמאס.

בשורה התחתונה, חלה ירידה של 13% בקרב המאמינים שהחמאס ניצח במלחמה, אבל עדיין מדובר בשיעור גבוה של 69%, אבל בקרב תושבי עזה בלבד. מעבר לזאת, 59% מתושבי עזה אינם מרוצים מהישגי המלחמה - ז"א מרבית תושבי הרצועה.

מנגד, לא פחות מ-80% מהנשאלים עדיין תומכים בשיגור רקטות לשטח ישראל עם המצור לא יוסר מעל עזה, בתוך שטח הרצועה 72% מהנשאלים תומכים בירי הרקטות. 57% מהנשאלים חושבים שהמעורבות של מצרים במו"מ הייתה שלילית.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    יורים ובוכים (ל"ת)
    הפלסיטנים 30/09/2014 00:45
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דוד 29/09/2014 19:06
    הגב לתגובה זו
    הם פוחדים להגיד את האמת כי מפחדים מהחמאס! סקר=שקר!
  • 4.
    מסקנה:חובה היתה לממשלה להרוג המחבלים ולרסק את אירגוניהם (ל"ת)
    ייאי 29/09/2014 18:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הערבים לא אומרים אמת בסקרים (ל"ת)
    ליצן 29/09/2014 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מה שמוכיח שהחבר'ה האלה מבינים רק כח וכמה שיותר חזק (ל"ת)
    משה - חיפה 29/09/2014 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבשלום קור 29/09/2014 16:59
    הגב לתגובה זו
    כתבתם: "לא פחות מ-80% מהנשאלים עדיין תומכים בשיגור רקטות לשטח ישראל עם המצור לא יוסר מעל עזה,..." יש לכתוב "....אם המצור לא יוסר..." אם ולא עם. תודה.
  • זה מסובך מידי. (ל"ת)
    איתמר בן אב"י. 01/10/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
רשות המסים
צילום: רשות המסים

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?

רן קידר |

השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה.  אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.

המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.

יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.

ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי". 

חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"


מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.