דש: "תחזית הצמיחה של האוצר מונעת משיקולים פוליטיים וגבוהה משאר הגופים"
נתוני סקר החברות של בנק ישראל שפורסמו בשבוע שעבר הצביעו על התמתנות בפעילות החברות וסיפקו תחזיות פסימיות לגבי העתיד. אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של דש ברוקראז', מספק בסקירתו השבועית תמונת מצב עגומה למשק הישראלי בזמן הנוכחי.
ז'בז'ינסקי טוען כי מספר חשבונות התאגידים המוגבלים בבנקים, אשר נמצא במגמת עלייה בחודשים האחרונים, ובמיוחד בחודש אוקטובר עשוי להעיד על הרעה במצב העסקי במשק, ועל הקשחת גישת הבנקים כלפי המגזר העסקי. "יתרת האשראי הצמוד והלא צמוד בבנקים (ללא אשראי במט"ח וצמוד מט"ח) ירדה בחודשיים האחרונים בצורה חדה יחסית בשיעור של כ-1.5% לעומת החודשיים הקודמים."
"בענף הבנייה מסתמנת יציבות בהיקף התחלות הבנייה, תוך עלייה משמעותית בחומרת מגבלת הביקושים מחד, ומאידך עלייה משמעותית במגבלת קשיי המימון בענף", מסביר ז'בז'ינסקי. "לראשונה נרשמה התמתנות בעליה של מחירי התפוקה. ממצאי סקר החברות מחזקים את ההערכה שענף הבנייה מתקרב לקיפאון, כאשר מצד אחד הביקושים נמצאים בירידה, ומנגד ברז האשראי לחברות הבנייה הולך ונסגר. בתנאים אלו, ללא התערבות הממשלה, גידול ההיצע בשוק הדיור ייבלם במהירות, כאשר עודפי ההיצע שיוותרו לא יספיקו כדי לגרום לירידה משמעותית במחירי הדירות לאורך זמן. יחד עם זאת, בטווח הקצר הפערים שנוצרו כעת בין הביקוש להיצע צפויים להוביל לירידת המחירים."
בכדי לאזן את התמונה השלילית, ז'בז'ינסקי אומר כי בחודש ספטמבר נרשמה עלייה חדה בפדיון של רשתות השיווק בכלל, ורשתות המזון בפרט, אחרי הנפילה באוגוסט. "להערכתנו, התנודתיות בנתונים של החודשים האחרונים נובעת מהמחאה החברתית, שהשפעתה המיידית על היקף הצריכה ועל המחירים מתחילה לפוג."
משרד האוצר אישר בשבוע שעבר את תחזית הצמיחה לשנת 2012 בגובה של 4% והנמיך את התחזית של גביית המסים ב-5 מיליארד שקל. "לכאורה, משרד האוצר שאמור להיות הגוף השמרן, מתבסס היום על התחזית שהיא הגבוהה ביותר בקרב הגופים המקומיים והבינלאומיים, בהם גם בנק ישראל, שציפיותיהם נמצאות בטווח של בין 3%-3.5%. בפועל, הודעת משרד האוצר על הורדת תחזית המסים מאשרת למעשה שגם האוצר מוריד את תחזית הצמיחה, ואף לרמה נמוכה יותר ממרבית הגופים האחרים", מציין ז'בז'ינסקי.
"היחס בין השינוי בגביית המסים לבין השינוי בתוצר הנומינאל עליו מבוסס התקציב לשנים 2011-2012 עומד על 1.5", מסביר ז'בז'ינסקי. "על פי אותה הגמישות בין תקבולי המסים לתוצר, הורדת התחזית של גביית המסים בסך 5 מיליארד שקל שמהווים כ-2% מהיעד גביית המסים, מגלמת הורדה של כ-1.3% בתחזית הצמיחה. בהתאם לכך למעשה תחזית הצמיחה של משרד האוצר לשנת 2012 ירדה מ-4% לרמה של 2.7%."
ז'בז'ינסקי מותח ביקורת על האוצר וטוען כי אי שינוי בתחזית הצמיחה
נובע משיקולים פוליטיים בעיקרם. "השאלה הגדולה היא מה משרד האוצר צפוי לעשות עם התחזית הנ"ל, שמובילה להגדלת הגירעון מעבר ליעד שנקבע. האם, כמו בשנים קודמות, העלאת הגירעון תוביל לקיצוצים, או שהיעדים הפיסקאליים כבר אינם קדושים בתקופה זו. בכל מקרה, רצוי שמשרד האוצר ימשיך לשמור על אמינותו, כי זה הנכס החשוב ביותר שחוסך לממשלה עלויות מימון רבות."
על פי הדו"ח של בנק ישראל לשנת 2009, במהלך המשבר האחרון גמישותם של תקבולי המסים בישראל ביחס לתוצר הייתה 3.1, הרבה יותר גבוהה מאשר במדינות ה-OECD, בהן הגמישות הממוצעת הייתה 2.1. כלומר, גביית המסים בישראל נפגעה הרבה יותר מאשר במדינות אחרות, למרות שהצמיחה אצלנו ירדה פחות. הגמישות הגבוהה מיוחסת לתקבולי המסים הגבוהים שנתקבלו לפני המשבר כתוצאה מרפורמת בכר. כפי שמציין בנק ישראל, בדרך כלל הגמישות בישראל אמורה להיות דומה למתרחש בעולם, והיא עומדת על כ-1.5 במס חברות, 1.25 במס הכנסה, ו-0.9 במסים העקיפים.
ז'בז'ינסקי טוען כי לגמישות השונה בין סוגי המסים השונים יש משמעות מיוחדת בימים אלו, על רקע המסקנות של ועדת טרכטנברג. "ועדת טרכטנברג ממליצה להגדיל את המסים הישירים ולהקטין את המסים העקיפים. בגלל הגמישות הגבוהה משמעותית של המסים הישירים לעומת המסים העקיפים, ירידה בצמיחה בשנת 2012 תפגע יותר בצד המממן של מסקנות הדו"ח (המסים הישירים) מאשר בצד ההוצאה (מסים עקיפים). למעשה צפוי להיווצר מחסור במימון ההמלצות. בינתיים, בהמלצות הועדה שאושרו בשבוע שעבר בממשלה, המשוואה בין צד ההוצאות להכנסות מתאזנת לטובת הממשלה. הממשלה הטילה יותר מסים ממה שהיא אמורה להפסיד בעקבות ביטול מספר סעיפים בהמלצות. תוצאה זו טובה לתקציב, אך יהיה זה די מוזר אם התוצאה של יישום ההמלצות תהיה הגדלת נטל המס על הציבור."
- 2.לוינסקי 06/11/2011 22:19הגב לתגובה זוהכל בנוי על ספינים אלוהחם ישמור אותנו המדינה צומחת לדעתם והעם קורס תחת נטל המס הישיר וקושי החיים הנובעים מיוקר המחיה ומסיכול ממוקד של החסכונות
- 1.יורם מראשון 06/11/2011 22:08הגב לתגובה זוהירידהבהכנסות המיסוי מהנדל" ן תגרום למדינה להפנות משאבים לעידוד מכירת דירות ובכלל זאת עידוד כספי לרוכשי דירה בפריפריה ... לאמור, החזר המע" מ לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

"נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"
"אשר ברצותו ממנה אנשים לתפקידי מפתח, וברצותו מעבירם מתפקידם, וזאת כאשר לעיתים הם נעדרים כישורים מינימליים, והם עצמם לא מבינים מדוע הוצבו בתפקיד" - השופטת דורית סבן-נוי האריכה את מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי
מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי הוארך בשלושה ימים, עד יום חמישי. ההחלטה התקבלה לאחר דיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שבמסגרתו הציגה המשטרה הקלטות המצביעות, לפי החשד, על העברת כספים במזומן בין השניים.
נציגי המשטרה טענו בדיון כי מדובר בחקירה רחבת היקף, שנמשכת מזה כשנתיים. החקירה כוללת חשדות לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במספר מוסדות ציבוריים, גופים עירוניים וממשלתיים. לפי המשטרה, יש חשד לקיומו של מנגנון שיטתי לקידום מינויים בתמורה להעברת כספים או טובות הנאה.
במרכז החקירה עומדת הטענה כי גבאי, הבעלים של סוכנות ביטוח, ניצל קשרים עם ראשי ועדים בהסתדרות למינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות, ובתמורה אותם ועדים העבירו עובדים לביטוח דרך סוכנותו. בר-דוד חשוד כי קיבל כספים מגבאי והשתמש בקשריו כדי לסייע לו לקדם מינויים ועסקאות. גבאי מצידו טען כי מדובר בהלוואה, ולא בתשלום בלתי חוקי.
עורכי הדין של שני החשודים הכחישו את החשדות. עו"ד מיכה פטמן, המייצג את בר-דוד, אמר כי מדובר בהלוואה של 30 אלף שקל שהועברה בשלוש פעימות. לטענתו, לא מדובר בעבירה פלילית. פטמן הדגיש כי אין ראיות למעטפות כסף או למעשים פליליים אחרים, וכי לא התקיימו נסיעות משותפות לחו"ל בין בר-דוד לגבאי. נציגת המשטרה טענה כי חקירת ההתכתבויות בין השניים עדיין לא הושלמה, וכי ישנם פערים בין גרסאותיהם.
בנוגע להעסקת בני משפחה של בר-דוד, המשטרה אישרה כי בנו עובד אצל גבאי, וכן כי בתו וכלתו נחקרו. לפי החשד, גבאי העלה את שכר בנו של בר-דוד לאחר שהתבקש לעשות כן, אך עו"ד פטמן טען כי מדובר בתוספת זניחה של 400 שקל. עוד נטען כי אחת מאחייניותיו של בר-דוד קיבלה הצעת עבודה מיבואן בשם דניאל זינגייך, לאחר שהתלוננה בפניו שהיא מחפשת עבודה.
