סגירה מעורבת באירופה: מניות התעופה עלו; בסיכום שבועי הדאקס השיל 1.4%
בורסות אירופה סגרו את יום המסחר האחרון לשבוע זה במגמה מעורבת לאחר שנסחרו לאורך היום במרווח צר. המסחר היום התנהל בצל מכירת החיסול אתמול, כשהמדדים נשארו קרוב לרמת הפתיחה ונעו בין עליות קלות לירידות קלות.
מדד ה-Dow Jones Stoxx 600 הפן אירופי איבד במסחר היום כ-0.2% מערכו. דוח תעסוקה גרוע מהתחזיות שפורסם אתמול בארה"ב העיב על המסחר באירופה, כשהמדד השיל 2.4%. לפי הדוח, המשק האמריקני איבד 467 אלף משרות בחודש יוני, לעומת צפי על פי הקונסנזוס לירידה של 350 אלף משרות בלבד.
אסטרטגים ב-Evolition Securities כתבו בסקירה כי הם מצפים שהתנועה הצידית שאפיינה היום את המסחר תימשך גם בתקופה הקרובה. "אנו נמצאים בתקופה של אי-וודאות... אנחנו עדיין ממתינים לתחתית של מבחינת הדוחות הכספיים ותהליכי פשיטות הרגל".
מגזר השירותים בבריטניה הראה התרחבות זה החודש השני ברציפות, כך פורסם היום. בתוך כך, המכירות הקמעונאיות בגוש האירו ירדו בחודש מאי ב-0.4%, ירידה תלולה מהתחזיות. בהשוואה לחודש מאי בשנת 2008 המכירות הציגו צניחה של 3.3%, כך נמסר מסוכנות הסטטיסטיקה של האיחוד.
עם סגירת המסחר בבורסות אירופה, מדד הפוטסי 100 בלונדון הוסיף 0.05%, מדד הקאק 20 מפריז עלה 0.1% ומדד הדאקס מפרנקפורט איבד 0.22%.
בסיכום שבועי מדד הפוטסי איבד כ-0.1%, מדד הקאק ירד בכ-0.34% ומדד הדאקס השיל 1.4%.
מגזר התעופה בלט היום במסחר לחיוב. מניותיה של חברת התעופה בריטיש איירווייס זינקו בכ-5.5% לאחר שדיווחה על ירידה של 3.8% בתפוסת הנוסעים בחודש יוני, יחד עם תוכניות התייעלות לקיץ, שעשויים להקטין את הוצאותיה.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
