למרות התמריצים: הרופאים לא הגיעו לפריפריה
בשנת 2011 חתם האוצר על הסכמי שכר מול הרופאים שכלל תמריצים לרופאים שיעברו לפריפריה או לכאלה שיתמחו בהתמחויות שסבלו ממצוקת כוח אדם; כמה מרוויחים הרופאים ואיך בכל זאת ניתן לעודד אותם לעבור לפריפריה?
מחקר חדש שמפרסם היום בנק ישראל מגלה, כי התמריצים שניתנו לרופאים במסגרת הסכם השכר שנחתם בשנת 2011 לא נמצאו אפקטיביים. כמו כן, התמריצים שניתנו להתמחויות שסבלו ממצוקה של כוח אדם לא עודדו את הרופאים הצעירים להתמחות באותם מקצועות.
באוגוסט
2011, לאחר שביתה ממושכת של ארבעה וחצי חודשים, נחתם הסכם שכר בין האוצר לבין הרופאים. מלבד תוספות השכר לכלל הרופאים, ניתנו גם תוספות לקבוצות רופאים מסוימות, וביניהם כאלה שעובדים בפריפריה וכאלה שבחרו להתמחות ב"מקצוע במצוקה", דוגמת רפואה פנימית, גריאטריה, כירורגיה
וכו'. בזכות התוספות הללו שכרם של הרופאים במקצועות במצוקה הפך גבוה ב-37% ביחס לעמיתיהם, ואילו שכרם של הרופאים בפריפריה עלה ב-17% לעומת יתר הרופאים.
אלא שמחקר חדש, שערך נעם זונטג, מחטיבת המחקר של בנק ישראל, אשר בחן את מידת האפקטיביות של תמריצי הסכם השכר גילה, שהם כלל לא נמצאו אפקטיביים. כך, לא נמצא שרופאים שסיימו את לימודיהם אחרי חתימת ההסכם נטו יותר לבחור לגור בפריפריה. בנוסף, במחקר נמצאה אפקטיביות נמוכה בלבד לתמריצים שניתנו בהסכם ונועדו לעידוד ההתמחות בתחומים שהוגדרו במצוקה.
החשיבות של הממצאים מגיע על רקע העובדה שמספרם של הרופאים באזור גיאוגרפי נחשב לתנאי הכרחי (אך לא מספיק) לאספקת שירותי בריאות נאותים לתושבי האזור. בישראל, בדומה למדינות רבות אחרות, הפיזור הגיאוגרפי של הרופאים שונה מפיזור האוכלוסייה, ובפרט, היחס בין מספר הרופאים לגודל האוכלוסייה, ואיכות ההכשרה של הרופאים בפריפריה נמוכים מאשר במרכז. פערי האיכות באים לידי ביטוי, למשל, בשיעור הנמוך יחסית של רופאים מומחים ושל רופאים בוגרי פקולטות ישראליות ביחס לגודל האוכלוסייה בפריפריה.
- חלומה של כל אם: כמה מרוויח רופא לאורך הקריירה ואיך נראית הפנסיה?
- עדיין חלומה של כל אם: כמה מרוויח רופא בישראל?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההתפלגות הגיאוגרפית של מגורי הרופאים בישראל. קרדיט: בנק ישראל
לעומת זאת, ממצאי המחקר מצביעים על החשיבות הרבה שיש לחשיפת הרופאים לפריפריה טרם עבודתם לבחירתם לעבוד בה. חשיפת הרופאים נבחנה במחקר על בסיס מקום מגוריהם של הרופאים לפני תקופת הלימודים (המבטא את האזור בו גדלו), ועל בסיס מיקום הפקולטה בה למדו רפואה. בהתאם לממצאים, ההסתברות שרופא שגדל בפריפריה יגור בפריפריה כרופא מומחה גבוהה ב-49% ביחס לרופא שגדל במרכז הארץ, וההסתברות שרופא שלמד בפקולטה שנמצאת בפריפריה (אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע או בר אילן בצפת) יגור באזורים הללו כרופא מומחה גבוהה ב-15% ביחס לרופא שלמד בפקולטה בישראל שאינה בפריפריה. אחד הממצאים המעניינים במחקר הוא שגם עבור רופאים שגדלו במרכז הארץ, קיים מתאם מובהק בין לימודים בפקולטה הנמצאת בפריפריה לבין ההסתברות שיגורו בפריפריה כרופאים מומחים.
השינוי בהסתברות למגורי רופאים מומחים בפריפריה. קרדיט: בנק ישראל
- המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדד המחירים באוקטובר עלה ב-0.5%; מחירי הדירות ממשיכים לרדת
על כן, דברי מחבר המחקר הממצאים תומכים במספר צעדי מדיניות שעשויים להיות אפקטיביים להגדלת מספר הרופאים בפריפריה: עידוד מועמדים שגדלו בפריפריה ללמוד רפואה, הגדלת מספר הסטודנטים בפקולטות הפריפריאליות והגדלת שיעור הסטאז'ים וההתמחויות בבתי החולים בפריפריה. מספר צעדים הקשורים לעידוד מועמדים מהפריפריה ללמוד רפואה כבר מיושמים על ידי משרד הבריאות במסגרת התוכנית "אילנות צוערים לרפואה".
כמה מרוויח רופא בישראל?
על פי נתונים שפרסם לפני מספר חודשים הממונה על השכר והסכמי עבודה במשרד האוצר, אפי מלכין, במהלך שנת 2022 שכרם הממוצע של הרופאים המועסקים במערכת הבריאות, עמד על 38,282 שקל לחודש, ואילו שכרם החציוני עמד על 28,976 שקל לחודש. נתון גבוה, באופן משמעותי מהשכר הממוצע למשרה מלאה בקרב העובדים בגופים הציבוריים שעמד בשנת 2022 על כ-17,440 שקל. אגב, היקף המשרה הממוצע של מרבית הרופאים המועסקים בשירות הציבורי הינו יחסית גבוה ועומד על 84.6%.
בקרב רופאים נמצא הפער הגבוה ביותר בין שכר עובד חדש לבין עובד לקראת פרישה, כאשר שכר רופא לקראת פרישה גבוה פי 4 משכר רופא בתחילת העסקתו בגוף ציבורי. כך, בעוד ששכרו של הממוצע רופא מתחיל עומד על 14,613, שכרו הממוצע של מקבילו אשר נמצא לקראת פרישה מגיע לכ-54,783. כמו כן, שיעור העלייה השנתי הממוצע בשכר לעובד מידי שנה הוא הגבוה ביותר במגזר הציבורי ועומד על כ-4% לשנה.
הגיל הממוצע של הרופאים במערכת הבריאות בישראל עומד על 44, נתון דומה ליתר העובדים במגזר הציבורי, שגילם הממוצע והחציוני עומד על 42. עם זאת, באופן מעט מפתיע בהתחשב באורך לימודי הרפואה, הגיל הממוצע של הרופאים שמתחילים לעבוד נמוך בהרבה מבמרבית התחומים במגזר הציבורי. כך, בעוד רופא מתחיל את עבודתו במערכת הבריאות בגיל ממוצע של 29.4, עובדים סוציאליים ומורים למשל מתחילים את תעסוקתם בגיל מאוחר יותר של 30.3 ו-33 בהתאמה.
קרדיט: אגף השכר והסכמי עבודה, משרד האוצר
על פי דו"ח אחר שפרסם בשנה שעברה אגף השכר במשרד האוצר ועסק בשכר בבתי החולים בארץ, הפרש השכר בין רופאים מתמחים למנהלי מחלקות בבתי החולים עומד בממוצע על כ-27 אלף שקל. כמו כן, הדו"ח העלה
כי קיימים פערים משמעותיים בין שכר הגברים לנשים בבתי החולים. פער אשר נובע בחלקו מהבדלים בהיקף העבודה, ההתמחות שונה והייצוג הנמוך יחסית של נשים במשרות בכירות. המשכורת הממוצעת לאישה בבית חולים תעמוד על 18 אלף שקל, בזמן שגברים ירוויחו למעלה מ-23 אלף שקל. הפער
נכון גם לגבי רופאים, כאשר בחלוקה למקצועות פער השכר בין רופאים לרופאות עומד על 13%.
הדו"ח גם הציג פילוח לפי תחומי מומחיות ממנו עולה כי מומחה בטיפול נמרץ ילדים יקבל את המשכורת הגבוהה ביותר של 78 אלף שקל, בזמן שבטיפול נמרץ כללי יקבלו
הרופאים 64 אלף שקלים. שכר דומה מקבלים הרופאים המרדימים, כשאר כירורג כללי מרוויח בממוצע בחודש 47,950, רדיולוג אבחנתי 44,008, גניקולוג 39,190, פסיכיאטר 39,116, ורופא פנימי 37,183 בתחתית הרשימה נמצאים כירורגים אורתופדים עם משכורת חודשית ממוצעת של 32 אלף שקל ורופאי
ילדים עם משכורת של כ-31.5 אלף שקל בחודש. עיקר הפער בשכר מוסבר, בין היתר, על ידי מבנה השכר בתחומי המומחיות השונים. כך למשל רופאים מדרימים מבצעים את רוב עבודתם בבתי החולים וזכאים למכסה גדולה של כוננויות, הנמנות עם רכיבי העבודה הנוספת.
- 3.אחד שיודע 01/01/2025 17:33הגב לתגובה זומבטיחים מענקים ולאחר שמתחילים לעבוד הסכומים יורדים וצצים סעיפים ותנאים שונים ומשונים...מרמים את המתמחים אז הם לכ מגיעים!!
- 2.רופא ילדים ממוצע מרוויח פחות ממה שהרווחתי אחרי 3 שנים בהייטק... (ל"ת)מהנדס תוכנה 01/01/2025 15:35הגב לתגובה זו
- 1.גועל נפש 01/01/2025 11:10הגב לתגובה זואנחנו מקבלים רופאים סוג ז במקרה הטוב אם אלו בכלל רופאים
- זו עובדה או קובלנה (ל"ת)אשר 01/01/2025 14:27הגב לתגובה זו
בנקים קרדיט מערכתהמס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"
שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות
דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי.
חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.
עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה.
בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל.
המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- לאומי מסכם רבעון חיובי, התשואה להון 16.3%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.
מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD
מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.
בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!
המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD
www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם
כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':
