היועץ המשפטי של הרשות: "נשקלת האפשרות לחסום הנפקות של אג"ח זבל לציבור"

היועץ המשפטי של רשות ניירות ערך אמר את הדברים בכנס קיסריה. "יש כיום בשוק אלמנט מסוים של פאניקה וזה עלול להביא לכך שחברות טובות יקרסו"

בפאנל שנערך ביום עיון במרכז הבינתחומי בהרצלייה בנושא "פיתוח השווקים הפיננסים והרגולציה עקב המשבר" אמר עורך הדין שוני אלבק, היועץ המשפטי של הרשות לניירות ערך, כי "אנחנו מוטרדים מאפשרויות מחזור החוב של החברות הבינוניות בעיקר. יש בשוק חברות טובות וגם חברות גרועות ולא חשבנו מעולם שצריך להחיות חברות גרועות. הבעיה היא שיש היום בשוק אלמנט מסוים של פאניקה וזה עלול להביא לכך שחברות טובות יקרסו".

"לא מדובר במצב שאין ענישה על הרפתקאות שהן לקחו. אנחנו מדברים על חברות טובות שלקחו הלוואות והיום השוק מת. יש הצעה והיא אומרת שתינתן ערבות מדינה לתיק מסוים של משקיעים מוסדיים, רק החל מ-80%. כלומר, אם התיק ייפול ב-10% אין שוב ערבות והיא קיימת רק ביחס לחברות מסוימות. אין כאן סיכון מוסרי למוסדיים וגם לחברות הטובות כי המוסדיים ירצו לקנות רק את החברות הטובות, כאלה שתינתן להן ערבות. המוסדיים שירצו את אותו ביטוח יצטרכו לשלם עבורו. אנחנו יוצרים מצב שיש סיכון אבל הוא קטן יחסית".

"רצינו ששוק האג"ח יהיה דומה יותר למצב בבנקים, שם יש קצין אשראי שאחראי על כל מיני סוגיות הקשורות לחוב. בהסדרים שנעשים היום כל אחד צריך לתרום את חלקו, כולל בעלי השליטה. אנחנו פועלים בכמה מוקדים: חברות פרטיות שהנפיקו אג"ח, הסדרת חברות הדירוג ובעיקר ניגודי העניינים שלהן, טכניקת הדירוג והגדלת השקיפות. והנושא השלישי זה הנאמנים לאג"ח, על מנת שיוכלו לייצג ביתר עוצמה את בעלי האג"ח".

עוד אמר שוני אלבק כי "אין לנו התנגדות עקרונית להנפקת אג"ח זבל. אלא שמי שמתמחר אותו צריך לתמחר אותו כמו שצריך. אם הריבית עליו צריכה להיות 10% אז שתהיה 10% ואם מישהו רוצה לקנות ב-5% זו בעיה שלו. סוג כזה של מוצרים אנחנו שוקלים שלא לאפשר להנפיק אותם לציבור בגלל חוסר היכולת לתמחר אותם. ינפיקו אותם בשווקים אחרים".

אג"ח זבל הינו מונח לתיאור אג"ח הנותן תשואה גבוהה יחסית (ב"כ מגדירים אג"ח זבל כאג"ח הנושא תשואה לפדיון של יותר מ15% לשנה). ככל שהתשואה גדולה יותר היא אמורה לשקף סיכון גדול יותר. הסיכון הטמון באג"ח זבל הינו הסיכון של אי יכולת הפירעון של האיגרת על ידי המנפיק שמגייס כסף אם בגלל קשיים זמניים או במקרה גרוע יותר כתוצאה מפשיטת רגל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.