ליאור רבינוביץ': "בנק לאומי יבצע מחיקות על ה-CLO ברבעון הרביעי או הראשון"
אמש
בעקבות המגמה החיובית במניות הפיננסים בוול סטריט אמש, וגם באסיה ואירופה, מתקנות מניות הבנקים בתל-אביב את הירידות של אתמול ומתקדמות צפונה היום. לאומי מוסיפה 2.7% ופועלים מסתפקת בעליה של 0.5%.
ליאור רבינוביץ', אנליסט ענף הפיננסים בבית ההשקעות איי.בי.איי, אומר בשיחה עם Bizportal כי "יש פה כמה סוגיות, מדובר בסכומי כסף אדירים, שקשה לנו לאמוד אותם בכלל. בסכומים כאלה זה יהיה יומרני לדעת איפה זה ייסגר. אבל כולם מבינים דבר אחד, ברגע שהמאזנים של הבנקים יהיו נקיים , כלומר יהיו שם הלוואות ופקדונות ושאר דברים שקשורים לפעילויות הליבה של הבנקים וזהו, הם יוכלו לצאת לדרך חדשה".
"ב-2009 הדוחות של הבנקים יהיו גרועים בגלל עליה חדה בחובות המסופקים, אבל זה משהו במסגרת העסקים השוטפים שניתן להתמודד איתו. בהודעה של ה-FDIC מדובר על כל תיקי ה-CDO וה-MBS ושאר מוצרים רעילים שהונפקו על ידי הסוכנויות הפרטיות, במטרה לקחת ולנהל את התיק לפשיטת רגל. כרגע המחירים מייצגים אפשרות לפשיטת רגל, 4 סנט על הדולר. ייתכן שהם יקנו את הנכסים במחיר של 20-25 סנט על הדולר. בנק לאומי, למשל, יצטרך לרשום מחיקות על תיק ה-CLO (סוג של מוצר מובנה) ברבעון הרביעי או הראשון, או בשניהם. זה לא דרמטי בישראל אבל בארה"ב זה הרבה יותר משמעותי".
אז הכוונה, אומר רבינוביץ', "שהמערכת תוציא את זה מהבנקים. ברמת העקרון יש "תיק זמין למכירה", לכל נייר ערך יש מחיר. בהתחלה שיערכו את זה לפי השוק אבל בחודשים האחרונים יש כל כך מעט ציטוטים שהחליטו לקבוע שזה כבר לא משקף את המחיר. אז בתיק הזמין למכירה זה נרשם רק להון אבל לא בדוח רווח והפסד, אלא רק אם מוכרים את זה.
"הבעיה נוצרת בגלל שזה כל הזמן מוריד את ההון של הבנקים מכיוון שזה נמצא ב"תיק זמין למכירה", ההון נמחק לגמרי בגלל ההפסדים של ני"ע אז קשה לבנקים לתפקד. אז השאלה איך עושים את זה בלי לתת פרסים למי שמגיע לו עונש, וגם איך מצילים את הבנקים.
"מדברים על כל מיני מודלים ומספרים. זה עדיין לא ברור איך זה יתבצע, אף אחד לא יודע ממש איך לפתור את הבעיה הזו. זה נראה שבמהלך 2009 ימצאו פתרון לבעיה, אפילו בחודשים הקרובים. עם משבר האשראי והעליה בחובות המסופקים עוד אפשר להתמודד אבל הדבר הזה זה כמו קוץ ברגל. חייבים להוציא אותו כדי שיוכלו להמשיך ללכת".

"לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"
חוק הרווחים הכלואים מאפשר לשלם קנס של 2% על הרווחים הכלואים או מס על דיבידנדים של 5% מהרווחים הכלואים - מה עדיף, והאם יש בכלל העדפה?
השאלה שעסקים וראי החשבון שלהם מתעסקים בה כעת היא האם לשלם מס-קנס של 2% על הרווחים העודפים או לחלק דיבידנד מתוך הרווחים העודפים? תזכורת מהירה: חוק הרווחים הכלואים מגדיר רווחים מהעבר תחת חישובים והגדרות כרווחים שמחוייבים בחלוקה כדיבידנד באופן מדורג - 5% השנה, 6% בשנה הבאה. אם לא מחלקים משלמים קנס-מס של 2% על יתרת הרווחים האלו.
המטרה של האוצר ורשות המסים היתה להגדיל את הקופה ולצד מהלכים נוספים הם הצליחו - ""אני ברווחיות של כמעט 30%, בגלל שאני מרוויח ויעיל, אני צריך לשלם יותר מס?". השאלה מה צריך לעשות בעל עסק שנכנס להגדרה הזו שהיא אגב כוללנית מאוד ועל פי ההערכות יש מעל 300 אלף גופים כאלו. בפועל, כל בעל שליטה שהעסק שלו לא ציבורי (חברות ציבוריות), לא עולה על מחזור של 30 מיליון שקל ומרוויח מעל 25% הוא בפנים.
יש הגדרות מדויקות לרווחיות, אבל ככלל אלו ההגדרות ואם תחשבו על זה - כמעט כל עסקי מתן השירותים והייעוץ בפנים, סיכוי טוב שגם עסקים קטנים, חנויות, רשתות, אפילו מאפיות, מסעדות וכו' בפנים. המונים בפנים והם מקבלים את ההודעות מרואי החשבון שלהם בשנה האחרונה.
ברגע שהם בפנים שי שני סוגי מיסוי - הראשון על הרווחים של שנים קודמות והשני על השוטף. נתחיל בשני - אם אתם עומדים בהגדרות האלו, אז המיסוי השוטף שלכם יהיה לפי המס השולי, יעלו בעצם את הרווחים מהעסק אליכם, יורידו את "המחיצה" שבינכם לבין העסק. המיסוי יהפוך להיות אישי, לא "ישותי".
- מחלבות גד: צמיחה בהכנסות, שחיקה ברווחיות - ודיבידנד ראשון כחברה ציבורית
- אחרי 12 שנה, סלקום תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוץ מזה, ממסים כאמור את העודפים. מגדירים מה הם הרווחים העודפים, אלו לא הרווחים החשבונאיים, ואת הסכום הזה רוצים שתחלקו כדיבידנד כדי שקופת המדינה תתמלא במס. יש שתי אפשרויות - תחלקו 5% שיעלו ל-6% מסכום הרווחים העודפים או תשלמו קנס של 2% על העודפים. מה עדיף, שואלים בעלי החברות: "לשלם מס של 2% או לחלק דיבידנד?"

חשד להפרות וזיהום אוויר: בז"ן הוזמנה לשימוע במשרד להגנת הסביבה
עידית סילמן: "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה" קבוצת בזן: "קבוצת בזן פועלת ותמשיך לפעול בשקיפות מלאה אל מול גורמי המקצוע בתחום הגנת
הסביבה"
מחוז חיפה של המשרד להגנת הסביבה שלח התראה וזימון לשימוע לבז"ן בזן 0.87% , לכרמל אולפינים ולגדיב, בעקבות שורה של הפרות לכאורה של תנאי היתרי הפליטה והרעלים ושל הוראות חוק אוויר נקי וחוק החומרים המסוכנים. המסמכים שנמסרו לחברות מתארים ליקויים חוזרים בפליטות מזהמות, בתשתיות ובניהול חומרים מסוכנים.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "הממצאים מצביעים על מספר רב של הפרות ובכללן כאלה הגורמות לזיהום אוויר חזק או בלתי סביר וכן הפרות של תנאי היתר הרעלים, מתוך סיכון בריאות הציבור והסביבה. המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר למפעלים לסכן את בריאות הציבור והסביבה ויפעל בכל הכלים העומדים לרשותו כדי להבטיח עמידה מלאה בחוק".
על פי נתוני המשרד, בתחנות הניטור ובדיגומים על גדר המתחם נרשמה מגמת עלייה עקבית בריכוזי בנזן, חומר המוגדר כמסרטן, החל מ-2020 ועד 2024. לפי המשרד, העלייה נובעת מפליטות המתחם המשותף של בז"ן וגדיב, וחשפה את הציבור לרמות מזהם הגבוהות מאלה שנקבעו בערכי הסביבה. בנוסף לכך נמצאו חריגות רבות מערכי הפליטה המותרים לבז"ן ולכאו"ל לגבי מזהמים שונים, בהם תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן וחלקיקים. בחלק מהמקרים דווח על פליטות עשן שחור שהוגדרו כזיהום אוויר חזק או בלתי סביר, בניגוד לתנאי היתר הפליטה.
בממצאים הנוגעים לגדיב התגלו שתי הפרות מהותיות של תנאי היתר הרעלים: הפעלה של קווי דלק חוץ-מפעליים המוליכים חומרים מסוכנים ללא מערכת הגנה קתודית במקטע מסוים, מצב שמגביר את הסיכון לקורוזיה ולדליפות; וכן הפעלה מחדש של מכלי אחסון מסוכנים אחרי אירועים חריגים ללא אישור מחודש של בודק מוסמך, בניגוד לדרישות ההיתר.
- בזן: עליה במרווחי הזיקוק, התקבולים על הפגיעה במתקנים תרמו למעבר לרווח
- בזן הפסידה 37 מיליון ד' ברבעון - מרווח הזיקוק הסתכם על 10.5 דולר לחבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשל הליקויים, המשרד להגנת הסביבה שוקל צעדי אכיפה ובהם צו מינהלי לפי חוק אוויר נקי לצמצום ומניעת זיהום, וכן הטלת עיצומים כספיים. לפני קבלת החלטה סופית זומנו החברות לשימוע.
