שוויון בהעסקה? רק 2.2% מהיו"רים בישראל הן נשים

50% מהעובדים במשק הן נשים, למרות זאת רק כמות מזערית מהן מצליחות להגיע למשרות הבכירות כמו צבייה לבייב, שרי אריסון ועפרה שטראוס. האם זו תקרת הזכוכית של המשק הישראלי?
משה בנימין |

שיעור הנשים בקרב יושבי הראש של החברות הגדולות והמשפיעות בישראל עומד בשנת 2007 על 2.2% בלבד - ירידה של 0.3% משנת 2006. כך עולה מסקירה מיוחדת שערכה חברת המידע העסקי דן אנד ברדסטריט לבדיקת תקרת הזכוכית של הנשים בישראל.

במסגרת הסקירה נבדק שיעור הנשים בתפקידי ניהול בקרב כ-1400 מהחברות הגדולות בישראל המדורגות בכל דירוגי דנס 100 בענפי המשק השונים.

בעוד שכ- 50% מהעובדים במשק הן נשים, בדיקת כלכלני דן אנד ברדסטריט מעלה, כאמור, כי רק 2.2% מיושבי הראש בחברות המובילות הן הנשים. על היו"ר המוכרות נמנות, צביה לבייב, שמונתה רק בשבוע שעבר ליו"ר חברת אפריקה ישראל מגורים, שרי אריסון, יו"ר אריסון השקעות, עפרה שטראוס, יו"ר שטראוס גרופ, רוית בר ניב יו"ר קבוצת הנדל"ן של אריסון השקעות, נגה קינן, יו"ר פורום ה- CFO, יונה אדיר, יו"ר חברת דנאל ועוד.

עם זאת ניתן לראות שיפור בשיעורן של נשים בתפקידי מנכ"ל וסמנכ"ל בשנה האחרונה. בשנת 2007 8.4% מהמנכ"לים בחברות המובילות הן נשים לעומת 6.6% לפני שנה. על המנכ"ליות החדשות בישראל נמנות, אירה פרידמן שמונתה למנכ"ל תמיר פישמן ניהול השקעות, לינדה בן-שושן שמונתה למנכ"ל קבוצת הדס ארזים וסמדר ברבר- צדיק שמונתה למנכ"ל הבנק הבינלאומי.

בדיקת דן אנד ברדסטריט מעלה עוד כי 15.9% מהסמנכ"לים בחברות המובילות הן נשים, עלייה של 4.1% מהשנה שעברה.

משאבי אנוש: המקצוע ה"נשי" המוביל

בתפקידי הניהול המשניים ניתן לראות שיעור גבוה יותר של נשים. בקרב מנהלי הכספים, 16.6% הן נשים, גידול של 2.6% לעומת שנת 2006. בקרב מנהלי תחום משאבי אנוש כ- 47.1% נשים לעומת 45% לפני שנה. עם זאת השיעור הגבוה של נשים בתחום ניהול משאבי האנוש , אינו מפתיע שכן מדובר במקצוע הנחשב "נשי", אך גם כאן תקרת הזכוכית מוצאת את ביטויה, והנשים עדיין לא מפגינות רוב.

ירידה נרשמה השנה בשיעורן של נשים בתפקיד מנהלות שיווק ומכירות. 15.3% בלבד לעומת 17% ב- 2006. גם בתפקידי הניהול ה"גבריים" לא חל שיפור בקליטת נשים. מתוך המנהלים טכניים הבכירים בחברות המובילות במשק אף לא אישה אחת, מתוך מנהלי תפעול רק כ-5.4% הינם נשים - ירידה של 1.6% משנה שעברה, מתוך מנהלי לוגיסטיקה רק כ-9.7% - ירידה של 2.3%.

ענף התעשייה רושם את הנוכחות הקטנה ביותר של ייצוג נשי, ומציג את הנתונים הבאים, 2.1% יו"ר נשים, 3.4% מנכ"ליות ו- 13.7% סמנכ"ליות

שרי אריסון פמיניסטית: בין המובילות בקידום נשים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נתניהו לוויתן
צילום: עמוס בן גרשום

112 מיליארד שקל: אושרה עסקת הגז הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים

ההסכם מבוסס על הרחבת יצוא הגז ממאגר לווייתן, צפוי להניב כ־58 מיליארד שקל לקופת המדינה ולהימשך עד שנת 2040



אדיר בן עמי |

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב כי אושרה עסקת יצוא הגז הטבעי הגדולה בתולדות ישראל עם מצרים. לפי דבריו, היקף העסקה הכולל עומד על כ־112 מיליארד שקל, וההכנסות הצפויות לקופת המדינה מוערכות בכ־58 מיליארד שקל לאורך חיי ההסכם.


העסקה מבוססת על הסכם שנחתם כבר באוגוסט האחרון בין השותפות במאגר לווייתן, ניו־מד אנרג’י, רציו ושברון, לבין חברת Blue Ocean Energy (BOE), הרוכשת גז טבעי מישראל עבור השוק המצרי. מדובר בהרחבה משמעותית של היקפי היצוא הקיימים, במסגרת הסכם ארוך טווח שיימשך עד שנת 2040 או עד למכירת מלוא הכמות שנקבעה.


לפי הדיווחים, העסקה כוללת אספקה מצטברת של כ־130 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי, ושוויה הכלכלי מוערך בכ־35 מיליארד דולר. שברון, המפעילה את מאגר לווייתן, היא השותפה השלישית בעסקה ומשמשת גורם מרכזי בפיתוח ובהובלת התשתיות הנדרשות להרחבת היצוא.


בדבריו ציין נתניהו כי בשנים הראשונות ההכנסות למדינה יהיו מתונות יחסית, אך יגדלו בהדרגה. לדבריו, בתוך כמה שנים צפויות ההכנסות השנתיות להגיע לכ־6 מיליארד שקל, לאחר השקעות נרחבות של החברות בהרחבת תשתיות ההולכה, ובראשן הרחבת צינור הגז למצרים.


ראש הממשלה הדגיש כי העסקה אושרה לאחר בחינת כלל ההיבטים הביטחוניים, הכלכליים והמדיניים, וציין כי ההכנסות מהגז מיועדות לחיזוק תקציבי החינוך, הבריאות, הביטחון והתעשייה. לדבריו, מדובר במהלך אסטרטגי שמעמיק את מעמדה של ישראל כספקית אנרגיה אזורית ומבטיח מקור הכנסה משמעותי לשנים הבאות.



החברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gptהחברות שנפלו ב-2025, קרדיט: Chat gpt

מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025

פעם הם היו המותגים הנחשקים והמרוויחים ביותר וכיום הם נלחמים על נתח שוק הולך וקטן מול מתחרות חדשות וישנות: המותגים שנפלו ב-2025 והאם יש להם סיכוי לקום?

רונן קרסו |

לצד הצלחות רבות,יש מותגים שחוו שנה לא פשוטה, שהיו בעבר מובילי שוק אך השנה, כל מותג ונסיבותיו, נפל או המשיך את הנפילה כאשר שנת 2026, תהיה עבור כולם שנת מבחן.

בשנה זו ייקבע אם יעשו שינויים נדרשים ויוכלו לעלות מהתחתית, או שימשיכו בצניחה מטה ויתנו למותג לגווע. אלו המותגים שעבורם שנת 2025 היתה שנה שיעדיפו לשכוח.

                             Nike

עוד שנה קשה עברה על נייק ועל ריטיילורס זכיינית נייק בישראל.

נייקי
נייקי - קרדיט: טוויטר

שוק אופנת הספורט עבר שינויים רבים בשנה האחרונה. אם בעבר נייקי שלטה  ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה בעולם גירד את רף ה-300 מיליארד דולר. השווי כיום נחתך ב-70% ל-90 מיליארד דולר בלבד, כאשר השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה עד לשפל הנוכחי.