השתלטות עוינת על פולקסווגן? פורשה אורבת בפינה
בית משפט בגרמניה, השייך לאיחוד האירופי, פסק היום (ג') כי חוק גרמני המגן על יצרנית המכוניות פולקסווגן מרכישה עויינת איננו חוקי. החלטתו של בית המשפט מפנה ליצרנית מכוניות הספורט הגרמנית, פורשה, את הדרך להגדיל את החזקותיה בפולקסווגן ואף להשתלט עליה.
מניות פורשה מוסיפות היום 4.96% בעוד מניות פולקסווגן נסוגות 1.08%, לאחר שהספקולציות בשוק בנוגע להשתלטות בסקטור הרכבים מקבלת תאוצה.
חברות זרות יוכלו לקנות חברות ציבוריות בבעלות ממשלתית
להחלטת בית המשפט לפסול את "חוק פולקסווגן" צפויה להיות השפעה רחבת היקף באירופה, שכן ממשלות רבות מנסות להגן על חברות, אשר הן רואות כחיוניות לכלכלה המקומית שלהן, מהשתלטות על ידי חברות זרות.
פוליטיקאים גרמנים וחברי איגוד העובדים בפולקסווגן התנצחו ביניהם בויכוח האם החוק הכרחי על מנת להגן על המשרות המקומיות, אולם ביהמ"ש הגבוהה באיחוד האירופי, פסק כי חוק זה הוא בלתי חוקי כיוון שהוא מגביל את "תנועת החופש של הקפיטליזם".
בית המשפט גם קבע, כי החוק מונע את כניסתם של משקיעים זרים מלרכוש את מניות פולקסווגן בגלל שממשלת גרמניה ואזור סאקסוני התחתון, אשר הינם בעליי מניות עיקריים בחברה, יכולים למנוע כל החלטה על ידי השפעתם בדריקטריון.
הדלת עבור פורשה נפתחת מחדש
בהחלטתו דחה בית המשפט את זכותם של ממשלת גרמניה ואזור סאקסוני התחתון המחזיקים 20.36% ממניות פולקסווגן למנות שני דירקטורים לדירקטוריון החברה כל עוד הם נשארים בעלי מניות בה.
עבור פורשה , אשר כבר רכשה 31% ממניות פולקסווגן, בשנים האחרונות וחיכתה לביטול החוק, מאפשרת החלטה זו להמשיך ולהגדיל את אחזקותיה בפולקסווגן. מנכ"ל פורשה , Wendelin Wiedeking , אמר, "באופן טבעי לחלוטין החברה היתה מעוניינת בלהיות יכולה לממש את זכויות ההצבעה שלה בפולקסווגן". אולם, הוא לא התייחס לספקולציות על השתלטות אפשרית - אשר אנליסטים רבים מצפים כי תתבצע.
נזכיר, כי בתחילת חודש ספטמבר השנה צוטטו בעיתונים רבים מקורות אנונימיים משוק ההון, שטענו שפורשה קונה אופציות שיאפשרו לה להגדיל את אחזקתה בפולקסווגן על ידי מימושם. בעיתון Der Spiegel נכתב "שהסוחרים מצפים שפורשה תעבור את גבול ה-50% בתחילת שנה הבאה".
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
