איש החודש של Bizportal באוקטובר: איציק תמיר

שווקי ההון עשו לאחד מבעלי חברת אורכית בוחן פתע. מסוג הבחנים שלא פשוט לעמוד בהם. לקראת סוף חודש אוקטובר קרסו המניות ב-30% עקב שמועה, ואחר כך זינקו מעלה. תמיר בהחלט עמד בבוחן הלא פשוט הזה
מערכת Bizportal |

שלושה ימים בסוף חודש אוקטובר "הפכו" את דעתנו מספר פעמים. איציק תמיר, הנשיא ואחד הבעלים של אורכית, נע על מטוטלת ההחלטה בבחירת איש של Bizportal באוקטובר. באותה העת התלבטנו לגבי איש אחר, מעולם ההשקעות - עמית ברגר. האחרון כמעט רכש את פקן, אך לבסוף נאלץ להכניס שותף בדמות קרן מרקסטון שהביאה את המזומנים לעסקה.

תמיר כמעט ראה את המנייה מתרסקת עקב גל של שמועות על דוחות מאכזבים, דבר שיכול היה להזכיר לו תקופות אדומות מעידן התפוצצות הבועה. חוויה מצמררת לכל בעל חברה, שהוא גם חבר ועדת האופציות בדירקטוריון שלה. אבל בסוף אוקטובר "שיחק" לו המזל. הוא אמנם יכול היה להיות רגוע, משום שהמניה התאוששה ובעיקר משום שידע את העובדות לאשורן. אך בשוק ההון, כולנו יודעים, אין תגמולים סימטריים. התנהגות לא נכונה, מסיבת עתונאים נמהרת, איתות לא זהיר - מאבדים את האימפרייה.

אז מה קרה למעשה? ובכן, מהומה על מאומה, יש לשער. אבל מצד שני - מהומת רבתי לגבי מי שהיה מושקע ומכר ברגע האימה. מניית אורכית נכנסה למערבולת "דוט-קומית" בימים שחתמו את חודש אוקטובר. ביום חמישי ה-27 באוקטובר פרץ גל של שמועות, שקשיים מול הלקוח העיקרי, למעשה - היחיד, של החברה, חברת KDDI היפנית, עלולים להטיל צל גדול על הדוחות. באותו יום קרסה המניה בתל אביב ולאחר מכן בוול סטריט בעשרות אחוזים (30%).

ההנהלה החלה לשדר צפירות הרגעה, האנליסטים - לשאול שאלות, כל זאת לאחר שהשמועות העיקשות באותו היום גרסו כי KDDI תפחית את ההזמנות שלה. KDDI אחראי כיום למעשה על התחזיות להכנסות של 95 מיליון דולר בסוף השנה ורווח של 17 מיליון דולר בסיומה.

עם הדיווח על התוצאות לרבעון השלישי, שבה המנייה בשני ימי המסחר העוקבים והמריאה לגובה. לפי שערי הסגירה בוול סטריט בשבוע שעבר, תומחרה המניה ברמה הגבוהה בכ-8% מזאת שבה היתה ערב המשבר. המהומה במחיר המניה בימים שלפני הדו"ח יכלה לגרום לאובדן עשתונות בצמרת של כל חברה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בלקהוק  (לוקהיד מרטין)בלקהוק (לוקהיד מרטין)
TOP10

10 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם, ובאיזה מקום החברות הישראליות?

זינוק במיקומים של אלביט, התעשייה האווירית ורפאל, מה המקום שלהם בדירוג ומה צפוי בהמשך?



אדיר בן עמי |

מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI) פרסם את הדוח השנתי שלו על 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם. כן, מכון שלום מדרג חברות ביטחוניות, במטרה בעיקר להציף את היקף השוק הביטחוני. זאת תעשייה ענקית עם כסף גדול, כוח פוליטי, לוביסטים, ומיליוני עובדים ברחבי העולם. 

הדוח מבוסס על נתוני שנה שעברה והוא מלמד על עלייה של 5.9% בהכנסות ממכירות נשק, מוצרים ושירותים צבאיים, שהגיעו ל-679 מיליארד דולר - הרמה הגבוהה ביותר אי פעם. העלייה נובעת ממתחים גיאופוליטיים מתמשכים, כולל המלחמות באוקראינה ואצלנו, שמגבירים את הביקוש למערכות נשק מתקדמות.  החברות הישראליות מציגות צמיחה חדה בהכנסות המונעת על ידי הזמנות חירום, השקעות במגננה וחשיפת היכולות הצבאיות לעולם בשנתיים של המלחמה. 

מתוך 100 החברות, 77 רשמו עלייה בהכנסות, כאשר 42 מהן הגיעו לצמיחה דו-ספרתית. הגידול הכולל מהווה עלייה של 26% לעומת 2015, ומשקף מעבר ממגמת ירידה פוסט-מלחמה קרה לעידן של מרוץ חימוש מחודש.


הטופ 10 העולמי - חמש חברות אמריקאיות, שלוש סיניות, רוסית אחת ובריטית אחת

1לוקהיד מרטין (ארה"ב) - 64.7 מיליארד דולר. ענקית התעופה האמריקאית מובילה את הדירוג בזכות מכירות מטוסי ה-F-35 ומערכות טילים מתקדמות, ונשארת הספקית הגדולה ביותר של הפנטגון.

לוקהיד F35



2RTX (ארה"ב) - 43.6 מיליארד דולר. לשעבר ריית'יאון, מתמחה במערכות הגנה אווירית, מנועי מטוסים וטילים מונחים, ונהנית מביקוש גובר לאור המתיחות עם סין.


לוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשותלוגו יד2 – שימוש הוגן לצורכי דיווח וחדשות

יד 2 - מאפס ל-3 מיליארד שקל; האתר הכי רווחי בישראל עובר לאייפקס

מאתר מודעות צנוע ליד שנייה ודרושים לעסק דיגיטלי שנמכר בכ-950 מיליון דולר לקרן אייפקס, אחרי מסלול בעלים שנע בין וואלה, אקסל שפרינגר ו-KKR

ליאור דנקנר |

מה שהתחיל כפלטפורמה פשוטה לפרסום מודעות דרושים ומכירת יד שנייה, הפך לאחד האתרים המרכזיים בישראל ששווה 950 מיליון דולר (3.07 מיליארד שקל). יד2, אחד המותגים החזקים באינטרנט הישראלי, נמכר היום לאייפקס. המוכרת KKR קיבלה את האתר כחלק מרכישת אקסל שפרינגר שהחזיקה בו, אחרי שרכשה אותו מוואלה ב-2014 ב-820 מיליון שקל.


יד2 - כך נבנתה הדרך לאקזיט

2005 - ההתחלה הצנועה

שני יזמים, שמעון וינר ויאיר גולן, משיקים את yad2.co.il כפלטפורמה לפרסום מודעות קנייה ומכירה של מוצרים ושירותים - בעיקר רכבים, נדל"ן, דרושים ויד שנייה. תוך זמן קצר האתר הופך לכתובת מוכרת למודעות חינם באינטרנט.

2009 - רכישה על ידי וואלה תקשורת