אוטו
צילום: pexels

עלייה של 17% ביבוא כלי הרכב בעקבות העיכובים ביצור בשנה האחרונה

גם לאחר העלייה ביבוא בדצמבר האחרון, בכוונה להקדים את עדכון המס לפני שנת 2021, יבוא כלי הרכב הפרטיים רשם בינואר מספרים גבוהים מאלה של ינואר אשתקד, טרום משבר הקורונה. עוד עלה יבוא המקררים והטבק, בזמן שיבוא הטלוויזיות ומכונות הכביסה ירד
איתי פת-יה |
נושאים בכתבה יבוא

יותר רכבים פרטיים, מקררים וטבק, פחות טלוויזיות ומכונות כביסה: נתונים שמפרסמת רשות המסים חושפים את השינויים ביבוא מוצרי בני-קיימא בינואר האחרון לעומת זה של 2020, טרם משבר הקורונה. בסך הכל, הסתכם יבוא זה בינואר בכ-6.3 מיליארד דולר – עליה של 5.3% לעומת ינואר 2020.

לפי הרשות, החל מיולי האחרון ניכרת עליה ביבוא של כלי רכב פרטיים, ובינואר שזה עתה הגיע לסיומו יובאו כ-18 אלף כאלה, לעומת 15.5 אלף בינואר אשתקד, עלייה של 16.7%. יבוא הרכב מסחרי הסתכם בכ-1,100 כלי רכב לעומת 728 לפני שנה, עליה של 47.1%.

ברשות מסבירים כי העלייה ביבוא כלי רכב הפרטיים בינואר, גם לאחר יבוא גבוה במיוחד בדצמבר (ערב השינוי במיסוי כלי רכב היברידיים  ועדכון נוסחת מיסוי ירוק) נובעת בין היתר מירידה בשערי המטבע וממחסור כלל עולמי בייצור חלקים לרכב, בעקבות המשבר, שמלכתחילה הביאו לעיכובים באספקת כלי הרכב ב-2020. קרי ללא המחסור הנתונים הנתונים היו גבוהים יותר בחודשים הקודמים ולא מיוחסים לינואר האחרון.

ביבוא מוצרי החשמל "לבנים" ואלקטרוניקה בידורית נרשמה מגמה מעורבת: במקררים ומדיחי כלים חלה עליה של 49.2% ו-78.5% בהתאמה, בעוד שבמכונות כביסה ומייבשי כביסה חלה ירידה של 35.9% ו- 37.0% בהתאמה. ביבוא טלוויזיות נרשמה ירידה בשיעור של 1.4%.

באשר ליבוא הסיגריות, בסעיף זה נצפתה עלייה, בהתאם למגמה קודם לכן, בשיעור של 19.4%. לפי רשות המסים חלק מכך מיוחס לסגירת השמים שהביאה לכך שישראלים לא רכשו סיגריות בחו"ל או בדיוטי פרי. בהכנסות המדינה ממס קניה על יבוא סיגריות נרשמה עליה בשיעור דומה של 19.1%.

עליה גבוהה יותר נרשמה בערך יבוא "טבק אחר", קטגוריה הכוללת טבק לעישון/נרגילות/מקטרת וכן  סיגרים ויחידות טבק לחימום. העלייה הגיעה לשיעור חד של 76.8% לעומת ינואר 2020, אולם זאת לא גולמה במלואה בהכנסות ממס קניה בקטגוריה, שעלה ב-37.9%. לפי ההערכות, העלייה ביבוא בקטגוריות הסיגריות והטבק מיוחס גם לסחר הבלתי חוקי שנפגע בצל המשבר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הלוואות
צילום: FREEPIK

לא רק ריבית: כך תחשבו את העלות האמיתית של ההלוואה שלכם

מדוע הריבית הנקובה היא רק קצה הקרחון של המחיר האמיתי, כיצד עמלות ומנגנוני הצמדה מייקרים את ההחזר בפועל, ואיך תוכלו להשוות בצורה מושכלת בין הצעות מהגופים המלווים כדי להימנע מהפתעות 

ענת גלעד |
נושאים בכתבה הלוואות עמלות


בעת בחינת הצעה למימון, הנתון הראשון שאליו העין נמשכת הוא הריבית הנקובה. עם זאת, בעולם ההלוואות ובמיוחד בתחום החוץ בנקאי, הריבית היא רק מרכיב אחד במשוואה. כדי להבין כמה ההלוואה שתכננתם לקחת עולה לכם באמת, יש להכיר את המנגנונים השקופים שמייקרים את העסקה, ואת המדדים שמאפשרים השוואה אמיתית בין הצעות שונות. 


העלות הראשונה - עמלת פתיחת תיק

המרכיב הראשון שמשפיע על כדאיות ההלוואה הוא עמלת פתיחת התיק או דמי הטיפול. מדובר בסכום הנגבה מראש במועד העמדת האשראי. בעוד שבמערכת הבנקאית עמלות אלו לרוב מוגדרות בתעריפונים מפוקחים (כך למשל, עמלת פתיחת תיק משכנתא עומדת על 360 ש"ח נכון לשנת 2025), 

בגופים חוץ בנקאיים המודל שונה משמעותית - שם מקובל לגבות עמלה בשיעור מסוים מסך הקרן, לרוב בין 1% ל 3%. המשמעות היא שחיקה מיידית של סכום ההלוואה: לווה המבקש 100,000 ש"ח עשוי לגלות שלחשבונו נכנס סכום נטו של 98,000 שקל בלבד, בעוד שהריבית מחושבת על מלוא הסכום המקורי. זהו למעשה קנס כניסה שמעלה משמעותית את עלות ההלוואה, במיוחד בהלוואות לתקופות קצרות.


מלכודת המדד

עלות נוספת שנוטים לשכוח היא הצמדת הקרן למדד המחירים לצרכן. בתקופות של אינפלציה, הלוואה צמודת מדד עלולה להפוך לנטל מתגלגל: גם אם הלווה משלם מדי חודש בחודשו, יתרת החוב שלו עשויה לתפוח בגלל עליית המדד. במצב כזה, הלווה משלם ריבית על סכום שהולך וגדל במקום לקטון, מה שמעלה את העלות הסופית מעבר לתכנון המקורי.

לכך מצטרפת שיטת החישוב של לוח הסילוקין. רוב ההלוואות מבוססות על לוח שפיצר, שבו ההחזר החודשי קבוע אך הרכב התשלום משתנה: בשנים הראשונות רוב התשלום מופנה לכיסוי הריבית ורק מיעוטו לכיסוי הקרן. המשמעות היא שאם לווה ירצה לפרוע את ההלוואה באמצע התקופה, הוא יגלה שיתרת החוב שלו כמעט ולא הצטמצמה, למרות ששילם סכומים נכבדים מדי חודש. הבנת מבנה לוח הסילוקין קריטית להבנת העלות לאורך זמן.