"הייתה שנה מורכבת אבל חוזרים למסלול; אין טיעון מקצועי לפסילת המיזוג"
חברת כרטיסי האשראי והמימון החוץ בנקאי ישראכרט פרסמה הבוקר דוחות ל-2023. תיק האשראי הפרטי והמסחרי הציג צמיחה של כ-79% בשנתיים האחרונות לסכום כולל של כ-9.1 מיליארד שקל - גידול של כ-4 מיליארד שקל.
ההכנסות בשנת 2023 צמחו ב-20% לכ-3.15 מיליארד שקל, לעומת כ-2.63 מיליארד שקל בשנת 2022. הכנסות הריבית מאשראי צמחו בכ-86% וחצו בשנת 2023 את רף המיליארד שקל. סך הכנסות הריבית הסתכמו בכ-1.1 מיליארד שקל. הרווח הנקי בשנת 2023 עלה בכ-63% ל-252 מיליון שקל, לעומת 155 מיליון שקל בשנת 2022.
בשיחה עם ביזפורטל אומר רן עוז, מנכ"ל ישראכרט, כי "הייתה לנו שנה מורכבת ומאתגרת, שנה שהתחילה בצמיחה ותנופה ולאט לאט ההאטה הכלכלית תפסה את כל הפעילות העסקית. מה-7 לאוקטובר עברנו לעולם אחר לגמרי. עברנו התכווצות, שלאט לאט חוזרת לכיוון הנכון".
אתם עדיין מרגישים השפעות כלשהן של המלחמה?
"בוודאי. אחת הבעיות היא שהממוצע מטעה, אפילו מאוד. למשל, ההתפלגות של הצריכה של הלקוחות השתנתה לגמרי. התיירות הנכנסת וגם היוצאת עדיין לא התאוששו, יש ענפים שנפגעו יותר ויש אזורים שנפגעו מאוד כמו הדרום ואילו במרכז העסקים חזרו לפעילות רגילה פחות או יותר".
- זרקור על קרן: הגמישה המובילה והמלכודת של דמי ניהול אפס
- שוק העבודה בארה"ב במרכז, ואיזה עוד נתונים חשובים השבוע?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אתם צופים המשך צמיחה השנה?
"כשאתה מסתכל על הסך הכל, ההוצאה המקומית חזרה להיות קצת יותר גבוהה מתחילת השנה שעברה. אבל זה לא מתפלג שווה בשווה בין כולם, הפארמה והמזון הם מעל מה שהיה, הביטוח הרבה מעל אבל, כמו שציינתי, עסקים קטנים בדרום נפגעו מאוד מאוד קשה ועדיין לא התאושש".
איך אתה רואה את המשך השנה שלכם?
"אנחנו הוכחנו בשנתיים האחרונות שהעוצמה שלנו ובסיס הלקוחות שלנו מהווים בסיס מאוד חזק לצמיחה. ברגע שהמלחמה תיגמר ונחזור לשגרה גם בצפון וגם בדרום, אז נוכל לחזור לצמוח בצורה מאוד יפה. יש אי ודאויות גדולות גם בצד הבטחוני וגם בצד הכלכלי".
ההוצאות בגין הפסדי אשראי בשנת 2023 הסתכמו בכ-347 מיליון שקל, בהשוואה לכ-124 מיליון שקל בשנת 2022. מה צפוי בתחום הזה ב-2024?
"בין השנים יש הבדל מאוד גדול שהוא העובדה ששינו את דרך החישוב של הסעיף הזה. על זה צריך להוסיף את הגידול בתיק האשראי שלנו, אז כמובן שעל תיק אשראי יותר גדול אתה מפריש יותר ויש כמובן גם את ההרעה במצב הכלכלי. אנחנו מעריכים שברבעון הראשון עדיין נראה את ההשפעות אבל מעבר לזה, ככל שהמצב הכלכלי ישתפר גם אנחנו נוכל להנות מהוצאות הפסדי אשראי נמוכות יותר".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
לגבי הכניסה של הארנקים הדיגיטליים, בינתיים לא נראה שזה פוגע בכם במיוחד
"העולם נהיה הרבה יותר מורכב. גוגל פיי ואפל פיי פחות או יותר השתלטו על השוק ויש גם עוד חלופות מקומיות ופחות חשובות. המשותף לכולם זה שהם יושבים על התשתית של חברות האשראי. המיקוד שלנו זה לוודא שכל חלופה חדשה תעבור גם דרכנו, בין השאר על מנת שנוכל להציע ללקוחות עוד מוצרים".
ישראכרט חוזרת להיות על המדף לאחר שהראל לא הצליחה לרכוש את השליטה החברה וכעת, וככל הנראה יהיו אולי עוד חברות ביטוח שיתעניינו בכם, לצד חברת האחים נאוי. איך קיבלתם את ההחלטה של הראל לא לערער על ההחלטה של רשות התחרות?
"הייתה לנו עננה מעל הראש במשך תקופה ארוכה. בתקופת ההמתנה זה די הכביד גם עלינו וגם עליהם. כשיצאנו לדרך היה ברור לנו שאנחנו תוך 90 יום מקבלים אישור וזאת בגלל שהייתה כבר עסקה דומה. אחרי 10 חודשים קיבלנו תשובה שלילית. הם החליטו לא ללכת לערער על זה לבית המשפט ואני חושב שההחלטה הייתה נכונה, בין השאר כי זה היה יכול לקחת שנים, למרות שהצדק איתם".
למה הצדק איתם?
"אני קראתי את תגובת רשות התחרות טוב טוב ולא הוצג שום טיעון מקצועי. אין טיעון המתנגד למיזוג שלא יהיה תקף גם למיזוג של כלל-מקס. לטיעונים שהוצגו אין שום בסיס כלכלי, פשוטו כמשמעו. לא היה באמת בסיס לפסול את המיזוג הזה אבל אנחנו ממשיכים קדימה".

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳