ראיון

"שב"א תהפוך מגוף מתפעל לגוף שיוזם ומפתח מוצרים טכנולוגיים חדשים"

מנכ"ל שב"א איתן לב טוב: "הוגדר תקציב לטובת רכישה של טכנולוגיות או חברות שתוכלנה לסייע לנו לפתח מוצרים חדשים באופן מהיר יותר"; על הפיצול ממס"ב: "החברה מכילה את ההוצאות הללו, מגדילה את המכירות של המוצרים הקיימים ומנגישה מוצרים נוספים לשוק"
דור עצמון | (5)

חברת שב"א שירותי בנק אוטו 5.75% העוסקת בהפעלת מערכות סליקה וחיוב של כרטיסי אשראי, פרסמה השבוע את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של השנה בהם היא רשמה הכנסות של 29.2 מיליון שקל, רווח תפעולי של 12 מיליון שקל ורווח נקי של 4.27 מיליון שקל.

החברה חתמה בפברואר השנה על הסכם מול מס"ב (מרכז סליקה בנקאי) על הפרדות הדרגתית מהם כשהיא מציינת את זה כסיכון עוד מההנפקה אך לא מכמתת אותו בכסף.  בראיון עם מנכ"ל החברה, איתן לב טוב, הוא מדבר איתנו על פעילות החברה, ההתפצלות ממס"ב, מנועי הצמיחה של החברה ועתידה.

איך אתה מסכם את הרבעון החולף? מה הדגשים שלך לגביו?

"הרבעון האחרון הוא המשך ישיר לתהליך שהתחלנו כבר לפני שנה. בנינו תכנית אסטרטגית בעלת מספר רכיבים שנוגעים גם ברכיב האנושי וגם ברכיב העסקי. מבחינתנו הרבעון השני הוא המשך חיובי והוצאה לפעול של התכנית האסטרטגית שבה אנחנו מגדילים את ההכנסות ומכילים את ההוצאות הגדלות שנובעות כתוצאה ממהיפרדות מחברת מס"ב, ועם זאת עדיין שומרים על גידול ברווח התפעולי מול הרבעון המקביל אשתקד. במקביל אנחנו מגייסים כוח אדם ומתחילים לבנות מוצרים נוספים כדי לתת מענה לשוק התשלומים שמשתנה ומתפתח. אנחנו בהחלט שבעי רצון מהתוצאות של הרבעון השני".

מדוע התפצלתם ממס"ב? מה הסיבות לכך?

"הפיצול הזה הוא תוצאה של הנחיה מטעם רשות התחרות להפריד בין החברות שהיו תחת פטור מהסדר כובל לאורך שנים. רשות התחרות הורתה על ביצוע הפרדה הדרגתית שתימשך עד סוף 2027 מאחר שלחברות יש תשתיות טכנולוגיות משותפות. שתי החברות הללו מהוות את עיקר תשתיות מערכות התשלומים בישראל כך ששב"א מנהלת מעל 70% מזה. מדובר היה בחברה אחת, כך שתהליך ההפרדה בונה בעצם שתי חברות שכל אחת מתעסקת בעולמות שלה - שב"א הינה חברה ציבורית ללא גרעין שליטה ומס"ב הינה חברה פרטית השייכת לבנקים.

תוך כדי הפיצול בנינו תכנית אסטרטגית שהמהות שלה היא לקדם את החזון של הפיכתה של שב"א מגוף מתפעל לחברה שיוזמת, מפתחת ומנגישה מוצרים ושירותים לשוק הרחב".

איך הפיצול משפיע עליכם? כמה כסף תפסידו ממנו?

"אנחנו בעיצומו של הפיצול וההפרדה בין ההנהלות, העובדים והעלויות כך שהדוח האחרון כבר כולל בתוכו את העלויות הללו. שורת ההוצאות גדלה בעיקר בכל מה שקשור לכוח אדם - אנחנו משקיעים בכוח האדם הקיים ובמקביל מגייסים עוד מנהלים כדי לפתח את הדור הבא של המוצרים שלנו. החברה מכילה את ההוצאות המתפתחות הללו וגדלה עוד יותר בכך שהיא מגדילה את המכירות של המוצרים הקיימים ומנגישה מוצרים נוספים לשוק שילכו ויתפתחו ברבעונים הבאים ובעיקר ב-2023. מדובר כאמור בתהליך הדרגתי עד שנת 2027 כשכל החלק האנושי כבר מאחורינו.

כחלק מהתכנית האסטרטגית שלנו קיבלנו שתי החלטות מהותיות בדירקטוריון כאשר בראשונה הוגדר תקציב של כמה עשרות מיליוני שקלים לטובת רכישה של טכנולוגיות או חברות שתוכלנה לסייע לנו לפתח מוצרים חדשים באופן מהיר יותר. ההחלטה השנייה כוללת לראשונה מימוש של תגמול הוני להנהלה וגם לעובדים על מנת לייצר תמריץ ולהביא טאלנטים מעולם ההייטק לחברה. לתכנית התגמולים אין השפעה על התזרים אך כן על המאזן בחצי השנה האחרונה בסדר גודל של כמעט מיליון שקל".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

איך אתה רואה את מנועי הצמיחה של החברה?

"הטרנד שאנחנו רואים כרגע בשוק הוא המעבר מכרטיסי פלסטיק לארנקים דיגיטליים ותשלומים בנייד. סוף שנת 21' היה מאתגר ביישום פרויקט ה-ENV שמאפשרת תשלום באמצעות רכיבי ה-NFC בקופות. יחד עם כניסת הארנקים אנחנו רואים עלייה דרמטית בשימוש בהם שכיום מהווים כ-10% מכלל הפעילות בשוק. הדבר הזה מביא לכך שאנחנו רואים יותר עסקאות קטנות כשהמחיר הממוצע לעסקה יורד בהדרגתיות - דבר שמצביע עליו כתשתית מועדפת של המשתמשים. במקביל אנחנו מפתחים ומנגישים עולמות שהיו פחות סטנדרטיים לתשלום כמו למשל הטענת רכבים חשמליים, תחבורה ציבורית ועוד.

שב"א קיבלה אישור למכור מידע שלא כולל בתוכו את פרטי בעל הכרטיס לגופים שמעוניינים ללאסוף מידע כמו הרגלי צריכה, מידע גאורגרפי על התפתחות של ענפים או עסקים במשק וכו'. דבר נוסף הוא היכולת לאפשר לארנקים לשלם בצורה ישירה במסופים כל מיני תווי שי או תווי מועדונים תוך הסתמכות על התשתיות שלנו. בנוסף, החברה התחילה להנגיש שירות ערך מוסף ליצרני הקופות ושירותי התשלומים כמו עסקאות אינטרנטיות".

איפה תהיו בעוד שנתיים?

"אני מאמין שבעוד אנחנו נהיה הרבה יותר עמוק בתוך העולם הדיגיטלי עם אוסף של שירותים רחב ומגוון. במקביל נבחן כל מיני צורות תשלום חדשות שנכנסות ולראות כיצד ניתן לשלב אותם בתוך התשתית שלנו. אנחנו מעריכים שהדור הבא של הארנקים הדיגיטליים יהיה שירותי ערך מוסף שנספק לכך".

מניית שב"א ירדה מתחילת השנה ב-30% למחיר של 19.6 שקל המבטא שווי של 786 מיליון שקל. בשנת 2021 כולה הרוויחה החברה 44.5 מיליון שקל על הכנסות של 110.5 מיליון שקל. השווי מבטא מכפיל רווח של 19.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    תחזור לשר 2100-2200? (ל"ת)
    אנונימי 05/01/2023 14:50
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מניה מחיר מציאה וזול 01/09/2022 14:45
    הגב לתגובה זו
    נותן לה מינימום אפסייד של 10 אחוז ויותר אפ. 2240 .@ לא המלצה..תהנו
  • 1.
    המניפסט הכלכלי 31/08/2022 22:07
    הגב לתגובה זו
    בעולם שבו הכסף נשלט ע״י הבנקים ושם עובדים אנשים עייפים ושבעים טוב שיש את שבא
  • הבנקאי 16/09/2022 18:18
    הגב לתגובה זו
    שאין תחרות והשוק גדל מעצמו, הכל הולך בקלות ואין סיבה להתאמץ. מעניין לראות מה יהיה עתיד החברה בצל השינויים שמתוארים כאן, ימים יגידו. בינתיים השוק לא עושה חסד עם המניה..
  • אלון 01/09/2022 00:49
    הגב לתגובה זו
    שוחחתי איתם לפני פרק זמן. תשתיות מיושנות, תהליכים עייפים וארגון קצת אנכרוניסטי. מקווה שאתה צודק.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?