Yes יס טלויזיה לווין
צילום: Getty images Israel

חברת yes תפסיד 374 מיליון שקל ב-5 השנים הקרובות

כך עולה מהערכת שווי של פירמת רואי החשבון EY לחברת הבת של בזק. yes, שמחזיקה ב-32% מהשוק, הצליחה לעצור את בריחת המנויים. yes מנסה להשתפר אבל השיפור יחלחל לתוצאות אולי בעוד כמה שנים (רואי החשבון בינתיים לא צופים את זה) ; התחזיות של בזק לשנה כולה - טובות
נתנאל אריאל | (3)

חברת שירותי הטלויזיה yes, חברת הבת של בזק -0.99% , צפויה להפסיד 374 מיליון שקל במהלך 5 השנים הקרובות (עד שנת 2026 כולל), כך על פי הערכת שווי שמפרסמת פירמת רואי החשבון EY קוסט אנד פורר. על פי האנליזה, yes צפויה להכניס 4.86 מיליארד שקל לאורך השנים הללו. אמנם ה-EBITDA שלה צפויה להיות חיובית בכל אחת מהשנים הללו, אבל ה-EBIT כבר הופך לשלילי וממילא בשורה התחתונה - החברה צפויה להפסיד. השווי ההוגן של yes עומד נכון להערכת השווי האחרונה על שווי שלילי של 115 מיליון שקל, דומה לשווי שלילי של 109 מיליון בסוף השנה שעברה. שווי הפעילות (EV) ממשיך להיות שלילי - 152 מיליון שקל, אם כי מדובר בשיפור לעומת שווי שלילי של 271 מיליון שקל בסוף השנה שעברה.

צריך לומר - מדובר על הערכות שווי שמתבססות בסופו של דבר על הערכות של הנהלת החברה. להנהלה של חברות יש תמיד אינטרס לתת את התחשיב והתחזית האופטימיים ביותר שלהם. החברה מעריכה את ההכנסות ברמות האלה, אבל כמו בכל חברה - לא חסרות סיבות מדוע זה גם יכול להיות נמוך יותר. מנגד, ההפסד גם יכול להיות גדול יותר מהערכות החברה. אז תמיד צריך לקחת הערכות שווי בערבון מוגבל אבל זה עדיין נותן מסגרת לא רעה של אומדן התוצאות, ובמקרה הזה - ההפסדים הצפויים של yes. 

אחרי שנים של ירידה, yes עצרה את בריחת המנויים והשיגה 3,600 מנויים חדשים ברבעון השני, כאשר מבחינת החברה מדובר ברבעון שיא של 7 שנים

ההכנסות של yes קפואות כבר תקופה ארוכה. כך למשל, ההכנסות בכל אחד מרבעונים הראשון והשני של השנה עומדות על 316 מיליון שקל, לעומת 315 מיליון בכל אחד מהרבעונים המקבילים בשנה שעברה. אבל החברה לפחות עצרה את הירידה בהכנסות.

ומה לגבי המנויים? מספר המנויים עולה לכאורה באיטיות: 567 אלף נכון לרבעון השני של השנה, לעומת 560 אלף מנויים אשתקד. אבל אם בעבר הייתה נטישה של מנויים אז עכשיו yes מצליחה להוסיף מנויים. בחברה מסבירים כי המספרים היבשים מטעים וכי מדובר בצמיחה משמעותית מבחינתה. שוק הטלוויזיה עד לפני שנה וחצי - שנתיים היה בירידה כל שנה. אז כעת עצרה את הירידה והיא מצליחה לעלות במספר המנויים.

ההכנסה החודשית מכל לקוח (APPU) מאז תחילת שנת 2021 די יציבה. כעת היא עומדת על 184 שקלים לחודש, ירידה קלה לעומת 186 אשתקד. בחברה מקווים שבעקבות השינויים שהחברה מבצעת היא תצליח להגדיל את ה-APPU בעתיד.

כיצד yes מנסה להתמודד עם המצב ולהשתפר?

Yes שמחזיקה ב-32% מנתח השוק בטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל (הוט מחזיקה ב-40%, סלקום ופרטנר יחד ב-27%) מפסידה כסף ובבזק עושים רה-ארגון במטרה לשפר אותה ולדברי החברה השיפורים עדיין לא הגיעו לידי ביטוי בתוצאות הרבעון השני. במסגרת זו yes השיקה בסוף חודש יוני האחרון שירות ISP, כך שהיא תוכל להציע חבילה של טלוויזיה ואינטרנט, זאת לצד השירותים הקיימים של yes במסגרתם היא נותנת טלוויזיה עם 150 ערוצים וכן VOD. בחברה מקווים שבאמצעות 'באנדל' של אינטרנט וטלוויזיה היא תוכל להגדיל את הרווחיות מהלקוחות הקיימים ואולי גם למשוך לקוחות מחברות אחרות, כאשר השירות יהיה ב"מחירים תחרותיים", כלומר בסביבת מחירי השוק. לא גבוהים מדי אבל גם כנראה לא נמוכים במיוחד. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

בנוסף, כדי לאפשר עוד שירותים נחתם הסכם להפצת דיסני+ ללקוחות החברה. yes גם תציע את השירות בחינם לחצי שנה כדי למשוך לקוחות, אבל לא מדובר כאן בהסכם בלעדיות וגם לקוחות שאינם של yes יוכלו להשתמש בשירות. שאלת השאלות שהעלנו ב"ביז מדיה" עם היוודע המגעים, היא כיצד תצליח yes להרוויח מהשת"פ הזה? על פי הערכות בשוק, yes תשלם כ-150 מיליון שקלים בשלוש שנים לדיסני תמורת שיתוף הפעולה. אגב, בסביבת yes מכחישים את הסכום הזה. על פניו נראה שמדובר בסכום גבוה מאד במונחים ישראלים. מדוע? מנויי yes פלוס צפויים לשלם כ-30 שקלים דמי מנוי בחודש, שהם 360 שקלים בשנה. במצב כזה, כדי להיות מאוזן, צריכים ב-yes לגייס כ-140 אלף מנויים. 

ל-yes פלוס יש כרגע מעל 210 אלף לקוחות. גם אם המספר יגדל בעשרות אלפים שכן ירצו להתחבר לשירות, לא בטוח כמה מנויים מבין אלה הוותיקים ירצו לעשות כן. אם בשלב הראשון יצטרפו כ-50% מהלקוחות הקיימים, הרי ש-yes תפסיד מיליונים. רף של 200 אלף מנויים בשנה השלישית, הוא בכלל מספר פנטסטי שנראה שיהיה קשה, אולי אפילו בלתי אפשרי.

בשורה התחתונה, החברה הצליחה לרשום במחצית השנה הראשונה תזרים חופשי חיובי של 14 מיליון שקל, אך מדובר בירידה של 30% ביחס לתקופה המקבילה. ברבעון השני עצמו החברה רשמה תזרים שלילי של 12 מיליון שקל, לעומת תזרים חיובי של 7 מיליון שקל אשתקד.

בראיון לביזפורטל לפני חצי שנה אמר רן גוראון, מנכ"ל yes שהפך לאחרונה למנכ"ל בזק עצמה, כי שנת 2021 הייתה "שנת מפנה עבור yes. השלמנו מהפך, מ-2018 כשעוד לקחו 200 מיליון שקל מבזק, לעומת 2021 בה yes שעברה לתזרים חיובי. היו לנו שנתיים חיוביות מאד, למרות הקורונה. השנה הצטרפו 5,000 מנויים והגדלנו את ההכנסה הממוצעת למנוי".

חברת yes הוקמה בשנת 1998 והחלה לשדר בשנת 2000. עד חודש מרץ 2015 החזיקה בזק ב-50% ממניות yes ובאופציות ל-8.6% נוספים, כאשר שאר המניות הוחזקו ע"י יורוקום. ואז בזק רכשה את השליטה מידי שאול אלוביץ' ו-yes הפכה לחברת בת בבעלות מלאה.

דוחות בזק: עליה של 2% ברווחים - תחזית טובה לשנה כולה

בדוחותיה לרבעון השני של 2022 בזק דיווחה על עלייה של 1.1% בהכנסות ל-2.23 מיליארד שקל. הרווח עלה ב-2% ל-310 מיליון שקל. 

תזרים המזומנים החופשי עלה ל-359 מיליון שקל ונרשמה ירידה של כמיליארד שקל בחוב לעומת שנה שעברה לכ-5.63 מיליארד שקל. בזק תחלק דיבידנד של 294 מיליון שקל שיביא אותה לדיבידנד כולל שנתי של 3.5%.

עוד לפני פרסום הדוחות צפתה בזק כי הרווח הנקי המתואם השנתי לבעלי מניות יהיה בטווח שבין 1.1-1.2 מיליארד שקל (לעומת בין 1-1.1 מיליארד שקל בתחזית הקודמת). ה-EBITDA המתואם  צפוי להיות בטווח שבין 3.65-3.75 מיליארד שקל (לעומת בין 3.6-3.7 מיליארד שקלח בתחזית הקודמת).

האנליסט ליאור ליובין מנהל מחלקת מחקר ב-IBI העריך בשיחה עם ביזפורטל שהאיום היחיד על בזק כעת הוא הרגולציה: לדבריו, "בזק לקראת מהפכה: תוך שנתיים תהיה למרבית המדינה גישה לסיבים". בזק ממשיכה להגביר את הטמעת הסיבים האופטיים בישראל ולדברי ליובין "מה שמיוחד בטכנולוגיה של הסיבים האופטיים ברמה הטכנית, זה שמדובר בהכל מהכל – תשתית חדשה, מהירויות גלישה הרבה יותר גבוהות, יציבות הרבה יותר טובה ברשת ומהירויות העלאה הורדה משופרות שהתשתית הישנה יותר לא מסוגלת לספק.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ענת 27/08/2022 11:02
    הגב לתגובה זו
    צאו מיס ומהר! מה שמעניין אותם זה רק הכסף. יקר, הכול חוזר על עצמו בלוף. אותם סדרות וסרטים שוב ושוב. שירות לקוחות על הפנים. דומים להוט. חבל! פעם הייתם הכי טובים.
  • 2.
    צרכן נבון 26/08/2022 13:07
    הגב לתגובה זו
    מי הפרייארים האלה שמוכנים לשלם ליס או הוט מנוי בסך 200 שח ויותר ?? יש שם רק שידורים חוזרים ואין מה לראות ! אין על אתר סדרות יש שם הכול מהכול !
  • 1.
    יס מפסידה 25/08/2022 19:10
    הגב לתגובה זו
    ים סגורים רוצים עוד תשלום אז אנשים עוזבים .
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

אלפרד אקירוב
צילום: תמר מצפי
ראיון

אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה, אני לא עובד בטוריה"

אקירב על ההשקעה בכלל, על עסקת מקס - "עסקת מקס היא עסקה מצוינת. בזמנו חשבתי אחרת", על אלרוב נדל"ן, על מלונאות ועל היתר השליטה בכלל - "מי שבעסקים לא מוותר"

הדס מגן |
נושאים בכתבה אלפרד אקירוב כלל

שנתיים אחרי שהתנגד נמרצות לרכישת מקס על ידי כלל ביטוח, אלפרד אקירוב, המחזיק ב-14.34% ממניות כלל באמצעות חברת אלרוב נדל"ן שבשליטתו, מודה שזו הייתה עסקה מצוינת לכלל. זאת למרות שבזמנו יצא נגדה בכל הכוח וניהל מאבק מול המנכ"ל שהוביל את העסקה, יורם נווה. אקירוב אף איים לתבוע את הדירקטורים של כלל שתמכו בעסקה.

דוחות אלרוב נדל"ן שפורסמו השבוע הראו כי האחזקות בכלל וכן האחזקות בבנק לאומי (4.7%) הניבו לאלרוב רווח של 1.05 מיליארד שקל בתיק ניירות הערך שלה. החברה סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2025 ברווח נקי של 925 מיליון שקל, פי 30.8 בהשוואה לרווח נקי של 30 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2024.

אפשר לומר שאתה מצטער שהתנגדת בזמנו לעסקת מקס?

"אין לי מה להצטער. נכון להיום, זו עסקה מצוינת. כל דבר בעיתו. אז חשבתי אחרת, היום אני חושב אחרת."

התייחסת לכך שכלל היא חברת הביטוח היחידה שיש לה חברת אשראי, מה שמעניק לה יתרון על פני האחרות.

"אלא אם גם הן יקנו, אבל אין מה לקנות יותר כי הכול מכור. אני חושב שזו עסקה מצוינת ולכלל יש יתרון שיש לה חברת כרטיסי אשראי."