חברת yes תפסיד 374 מיליון שקל ב-5 השנים הקרובות
חברת שירותי הטלויזיה yes, חברת הבת של בזק 1.3% , צפויה להפסיד 374 מיליון שקל במהלך 5 השנים הקרובות (עד שנת 2026 כולל), כך על פי הערכת שווי שמפרסמת פירמת רואי החשבון EY קוסט אנד פורר. על פי האנליזה, yes צפויה להכניס 4.86 מיליארד שקל לאורך השנים הללו. אמנם ה-EBITDA שלה צפויה להיות חיובית בכל אחת מהשנים הללו, אבל ה-EBIT כבר הופך לשלילי וממילא בשורה התחתונה - החברה צפויה להפסיד. השווי ההוגן של yes עומד נכון להערכת השווי האחרונה על שווי שלילי של 115 מיליון שקל, דומה לשווי שלילי של 109 מיליון בסוף השנה שעברה. שווי הפעילות (EV) ממשיך להיות שלילי - 152 מיליון שקל, אם כי מדובר בשיפור לעומת שווי שלילי של 271 מיליון שקל בסוף השנה שעברה.
צריך לומר - מדובר על הערכות שווי שמתבססות בסופו של דבר על הערכות של הנהלת החברה. להנהלה של חברות יש תמיד אינטרס לתת את התחשיב והתחזית האופטימיים ביותר שלהם. החברה מעריכה את ההכנסות ברמות האלה, אבל כמו בכל חברה - לא חסרות סיבות מדוע זה גם יכול להיות נמוך יותר. מנגד, ההפסד גם יכול להיות גדול יותר מהערכות החברה. אז תמיד צריך לקחת הערכות שווי בערבון מוגבל אבל זה עדיין נותן מסגרת לא רעה של אומדן התוצאות, ובמקרה הזה - ההפסדים הצפויים של yes.
אחרי שנים של ירידה, yes עצרה את בריחת המנויים והשיגה 3,600 מנויים חדשים ברבעון השני, כאשר מבחינת החברה מדובר ברבעון שיא של 7 שנים
ההכנסות של yes קפואות כבר תקופה ארוכה. כך למשל, ההכנסות בכל אחד מרבעונים הראשון והשני של השנה עומדות על 316 מיליון שקל, לעומת 315 מיליון בכל אחד מהרבעונים המקבילים בשנה שעברה. אבל החברה לפחות עצרה את הירידה בהכנסות.
ומה לגבי המנויים? מספר המנויים עולה לכאורה באיטיות: 567 אלף נכון לרבעון השני של השנה, לעומת 560 אלף מנויים אשתקד. אבל אם בעבר הייתה נטישה של מנויים אז עכשיו yes מצליחה להוסיף מנויים. בחברה מסבירים כי המספרים היבשים מטעים וכי מדובר בצמיחה משמעותית מבחינתה. שוק הטלוויזיה עד לפני שנה וחצי - שנתיים היה בירידה כל שנה. אז כעת עצרה את הירידה והיא מצליחה לעלות במספר המנויים.
- yes נכנסת לעולם הפרסום בטלוויזיה האינטרנטית: תתחיל לשלב מודעות ב-yes+ וב-STING+
- "הכיוון של בזק חיובי וברור - yes צפויה להרוויח 100 מיליון ויותר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההכנסה החודשית מכל לקוח (APPU) מאז תחילת שנת 2021 די יציבה. כעת היא עומדת על 184 שקלים לחודש, ירידה קלה לעומת 186 אשתקד. בחברה מקווים שבעקבות השינויים שהחברה מבצעת היא תצליח להגדיל את ה-APPU בעתיד.
כיצד yes מנסה להתמודד עם המצב ולהשתפר?
Yes שמחזיקה ב-32% מנתח השוק בטלוויזיה הרב-ערוצית בישראל (הוט מחזיקה ב-40%, סלקום ופרטנר יחד ב-27%) מפסידה כסף ובבזק עושים רה-ארגון במטרה לשפר אותה ולדברי החברה השיפורים עדיין לא הגיעו לידי ביטוי בתוצאות הרבעון השני. במסגרת זו yes השיקה בסוף חודש יוני האחרון שירות ISP, כך שהיא תוכל להציע חבילה של טלוויזיה ואינטרנט, זאת לצד השירותים הקיימים של yes במסגרתם היא נותנת טלוויזיה עם 150 ערוצים וכן VOD. בחברה מקווים שבאמצעות 'באנדל' של אינטרנט וטלוויזיה היא תוכל להגדיל את הרווחיות מהלקוחות הקיימים ואולי גם למשוך לקוחות מחברות אחרות, כאשר השירות יהיה ב"מחירים תחרותיים", כלומר בסביבת מחירי השוק. לא גבוהים מדי אבל גם כנראה לא נמוכים במיוחד.
- "אם לא נשלב חרדים וערבים - ישראל לא תצמח"
- "חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה,...
בנוסף, כדי לאפשר עוד שירותים נחתם הסכם להפצת דיסני+ ללקוחות החברה. yes גם תציע את השירות בחינם לחצי שנה כדי למשוך לקוחות, אבל לא מדובר כאן בהסכם בלעדיות וגם לקוחות שאינם של yes יוכלו להשתמש בשירות. שאלת השאלות שהעלנו ב"ביז מדיה" עם היוודע המגעים, היא כיצד תצליח yes להרוויח מהשת"פ הזה? על פי הערכות בשוק, yes תשלם כ-150 מיליון שקלים בשלוש שנים לדיסני תמורת שיתוף הפעולה. אגב, בסביבת yes מכחישים את הסכום הזה. על פניו נראה שמדובר בסכום גבוה מאד במונחים ישראלים. מדוע? מנויי yes פלוס צפויים לשלם כ-30 שקלים דמי מנוי בחודש, שהם 360 שקלים בשנה. במצב כזה, כדי להיות מאוזן, צריכים ב-yes לגייס כ-140 אלף מנויים.
ל-yes פלוס יש כרגע מעל 210 אלף לקוחות. גם אם המספר יגדל בעשרות אלפים שכן ירצו להתחבר לשירות, לא בטוח כמה מנויים מבין אלה הוותיקים ירצו לעשות כן. אם בשלב הראשון יצטרפו כ-50% מהלקוחות הקיימים, הרי ש-yes תפסיד מיליונים. רף של 200 אלף מנויים בשנה השלישית, הוא בכלל מספר פנטסטי שנראה שיהיה קשה, אולי אפילו בלתי אפשרי.
בשורה התחתונה, החברה הצליחה לרשום במחצית השנה הראשונה תזרים חופשי חיובי של 14 מיליון שקל, אך מדובר בירידה של 30% ביחס לתקופה המקבילה. ברבעון השני עצמו החברה רשמה תזרים שלילי של 12 מיליון שקל, לעומת תזרים חיובי של 7 מיליון שקל אשתקד.
בראיון לביזפורטל לפני חצי שנה אמר רן גוראון, מנכ"ל yes שהפך לאחרונה למנכ"ל בזק עצמה, כי שנת 2021 הייתה "שנת מפנה עבור yes. השלמנו מהפך, מ-2018 כשעוד לקחו 200 מיליון שקל מבזק, לעומת 2021 בה yes שעברה לתזרים חיובי. היו לנו שנתיים חיוביות מאד, למרות הקורונה. השנה הצטרפו 5,000 מנויים והגדלנו את ההכנסה הממוצעת למנוי".
חברת yes הוקמה בשנת 1998 והחלה לשדר בשנת 2000. עד חודש מרץ 2015 החזיקה בזק ב-50% ממניות yes ובאופציות ל-8.6% נוספים, כאשר שאר המניות הוחזקו ע"י יורוקום. ואז בזק רכשה את השליטה מידי שאול אלוביץ' ו-yes הפכה לחברת בת בבעלות מלאה.
דוחות בזק: עליה של 2% ברווחים - תחזית טובה לשנה כולה
בדוחותיה לרבעון השני של 2022 בזק דיווחה על עלייה של 1.1% בהכנסות ל-2.23 מיליארד שקל. הרווח עלה ב-2% ל-310 מיליון שקל.
תזרים המזומנים החופשי עלה ל-359 מיליון שקל ונרשמה ירידה של כמיליארד שקל בחוב לעומת שנה שעברה לכ-5.63 מיליארד שקל. בזק תחלק דיבידנד של 294 מיליון שקל שיביא אותה לדיבידנד כולל שנתי של 3.5%.
עוד לפני פרסום הדוחות צפתה בזק כי הרווח הנקי המתואם השנתי לבעלי מניות יהיה בטווח שבין 1.1-1.2 מיליארד שקל (לעומת בין 1-1.1 מיליארד שקל בתחזית הקודמת). ה-EBITDA המתואם צפוי להיות בטווח שבין 3.65-3.75 מיליארד שקל (לעומת בין 3.6-3.7 מיליארד שקלח בתחזית הקודמת).
האנליסט ליאור ליובין מנהל מחלקת מחקר ב-IBI העריך בשיחה עם ביזפורטל שהאיום היחיד על בזק כעת הוא הרגולציה: לדבריו, "בזק לקראת מהפכה: תוך שנתיים תהיה למרבית המדינה גישה לסיבים". בזק ממשיכה להגביר את הטמעת הסיבים האופטיים בישראל ולדברי ליובין "מה שמיוחד בטכנולוגיה של הסיבים האופטיים ברמה הטכנית, זה שמדובר בהכל מהכל – תשתית חדשה, מהירויות גלישה הרבה יותר גבוהות, יציבות הרבה יותר טובה ברשת ומהירויות העלאה הורדה משופרות שהתשתית הישנה יותר לא מסוגלת לספק.
- 3.ענת 27/08/2022 11:02הגב לתגובה זוצאו מיס ומהר! מה שמעניין אותם זה רק הכסף. יקר, הכול חוזר על עצמו בלוף. אותם סדרות וסרטים שוב ושוב. שירות לקוחות על הפנים. דומים להוט. חבל! פעם הייתם הכי טובים.
- 2.צרכן נבון 26/08/2022 13:07הגב לתגובה זומי הפרייארים האלה שמוכנים לשלם ליס או הוט מנוי בסך 200 שח ויותר ?? יש שם רק שידורים חוזרים ואין מה לראות ! אין על אתר סדרות יש שם הכול מהכול !
- 1.יס מפסידה 25/08/2022 19:10הגב לתגובה זוים סגורים רוצים עוד תשלום אז אנשים עוזבים .
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״
"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן
בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?
באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני, יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע. צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״
הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.
"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.
- ילין לפידות עם תוצאות שיא: היקף הנכסים על 150 מיליארד שקל - רווח של 108 מיליון שקל במחצית
- מה עשתה קרן ההשתלמות שלכם? - כל התוצאות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.
אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"
אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"
אל על אל על 1.36% של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.
אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026.
באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.
על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה.
אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.
