כלל בוחנת הנפקת מניות; ההיקף לא דווח, המחיר: דיסקאונט של 4-7%

המניה יורדת כ-7.5% בעקבות הדיווח. ההנפקה, אם תצא לפועל, תעשה על בסיס תשקיף מדף מסתיו 2019, שהוארך עד סוף אוגוסט השנה. התמחור הצפוי הוא 7.28-7.52 שקל למניה, מול שער הבסיס הבוקר שהיה 7.8 שקלים
איתי פת-יה | (1)

חברת הביטוח כלל עסקי ביטוח -1.96% מדווחת לבורסה כי היא בוחנת הנפקת מניות. ההיקף הנשקל לא דווח, אך ההנפקה תעשה על בסיס תשקיף מדף מסוף אוגוסט 2019, שתוקפו הוארך עד סוף אוגוסט השנה. אם ייצא הצעד לפועל, תפרסם החברה הצעת מדף מפורטת. ככל הנראה התמחור ישקף דיסקאונט של 4-7% על מחיר השוק. קרי, אם מניית כלל ננעלה אתמול ב-7.8 שקלים, מדובר יהיה ב-7.28-7.52 שקל. המניה יורדת בשעה זו במסחר בכ-7.5%. ב-12 החודשים האחרונים עלתה מניית כלל ביטוח ב-57% לשער המשקף לה שווי של 5.2 מיליארד שקל.

הרבעון האחרון עליו דיווחה כלל היה זה השלישי של 2021, בו הפרמיות שהורווחו ברוטו, דמי הגמולים והתקבולים בגין חוזי השקעה עלו ב-42% לסך של 6.82 מיליארד שקל.הפרמיות בשייר (פרמיות בניכוי הוצאות על מבטחי משנה) עלו ב-11% ל-2.23 לעומת כ-2 מיליארד שקל אשתקד. הרווח הכולל לאחר מס ברבעון השלישי של שנת 2021 הסתכם בכ-248 מיליון שקל (הרווח המייצג השנתי של כלל עומד בדרך כלל על כ-600 מיליון שקל בשנה - הרבעונים בשנה האחרונה חריגים לטובה ולכן גם הירידה לא מייצגת).

עוד ברבעון, התשואה להון במונחים שנתיים ירדה ל-14%, לעומת כ-19.8% בתקופה המקבילה אשתקד. הירידה נובעת על פי החברה בשל גידול של כ-1 מיליארד שקל בסך ההון. 

בימים אלה על הפרק המהלך של איש העסקים אלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת הנדל"ן אלרוב נדלן , לעלייה לשליטה בחברת הביטוח. אקירוב קיבל אישור מרשות שוק ההון לעלות משיעור אחזקה של 5% לכ-15% כיום, כל פעם כשאסף עוד ועוד מניות. כלל היא חברה ללא גרעין שליטה כיום.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דוד בראון 11/01/2022 16:48
    הגב לתגובה זו
    בואו נדאג שלטייקון ריאלי לא תהיה גישה לפנסיה, תקנו בהנפקה כדי שאולי יחליטו להגדיל אותה. לא ייתכן שטייקון ריאלי ישלוט בחברה פיננסית. זה מתכון בדוק לשחיתות.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳