אמאזון אמזון חבילה דואר
צילום: Istock

הפעם זה באמת קורה? הודעה של אמזון שוב מפילה את מניות הקניונים

ענקית הקמעונאות הודיעה לסוחריה להיות מוכנים ל-12 בספטמבר והובילה שוב לירידות במניות של  עזריאלי, ביג ומליסרון; האם גם הפעם המניות יתקנו?
ארז ליבנה | (4)

האם אמזון תיכנס לישראל רגע לפני ראש השנה? היום נשלחה לסוחרים הישראלים הודעה כי עליהם להיות מוכנים לסוף השבוע הבא ולהכין מבצעים לקראת ראש השנה. כאמור, לפני שבועיים שלחה אמזון הודעה על אפשרות למשלוח מקומי, שהובילה לצניחה במניות הקניונים.

 

בשעה זו ביג 0.23% ו עזריאלי קבוצה -0.99% יורדות ב-1.7% ו מליסרון 1.1%  יורדת ב-1.12%. ירידות פחותות לאירוע המקביל לפני שבועיים, ייתכן שהירידות הנוכחיות הן רק ספתח לקראת ההודעה הרשמית לכניסה של ענקית הקמעונאות, ושהכניסה של אמזון כבר מגולמת במחירים. כמו כן, ייתכן שהמניות של הקניונים יתקנו כמו שקרה לאחרונה, כשאחרי הדיווח על התקדמות בכניסת אמזון, המניות ירדו ובהמשך תיקנו.

 

בכל מקרה, מה שברור הוא שאמזון תשנה את שוק הקמעונאות. הסיבה לכך היא העובדה שאמזון עם שירותי המשלוח המהירים והיכולת של עסקים קטנים להתחרות עם הקבוצות הגדולות, יאיצו את המשך המגמה של התרחקות ציבור הקונים מהקניונים, לאור התחליפים הזולים שמציעים ענקי הקמעונאות כמו אסוס ועלי אקספרס. מה שיוביל לירידה בהכנסות הקבוצות, כפי שקרה בארצות הברית ובשווקים נוספים שאמזון חדרה אליהם.

 

במכתב שנשלח, קיבלו הסוחרים הוראות ברורות איך עליהם להיערך להגעתה של אמזון. "הבטיחו שיש בידכם תמונות באיכות טובה של המוצר ותוכן איכותי של תכונותיו. הבטיחו שיש לכם מוצרים במחירים תחרותיים, אם אתם מתכוונים להתחיל את ההשקה עם דילים מיוחדים - היערכו עם המחירים המוזלים והבטיחו שהמשלוח שלכם מוכן. ההערכה היא שהתרומה האמיתית של כניסת אמזון לשוק הישראלי תהיה בסטנדרטים הגבוהים שהיא תביא עימה.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אור 05/09/2019 12:33
    הגב לתגובה זו
    אני קונה מאמזון כבר מזמן במחירים שאין ולא יהיו בארץ חפשו קבוצות דילים כמו "תמצאו לי ברשת" בפייסבוק / טלגרם הם מפרסמים דילים שנשלחים לארץ מאמזון ושאר האתרים הגדולים
  • 2.
    ממשיכים להריץ 03/09/2019 13:55
    הגב לתגובה זו
    דרך הבנקים ומניות הקניונים.המניות האלה ,עלו עשרות אחוזים מתחילת שנה כדיי לכפר על האסון בטבע אופקו ופריגו.הביאו אותם למחירים הזויים,שבכל העולם הקניונים בפשיטות רגל והתכווצות.חברות אופנה מכל העולם פושטות את הרגל והשוק מתכווץ לזבל מסין בגרושים.ורק בארץ המניות עולות ועולות,ודוחפים לציבור אותם בפנסיה ובגמל עד ההתרסקות הקרבה.
  • 1.
    לרון 03/09/2019 11:54
    הגב לתגובה זו
    איך ייתכן שנותנים לחברה אחת להשתלט על העולם? פעם לא יכולת בחסות החוק לפתוח שתי חנויות מאותו סוג בסמוך!
  • רונן 03/09/2019 13:39
    הגב לתגובה זו
    הון העשירים, בכללם הארגונים הגדולים מחזיקים בעזרת תרומות ולובי בוושינגטון את הרגולטור את המחוקקים והרשויות המקומיות ברחבי ארה״ב . הפוליטיקאים שלרב בעצמם אנשים עשירים נהנים מעליית ערכי הנכסים (נדלן ומניות )ומצויים במרכז החגיגה והכח . לכן הצדק האמריקאי שאינו סופר את החלש מתנהל בעצלתיים. .בעשורים האחרונים ארצות הברית אינה דמוקרטייה למעשה פלוטוקרטיה ( שלטון עשירים ) .אדם מן השורה ללא תמיכה של מיליונים סיכויו להבחר לתפקיד פוליטי שואפים לאפס . באירופה לא אוהבים את המונופולים האמריקאים וקונסים אותם . אך עדיין אין תמיחה ציבורית בעולם שתוביל לריסוק המונופלים. מה גם שהציבור גם נהנה מהם ומתיחס פחות לסכנות .
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

יוגב שריד שיח מדיקל
צילום: יחצ

שיח מגדילה רווחים למרות ירידה בהכנסות

רווח תפעולי של 5.7 מיליון על הכנסות של 40.9 מיליון, לעומת רווח תפעולי של 3.2 מיליון על הכנסות של 42.6 מיליון ברבעון המקביל אשתקד; יוגב שריד, מנכ"ל שיח: :"אנו רואים התייצבות במספר מטופלי הקנאביס ומאמינים כי מספרם יחזור לצמיחה בטווח הבינוני והארוך"

רן קידר |
נושאים בכתבה שיח מדיקל קנאביס

ההכנסות של שיח מדיקל שיח מדיקל 6.4%  ברבעון השלישי הסתכמו בכ-40.9 מיליון ש"ח, לעומת כ-42.6 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. סך ההכנסות מהווה גידול של 4.8% ביחס לרבעון הקודם וקיטון של כ-3.9% ביחס לרבעון המקביל. הקיטון מול הרבעון המקביל נובע, בין היתר, משינוי בכמות המטופלים בישראל ומירידת מחירים כתוצאה מהתחרות בענף ושינוי טעמי הצרכן.

הרווח הגולמי לפני השפעת שינויים בשווי הוגן של נכס ביולוגי ברבעון הסתכם ב-14.2 מיליון ש"ח, לעומת כ- 13.4 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-6.1%. שיעור הרווח הגולמי עמד ברבעון על 34.7%, לעומת כ- 31.4% ברבעון המקביל אשתקד. השיפור ברווח הגולמי ובשיעורו נובע בעיקר מתמהיל המוצרים הנמכרים לצד מהלכים שונים בהם נקטה החברה כגון התייעלות בחוות הגידול של החברה, התאמת תכנית הגידול לצרכי השוק המשתנים, וגידול בהיקף הפעילות במפעל שיח.

הרווח התפעולי הסתכם ב-5.7 מיליון ש"ח (המהווה כ- 13.8% מההכנסות) לעומת כ- 3.2 מיליון ש"ח (המהווה כ- 7.4%), צמיחה של כ- 79% לעומת הרבעון המקביל. Adjusted EBITDA ברבעון הסתכם בכ- 5.0 מיליון ש"ח (ומהווה 12% מההכנסות) לעומת כ- 4.6 מיליון ש"ח (המהווה כ- 11% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 8%. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בחברה ברבעון הסתכם ב-4.2 מיליון ש"ח, לעומת כ-2.3 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 80%.

 

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון היה מינוס 3 מיליון ש"ח לעומת תזרים חיובי  של כ-8.7 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, התזרים הושפע מהפרשי עיתוי טכניים (שיפטינג עם הרבעון הרביעי של השנה) אשר משתקפים ברבעון הנוכחי בגידול ביתרת הלקוחות.