מובילאיי הישראלית נמכרת לאינטל בסכום של 15.3 מיליארד דולר
זו ללא ספק העסקה הגדולה ביותר בתולדות ההיי-טק הישראלי. חברת השבבים האמריקנית אינטל רוכשת את חברת מובילאיי הישראלית מירושלים בסכום של 15.3 מיליארד דולר במזומן לפי מחיר מניה של 63.5 דולר. מניית מובילאיי (סימול: MBLY) שנסחרת בוול סטריט מזנקת כעת 30%. העסקה צפויה להסגר בתשעת החודשים הבאים. היא אושרה על ידי מועצת המנהלים של מובילאיי ואינטל, וכפופה לקבלת אישורם של גורמים רגולטוריים ותנאי סגירה נוספים. ההצעה אינה כפופה לתנאי מימון.
לפי ההודעה המשותפת שפרסמנו שתי החברות: "השילוב צפוי להאיץ את החדשנות עבור תעשיית הרכב, ולמצב את אינטל כספק טכנולוגיה מוביל בשוק הצומח של רכבים אוטונומיים ברמה גבוהה ורכבים אוטונומיים לחלוטין. אינטל מעריכה את פוטנציאל השוק של מערכות הרכב, המידע והשירותים בכ- 70 מיליארד דולר, עד לשנת 2030. עסקה זו מרחיבה את אסטרטגיית ההשקעה של אינטל להזדמנויות בשווקים דורשי מידע רב, המבוססות על חוזקות החברה במיחשוב ובהתחברות לענן, דרך הרשת, ואל המכשיר."
בריאן קרזניץ (Brian Krzanich), מנכ״ל אינטל: ״רכישה זו היא צעד גדול הן בעבור בעלי המניות שלנו, והן עבור תעשיית הרכב והצרכנים. אינטל מספקת טכנולוגיות מכוננות עבור נהיגה אוטונומית, הכוללות ניתובו של הרכב וקבלת החלטות נהיגה בזמן אמת. מובילאיי מביאה את יכולת הראייה הממוחשבת הטובה ביותר בתעשיית הרכב בנוסף למומנטום החזק שלה בשוק יצרניות הרכב וספקיהן. יחד, נוכל להאיץ את עתיד הנהיגה האוטונומית בביצועים משופרים של פתרונות ענן-לרכב (cloud-to-car), בעלות פחותה ליצרניות הרכב״.
זיו אבירם, מייסד-שותף, נשיא ומנכ״ל מובילאיי: ״אנו צופים כי הצמיחה לעבר נהיגה אוטונומית תהיה מהפכנית. היא תספק לצרכנים אפשרויות תחבורה בטוחות, גמישות יותר ובעלות פחותה, ותגדיל את ההזדמנויות למודלים עסקיים עבור לקוחותינו, יצרניות הרכב. על ידי צירוף התשתיות והמשאבים שלנו, אנו יכולים לשדרג ולהאיץ את הידע המשותף שלנו בתחומים של מיפוי, נהיגה וירטואלית, סימולטורים, פיתוח תוכנה, חומרה, מרכזי נתונים ופלטפורמות מיחשוב עתיר ביצועים. יחד, אנו נספק הצעה איכותית ואטרקטיבית עבור תעשיית הרכב״.
- מובילאיי מקבלת המלצת קנייה מדויטשה בנק
- אינטל אומרת שלא תממש את מובילאיי - למה השוק לא מאמין לה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביום שישי סגרה מובילאיי במחיר של 47 דולר ושווי שוק של 10.5 מיליארד דולר, זאת לאחר מהלך עליות של 24% מתחילת 2017. כעת בשלב הטרום מזנקת המניה למחיר של 63 דולר. נציין כי מחיר השיא של המניה נקבע באמצע 2015 על 61 דולר.
מובילאיי שהוקמה ב-1999 ע"י פרופ' אמנון שעשוע (משמש כיום כיו"ר) וזיו אבירם (מכהן כמנכ"ל) פועלת בתחום מערכות סיוע מתקדמות לנהג המבוססות על טכנולוגיות עיבוד תמונה. הטכנולוגיה הייחודית של מובילאיי משלבת מצלמה ושבב מתקדם, המהווים עבור הנהג מעין "עין שלישית", הפועלת ללא הפסקה, ביום, בלילה ובכל מזג אוויר ומסוגלת, הודות למערכת בינה מלאכותית, להבין את תוואי הדרך והתנועה מסביב לרכב. החברה נמצאת בחזית פיתוח המערכת לנהיגה אוטונומית (נהיגה ללא נהג), תחום חם מאוד בתעשיית הרכב העולמית כיום.
בשנת 2014 הונפקה מובילאיי לפי שווי של 5.3 מיליארד דולר והייתה בכך ההנפקה הישראלית הגדולה אי פעם. אגב, גולדמן זאקס שב-2007 השקיעה סכום של 130 מיליון דולר במובילאיי היא כיום המחזיקה הגדולה ביותר בחברה.
- אקזיט של מילארד שקל על ההשקעה במניית הבורסה
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המדדים ירדו 2% במחזור של 4.2 מיליארד שקל - ת"א סימנה את...
לפי אתר החברה, יותר מעשרה מיליון רכבים, של מרבית יצרניות הרכב בעולם מצוידים בטכנולוגיה ובמוצרים הייחודיים של מובילאיי. הטכנולוגיה פרי פיתוחה של החברה, נבחרה על ידי מרבית יצרניות הרכב העולמיות כסטנדרט בתחום הבטיחות ולפיכך, היא מוטמעת כבר בפס הייצור.
סרטון מתוך אתר החברה:
- 17.אחרי הרווח של 30% מחכה שהמחיר ירד קצת לעוד לונג !! (ל"ת)tch 13/03/2017 19:38הגב לתגובה זו
- 16.וורן באפט 13/03/2017 19:30הגב לתגובה זועלה 6% על חברה פיצית לעומת האקזיט הזה , היד של השחקנים נחשפה , לא בא להם לזוז העיקר לכתוב אוכפים , יומכם קרוב....
- 15.שגיא 13/03/2017 15:46הגב לתגובה זוהיא מכרה את המניות שלה. שמואל חרלפ הוא בעל המניות הגדול בחברה עם 9%
- 14.שלומי 13/03/2017 15:38הגב לתגובה זויומכם יבוא גם בטאוואר בקרוב והוא יהיה הרבה יותר כואב
- 13.דלק רכב מחזיקה בוחטה של מניות ? (ל"ת)זה ישפיע ? 13/03/2017 14:04הגב לתגובה זו
- 12.כותב 13/03/2017 13:47הגב לתגובה זויהדוגדדבחב
- 11.מהיום פלורסטם מנית הזבל (ל"ת)sus 13/03/2017 13:37הגב לתגובה זו
- 10.sus 13/03/2017 13:36הגב לתגובה זולזה קוראים מנית הדגל צריך לקרות מנית הזבל כי כול הזמן רק יורדת ומנית הזבל עולות לכן מהיום פלורסטם ליקרו לה מנית הזבל ולו מנית הדגל
- 9.בני 13/03/2017 13:22הגב לתגובה זוהאם דלק רכב מושקעת במובילאיי ?
- 8.עוד סיבה שתלחץ את הדולר מטה מול השקל (ל"ת)ehudhl 13/03/2017 13:15הגב לתגובה זו
- 7.יוספוס 13/03/2017 13:01הגב לתגובה זואם יש חברה שמתקרבת בטכנולוגיה ואף עולה על מובילאיי בכמה פרמטרים , היא חברת פורסייט. אם טכנולוגיה צבאית מוכחת והסכמים עם כמה חברות רכב אסיתיות ואירופאיות. רק שאלה של זמן שנראה פריצה רצינית
- 6.יצחק 13/03/2017 12:49הגב לתגובה זומובילאי שווה 15 מיליארד דולר ופורסייט אשר יש לה טכנולוגיה הרבה יותר טובה נסחרת ב שווי שוק של 45 מיליון דולר. מי שחכם מוכר מובילאי וקונה פורסייט
- 5.רועי 13/03/2017 12:08הגב לתגובה זובין השאר גם בעסקאות רכישה גרועות במחירים מנופחים. נקווה שהפעם זה יצליח...
- 4.מי ירוויח? 13/03/2017 12:05הגב לתגובה זועל המרכז הפיתוח בירושלים? זוהי אכן חברה ישראלית נטו עם סניפים בעולם אבל מרכז הפיתוח בישראל ירושלים
- הממשלה תרוויח האזרחים יפסידו! (ל"ת)Ore 13/03/2017 12:22הגב לתגובה זו
- 3.מי ירוויח? 13/03/2017 12:03הגב לתגובה זורוכשת ממי ? זוהי מניה מפוזרת בין היזמים והציבור
- 2.' 13/03/2017 12:01הגב לתגובה זובשווי המשקף תחזית לצמיחה משמעותית.
- פורסייט תעוף כעת לשמיים (ל"ת)יצחק 13/03/2017 12:50הגב לתגובה זו
- 1.אנדרו לפט מחברת סיטרון אכל הרגע את הכובע !! (ל"ת)אבי 13/03/2017 11:57הגב לתגובה זו

הזרים נשברו ומכרו - מה קרה אתמול מאחורי הקלעים בבורסה?
המחזור אתמול קפץ ב-50% והסתכם על שיא של 4.2 מיליארד שקל שהחליפו ידיים - אבל בעיקר לכיוון צד אחד - מכירות: מי מכר ומי קנה ומה עשה "הכסף החכם"? ניתוח ביזפורטל
המסחר אתמול בבורסה בתל אביב התאפיין בתנודתיות חריגה, כאשר המדדים המרכזיים פתחו בעליות, על רקע רגיעה מסוימת בתחושת הסיכון לאחר הנאום השני של ראש הממשלה נתניהו, שהגיע כדי "להסביר" את מה שנאמר יום קודם לכן. עם זאת, במהלך המסחר חל מהפך, כאשר גל מכירות סחף
את המדדים מטה, והירידות הלכו והחריפו ככל שהתקרבה הנעילה.
בסיום היום נרשמו ירידות חדות. מדד ת״א 35 איבד כ-1.9%, מדד ת"א 90 ירד 2.4% ומדד ת"א 125 איבד 2%. במבט על הסקטורים, מדדי הפיננסים והביטוח, שהיו הקטר של השוק בעליות, צנחו בכ-3.1% ו-4.3% בהתאמה,
כאשר הירידות לוו במחזור מסחר גבוה במיוחד של כ-4.2 מיליארד שקלים, כפול מהממוצע היומי מתחילת השנה, אשר בלט במיוחד ביחס ליום רביעי "רגיל" ללא פקיעה ולפני החגים, שבדרך כלל מתאפיין במחזורים נמוכים יותר.
מי הוביל את המכירות?
מבדיקת ביזפורטל עולה כי המשקיעים הזרים היו בצד הדומיננטי של המוכרים, ככל הנראה כתגובת המשך למה שכונה על ידי משקיעים רבים "נאום ספרטה" בשל הטון הלוחמני והמסרים על ניתוק כלכלי אפשרי. עיקר פעילות המכירה של הזרים התרכזת בתעודות סל על מדד ת״א 125, שם לבדן נרשמו מכירות של למעלה מ-100 מיליון שקלים נטו.
מעבר לכך, בלטו מכירות במניות דגל בשוק המקומי ובהן אלביט מערכות אלביט מערכות 2.21% , בנק הפועלים פועלים 0.66% , אל על אל על 2.32% , נקסט ויז'ן נקסט ויז'ן 5.54% והפניקס הפניקס 2.11% , שתרמו כולן ללחץ כלפי מטה על המדדים.
- הכסף ה'טיפש' מתגלה כחכם: המשקיעים הפרטיים גברו על וול סטריט במשבר האחרון
- פיימנט תעניק לקרן הפנסיה הותיקה עמיתים אופציות בפרמיה של 28%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כה, עבור המשקיעים הזרים השקעה בישראל היא שילוב של כלכלה פתוחה, יצוא מתקדם ויציבות מוסדית יחסית. כשהמסרים הפוליטיים מאותתים אפשרות של התרחקות ממדינות המערב ומעבר לכלכלה אוטרקית, הדבר מעלה חשש משורה של סיכונים, בהם פגיעה ביצוא וביבוא, שיובילו לפגיעה בזרימות ההון, וכמובן היחלשות המטבע והאטה בצמיחה. שוקי היעד המרכזיים של החברות הישראליות הם אירופה וארה״ב, וכל סימן ליחסים מתוחים עלול להוביל לצמצום ביקושים, חסמים רגולטוריים או מגבלות ייצוא. בנוסף, השקעה במדינה הנתפסת כמתבודדת נחשבת מסוכנת יותר, ולכן דורשת תשואת סיכון גבוהה יותר, דבר שאנחנו כבר רואים בתמחור של אגרות החוב הממשלתיות בימים האחרונים. ולסיום, משקיעים רבים יעדיפו לצמצם חשיפה, דבר שמוביל למכירות של זרים בשוק ההון המקומי ולהכביד על השקל, לייקר את היבוא, ולפגוע בפעילות הכלכלית. החששות הללו מספיקים כדי לגרום לזרים לפעול מהר ולצמצם סיכון.

פימי מימשה מניות בית שמש ב-500 מיליון שקל
קרן פימי, בניהולו של ישי דוידי, מבצעת מהלך נוסף למימוש רווחים. הקרן מכרה כ-8.8% ממניות מנועי בית שמש תמורת כ-500 מיליון שקל. בעקבות העסקה תרד אחזקת הקרן לכ-17% בלבד, לעומת שליטה מלאה שהחזיקה בעבר. המימוש נשעה בדיסקאונט של אחוזים בודדים על מחיר השוק. פימי מורווחת על ההשקעה בבית שמש פי 20, כשרוב העלייה הגיעה בשנתיים האחרונות.
המימוש בבית שמש מצטרף למימושים שביצעה הקרן בתקופה האחרונה. מתחילת החודש מכרה פימי גם כ-13% ממניות עשות אשקלון בהיקף של כ-250 מיליון שקל. באפריל היא מכרה 15% ממניות אורביט תמורת כ-100 מיליון שקל. מדובר בשלוש עסקאות מהותיות שביחד מצטברות למימושים של כ-850 מיליון שקל בתוך פחות מחצי שנה כשבשנה שעברה היו גם מימושים גדולים.
פימי רכשה את השליטה במנועי בית שמש בשנת 2016 מכלל תעשיות לפי שווי חברה של כ-300 מיליון שקל בלבד. השווי הנוכחי של החברה הוא כ-5.7 מיליארד שקל - כלומר, מדובר במימוש לפי שווי הגבוה כמעט פי 20 מההשקעה המקורית.
הדוחות האחרונים של בית שמש ביטאו צמיחה בהכנסות אך שחיקה מסוימת של הרווח. ההכנסות ברבעון השני עלו ב-24% לשיא של כ-77 מיליון דולר, בעיקר בזכות מגזר המנועים שנהנה מביקוש גבוה בשוק הביטחוני בארץ ובחו"ל ושמר על רווחיות גבוהה. מנגד, השורה התחתונה נשחקה, כאשר הרווח הנקי ירד ל-7.2 מיליון דולר לעומת 9 מיליון אשתקד, בעיקר בשל זינוק בהוצאות המימון ל-3.1 מיליון דולר והשפעת מס גבוהה שנבעו מתיסוף חד של השקל והגידול במינוף בעקבות רכישת Turbine Standard. כלומר, הפעילות עצמה ממשיכה להתרחב בקצב מהיר, אך חשיפת החברה לשערי מטבע ולחוב הפיננסי מטילה משקל כבד על התוצאות המדווחות. בנטרול האירועים החריגים ברבעון נראה שהחברה היתה מרוויחה מעל 10 מיליון דולר.
- לא רק מימושים: פימי רוכשת שליטה משותפת בכרמקס ב-85 מיליון דולר
- פימי ממשיכה לממש בעשות: מכרה 240 מיליון שקל למוסדיים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גידול בהכנסות ברבעון מול אשתקד נובע בעיקר מעליה במכירות בשני מגזרי הפעילות, בדגש על גידול במכירות מגזר המנועים. ההכנסות כוללות סך של כ-1.7 מיליון דולר הנובעים מעדכון מחירים ללקוחות ואת מכירותיה של Turbine Standard בהיקף של כ-8.6 מיליון דולר. הכנסות מגזר החלקים ברבעון צמחו בכ-4.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-43.9 מיליון דולר (מתוכן כ-2.3 מיליון דולר מכירות פנימיות).