אידיבי פיתוח ביום שאחרי מוטי בן-משה - הזדמנות השקעה או סכין נופלת?
הנפקת הזכויות שביצעה חברת אידיבי פתוח ביום חמישי חשפה מעט את הפער הענק בין שני בעלי השליטה החדשים: אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה. הראשון - בעל השליטה בחברת IRSA הציבורית רכש 2.05 מיליון יחידות זכות של החברה ואילו השני - זה שגר בדירה ממושכנת במודיעין ונסע ביונדאי לבנה משנת 2007 ערב רכישת השליטה באידיבי, לא הוציא שקל מכיסו.
הנפקת הזכויות של חברת אידיבי פיתוח כללה הנפקת 11.85 מיליון יחידות זכות, שכל אחת מהן כוללת 45 מניות במחיר של 1.512 שקל ו-58 אופציות לרכישת מניות נוספות. אדוארדו אלשטיין רכש באמצעות חברת דולפין 1 מיליון יחידות זכות במחיר של 70.1 אג' ליחידה ועוד 1.05 מיליון יחידות במחיר של 23.3 אג' ליחידה.
לאחר השקעה של כ-134 מיליון שקל, מחזיק אדוארדו אלשטיין בכ-5.76 מיליון יחידות זכות ואם יממש את כולן (השקעה של עוד 256 מיליון שקל) יזרים לאידיבי פתוח בסך הכל כ-390 מיליון שקל בסבב ההשקעה הנוכחי. מנגד, מוטי בן-משה לא רכש זכויות נוספות לאלו שקיבל, אך לטענתו שמורה לו הזכות לרכוש כמחצית מהזכויות הנוספות שרכש אדוארדו אלשטיין.
לפני הנפקת הזכויות מחזיקים אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה 31.27% ממניות אידיבי פיתוח כל אחד. נאמני הסדר החוב עו"ד חגי אולמן ועו"ד אייל גבאי מחזיקים בנאמנות עבור הנושים 5.43% מהמניות.
- תקדים בעליון: מבחן הרווח לצורך חלוקת דיבידנד לא יתחשב בהפסד עתידי
- משה סבח רוצה לרכוש את דסק"ש ב-2.1 מיליארד שקל - נו באמת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יום שלישי (10.2) הוא היום האחרון למימוש הזכויות ואם מוטי בן-משה לא יממש את זכויותיו תדולל אחזקתו בחברה. הוא ישאר בגרעין השליטה, אך יחזיק נתח של כ-15%. אדוארדו אלשטיין צפוי לעלות להחזקה של 60%.
את אדוארדו אלשטיין מייצגת עו"ד אסתר קורן, שותפה בכירה במשרד גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות'.
האם נוצרה הזדמנות השקעה?
אידיבי פיתוח שולטת ברשימה של חברות מובילות במשק: כלל עסקי ביטוח, אלרון,שופרסל, סלקום, נכסים ובנין וכן מחזיקה ב-40% ממניות אדמה (לשעבר מכתשים אגן).
אדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה רכשו אשתקד את השליטה בקונצרן הגדול מידי נוחי דנקנר במסגרת הסדר חוב. השניים לא הצליחו לייצב את הספינה המטלטלת ובמידה רבה המצב אפילו הדרדר והשניים מופסדים כבר יותר מ-1 מיליארד שקל.
מניית אידיבי פיתוח קרסה ביותר מ-70% מאז שהונפקה בשנית אשתקד. השינוי הגדול ביותר בקבוצה בשנים האחרונות התרחש בסלקום - פעם פרת מזומנים והיום חברה שנאבקת בתחרות מטורפת. המניה נגרעה אשתקד ממדד המעו"ף ומתחילת השנה ירדה ב-36%.
- בזן: עליה במרווחי הזיקוק, התקבולים על הפגיעה במתקנים תרמו למעבר לרווח
- קשרי תעופה: התאוששות בתחום התיירות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
השקעה באידיבי פיתוח במחירי השפל של היום משקפת תחזית שיחול שינוי לטובה בסלקום ו/או שופרסל, שתי חברות שמתמודדות עם תחרות חריפה ביותר.
יאיר אלק, מנכ"ל משותף ב"אקסיומה - ניהול השקעות": "מצד אחד יש עכשיו יתרון בכך שיהיו פחות חיכוכים כי יש בעל בית אחד, אך זה לא מבטיח שום דבר כי הבעיה בחברות עצמן. לשתי הפרות החולבות של הקבוצה שופרסל וסלקום עדיין נכונו אתגרים גדולים על רקע תחרות חריפה.
ברור שעוד לא נאמרה המילה האחרונה ולכן גם אם מדובר בבעל בית אחד שיזרים כסף - יש פה רמת סיכון גבוהה בגלל תמהיל ההשקעות של אידיבי. האם זאת הזדמנות? ימים יגידו.אני מקווה שיתחילו לטפל בחברות עצמן ושלא יהיה עסוקים במבנה ההון. אם שופרסל וסלקום יצליחו להתמודד עם הצחרות אז נתחיל לראות פוטנציאל בחברת ההחזקות - אחרת זה כמו כוסות רוח למת".
שינוי מבנה השליטה: עילה לפירעון מיידי לבנקים שהעניקו אשראי לדסק"ש
דיסקונט השקעות דיווחה כי לשינוי במבנה השליטה בחברת אידיבי פיתוח יש משמעות מבחינת הלוואות שקיבלה משני בנקים ישראליים בהיקף של 521 מיליון שקל.
לפי הסיכום עם הבנקים - שינוי השליטה בדסק"ש במסגרת השלמת הסדר נושים של אידיבי לא יהווה עילה להעמדה לפירעון מיידי של ההלוואות בכפוף לכך שאדוארדו אלשטיין ומוטי בן-משה יחזיקו כל אחד לפחות 26.65% מהון המניות של אידיבי פיתוח.
- 11.דוד 10/02/2015 07:22הגב לתגובה זובמידה והבעלים לא יבינו שהם צריכים לבצע שינוי מהותי בהתנהלותם של שופרסל וסלקום לא יכול שינוי. לדוגמא תראו מה קורה בשופרסל ניהול כושל שם מביא להתרסקות של החברה, במידה ולא יחליפו את הניהול שם אין סיכוי שהחברה תתרומם.
- 10.ג׳אנלי עזרא 08/02/2015 22:21הגב לתגובה זומוטי בן משה עשית צעד נכון גם אני אישית הפסדתי קרוב ל - 2.8 מיליון ש״ח ובחרתי לו להשתתף בהנפקת הזכויות איי.די.בי חברה חולה סופנית גם כעס גדול על התקשורת שבקום לפרגן על ההשקעה שביצעת מספידים אותך מוקדם מדיי בהצלחה
- 9.כלכלן 08/02/2015 14:03הגב לתגובה זועל פי מכירת הפניקס
- 8.עמית 08/02/2015 12:38הגב לתגובה זואלשטיין בצעד מבריק הצליח להשתלט על קונצרן ענק במחיר יחסית נמוך. כל טייקון היה נכנס להשקע בעלת נתונים זהים אם רק יכל. נקווה רק שהזמן יוכיח כעת את יכולתיו של אלשטיין כפי שעשה בחברות שלו מעבר לים.
- 7.דודו 08/02/2015 10:28הגב לתגובה זולטווח הקרוב והרחוק?
- בובי 08/02/2015 11:21הגב לתגובה זוהמניה נסחרת בשווי גבוה הרבה יותר מערך הנכסים שלה. בשביל חברת אחזקות זה לוקסוס שלא יחזיק הרבה מים
- איציק 08/02/2015 12:17הנייר שווה הרבה מעל, חכה בסבלנות, שאלשטיין יתבסס בצמרת.
- 6.יש כאן משחק הימורים מרתק (ל"ת)ליצן 08/02/2015 10:14הגב לתגובה זו
- 5.איך נידפקו ? 08/02/2015 09:36הגב לתגובה זושקונה מנייה בסכום ואז המנייה צוללת. למה לכם ? עדיף להישאר בחו'ל .
- 4.שאלתם שאלה בכותרת - ציפינו לאיזשהו ניתוח (ל"ת)1111 08/02/2015 09:32הגב לתגובה זו
- 3.איציק 08/02/2015 08:13הגב לתגובה זובסיכומו של דבר הצליח אלשטיין לקבל קונצרן בהשקעה של מילארד ש״ח, הרבה בעלי ממון היו מוכנים להיות היום במצבו, לטווח ארוך היה את עיסקת חייו, בן משה סתם אפיזודה חולפת, בסוף ימכור את אחזקתו לגוף מוסדי.
- 2.אחד 08/02/2015 08:01הגב לתגובה זוואחרי זה השמים הם הגבול
- 1.ישראלי 08/02/2015 07:57הגב לתגובה זודעה מושכלת? לשאול כולם יודעים ו/או לומר שכן או שלא. אז מה למדנו היום?
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףלמרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי
הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק
בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה 0% נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.
שווי הנכסים
החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.
לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.
הנכס שלא במאזן
אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.

קשרי תעופה: התאוששות בתחום התיירות
קשרי תעופה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח נקי של 5 מיליון דולר לעומת 3 מיליון דולר אשתקד, עלייה בהכנסות ושיפור בפעילות הקרקע והשייט. לצד זאת החברה מרחיבה את פעילות הנדל"ן לתיירות, כאשר פרויקטים בקפריסין ובלפלנד מתחילים להתקרב להכרה בהכנסות
קשרי תעופה קשרי תעופה 0% פרסמה הערב את הדוחות לרבעון השלישי של 2025, ומציגה שיפור ברוב הפרמטרים ביחס לשנה שעברה.
ההכנסות לרבעון השלישי של 2025 הסתכמו בסך של כ- 88.7 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 62.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. ההכנסות לתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכמו בסך של כ- 164.4 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-109.9 מיליון דולר בתקופה מקבילה אשתקד.
הרווח הגולמי לרבעון השלישי הסתכם בסך של כ- 13 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 9 מיליון דולר אשתקד. הרווח הגולמי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ-22.5 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ-16 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
הרווח התפעולי ברבעון השלישי הסתכם בסך של כ- 5.7 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 3.8 מיליון דולר אשתקד. הרווח התפעולי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ-5.2 מיליון דולר, בהשוואה לסך של של כ- 3.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
- קשרי תעופה משקיעים כ-40 מיליון אירו בפרויקט יוקרה בלרנקה
- קשרי תעופה נכנסת לתחום הטרוול טק - שותפות עם חברת TKTZ
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בסך של כ-5 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 3 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הסתכם בסך של כ -4.7 מיליון דולר, בהשוואה לסך של כ- 3.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
