בצלאל מכליס
צילום: ליאת מנדל
ראיון

אלביט מזנקת ב-13%: "יש גידול משמעותי בביקוש מאירופה; הצבר ימשיך לצמוח"

אחרי עוד רבעון חזק, בצלאל (בוצי) מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות, מספר בשיחה עם ביזפורטל כיצד החברה נערכת לגידול הצפוי בתקציבי הביטחון במדינות שונות - "העובדה שיש לנו הרבה חברות בנות בהרבה מדינות נותנת לנו יתרון מאד גדול", ומסביר את הפוטנציאל שנוצר בשוק הביטחוני

איתן גרסטנפלד | (5)

אלביט אלביט מערכות 2.55%  היא אחת הנהנות המרכזיות מהעניין הגובר סביב חברות ביטחוניות והגידול הצפוי בתקציבי הביטחון של מדינות רבות ברחבי העולם. מה שבא לידי ביטוי בצבר ההזמנות שלה שגדל במהלך השנה בכ-5 מיליארד דולר, והגיע לרמה של כ-22.6 מיליארד דולר. אם לשפוט על פי הדברים שאומר, מנכ"ל החברה בצלאל (בוצי) מכליס, בשיחה עם ביזפורטל הרי שהצבר רק צפוי לגדול ולבסוף להתרגם לצמיחה בהכנסות בשנים הקרובות.


"תוצאות טובות מאד לאלביט מערכות, עם גידול דו-ספרתי בכל הפרמטרים. החברה גדלה במכירות ב-14% ומגיעה להיקף מכירות של 6.8 מיליארד דולר בשנה. גדלנו בצבר ב-5 מיליארד דולר, ומה שיפה הוא שישנו גידול של 2 מיליארד דולר בצבר בחו"ל, למרות המלחמה. המודל שלנו, של חברות בנות בעולם, מוכיח את עצמו ומאפשר לנו לצמוח במכירות ובצבר בחו"ל למרות הקשב שלנו למלחמה בישראל. אנחנו רואים גידול בביקושים בארץ, באירופה, ארצות הברית ואסיה פסיפיק. המודל של פורטפוליו רחב ופוזיציות מקומיות, עם עשרות חברות בנות, שגם הרחבנו אותו במהלך השנה החולפת, גורם לנו לנצל את ההזדמנויות שיש בשוק", מסביר מכליס את הרקע לתוצאות החזקות.

 

יש לכם צבר חזק ויציב, למה אתם לא מפרסמים תחזיות קדימה?

זו המדיניות שלנו מזה שנים, יש לנו יעדים פנימיים אבל אנחנו לא מפרסמים אותם. אני יכול להגיד בוודאות שהחברה תמשיך צמיחה משמעותית קדימה.

 

במבט קדימה, איך אתה רואה את השנה הבאה?

"אפשר להסתכל על הצבר. כולם מבינים שגידול של 5 מיליארד דולר בצבר יתורגם למכירות. אנחנו בדרך כלל מוכרים צבר על פני תקופה של שנתיים-שלוש. לכן, הגידול בצבר יתורגם לגידול במכירות ב-2025 וצפונה. אני רואה את ההזדמנויות שיש לאלביט בעולם, ולכן אני חושב שהצבר ימשיך לצמוח בשנים הקרובות".

 

אנחנו רואים את השיח סביב הגדלת תקציבי ביטחון, איך אתם מרגישים את זה?

"יש שלושה סכסוכים שמניעים את העולם - באסיה פסיפיק בעיקר מול סין, באירופה מול רוסיה ובאזור שלנו מול איראן. בסיבוב הקודם שלו טראמפ דרש ממדינות אירופה להגיע להוצאה של 2% מהתל"ג הוצאות על ביטחון, והם בקושי עמדו בזה. עכשיו הוא דורש מהם להגיע לרמה של 5%, כשכל אחוז הוא עוד למעלה מ-200 מיליארד דולר בשנה. אלו הוצאות אדירות, והמדינות מעדיפות לעשות את זה במדינות שלהם, והעובדה שיש לנו הרבה חברות בנות בהרבה מדינות נותנת לנו יתרון מאד גדול. אנחנו חלק מאקו סיסטם בעשרות מדינות, אלביט מחזיקה בעולם כ-7,000 עובדים ברחבי העולם".


רבעון רביעי חזק

הכנסות החברה ברבעון הרביעי עמדו על 1.93 מיליארד דולר, צמיחה של כ-18.8% בהשוואה ל-1.62 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד, ומעל צפי האנליסטים המוקדם להכנסות של 1.78 מיליארד דולר. הרווח הנקי המתואם (Non-GAAP) עמד על 119.3 מיליון דולר (2.66 דולר למניה), קפיצה של 71% בהשוואה ל-69.7 מיליון דולר (1.56 דולר למניה), ומעל לצפי האנליסטים לרווח של 1.95 דולר למניה.


צבר ההזמנות של החברה עמד בסוף שנת 2024 על כ-22.6 מיליארד דולר, ביחס לכ-22.1 מיליארד דולר ברבעון הקודם ו-17.8 מיליארד דולר בסוף שנת 2023. כ-65% מצבר ההזמנות הנוכחי מיוחס להזמנות מחוץ לישראל, וכ-57% ממנו מתוכנן להתבצע במהלך 2025 ו-2026.

קיראו עוד ב"שוק ההון"



אחרי שקפצה בכ-50% מתחילת השנה מניית החברה נסחרת לפי שווי של כ-63.3 מיליארד שקל.

גרף מניית החברה בשנה האחרונה

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רק צוללת מאז הכתבה לפחות תורידו את הכתבה... (ל"ת)
    אנונימי 28/03/2025 10:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בשטח העובדים מיואשים ונוטשים בהמוניהם... (ל"ת)
    אנונימי 24/03/2025 14:09
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עושה חשבון 18/03/2025 19:17
    הגב לתגובה זו
    ראיונות וכתבות כל עשרה ימים בכל הערוצים .
  • 2.
    עדיף אר אס אלהדרך ל5000 פתוחה (ל"ת)
    אנונימי 18/03/2025 17:02
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אחמד מאלביט 18/03/2025 16:12
    הגב לתגובה זו
    מזה שנים אלביט מקדשת את המצגות הרווח ומחיר המניה מי שנהנה מזה זה המנהלים.את העובדים שכחו מזמן ולהיפך במקום להיטיב עם העובדים בכל הזדמנות לוקחים להם עוד משהו.היו דברים שהעובדים היו מקבלים שפתאום נעלמו. תתבישו שם בקומה 7 . אתם בערך כמו הממשלה דואגים לכספים הקואליציונים לחלוקה בינכם כל השאר לא חשוב.
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.