גרף Accenture דיגיטל פרסום
צילום: אייס

מחקר: בגלל העמלות, רק 20% מכל 100 ד' בפרסום מגיע לקהל

המחקר של Accenture שמציעה את שירותיה במקום משרדי הפרסום, מצביע על חוסר שקיפות שבעקבותיו מפרסמים לא מבינים את העלויות האמתיות של פעולות השיווק 
משה בנימין | (4)

שלא במפתיע הציטוט המרכזי שפתח את מצגת הפרסום הדיגיטלי של חברת המחקר Accenture בישראל, במסגרת וועידת הדיגיטל הרביעית שלה בארץ, היה שייך למארק פריצ'רד, סמנכ"ל השיווק העולמי של פרוקטר אנד גמבל מ-2017: "יש לנו בתחום המדיה שרשרת אספקה עמומה במקרה הטוב וכזו שנגועה במרמה והונאה במקרה הרע. אנחנו צריכים לנקות אותה".

הציטוט שהסעיר את עולם הפרסום ב-2017 והדיו נמשכים עד היום הפך במהרה לדגל אותו מרימים מחד כל מי שמנסה להקטין ולהפחית מחשיבותו של הפרסום הדיגיטלי (שלא בהצלחה יש לומר) ומנגד, על ידי מי שמנסים להצביע על כל הרעות החולות של עולם הפרסום הדיגיטלי תחת ידיהן של סוכנויות הפרסום - דהיינו חברות מסוג Accenture שמנסות לפקוח את עיניהם של המפרסמים ולהעביר לידיהם נתח נכבד מפעילות הפרסום הדיגיטלי שלהם. 

בכנס שנערך בשבוע שעבר תחת השם Change Your Perspective הציג חווייר פרז מוינו, מוביל פרקטיקת השיווק הדיגיטלי והפרסונליזציה ב-Accenture אירופה את האתגרים המרכזיים במודל העבודה של חברות עסקיות אל מול חברות הפרסום הדיגיטלי המסורתי. לדבריו, מודל העבודה הקיים כיום בסוכנויות הפרסום אינו "ידידותי" למפרסם. 

הבעיות, כפי ש-Accenture מציגה אותן כוללות מטרות מנוגדות של המפרסמים וסוכנויות הפרסום. בעוד שהמפרסמים מצפים ליעילות בפרסום, הסוכנויות מחפשות להוציא כמה שיותר כסף בקמפיינים, מאחר ושכרם תלוי אחוזים מתקציב הקמפיין עצמו. הפתרון על פי חברת המחקר הוא במודל תשלום לסוכנות לפי תוצאות עסקיות של הקמפיין.

 

הבעיה השנייה היא חוסר בשקיפות. הסוכנויות מנצלות את המבנה הסבוך שלהן, כך שהמפרסמים אינם מסוגלים להבין בבירור את העלויות האמתיות של פעולות השיווק שעליהן הם משלמים. המפרסמים מצדם, מחפשים תובנות טובות יותר לגבי מיקומי הפרסום בפועל, מי רואה אותם, ומהו הערך העסקי שלהם והם אינם מקבלים זאת.

 

רכיב נוסף שמרחיק את הסוכנויות מהמפרסמים הוא "העדר בעלות על דאטה". נשאלת השאלה - במקרה ולקוח עוזב את סוכנות הפרסום שלו, למי שייכת הדאטה שנאספה על הצרכנים? הגורם הרביעי הוא סרבול במערך השיווק, עם הצפה של ספקי שירותי נישה שמוסיפים עלויות ואינם יעילים בפועל.

 

בשקף שאמור להבהיל כל מפרסם טיפוסי, Accenture הציגה גרפית את התהליך שעובר על כל תקציב פרסום באמצעות המחשה של כל התחנות בדרך שגוזרות ממנו עמלה עד למוצר הפרסומי הסופי שמגיע לקהל היעד. בשורה התחתונה - מתוך כל 100 דולר שהמפרסם משקיע באמצעות סוכנות פרסום רק חמישית, 20 דולר בלבד נחשפים לצרכנים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

5% מהכסף הולכים לסוכנות הפרסום ו-30% נוספים הולכים למחלקת הסחר שלה, כך מופחתים 35% מהתקציב. 10% נוספים מהכסף נשארים בידי הפלטפורמה הדיגיטלית שבאמצעותה מתבצע רכש הפרסום; 10% נוספים מגיעים לבעלי הדאטה מצד ג' - המספקים את הדאטה המדויקת על קהל היעד; 5% נוספים למערכת ההגשה ואימות הפרסום והיתרה, 40% מהתקציב, דהיינו 40 דולר מכל 100 דולר שהושקע מגיע לקהל היעד ומתוכו 50% - 20 דולר כלל לא נחשפים. 

סקר של ה-IAB, רשות הפרסום הדיגיטלית בארה"ב שאותו Accenture צירפו מראה כיצד המפרסמים מתנהלים כיום בגזרת הפרסום הפרוגרמטי. 18% מהמפרסמים מעבירים את כל פעילות הפרסום הפרוגרמטי פנימה, In-house לתוך מערך השיווק הפנימי שלהם. 47% מהחברות מנהלות חלק מסוים מהפרסום הפרוגרמטי באופן עצמאי, 22% מהחברות לא מתכוונות לקחת לידיהם את ניהול הפעילות הפרוגרמטית ו-13% מהחברות בדקו את האפשרות להעביר את יכולות אילו In house אך החליטו שלא להמשיך עם זה.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    זה תוכן מקצועי מעולה! כן ירבו... (ל"ת)
    אמיר 21/02/2019 17:54
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיכל 21/02/2019 17:08
    הגב לתגובה זו
    איזה גיבוב של שטויות מאנשים שלא ניהלו פעילות מצד הפרסומאי אף פעם
  • ערן 23/02/2019 16:13
    הגב לתגובה זו
    צודקים במיליון אחוז, עשרות משרדי פרסום בארץ שלא מביאים שום ערך אמיתי ובדרך כולם גוזרים עמלות על חשבון הלקוח. מעטים הלקוחות שבנו בישראל מותגים טובים בעשור האחרון. לא מספרים סיפור אלא רק רצים פרסום פרסום ונביא לכם מכירות כשבפועל אין מכירות. המותגים בישראל לא נבנים כמו שצריך.
  • חלומי 22/02/2019 14:31
    הגב לתגובה זו
    ידוע מזמן שמשרדי הפרסום כבר מזמן איבדו עניין בקריאייטיב איכותי וקבלת החלטות נכונה בעבור הלקוחות שלהם. הכל הפך להיות משחק של עמלות פרסום מגוחכות וכך גם נראות ההחלטות שמתקבלות במגדלי השן של עולם הפרסום. בשפה פשוטה: חאווה בפנים. מפרסמים- תעבדו ישירות עם הספקים שלכם...
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח

מבחינת מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות כאן11 ורשת ממשיכות להיחלש, קשת וערוץ 14 מובילות; בפריים טיים המתכון המנצח אכן ניצח והריאליטי-מוזיקה-אירוויזיון היה בראש

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר בסטטוס קוו, למרות שחדשות 13 נחלשו שוב, אחרי תקופה שבה הראו התאוששות מסוימת. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.5% רייטינג ו-353 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-197 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 4.3% רייטינג ו-106 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 2.7% רייטינג בלבד ו-69 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התוכן המקורי היחידי שעלה בפריים טיים היה "זהו זה" של כאן11, אבל מבלי להיכנס להשוואות לגבי הגירסה העדכנית של התכנית המיתולוגית, היא היתה במקום האחרון, בפער רב, עם 3.6% רייטינג ו-79 אלף צופים בלבד. במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 15.6% רייטינג ו-406 אלף צופים. אחרי מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8%, אך יחסית מעט צופים (181 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 224 אלף צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 7.9%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.3% ו-80 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השלישי, עם 1.7% רייטינג ו-31 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השני עם 2.3% רייטינג ו-67 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 3.5% ו-73 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 2% ו-44 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.4% ו-25 אלף צופים. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-209 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-127 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.5% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 8.7% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 5.3% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5% ו-145 אלף צופים.