זניט ומדיה קום לרשות ההגבלים: רוצות למזג פעילות
הסנדלר הולך יחף בשוק הפרסום הישראלי. ההתמודדות של חברות המדיה עם כוחה של יוניברסל מקאן לא מוציא מהן מקוריות או יצירתיות כלשהי וכמו הניסיון של TMF ויוניון לחבור לפעילות משותפת, כך גם פובליסיס (זניט) ומדיה קום של קבוצת אדלר חומסקי פנו בבקשה דומה לממונה על ההגבלים העסקיים.
זרוע המדיה של פובליסיס - זניט שבראשה עומד עדי כהן ומדיה קום שבראשה עומד רן בר-און פנו לרשות להגבלים עסקיים בבקשה לאשר להן רכישת מדיה משותפת בשוק הטלוויזיה. השוק שבו מרוכז הכסף הגדול של שוק הפרסום הישראלי, שמתוכו עוד יכולים משרדי הפרסום לגזור לעצמם עמלת מדיה, בשונה משוק הדיגיטל, שכבר נשלט על ידי פייסבוק וגוגל.
שתי חברות המדיה ביקשו פטור מאישור הסדר כובל להסכם הרכישה המשותפת. בבקשה מפרטות החברות את היתרונות שיצמחו משיתוף הפעולה: איגוד המומחיות של שתי החברות, ייעול הליך רכש המדיה, היכולת להשיג תנאים מסחריים משופרים ללקוחותיהן ושיפור התחרות בשוק רכש המדיה, הנשלט היום על ידי חברת יוניברסל מקאן, המחזיקה בנתח שוק משוער של כ-30% ובכוח שוק רב. כמו כן, לטענתן, שיתוף הפעולה בין החברות, אשר יהיה רק בתחום רכש המדיה בטלוויזיה, יביא לשיפור בתנאים המסחריים מהם ייהנו המפרסמים, שיפור אשר יוביל להוזלה במחיר שירותים ומוצרים לציבור כולו.
כאמור, הפניה המשותפת של זניט ומדיה-קום לממונה היא המשך לפניית TMF ויוניון עליה הגיבו בכירים בענף כ"עסקה שלא תעבור את הממונה". הסאבטקסט של אותן פניות לממונה הוא למעשה המוטיבציה המרכזית של חברות המדיה. בידיעה כמעט ודאית שהממונה לא יאשר להן להפוך את שוק המדיה לריכוזי יותר כך שיפעיל כוח בלתי מאוזן מול ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים, חברות המדיה מבקשות לפקוח את עיני הממונה לחוסר האיזון שלטענתם נהוג כיום כאשר נתח השוק של יוניברסל (לדבריהן 30%) מאפשר לה לקבל מהערוצים ולהציע למפרסמים מחיר תחרותי שדוחף לידיה עוד ועוד לקוחות.
'וואן טריק פוני' מול החשיבה פורצת הדרך של יוניברסל מקאן// פרשנות
איך שלא תהפכו את זה, ההחלטה האסטרטגית של אילן שילוח לשים דגש על תחום המדיה ולהעצים את כוחה של יוניברסל מקאן עדיין משאירה בצילו את כל שאר חברות המדיה. בעוד ששילוח הפגין חשיבה עסקית פורצת דרך כשבנה חברת מדיה אגרסיבית, תחרותית וחדשנית יחד עם אלון שטרן ודן אלעזרי, המתחרות עוד רכשו מדיה בפרגמנטציה פרטנית, איש איש לעצמו.
ב-2002 נרשם ציון דרך בחייה של יוניברסל עם מכרז המדיה של חברת אסם, מהגדולים שהיו. החברה שהעסיקה אז 4 משרדי פרסום לטיפול במותגיה גם רכשה מדיה באמצעות ארבעת המשרדים עד שהחליטה לייעל את הפעילות ולרכוש על ידי גוף אחד או שניים. יוניברסל מקאן שבזמנו כבר עבדה במודל הפרדה בין קריאייטיב למדיה (אותו ייבא שילוח מחו"ל) זכתה במכרז יחד עם מדיה קום.
לצד מודל ההפרדה בין רכש המדיה ללקוחות המשרד שבו הצטיינו בראשוניות, יוניברסל גם החלה לרכוש מדיה במודל של Up-front, רכישת זמן אוויר מערוצי הטלוויזיה בתחילת השנה או מספר חודשים לפני עונת שידורים - עסקה שיש בה מרכיב לא קטן של סיכון ודורשת בהתאם משאבים כלכליים, אך מנגד מאפשרת לחברה הרוכשת מחירי זמן אויר נמוכים מהנהוגים בעונה שנרכשים ומשוריינים מראש. מודל זה אפשר ליוניברסל להציע למפרסמים מחירים תחרותיים יותר מהשוק וכך תרמה ליכולתה לגייס לקוחות מדיה ממשרדים אחרים ולזכות במכרזים.
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
מעבר למחיר, בזמן שיוניברסל גייסה לשורותיה סטודנטים בוגרי חוגי כלכלה ואנליסטים ושיוותה לשוק רכש המדיה אופי של עסק שיש לבנות, להצמיח, לייעל ולחדש, שאר חברות המדיה עוד מתדפקות על דלתות הממונה על ההגבלים ונובחות על אותו העץ. בשנים עברו חברות המדיה אף חטאו בחטא הגודל והסכימו לטפל בלקוחות במחירי מדיה הפסדיים רק כדי להגדיל את כח הקנייה מול ערוצי הטלוויזיה - מצב שרק עודד את התסכול הפנימי בקרבן ולא תרם לחוסר האמון בין המשרד ללקוח.
בשורה התחתונה, מזה 20 שנה שיוניברסל מובילה את שוק המדיה בישראל ללא עוררין. גם אם המשרד - מקאן תל אביב - חווה באופן טבעי תקופות פחות טובות - ביוניברסל אין "יום חלש". מכונת הכסף שבנה אילן שילוח בישראל אף זכתה להערכת הרשת העולמית ובאה לידי ביטוי בכסף הרב ששלשל לכיסו בתקופה זו.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- מאסטר שף בראש כל רצועות השידור
- חדשות 13 בשפל חדש: מקום אחרון ופחות מ-70 אלף צופים במהדורה המרכזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
