אבי זיתן
צילום: יח"צ
טור

איקאה תשווק בנקודות מכירה חדשות - איך זה ישנה את המותג

הסיבה שהמהלך הזה דרמטי במיוחד נעוצה בעובדה שהחנויות של איקאה הן חלק מה-DNA של המותג. היא חלק מחוויית הלקוח. אבי זיתן על המפנה האסטרטגי של ענקית הריהוט העולמית
אבי זיתן |
נושאים בכתבה אבי זיתן איקאה

בלי גגונים? איקאה תציע את מוצריה בנקודות מכירה חדשות - מה זה אומר לגבי המותג המוביל בתחום הרהיטים לבית?

 

בעולם השיווק, איקאה הייתה מאז ומעולם מותג עם מאפיינים ברורים ומבודלים ביותר – המוצרים הייחודיים, מדיניות ה"הרכב זאת בעצמך" ובעיקר – סניפי הרשת. אי אפשר להתבלבל בין חנות של איקאה לבין כל רשת אחרת – המבוכים המפותלים המובילים את הלקוחות בין חדרים מעוצבים ומעוררי השראה, כאלו שמצד אחד גורמים לכל אחד מאיתנו להרגיש קצת כמו מעצב פנים ומצד שני לא מפסיקים להציב בפנינו פיתויים והצעות לעוד מנורת סלון או מדף בילי שלא חשבנו שאנחנו צריכים עד שהגענו. כמעט בלתי אפשרי לחשוב על איקאה בלי להעלות ברוחנו את אולמות התצוגה, הסלסלות הצהובות והכחולות והגגונים. כמובן, הגגונים.

 

אלא שכל זה עומד לפני שינוי. החברה הצהירה בימים אלו שהחל מעכשיו היא לא תמכור את הרהיטים שלה רק בסניפי הרשת - שכולנו מכירים - אלא גם דרך קמעונאיים, צד שלישי וביניהן גם חנויות אונליין.

 

על פי גורמים באיקאה, השינוי המשמעותי הזה מחובר היטב להתנהגות הצרכנים ולמגמות קמעונאיות עכשוויות. אם פעם חילקנו את העסקים לכאלה שפועלים ברשת - Online וכאלה שיש להם חנויות פיסיות - Offline, היום ניתן לראות כי אותו קו מפריד כבר לא קיים. יותר ויותר קמעונאיות נוקטות באסטרטגיית No line שמשלבת בין העולמות. אנחנו רואים את זה מצד אחד בענקיות אי-קומרס כמו עלי אקספרס ואמזון שפותחים חנויות "אמיתיות" ובמידה מסוימת נראה כי איקאה עושה את הדרך ההפוכה – מהעולם הפיסי אל הדיגיטלי.

 

אין ספק כי זהו מהלך  שכבר הגיע זמנו. הסחר הדיגיטלי תופס תאוצה ולא ניתן להתעלם ממנו. רק בישראל לדוגמא, נמצא כי 40% מהצרכנים רוכשים מוצרים לבית אונליין (על פי מחקר של eBay מ-2016) – אולם עדיין יש כאן מהלך שהוא מורכב מבחינת איקאה. חשוב לזכור שהמסחר דרך האינטרנט היום מציע ללקוחות לא רק מחיר אלא גם נוחות - וזו נקודה מאוד חשובה. איקאה מתחרה יפה מאוד בזירת המחיר, אבל לפעמים נראה שבשביל פריט אחד או שניים לא שווה לעשות את כל מסע הכומתה בתוך הסניף שלהם.

 

הסיבה שהמהלך הזה דרמטי במיוחד נעוצה בעובדה שהחנויות של איקאה הן חלק מה-DNA של המותג. היא חלק מחוויית הלקוח. חלק מהייחוד והבידול של הרשת. החברה הפגינה שקיפות שלוקחת אחריות על המוצר משלבי הייצור הראשונים, ההפצה, הרכישה ועד ההרכבה – הצרכן הינו שותף מלא של החברה בכל אחד מהשלבים, הכל גלוי וחלק ניכר משרשרת ההפצה תלויה בלקוחות עצמם.

 

דווקא משום כך העובדה שאיקאה חוברת לקמעונאיים צד שלישי היא מאוד מעניינת. ברור שתהיה לכך השפעה על חווית הקניה ועל ההרגשה של הקונה. יכול להיות שאם בעבר היה חשוב לקונה להגיד שהוא קנה את המוצר שלו באיקאה, היום מה שחשוב לנו להגיד זה ש"מצאנו דיל טוב". או מציאה. אני מאמין כי זאת הזדמנות לאיקאה להגדיל את נקודות המפגש שלה עם הלקוחות, להציע הצעות ערך ואולי גם שיתופי פעולה ובטח גם להגיע לקהלים חדשים.

 

האתגר הגדול מכאן והלאה יהיה להמשיך לשמור על ייחודיות המותג וערכיו – תוך שילוב של המתווכים והערך המוסף שלהם. יהיה מעניין לראות את האופן שבו איקאה יצלחו אתגר זה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

הכותב אבי זיתן הוא מומחה לשיווק ואסטרטגיה ויועץ לחברות וארגונים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.