
"פרסומאים צריכים לקבל תגמול על ערך, לא כסף מתחת לשולחן"
בדיוק לפני שבועיים פרסמה פייסבוק את דו"חות הרבעון ה-2 שהציגו גידול דרמטי של 59% בהכנסות לעומת רבעון מקביל אשתקד, וגידול בקצב מסחרר של 58 מיליון משתמשים תוך 3 חודשים. המניה לא איחרה להגיב ורשמה עלייה של 8% אבל ההתלהבות צוננה דווקא מכיוון פייסבוק עצמה. בראיון שהעניק דייב וונר, סמנכ"ל הכספים של החברה הוא העריך כי ב-12 החודשים הבאים צמיחת ההכנסות מפרסום תואט לאחר שברבעון האחרון פריסת הפרסומות הואצה באופן משמעותי. לדבריו "פייסבוק חייבת להתחשב במשתמשים שלה בכל הקשור ביחס שבין התכנים לבין הפרסומות שמוגשות". פייסבוק ישראל, כמו מקבילותיה בעולם אינה סוטה כהוא זה מתכנית העבודה והחזון של המטה היושב בסן פרנסיסקו, ממנו מונחתות ההוראות לכל הסניפים. ההצלחה אינה פוסחת על השוק הישראלי, כמו גם הדילמה שנוגעת להצפת הפיד בפרסומות. לצד מרקו מיקיאלי שאחראי על הקשר מול משרדי הפרסום, עידו דותן שהצטרף לפייסבוק לפני כשנה וחצי מפרוקטר אנד גמבל אחראי על הקשר עם המפרסמים שעובדים בתוך ישראל ופונים לקהל ישראלי. במה שמוגדר כהרחבה של שירותי הסניף הישראל - דותן מנהל את הפעילות השוטפת מול המפרסמים הישראליים במטרה להגדיל את נתח השוק המקומי של פייסבוק בדיגיטל, מול, ועל חשבון האתרים הישראליים וגוגל. בראיון נדיר במונחי פייסבוק, שממעטת להפגיש את בכיריה עם עיתונאים, דותן דיבר עם אייס על העבודה עם המפרסמים הישראליים, לצד משרדי הפרסום אותם הם מגדירים כ"שותפים" - מונח שלא בטח שמשרדי הפרסום הישראליים ימהרו לאמץ אך בפועל נראה שאין להם ברירה, כשהלקוחות נוהרים לרשתות החברתיות ומתנסים במוצרים החדשים שפייסבוק משחררת באופן סדיר. "אנחנו עובדים עם המפרסמים המשמעותיים במשק – אנחנו יוצרים שותפות ורואים את עצמנו כפרטנרים מקצה לקצה. הרבה מעבר לפייסבוק והרבה מעבר לדיגיטל – אנחנו מנסים להיכנס לקרביים של הביזנס - לדברים שדוחפים אותו קדימה כדי ליצור ערך ללקוח".
חיים בסטארט אפ ממומן היטב
דף המסרים של פייסבוק ברור: "יצירת ערך ללקוח" הוא ביטוי שדותן משגר מפיו עשרות פעמים במהלך הראיון כדי לא להשאיר שום מקום של ספק לגבי מקומה של פייסבוק בתהליך העבודה מול המפרסמים ומשרדי הפרסום. זו גם הדרך של ענקית הרשתות החברתיות לחמוק משאלות קשות לגבי מידת ההצלחה או חוסר ההצלחה של הקמפיינים. אותו "ערך" למשל הוא ההסבר לירידה המתמשכת בחשיפה האורגנית לתכנים מסחריים - כאשר לפי דותן "אם אני בתור מפרסם מצליח לייצר משהו בעל ערך - אז הצרכן מקבל את התוכן שלי בדיוק כמו שהוא מקבל תמונות של המשפחה או וידאו ממסיבת הרווקים של חבר שלו, וזה פוגש אותו במקום שהוא קוגניטיבית מאוד גבוה ולכן הרסיפטיביות גבוהה ובסוף גם האפקטיביות של התוכן". -לפני הכל, איך זה להגיע מגוף כמו פרוקטר שבו אתה על כסא הלקוח למקום שבו אתה המדיה? "המעבר הוא טבעי בעיניי כי עולם התוכן לא השתנה. אם קודם התרכזתי בליצור ערך ל-30 מותגים אז עכשיו לקצת יותר מפרסמים ממגוון רחב של ורטיקלים. עולם התוכן הוא אותו עולם והמעבר טבעי אבל כן, יש הבדל גדול בין פרוקטר לפייסבוק. קודם כל אני מרגיש שאנחנו חיים בסטארט אפ ממומן היטב, צוות קטן שרץ מהר, מקבלים החלטות מהר ודוחפים קדימה, מכוונים לצמיחה מאוד מהירה וזה איפשהוא בניגוד לפרוקטר, שהוא ארגון עתיר ידע שכבר חווה הכל ותמיד אתה יכול לחזור ולמצוא קייס סטאדי שעשה את אותו הדבר".
"אין 100% במדיה - יש 99.9% ואנחנו שם"
מבחינת דותן, פייסבוק נמצאת "בלב מהפכת המובייל". הגדרת התפקיד שלו היא פיתוח קשרים עם המפרסמים הישראלים וליווי הדוק שלהם, ברמת שיחות טלפוניות על בסיס שבועי קבוע לדיאלוג שבו הם שומעים מהמפרסם על הצרכים השונים ומעדכנים לגבי מוצרים חדשים שנמצאים בפיתוח. מבחינת פייסבוק ככל שהמפרסמים יערבו אותה בשרשרת הייצור של המהלכים התקשורתיים ובשלבים ראשוניים ככל שניתן - כך ההשפעה העתידית שלה תהיה גבוהה יותר, כמו גם התלות של המפרסמים ותחושת הנוחות שהם מנסים לייצר בקרב הלקוחות. "אנחנו בונים אתם תכנית אסטרטגית לחצי השנה הקרובה ומשמשים ציר מרכזי שמוודא שמפרסמים שמצליחים היום יצליחו גם עוד 5 ו-10 שנים". -על פי משרדי הפרסום שמנהלים את התקציבים והקמפיינים של הלקוחות – פעם אחר פעם נראה מהצד שלהם שלפי האיינגייג'מנט בפוסטים, הקהל שבסופו של דבר נחשף למהלכים, מגיב ומשתתף הוא בכלל לא הקהל שאליו המהלך כווון. הם רואים פער בין יכולת הפילוח ברזולוציה גבוהה לקהל שאליו הם מגיעים בסופו של דבר "אנחנו בסוף לא יודעים להתמודד עם תחושות ודברים אמורפיים, אבל למזלנו אנחנו גוף עתיר מידע ואנחנו יכולים תמיד לחזור למספרים ולראות מהי התמונה האמיתית. בסוף לא משנה לאיזה פלטופרמת מדיה תשווה אותה – פייסבוק היא פלטופרמת המדיה הגדולה בעולם והגדולה ביותר בישראל 'ביי פאר' ואחרי שאמרתי את זה, פייסבוק היא גם הפלטפורמה המטורגטת ביותר. מדיה היא מדיה - זה אף פעם לא מושלם, זה לא ללכת לתעודת זהות של הבנאדם ולראות בן כמה הוא ואיפה הוא גר אבל יחסית לכל מדיה, דיגיטלית או לא, מסורתית או חדשה, פייסבוק היא הכי מטורגטת והכי גדולה שיש אז קשה לי להתמודד עם האמירה הזו". -הטענה היא על מה שמוגדר כ"תוצאות זבל" – קהל לא נכון וקהל לא מתאים – קהל מחו"ל, יוזרים לא מוכרים "אז התשובה היא פשוטה וחד משמעית. אפשר ללכת למספרים, אפשר להסתכל על המתודולוגיה. אין היום פלטפורמה שמטרגטת עם דיוק רב כמו של פייסבוק. פשוט אין. לא 'אונליינית' ולא אחרת. בסוף זה מדיה, אין 100% יש 99.9% ואנחנו שם". -זה לא מה שאני שומע ממשרדי פרסום "זה לא ללכת לארנק של הבנאדם ולהוציא לו רישיון נהיגה, אבל אם תשווה את זה לכל מדיה אחרת, כשאני אומר 99.9% זה יחסית לפוטנציאל המדיה של שאר הפלטפורמות".
"עם קוקיז אי אפשר להבין את הצרכן באמת"
אל התחזיות האופטימיות בנוגע לצמיחת הפרסום בדיגיטל צריך להצמיד כוכבית גדולה וברורה. השוק העולמי, כמו גם הישראלי נוטה לטובת 2 ענקיות הפרסום הגלובליות. פייסבוק וגוגל נוגסות מדי שנה בנתחי פרסום נוספים בשוק הדיגיטל הצומח והן צפויות להחזיק יחד ביותר מ-60% מהשוק הבינלאומי בתוך מספר שנים בודדות. בארה"ב עמד שוק הדיגיטל ב-2008 על כ-176 מיליארד דולר והצפי ל-2020 עומד כיום על 234 מיליארד דולר - עלייה של 33% כשבדרך הוא צפוי להשאיר מאחור את שוק הטלוויזיה האמריקאי ולהפוך לסקטור הפרסום המוביל במדינה. מנוע הצמיחה העיקרי של שוק הדיגיטל הוא קטר המובייל שמושך את השוק למעלה כבר מספר שנים ולא מראה סימני היחלשות. -שוק הפרסום הדיגיטלי העולמי נשלט על ידי פייסבוק וגוגל - איפה היתרון שלכם בקרב המפרסמים מול היריבה הגדולה? "אני חושב שיש 3 יתרונות משמעותיים – קודם כל גודל. היום מפרסמים, במיוחד בוורטיקאלים היותר פופולריים זה מפרסמים שצריכים להגיע להרבה מאוד ישראלים ומהר. פייסבוק היום היא הפלטפורמה הדיגיטלית היחידה שיכולה להגיע לאימפקט – למסה קריטית מהר מאוד. תוך יום תוך יומיים ואף פלטפורמה דיגיטלית אחרת לא יכולה להגיע למספרים האלה. "היתרון השני הוא דאטה – העולם עובר לאפליקציות. פלטפורמה שמשתמשות ב'קוקיז' – עוגיות - לא מצליחה להתמודד עם המסע האמיתי של הצרכן שעובר בין אייפד למחשב לבין המובייל - פייסבוק היא פלטפורמה שמטרגטת אנשים אמיתיים. אנחנו צריכים לזכור כל הזמן שאם אני עובד עם קוקיז יכול מאוד להיות שאני זורק 50-60% מהכסף שלי לפח פשוט כי אני פוגע באותו בן אדם 2X פעמים למרות שרציתי X אחד. "והיתרון השלישי שזה אולי היתרון הכי יקר לליבי - פייסבוק מאפשרת למפרסם להיכנס לתוך החוויה האמיתית של המשתמש כך שהיום אתה יכול לבנות תוכן שיהיה רלוונטי ומעניין ולהיכנס בצורה אינטגרלית וטבעית - 'נייטיב' - לתוך חווית המשתמש". -אם אני מפרסם היום ואני צריך להעריך קדימה שנה-שנתיים מה יהיה – אני חושש מפייסבוק. כמות התכנים עולה והופך קשה יותר ויותר להיכנס לפיד של אנשים. אולי עדיף לפעול בערוצים אחרים כדי שהפגיעה העתידית לא תהיה גדולה יותר? "קודם כל, בסוף אנחנו צריכים לפשט את הבעיה. מפרסם רוצה לפגוש את הצרכנים בפלטפורמות שבהן הם בוחרים לבלות ופייסבוק היא פלטפורמה שבה הצרכנים בוחרים לבלות זמן ולכן אני בתור מפרסם צריך להיות שם – עכשיו, עוד שנה ועוד 5 ו-10 שנים. האם עןד 30 שנה יהיו יותר מדי תכנים – אין לי מושג". -מה לדעתך האתגר הקריאייטיבי הכי גדול של מותגים כרגע בעידן הזה בפייסבוק? "חד משמעית וידאו במובייל. אתגר גדול יותר מפייסבוק – היום, אם מסתכלים על מספרים ולא משנה מי אתה ואיזה מפרסם, יש סיכוי סביר שבן 30-50% מהצפיות שלך יגיעו דרך וידאו במובייל ועדיין כשאנחנו מצלמים את הסרט שלנו אנחנו חושבים 16:9 טלוויזיה, הבמאי מצלם במצלמה ומסתכל על מסך הטלוויזיה כדי לראות איך זה נראה - כל זאת למרות שרוב הצפיות או חלק מאוד משמעותי הולך להגיע ממובייל אז האתגר הקריאייטיבי ייקח את הקופי הקלאסי שלנו, את ה-30 שניות של מסך אחד ויהפוך אותו למובייל פירסט. בגלל ההלימה הרבה שיש בין פייסבוק ומובייל - האתגר המובילי הזה גדול בפייסבוק". אתה אחראי גם על אינסטגרם - גם שם החשיפה האורגנית צפויה לרדת כמו בפייסבוק? "קטונתי". -מי יידע אם לא אתה? "יש אנשים שאחראים על ה-Product והם יושבים בסן פרנסיסקו. הצוות שלנו מתמקד בלייצר ערך למפרסמים אז אני באמת לא יודע" -עוד עננה שמרחפת מעל פייסבוק – מה עושים עם בריחת הקהל הבא – הצעיר לרשתות אחרות. יושב המפרסם ואומר אני צריך קהל מסוג מסוים והוא כבר לא שם "אז זהו שלא. היום מפרסם כותב בריף, מגדיר קהל יעד, הוא רוצה להגיע לבני נוער 13-18, גברים ונשים, הוא נכנס למערכת שלנו ורואה כמה קהל יש שם. הדיון צריך להיות דיון של מספרים. היום אין אף פלטפורמה, דרך אגב לא בעולם ובטח לא בישראל, שמתקרבת לריצ' שפייסבוק יכולה ליצור בקרב כל קהל שניתן לטרגט מ-13 ומעלה. תשווה את זה לכל פלטפורמה אחרת - פייסבוק היא ביי פאר, באופן שלא ניתן להשוואה הפלטפורמה הכי גדולה, גם חד משמעית ב-13 עד 18. -מספרים שמבוססים על משרדי הפרסום הגדולים בישראל מוכיחים שבסוף, כשיושבים ומסכמים את התוצאות, מגלים שנניח מתוך 300 אלף צפיות בסרטון פרסומת, בסוף מי שצפה עד הסוף ועם סאונד זה אולי 7,000 - בסוף המלך עירום? "אנחנו חוזרים למהפכה הגדולה שקורית – מדברים על זה הרבה אבל אנחנו עדיין לא שם – הצרכנים בוחרים לצפות בוידיאו שלך איך שהם בוחרים – במובייל, בלי סאונד ואולי הם רוצים 20, או 30 שניות ואתה צריך להתאים את עצמך לקהל. האם זה אומר שאתה צריך לעשות סרטים שבהם החלק החשוב מגיע קודם? כן. האם זה אומר שאתה צריך ליצור סרטים שיודעים ל'דלוור' את המסר גם בלי סאונד? חד משמעית כן. האם אפשר לבוא ולהגיד, כן אבל הם לא צופים עד הסוף ובמקומות אחרות הם יותר שניות? חסר משמעות, כי הקהל נמצא במובייל ובוחר לראות שם וידיאו ואתה צריך להתאים את עצמך לזה בתור מפרסם. כשהתוכן טוב אנחנו רואים אחוז ניכר שמגיע לסוף הסרט אבל אני אומר שזו בכלל לא השאלה אלא מה מייצר ערך עבור המפרסם". -הבעיה היא שאתה אומר – תעשו סרטים טובים תגיעו למספרים ולנתונים שאתם רוצים – הם לא מצליחים – אתם לא חוששים שהם יתייאשו ויעדיפו ללכת לארטימדיה, לחזור ל-ynet ו-וואלה? "אני לא חושש מ-2 סיבות: הקהל בוחר לצרוך וידיאו דרך מובייל בפייסבוק אז אתה לא יכול ללכת ולהגיד אוקיי אני לא משחק שם כי הקהל בוחר בזה ואתה צריך ללמוד איך לנצח בקהל הזה. עשינו אינספור מחקרים וגילינו שכשמדלגים מעל כל האינדיקטורים של המדיה ומסתכלים על הערך האמיתי אנחנו מבינים שפייסבוק מייצרת את הערך הגבוה ביותר: במודעות טופ אוף מיינד, במודעות מותג, בזכירות, בשיפור במכירות, ביחס המרה גבוה – אנחנו רואים שפייסבוק מנצחת ובגלל זה אני יודע שמפרסמים חכמים תמיד יילכו לפלטפורמה הטובה יותר".
- 16.אחד שראה כמה דברים 30/03/2017 00:01הגב לתגובה זוסוחר סוסים מהזן הישן והמגעיל. איכס
- 15.מכיר 22/01/2017 19:34הגב לתגובה זוילד שחושב שהוא יודע הכל
- 14.באבי 15/08/2016 19:25הגב לתגובה זורמת השירות והמקצועיות לא גבוהה ונתוני הקמפיינים בירידה במיוחד בכל מה שקשור לוידאו
- 13.דנה 15/08/2016 14:14הגב לתגובה זומה יהיה אייס? כמה מילים ריקות הצלחתם לדחוף לעמוד אחד?? אין לו מושג כי אין לו ניסיון הילד רק סיים ללמוד זו לא אשמתו
- 12.ינעל העולם. 15/08/2016 09:00הגב לתגובה זומתי כבר יפתרו את הבאג הזה ינעל העולם?
- 11.עידן 15/08/2016 08:34הגב לתגובה זומדהים כמה שטויות הוא מקשקש. גם בטכניון הוא היה ככה...
- מפרגן 19/08/2016 09:54הגב לתגובה זוהקלות שמאחורי המקלדת.. כואב לך? בן אדם עושה את מה שהוא אוהב, החליטו שהוא מספיק טוב או שזה מספיק מעניין לכתבה. תעביר ביקורת ראויה ותחסוך מאיתנו כינויים נמוכים
- 10.לילך 14/08/2016 22:29הגב לתגובה זוזה הולך לשם.
- 9.זאזו 14/08/2016 22:10הגב לתגובה זואחרי שנים של חוסר ודאות ואפלוליות רואים שמישהו בפייסבוק חושב איך להנגיש את החברה לעם. מקריאה בין השורות של כתבות נוספות נראה כי יש תקווה, ופייסבוק יתחילו להקשיב לרצונות המשתמשים.
- 8.כל מה ששמעתי זה: We are to big to fail (ל"ת)בועז 14/08/2016 21:15הגב לתגובה זו
- 7.מה עם עמלות??? (ל"ת)ערן 14/08/2016 20:36הגב לתגובה זו
- 6.מכיר אותו 14/08/2016 18:18הגב לתגובה זוהיה מנהל מותג מתחיל בפרוקטר והיום איש מכירות בפייסבוק. יש לו שכל, כמו לכל ילדי פרוקטר, אבל חסר לו נסיון בתחום השיווק או הפרסום או נסיון בכלל.
- 5.לקוח מאוכזב 14/08/2016 18:16הגב לתגובה זואיזה ערך יש למפרסמים של פייסבוק? עידו כמו כל הקשקשנים בפייסבוק רק משתמשים בבאז ורדס אבל לא אומרים כלום עידו עדיף שתתמקד בלחזור למיילים מאשר לדקלם באייס דפי מסרים
- 4.תם 14/08/2016 17:39הגב לתגובה זוכל התשובות של עידו מוקראות מדף מסרים? עצוב
- 3.מושית 14/08/2016 15:46הגב לתגובה זוהסיבה היחידה שמשיכים לפרסם בפייסבוק היא הטראפיק. אם היתה אלטרנטיבה, היינו מאמצים אותה בכיף. הערך היחיד שהסניף הישראלי נותן הוא שירות גרוע (או לא-קיים. ואנחנו מפרסם גדול מאוד במשק), תשובות סתומות לשאלות ענייניות וטרגוטים שב-99.9% לא פוגעים. כשאתה מטרגט קמפיין לקבוצת גילאים מסוימת באזור המרכז ומקבל לייקים ממדינות עולם שלישי, אתה מבין שהבחור נוקט בשיטת סופר-תאני (לענות סיסמאות מדף מסרים שאינן קשורות באמת לשאלה).
- 2.מכבסת מילים גדולה (ל"ת)מיקה 14/08/2016 12:48הגב לתגובה זו
- 1.אחד שמבין 14/08/2016 11:59הגב לתגובה זוכפי שצוין בכתבה, משרדי הפרסום כבר לא יכולים להתעלם מהכניסה הדרמטית של פייסבוק וגוגל ולתרומה שלהם על הקמפיינים ולכן הם חייבים לעבור ולהיות יותר שקופים מול המפרסמים תוך עבודה משותפת כדי לייצר הצלחה אמיתית וערך אמיתי לצרכן.
- גיל 14/08/2016 14:53הגב לתגובה זוהכל בסופו של דבר זה פרסום, אז כמה עוד אפשר לכבס את ה"ערך אמיתי" הזה? מוכרים לאנשים דברים שהם לא צריכים.