גולדסטאר
צילום: יח"צ
TV

מצעד השיימינג: צפו בפרסומות המרכיבות את רשימת המפרסמים הסקסיסטיים של ויצו

הפרסומות נבחרות ע"י ויצו לפי קריטריונים הבוחנים את הצגת דימוי האישה ותפקידיה, השימוש בגופה, היקף הקמפיין ועוד. בשנה שעברה זכתה פרשומת קפה טורקי עלית בתואר המביש
משה בנימין | (2)

עוד שנה חלפה, יום האשה כבר ממש בפתח ובארגון ויצו עומלים על טקס השיימינג השנתי לפרסומות הסקסיסטיות ביותר בשנה החולפת - 2015. הארגון מפרסם זו השנה ה-8 את דירוג המפרסמים הסקסיסטיים על פי בחירת ועדה מקצועית שבשנה שעברה קבעה כי הפרסומת שזוכה בתואר המביש היא קפה טורקי עלית

בין הפרסומות שויצו מגדירה כ"פוגעניות" ניתן למצוא את קמפיין הרשת של אגדיר, הפרסומות ללימוד אנגלית של הג'רוסלם פוסט, פרסומת מילקי גולד וכמו בכל שנה קמפיין תגיד תודה שאתה גבר של גולדסטאר (מעניין מה חושבת על כך חנה ראדו ממקאן, אחת מהפעילות הדומיננטיות בישראל למען שוויון מגדרי). 

לדברי גילה אושרת, יו"ר ויצו ישראל: "מטרתה של ויצו בקמפיין לעודד צפייה ביקורתית בקרב הציבור ולהשפיע על החברות המסחריות ליזום פרסום צודק והוגן, באופן שיישקף את ערכי המוצר בלי לפגוע בדימוי של נשים ובגופן".

 

הפרסומות נבחרות על ידי ויצו לפי קריטריונים קבועים הבוחנים את הצגת דימוי האישה ותפקידי האישה, השימוש בגופה, היקף הקמפיין ועוד. לדברי הארגון "מטרת הדירוג להוביל לשינוי בהצגת דמות האישה בפרסום ולהעלות את המודעות להשפעות השליליות של פרסומות העושות שימוש לרעה בגוף ובדימוי הנשי". 

 

בוועדה המקצועית שמחליטה על הפרסומות חברים העיתונאית בילי מוסקונה לרמן, העיתונאית ומייסדת אג'נדה, ענת סרגוסטי, חוקרת מגדר ותקשורת, שלומית ליר, יוצרת ובימאית ערוץ 2, לימור פנחסוב, אשת התקשורת ומייסדת מרכז מדיה נשים, ורד כהן ברזילאי, רכזת החברה הערבית במכללת "שנקר", ספייה מחמוד, שדרן הרדיו והמנחה אביעד קיסוס, מומחה לתקשורת, ד"ר עמית קמה, מייסד תנועת אסל"י בישראל (למאבק באלימות במשפחה) אביב יהלום, עו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי של ויצו, ענבל אביב, מנהלת קמפיין "אות הקלון" של ויצו. בוועדה לקחו חלק גם סטודנטיות מהמרכז הבינתחומי ונערות מתכניות המנהיגות של ויצו.

 

1. פרסומת ג'רוסלם פוסט של משרד הפרסום y&r

 

 

על פי נימוקי הוועדה, "מדובר בפרסומת המנציחה את הסטראוטיפים המגדריים ומקבעת את התפיסות באשר ל"תפקיד" השונה שיש לגברים ולנשים בחברה. הגבר יוצא לעבודה, מפרנס, לומד אנגלית לצרכי הצלחה עסקית, ואילו האישה, לומדת אנגלית תוך טיפוח הגוף והיופי. גם העובדה, שהיא מספרת כי עברה בהצלחה את המבחן אליו ניגשה למרות שהיה קשה, מוצגת בחצי פליאה: "היה קשה, אבל עברתי".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

2. פרסומת FIX של משרד הפרסום LEAD

 

 

"הפרסומת משקפת גישה מדאיגה של קמפיינים הפונים לקהל יעד צעיר ומציגים את האישה כאובייקט ומאופיינים ברזון ובמיניות מוקצנת. בפרסומת מוצגת נערה רזה, לבושה בלבוש תחתון. הנערה מבצעת שלל פעילויות (סוחטת מיץ, מלקקת גלידה) וכל פעילות מלווה בכתובית: "הכל טעים", "מוגש חם" ועוד. בעת הופעת הכתוביות, מתמקדת הפרסומת באברי גופה של הנערה: פה, רגלים, והכתוביות יכולות להתפרש ככאלה המתייחסות לנערה ומתארות אותה כ"חמה, רעננה וטרייה".

בויצו אומרים עוד כי "קמפיינים אלו עושים מניפולציות על הנוער ומקבעים תפיסת מציאות מעוותת לגבי תפקיד האישה וגופה. כאשר הנערות מוצגות כמוצר צריכה, הדבר עשוי להתפרש כהזמנה לפגיעה בהן או לניצול". ל-FIX יש הסטוריה עם הדירוג של ויצו לאחר שזכתה בשנת 2011 באות הקלון של ויצו על פרסומת לחזיות לנערות.

  

3. פרסומת גולדסטאר של משרד הפרסום מקאן תל אביב

 

 

על פי ויצו "לכאורה מדובר בעוד בדיחה, המבוססת על האמונה הטפלה לפיה מי שיושבת בפינת שולחן לא תתחתן 7 שנים. אך למעשה, כאשר מתבוננים על הפרסומת מתחילתה ועד סופה וכאשר מעמידים אותה לצד שלל הפרסומות של גולדסטאר לאורך השנים, רואים שהפרסומות מציגות את האישה באור נלעג ומגוחך, יוצרות דימוי נשי פאתטי ועלוב. הנשים הנכנסות אל הפאב, מוצגות כמי שכל חפצן להתחתן, ולשם כך הן מוכנות לריב ביניהן ולפגוע זו בזו כדי לתפוס את המקום שאינו בפינה. הגבר, לעומתן, חף מדאגות - מגיע ומתיישב ללא כל התלבטות בפינת השולחן. ואז מופיעה הכתובית "תגיד תודה שאתה גבר", אשר באופן ישיר ובוטה מזלזלת בנשים.

4.  מילקי גולד של משרד הפרסום אדלר חומסקי & ורשבסקי

 

על פי ויצו: "הפרסומת מקבעת ומחזקת סטריאוטיפיים מגדריים לפיהם בחורות צעירות, אשר, לכאורה, כל עיסוקן הוא בכסף וחיפוש אחר בעל עשיר, אשר יוכל לספק להן רמת חיים גבוהה. למרות היותה של הפרסומת קצבית, משפחתית וחביבה לכאורה הרי שמדובר במעטפת למסרים סטראוטיפים המועברים באופן סמוי, הפוגעים בכבודן של נשים".

 

5. אגדיר - My Social

 

"פרסומת שערורייתית" כך מגדיר אותה ארגון ויצו, "שהופצה על ידי אגדיר ברשתות חברתיות ואשר ספגה ביקורות מצד גופים שונים". לטענת ועדת השיפוט של ויצו, "הפרסומת מחזקת סטריאוטיפים מיושנים ומקוממים לפיהם נשים רוצות כסף וחיי עושר, מבלי שתידרשנה לדאוג לעצמן ולעבוד. וחמור מכך, הן מוכנות להתמסר לכל מי שיספק את רצונן. פרסומת שבכסות היצירתיות והליברליות משיגה לאחור את הישגי הנשים ומעמדן".

 

עוד ברשימת הגנאי של ויצו: הפרסומות לאבקת כביסה Tide, משקפי שמש קרולינה למקה ברלין, המשביר לצרכן וגלידת JOYA. בכל הפרסומות נעשה, לקביעת הוועדה שימוש לא ראוי בדימוי האישה או בגופה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אוראור 14/01/2018 19:29
    הגב לתגובה זו
    אבל את הפרסומת של פיקס ממש לא אהבתי: גועל נפש שמראים בחורה לבושה מיני ובגד ים - מה השטות הזאת? מילא לדגמן בחורה לפרסומת על מוצרי צריכה בסיסיים - או מה שזה לא יהיה - אבל למה שהיא תתלבש בצורה כזאת לא צנועה - מה הקטע ומה הקשר? גועל נפש ממש - אין לזה מילים אחרות! באמת.
  • 1.
    גולססטאר הכי מזעזע בעיניי! שוביניזם טהור! (ל"ת)
    חנה 19/03/2016 13:07
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.