המשקיעים לא התלהבו - מניית טסלה ירדה ב-8% מאז אירוע הרובוטקסי
טסלה TESLA INC מקווה כי תשיק את שירות הרובוטקסי כבר בשנת 2025. עבור המוניות האוטונומיות תשתמש טסלה ברכבי ה-Model Y שלה, ותחל לבנות את הסייברקאב רובוטקסי, רכבים ללא דוושות או הגה, בשנת 2026.
למרות שמדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית בכל הנוגע לרכבים אוטונומיים, מניית טסלה דווקא בירידה.
מניית טסלה נמצאת כ-8% מתחת לנקודה בה הייתה ב-10 באוקטובר, היום בו טסלה חשפה את פרוייקט הסייברקאב במסגרת הרובוטקסי, באירוע שהתרחש בהוליווד, קליפורניה. עם פתיחת המסחר ביום שלאחר ההשקה, ירדה בכ-8.3%.
לקריאה נוספת:
>> איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק.
>> מניות ה-EV מאכזבות, אבל מכירות הרכבים עולות - הפער בין וול סטריט לשטח.
>> חזון הרכבים האוטונומיים מתקרב - מה זה אומר ואיך זה ישפיע על החיים שלנו?
המשקיעים מאוכזבים מאירוע החשיפה של טסלה
הדעה הרווחת בוול סטריט היא שטסלה לא סיפקה מספיק מידע אודות ציר הזמן של הסייברקאב והמוניות האוטונומיות, למרות שהחברה הדגימה נסיעות באב-טיפוס שהציגה באירוע. טסלה רוצה להשיק את שירות המוניות האוטונומיות בסוף 2025, כשתשתמש ברכבי ה-Model 3 וה-Model Y שלה לשם כך. את הסייברקאב בכוונתה להתחיל לייצר בסוף 2026. אך מנגד, יש משקיעים שהסתפקו במה שטסלה כן הציגה באירוע. ״אין הגאים, אין דוושות, אין כלום!״ כך אמר סנדי מונרו, מייסד חברת הייעוץ להנדסת כלי רכב מונרו ושות׳, בסרטון שפרסם בערוץ היוטיוב של החברה. ״זה כאילו שיש לך נהג, רק שאתה גם בכסא הנהג במקום במושב האחורי... זה גאוני״.להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי ביום חמישי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר". הרובוטקסי אמור לאפשר לבעלי טסלה להשמיש את רכבם בזמן שהם לא משתמשים בו. כך, למשל, אדם שנמצא בעבודה או במהלך הלילה כשהוא ישן, יכול לתת לרכב שלו לעבוד בשבילו כמונית אוטונומית.גם מהרובוט Optimus של טסלה המשקיעים מאוכזבים
באותו אירוע בו טסלה חשפה את הרובוטקסי, היא גם הדגימה את הרובוט אופטימוס. הרובוט היה מופעל על ידי טכנאים ולא היה אוטונומי לגמרי, מה שאיכזב חלק מהאורחים. על זה אומר מונרו כי כמו כל התפתחות טכנולוגית, גם אופטימוס יעבור את שלבי ההתפתחות והשיפורים הדרושים כדי להפוך לכלי יעיל. מונרו מביע אמון ביכולותיה של טסלה. מניית טסלה נסחרת לפי שווי של 701.5 מיליון דולר אחרי ירידה של 11.5% מתחילת השנה ושל 12.5% בשנה האחרונה. המניה נסחרת במכפיל 96 על הרווחים הצפויים לה השנה ובמכפיל 72 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.
מניית טסלה בשנה האחרונה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
