חזון הרכבים האוטונומיים מתקרב - מה זה אומר ואיך זה ישפיע על החיים שלנו?
החזון של רכבים אוטונומיים ורובוטקסי: העתיד של תחבורה אוטונומית
אילון מאסק הציג את הרובוטקסי של טסלה TESLA INC לפני 3 ימים. זה אמור להיות ההתגלמות של החזון העתידתי של רכבים אוטונומיים - רכב ללא הגה ודוושות וללא נהג שנוסע ברחבי העיר ומבצע משימות בצורה עצמאית, אבל השוק לא התלהב. מניית טסלה נפלה ב-7% ביום ההכרזה. החזון עוד רחוק מלהפוך למציאות, החשש הוא בעיקר מענייני בטיחות ורגולציה.
הרובוטקסי של טסלה; קרדיט: טסלה
מנגד, המניות של אובר UBER TECHNOLOGIES וליפט LYFT INC CL A זינקו. הן מבטאות את הצד השני של שוק הרכב, שוק הרכב המעין מסורתי. הן מספקות שירות בו כל בן אדם יכול להפוך לנהג מונית ולייצר הכנסה נוספת מהרכב הפרטי. אילון מאסק מנגד רוצה שתקנו את הרכב שלו כדי שתעשו כסף בזמן שאתם עובדים או ישנים. הרחבה - איך הרכב שלכם יכול לייצר לכם הכנסה? החזון החדש של אילון מאסק
האנליסטים אופטימיים, אם כי סבורים שהשקה ב-2026 היא לא ודאית ובעיקר הם חוששים מבעיות בטיחות ורגולציה. בבנק אוף אמריקה ציינו שהאירוע של טסלה "הצדיק את ההייפ". הם ציינו לחיוב את העובדה שטסלה סיפקה מספר תאריכי יעד כולל צפי לתחילת נסיעה לא מפוקחת של הרכבים שלה בקליפורניה ובטקסס בשנה הבאה. הם ציינו כי גם אם טסלה תצטרך לגייס הון בשביל לקדם את הפרויקט "לא צפויה לה בעיה לעשות כך", והעלו את מחיר היעד שלהם למניה ל-255 דולר, אפסייד של 17%.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- אובר נכנסת לעולם משלוחי הרחפנים בשיתוף חברה ישראלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?
להרוויח כסף מהרכב בזמן שישנים או עובדים
"אנחנו בטסלה רואים את הרובוטקסי ככלי שמשנה את כל התפיסה של בעלות על רכב", אמר מאסק באירוע החשיפה של הרובוטקסי, "במקום לקנות מכונית ולחנות אותה רוב הזמן, הרכב יכול לעבוד עבורכם, להרוויח כסף בזמן שאתם ישנים או בעבודה. זה לא רק מהפכה מבחינת הטכנולוגיה, זה משנה את כל הכלכלה של תחבורה. אנשים יכולים להחליט אם הם רוצים להשתמש ברכב הפרטי שלהם, להשכיר אותו דרך האפליקציה, או להיות חלק ממערכת תחבורה רחבה יותר".
- ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
- כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
אילון מאסק, מנכ"ל טסלה; קרדיט: טוויטר
הרובוטקסי החדש של טסלה, "Cybercab", הוא רכב אוטונומי מתקדם ללא הגה וללא דוושות. הרכב מבטא את החזון של מאסק לתחבורה חכמה. החלום החדש לפי מאסק יהיה עולם שבו יהיו פחות רכבים, פחות פקקים בזכות רכבים שיסיעו אותנו באופן אוטונומי ממקום למקום - שירות מוניות עתידני. בעלי המוניות יהיו אנשים פרטיים, חברות שיקנו את המונית וייצרו דרכה הכנסה פאסיבית.
אפשר להגיד הרבה דברים על מאסק, אבל צריך גם להגיד שהוא מגשים חלומות וחיייבם להודות שזה נשמע חלום מאוד ריאלי, אם כי שאפתני. החלום של הרכב האוטונומי קיים כבר שנים רבות, אבל ב-5 השני האחרונות תפס תאוצה גדולה כשבינתיים הוא לא מספק את התחזיות המוקדמות. אז אולי זה ייקח יותר זמן ממה שהוערך, אבל נראה שהכיוון של תעשיית הרכב די ברור.
מהו רכב אוטונומי?
רכב אוטונומי הוא כלי רכב המסוגל לנוע ולתפקד באופן עצמאי לחלוטין, תוך שימוש בחיישנים ומערכות בינה מלאכותית (AI). כלי רכב אלו מסתמכים על טכנולוגיות כמו מצלמות, מכ"מים, חיישני LiDAR ומערכות עיבוד נתונים המאפשרות לרכב לנתח את הסביבה ולקבל החלטות באופן עצמאי.
מערכת הרכב האוטונומי מתבססת על רמות שונות של אוטונומיה, כאשר רמה 5 היא השיא - רכב שיכול לנסוע ללא כל התערבות אנושית בכל מצב, בכל תרחיש ובכל תנאי דרך. טכנולוגיות אלה מיועדות לשפר את הבטיחות בדרכים, להפחית תאונות הנגרמות על ידי טעויות אנוש ולהוזיל את עלויות התחבורה.
מתי נראה רכבים אוטונומיים על הכבישים?
השאלה הגדולה היא מתי רכבים אוטונומיים ייכנסו לשימוש נרחב. כיום, קיימות כמה תחזיות כשהרוב מעריכים שהטכנולוגיה תהיה זמינה בצורה מסחרית רחבה עד 2030. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה, חוזה שרכב אוטונומי ברמה 5 יהיה מוכן כבר בשנים הקרובות, כאשר מערכות כמו ה-FSD (Full Self-Driving) של החברה נמצאות כבר בשלבי פיתוח מתקדמים.
מנכ"ל מובילאיי מובילאיי , פרופ' אמנון שעשוע, אמר כי החזון הוא שבשנים הקרובות נראה רכבים אוטונומיים בעיקר בערים עם תשתיות מתאימות, והטכנולוגיה תתפשט בהדרגה לאזורים נוספים. "השימוש ברכבים אוטונומיים יאפשר לייצר תשתית תחבורה חכמה ובטוחה יותר, עם יכולת למנוע תאונות ולעמוד בסטנדרטים רגולטוריים מחמירים", ציין שעשוע באחד מהכנסים המובילים בתחום.
פרופ' אמנון שעשוע, מנכ"ל מובילאיי; קרדיט: נאסד"ק
האתגרים הרגולטוריים
המעבר לרכבים אוטונומיים מעלה שאלות רגולטוריות מורכבות. מי אחראי לתאונה? איך מוודאים שהרכבים עומדים בתקנים בטיחותיים? איך מגנים על הפרטיות של הנוסעים? מדינות שונות מפתחות חוקים ותקנות שונים, ויש צורך ביצירת סטנדרטים בינלאומיים אחידים.
בטיחות היא הדאגה העיקרית בכל הקשור לרכבים אוטונומיים. למרות שהטכנולוגיה מתקדמת במהירות, עדיין ישנם אתגרים כמו תנאי מזג אוויר קיצוניים, תנועה לא צפויה, והאפשרות להתקפות סייבר. חברות הטכנולוגיה משקיעות משאבים עצומים בבדיקות בטיחות, אך הדרך לשלמות עוד ארוכה.
לפי התקנות, בשביל שרכב ייחשב אוטונומי ברמה מלאה הוא חייב להיות מסוגל בעצמו להתמודד עם תקלה או הפרעה באחד מאמצעי הגילוי/סריקה. לדוגמא, במידה וטיפות גשם מכסות את המצלמה ולא מאפשרות לרכב לקלוט את הסביבה, חייב להיות אמצעי משני שיאפשר לרכב להמשיך לתפקד כרגיל. מערכת ה-FSD של טסלה כיום לא מגיעה לרמה הזאת, כאשר מי שאמור לתפעל את הרכב במקרה של תקלה באחת המערכות הוא הנהג ולכן הלקוחות חייבים לשבת בכיסא הנהג ברכבי טסלה היום שמסוגלים לנהוג בכוחות עצמם.
המעבר לרכבים אוטונומיים מעלה גם שאלות אתיות כמו על מי מוטלת האחריות במקרה של תאונה - על בעל הרכב? על החברה שייצרה אותו? השאלות האלו משפיעות גם על הצד הביטוחי של הרכבים והמדינות השונות מנסות לבנות את הרגולוציה כך שתיתן מענה לכל השאלות האלו.
ההתקדמות בעשור האחרוןהעשור האחרון היה עשיר בהתפתחויות בתחום הרכב האוטונומי. חברות מובילות כמו טסלה, מובילאיי, ויימו וקרוז ביצעו קפיצות טכנולוגיות משמעותיות. אם נסתכל על השנים האחרונות, התקדמות זו נראית בצורה ברורה במיוחד.
- טסלה – החברה המובילה של אילון מאסק משחררת עדכונים קבועים למערכת ה-FSD שלה, מערכת נהיגה אוטונומית שמתקדמת לעבר רמה 4 ורמה 5. החברה ביצעה פיילוטים בעיר לוס אנג'לס והחלה בהטמעת מערכות אלה במדינות נוספות בארה"ב ובאירופה.
- מובילאיי – כחברה שהתחילה את דרכה בפיתוח טכנולוגיות עזר לנהיגה, הפכה מובילאיי למובילה עולמית בתחום הנהיגה האוטונומית, במיוחד בזכות המערכות החכמות שלה המשלבות AI וראייה ממוחשבת. מובילאיי מפתחת מערכות הנמצאות כיום בשימוש יצרני רכב רבים ברחבי העולם, ותוכנית הפיילוטים שלה פועלת בישראל, גרמניה וערים נוספות.
- ויימו (Waymo) – חברת הבת של גוגל, פועלת מזה מספר שנים על פיתוח מערכות רובוטקסי מתקדמות. ויימו היא אחת החברות הראשונות שהפעילו שירותי תחבורה אוטונומית בפועל, עם פיילוטים המתקיימים באריזונה ובקליפורניה.
החברות המובילות בתחום
מעבר לחברות הגדולות כמו טסלה, ישנן חברות רבות שמשקיעות משאבים עצומים בפיתוח רכבים אוטונומיים:- קרוז (Cruise) – חברה שהוקמה בשיתוף עם ג'נרל מוטורס ומבצעת ניסויים נרחבים בסן פרנסיסקו. קרוז מתמקדת בפיתוח תחבורה ציבורית אוטונומית המבוססת על רכבים שיתופיים. החברה מציינת כי רובוטקסי יהווה תחליף לתחבורה ציבורית מסורתית.
- Zoox – סטארט-אפ שנרכש על ידי אמזון בשנת 2020 ומתמחה בפיתוח רכבים אוטונומיים בעיצוב חדשני המאפשר נהיגה לכל הכיוונים. Zoox ביצעה ניסויים בניו יורק ובלונדון, במטרה להציג תחבורה עירונית חכמה שתשפר את היעילות התנועתית.
- Aurora Innovation – חברה שהוקמה על ידי בכירים לשעבר בגוגל, אובר וטסלה, מתמקדת בפיתוח מערכות אוטונומיות המסוגלות לפעול בתנאים משתנים ולספק תחבורה ציבורית אוטונומית באזורים עירוניים וכפריים כאחד.
הפתרונות של אובר וליפט
גם החברות הגדולות בתחום שיתוף הנסיעות, כמו אובר וליפט, נכנסו לתחום הרובוטקסי. שתיהן רואות ברכבים אוטונומיים כפתרון לבעיות לוגיסטיות ולהפחתת עלויות תפעול, שכן רובוטקסי מבטל את הצורך בנהגים אנושיים.- אובר – משקיעה משאבים רבים בפיתוח טכנולוגיות אוטונומיות ומשתפת פעולה עם חברות טכנולוגיה כמו ויימו ואורורה. אובר מצפה לשלב רכבים אוטונומיים בצי הרכב שלה עד סוף העשור, עם פיילוטים בערים גדולות כמו דאלאס וסן פרנסיסקו.
- ליפט – גם היא משתפת פעולה עם חברות אוטונומיות כדי לשלב רכבים ללא נהג בשירותי שיתוף הנסיעות שלה. ליפט ביצעה ניסויים בשיתוף עם חברות כמו Aptiv ומפתחת טכנולוגיות משלה.
אימוץ גלובלי של תחבורה אוטונומית
אימוץ תחבורה אוטונומית משתנה ממדינה למדינה, עם התקדמות מהירה יותר בארה"ב, סין ויפן.- ארה"ב: ערים כמו פיניקס וסן פרנסיסקו מובילות בתחום, כאשר חברות כמו ויימו וקרוז פועלות להטמעת תחבורה אוטונומית מסחרית. היבטים רגולטוריים הם עדיין אתגר, אך הפיילוטים המוצלחים מתרחבים לערים נוספות.
- סין: סין נחשבת לאחת המדינות המובילות בתחום, עם תמיכה ממשלתית חזקה לפיתוח רכבים אוטונומיים. חברות כמו Baidu ו-Didi מובילות את השוק עם פיילוטים מסחריים בערים מרכזיות.
- אירופה: באירופה, תחום הרובוטקסי מתפתח לאט יותר בשל רגולציות קפדניות, אך ישנם פיילוטים פעילים בערים כמו מינכן ולונדון.
- 6.99 16/10/2024 20:51הגב לתגובה זואופניים, אופנועים, קורקינטים, נת"צים, עוקפים פה, עוקפים שם. בא נראה את זה מסתדר עם תל אביב.
- 5.Bob 15/10/2024 13:13הגב לתגובה זוויימו מפעילה רובוטקסי כבר שנים בצורה מסחרית בלוס אנג'לס, סן פרנסיסקו ופיניקס. עוד מעט מגיע גם לאטלנטה ואוסטין.
- 4.נטשה 14/10/2024 10:50הגב לתגובה זוכל ירושלמי מכיר אותם. הנהג יושב ולא נוגע בהגה או בדוושה. אלו רכבי הניסוי של מובילאיי והם מסתדרים היטב עם הנהגים והפקקים הישראליים
- 3.החיים 14/10/2024 10:23הגב לתגובה זובדיוק מה שאמרו לפני 10 שנים וכמו המשפט בסוף נמות (שתמיד נכון) גם המשפט שרכב אוטונומי מתקרב נכון תמיד אנכנו לא יודעים מתי נמות ואם אי פעם ניסע ברכב אוטונומי
- 2.דורון 14/10/2024 00:47הגב לתגובה זודחוף לייבא למדינת ישראל ???? רכבים אוטונומיים רמה 5 מלאים 100% שהרכבים הללו יהיו מיועדים לאנשים עם נכות פיזית, אוטיסטים, אנשים עם שלילת (פסילת) רישיונות על ידי מרב״ד (מכון הרפואי לבטיחות בדרכים), אנשים עם לקויות פיזיות; חירשים, עיוורים, אילמים
- Bob 15/10/2024 13:14הגב לתגובה זומספיק להיות על על כביש במשך 5 דקות כדי לראות את זה.
- 1.מהנדס תוכנה בכיר 13/10/2024 20:38הגב לתגובה זולמה להחליף מוח של נהג מונית במוח של Nvidia???
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
ג'יפ רנגלר רוביקון. הוזלה של 60,000 ש"ח. צילום יואב פולסג'יפ רנגלר - הוזלה של עשרות אלפי שקלים
שערי מטבע, גמישות של היצרן או ויתור על חלק מהרווחיות - סמלת יבואנית דגמי ג'יפ לישראל מוזילה את הרנגלר האלמותי בסכומים שבין 20,000 ש"ח ל - 60,000 ש"ח.
סמלת יבואנית דגמי ג'יפ JEEP לישראל הודיעה על הוזלת מחיר לג'יפ רנגלר האגדי.
הרנגלר ששורשיו נטועים עמוק עוד מתקופת מלחמת העולם השניה, והוא מסמל את תרבות החופש האולטימטיבי האמריקאי צבר גם ישראל אוהדים רבים עבורם התחליף היחיד לרנגלר הוא רנגלר אחר.
גם אנחנו נהגנו ברנגלר ונשבינו בקסמיו, הן בגירסת הרוביקון והן בגירסת הגלדיאטור (טנדר) רוביקון.
עתה הודיעה סמלת היבואנית על מהלך של הוזלת דגמי הרנגלר בעשרות אלפי שקלים. דגם הספורט הקצר (שתי דלתות) הוזל ב 20,000 ₪ למחיר של 350.0 אש"ח והוא רכב שטח הקשוח הזול ביותר בישראל. דגם הספורט הארוך (ארבע דלתות) הוזל ב 25,000 ₪ ומחירו עומד עתה על 370.0 אש"ח, והוא רכב השטח הקשוח הארוך הזול ביותר בישראל ( וסליחה מהרקסטון של KGM שכבודו במקומו מונח).
- עצמאות ארה"ב וצרפת - זמן טוב ללמוד על הביקוש לתוצרת ב'יד2'
- על רקע הצניחה במכירות - מנכ"ל סטלנטיס מתפטר; מה יקרה למניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דגם הרוביקון האגדי הוזל בלא פחות מ 60,000 ₪ ומחירו העדכני הוא 410.0 אש"ח. הרוביקון מביא עימו יכולות שטח פנומנליות כבר מהמפעל, ובמחיר החדש הוא פשוט ללא תחרות.
