רווחיות החברות ממשיכה לרדת, מכפילי הרווח בעלייה - האג"ח הופך אטרקטיבי יותר

את העלאות הריבית של הבנקים המרכזיים ברחבי העולם החברות מרגישות בכיס; הצריכה יורדת - ההכנסות יורדות וגם - המימון עולה; האם הירידה ברווחים תביא להסטת כספים מאסיבית אל אג"ח, שהתשואה עליהן כבר לא נמוכה?
מתן קובי | (8)

האינפלציה בעולם מזנקת כשמרכיב גדול של העלייה הזו נובע מעליות בחומרי הגלם. זה מתבטא במדד המחירים ליצרן. היצרנים מושפעים מעליות המוצרים שהם רוכשים שנובעים ממשבר שרשרת האספקה, הסגרים בסין, וכמובן - המלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

אז המחירים של הסחורות ליצרנים בעלייה ומצד שני המחירים שהם מוכרים את המוצרים גם בעלייה - הרי הם מנסים לגלגל את המחירים לצרכנים. המרווח בין מדד המחירים לצרכן לבין מדד המחירים ליצרן הוא בעצם סוג של המרווח הגולמי של החברות - ככל שהוא יותר גדול, המשמעות היא שחברות מרוויחות יותר. במקרה ההפוך - ככל שהמרווח קטן, לחברות נשאר פחות, המרווחים והרווחים בירידה.  

לצד הירידה ברווחיות הגולמית, הוצאות המימון של הפירמות גדלות. מאז התחילו עליות המחירים ברחבי העולם, נאלצו הבנקים המרכזיים להעלות את הריבית מספר פעמים וזה לא ייפסק. הערב וועידת השוק החופשי של הפד' תעלה את הריבית, כאשר הציפיות כעת עומדות על העלאה של 0.75% והשוק אפילו התחיל לתת סיכוי להעלאה של אחוז שלם. ככל שהעלאות הריבית ממשיכות, האינפלציה צפויה להמשיך ולרדת - האינפלציה בארה"ב עומדת לפי חודש אוגוסט על 8.3% לאחר שרשמה שיא של 9.1% ביוני.

העלאות הריבית מייקרות את המימון לחברות - הוצאות הריבית השוטפות גדלות. כלומר הפירמות נפגעות מירידה ברווחיות הגולמית ובמקביל בעלייה בהוצאות המימון. 

עליית הריבית גם משפיעה על צד הביקוש - מורידה את הצריכה, מה שמביא במקרים מסוימים להוריד מחירים או שלא לגלגל את העליות לצרכנים. זה מצב של כמה חזיתות שהרווח הגולמי צריך להתמודד איתן, אך הוא מאבד גובה. 

רווחי החברות בירידה - זה משפיע על המחירים בבורסה

קיים כמובן קשר בין הרווח של חברה או הרווח הצפוי לבין שוויה בבורסה. חברות נסחרות בהתאם למכפילי רווח ובהינתן שהרווח בירידה, מכפיל הרווח עולה. מכפיל רווח כפי שהסברנו כאן - במקרה של אפל - מבטא תשואה צפויה על המניה. משמע, הרווחיות בירידה, המכפיל עולה, התשואה הצפויה יורדת - זה מביא לירידה בשוק המניות.

ככל שהבנקים המרכזיים ממשיכים בהעלאות הריבית, ככל שהמלחמה באוקראינה נמשכת, שהסינים עם סגרי הקורונה, המרווח הגולמי של החברות צפוי להילחץ. המכפילי רווח יעלו וצפויה ירידה בשוקי המניות. 

עבור משקיעים רבים המצב מייצר גם מקום להזדמנויות של רכישת מניות של חברות טובות במחירים זולים. העניין הוא שעם הסיכוי מגיע הסיכון, בעיקר כאשר לא ברור מה צפוי בהמשך.

קיראו עוד ב"גלובל"

ובזמן שהתשואה שמגלמות החברות יורדת יש מכשיר השקעה אחד שהתשואה שלו דווקא בעלייה - אגרות חוב ממשלתיות. ככל שהריבית של הבנקים המרכזיים עולה, כך עולה גם התשואה על אגרות החוב של הממשלות. הריבית של הבנק המרכזי מהווה את הבנצ'מארק לתשואה של כל מכשירי החוב - כאשר הריבית עולה, הבנקים המסחריים מעלים את הריבית על הפיקדונות ובהתאמה כל השוק הסולידי מספק תשואה גבוהה יותר.

התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב לשנתיים עומדת כבר על קרוב ל-4% והתשואה על האג"ח ל-30 שנה עומדת על 3.6% ככל שהפד' ימשיך להעלות את הריבית, כך גם התשואות האלו צפויות לעלות וזה בזמן שהאטרקטיביות של המניות בירידה. זה מסוכן לשווקים. 

האם נראה העברה מאסיבית של כספים משוק המניות לשוק האג"ח עם ההתקדמות בהעלאות הריבית? הגיוני שכן. אג"ח ממשלתי, ספציפית של ממשלת ארה"ב, נחשבת למכשיר השקעה בטוח - הסיכוי שהממשלה לא תחזיר את החוב שלה הוא הכי קרוב לאפס שיכול להיות. בזמנים לא ברורים כאלו, סביר שמשקיעים רבים יחפשו השקעה בטוחה עם תשואה מכובדת, אותה ימצאו באגרות החוב הממשלתיות.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אנשים מעדיפים דירה ולא לגור ברחוב (ל"ת)
    אנשים מעדיפם ל 21/09/2022 18:13
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לא בדיוק אבל בערך 21/09/2022 12:00
    הגב לתגובה זו
    המון חברות מרופדות מספיק במזומנים כדי לצלוח בקלילות רבעון, שניים או שלושה, להמשיך לחלק דיבידנדים ולצמוח. אני כמו עוד רבים אחרים מתחילים לערוך את רשימת הקניות שלנו.
  • 6.
    לרון 21/09/2022 11:27
    הגב לתגובה זו
    הם "על הנייר" כל עוד לא מומשו,אג"ח הוא נהדר,בתנאי שלא רצים ב"אמוק" לרכשו,תיק נכון עובד לעד על פיזור סיכונים
  • 5.
    לרון 21/09/2022 11:24
    הגב לתגובה זו
    הוא יועץ גרוע
  • 4.
    לרון 21/09/2022 11:23
    הגב לתגובה זו
    "חוזים" את הפחד,במקום לחשוב מחוץ לקופסא!
  • 3.
    לרון 21/09/2022 11:20
    הגב לתגובה זו
    עם הסיכון מגיע הסיכוי,ובנוסף עת כזו יוצרת כר נרחב להתייעלות ושיפור עתידי בעקבותיה
  • 2.
    איך קונים בשקלים אגח ארהב לשנתיים ? (ל"ת)
    יוס 21/09/2022 11:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש מלא חברות עם ים מזומנים (ל"ת)
    פז 21/09/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.