נעילה ירוקה: הדאו זינק 1.9%, הנאסד"ק 1.4%, מניות הבנקים 5% - 6%
שבוע המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים. הנאסד"ק טיפס 1.6%, הדאו ג'ונס הוביל את העליות עם 2% וה-S&P 500 סיים אף הוא בעליות מרשימות של 1.9%. שאלת השאלות היא האם המדדים יחזיקו מעמדבימים הקרובים? אנחנו קרובים מאוד לשוק דובי על פי ההגדרה, אבל השוק תנודתי מאוד ויש כבר מומחים שסבורים שהגיעה נקודת הדשדוש. נראה שלמשקיעים לטווח ארוך שמחפשים נקודת כניסה להגדלת חשיפה זו יכולה להיות נקודת פתיחה להתחלת איסוף. כלכלית השערים נראים טובים, אבל פסיכולוגית הפחד עדיין גדול ויש אי וודאות גדולה במספר טריטוריות שמשפיעות על המשקיעים והשווקים - המלחמה באוקראינה, מחירי הנפט, האינפלציה, הקורונה בסין, הריבית בארה"ב ובעולם בכלל, רווחי החברות הקמעונאיות, ורווחי הפירמות בכלל. המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.14%
- טרם החל המסחר הרציף
- 36.חיים 24/05/2022 11:35הגב לתגובה זוהשווקים במגמת ירידה מואצת! זה שיש לפעמים אתנחתא בתור עלייה מינורית לא אומר מאומה!
- 35.כנען 24/05/2022 08:56הגב לתגובה זוחוזים עתידיים על ה SP500 כבר מינוס 1.19. כל כותרת על אוקראינה, ריבית או קורונה משנה את כיוון השוק
- 34.רמי 24/05/2022 07:33הגב לתגובה זונותנים אשליה שהשוק חוזר לעליות, ואז שוב הכל קורס.
- השווקים במגמת ירידה בולטות למרות עלייה קטנה פה ושם.. (ל"ת)חיים 24/05/2022 11:36הגב לתגובה זו
- 33.י 24/05/2022 01:06הגב לתגובה זורק התחיל המסחר בחוזים וכבר ירידות של 1.5 אחוז. פשוט מטורפים באמריקה
- 32.זה שעשה שורט על אפל קיבל בראש חזק (ל"ת)פרלה 23/05/2022 23:47הגב לתגובה זו
- 31.צוחקים על משקיעים זאב משבר .כלום (ל"ת)יענקל'ה שוורץ 23/05/2022 23:47הגב לתגובה זו
- 30.העיקר עבדו עליכם שיש משבר.עבודה בעינים (ל"ת)יענקל'ה שוורץ 23/05/2022 23:47הגב לתגובה זו
- 29.השורטיסטים ישארו בלי כלום והפסדי עתק (ל"ת)פנחס 23/05/2022 23:41הגב לתגובה זו
- 28.כמו שאמרתי מעל 2 אחוז .מעתה רק לונג (ל"ת)פנחס 23/05/2022 23:41הגב לתגובה זו
- 27.עכשיו זמן ריבאונד (ל"ת)בן 23/05/2022 23:23הגב לתגובה זו
- 26.יצחק 23/05/2022 23:14הגב לתגובה זוהיום טסה כמו מטוס בואינג 7.77% , היא נמצאת בשיא
- כנען 24/05/2022 08:43הגב לתגובה זובשיא. כשחילקה דיבידנד מטורף. ועם דוחות מצויינים, ירדה 30% לאורך כמה חודשים. מחירי הובלה אומרים.
- היא לא בשיא היתה 88-90 ד (ל"ת)רון 23/05/2022 23:40הגב לתגובה זו
- 25.הנהלות השורטיסטחם יפסידו כל כספם (ל"ת)רוני לוי 23/05/2022 23:12הגב לתגובה זו
- 24.דפקו חזק השורטיסטים הדפוקים (ל"ת)יעקב 23/05/2022 22:54הגב לתגובה זו
- 23.דפקו יופי יופי את השורטיסטים מחר ה משך (ל"ת)יעקב 23/05/2022 22:54הגב לתגובה זו
- 22.לרון 23/05/2022 21:55הגב לתגובה זויחסי עם ירידה נוספת הדרגתית של כ 15% עד נובמבר '22 כהתאמה ל"סערה המושלמת" והסטגפלציה המתהווה
- 21.דן דן 23/05/2022 21:17הגב לתגובה זוהמשך שבוע מתרסק, היינו כבר בסרט הזה בחודש האחרון
- קראתי את כל התגובות, כל אחד מדבר אך ורק מהפוזיציה בלבד (ל"ת)Sassi6 24/05/2022 06:37הגב לתגובה זו
- 20.קניתי קולים על הנבדק ולונגים סנופי ודקס (ל"ת)צדוק מלכה 23/05/2022 20:49הגב לתגובה זו
- 19.תשאירו להם אבק גם מחק ויעלמו (ל"ת)מיכה 23/05/2022 20:46הגב לתגובה זו
- 18.תרחמו קצת על השורטיסטים המטומטים (ל"ת)מיכה 23/05/2022 20:46הגב לתגובה זו
- 17.פיני 23/05/2022 20:35הגב לתגובה זוחחחללחלח
- 16.התפוצץ לשורטיס האפל וגוגל ופיסבטק בפרצוף (ל"ת)פיניב 23/05/2022 20:34הגב לתגובה זו
- 15.מי תמיד מפסיד? השורטיסטים אכלו קש (ל"ת)יעקב 23/05/2022 20:34הגב לתגובה זו
- 14.מוצגים לשורטיסטים באפל וגוגל את הצורה (ל"ת)יעקב 23/05/2022 20:33הגב לתגובה זו
- 13.יחזקאל 23/05/2022 20:30הגב לתגובה זוהמצב עדיין לא טוב, תפסיקו להשלות את עצמכם
- יש מצב שזו אך ורק מדרגת עצירה טכנית בלבד (ל"ת)Sassi6 24/05/2022 06:34הגב לתגובה זו
- 12.השורטיסטים מושפלים כהוגן (ל"ת)רותח 23/05/2022 18:10הגב לתגובה זו
- לרותח 23/05/2022 18:27הגב לתגובה זושקל...אבל אני מתנחם שחוץ מהבית בקיסריה והתמונות והמכוניות ועוד יש לי עוד דירונת בבבלי 6 חדרים ומזומנים קרוב ל 75 מליון שקל...אז איני מתרגש ואני מסודר והילדיםכל אחד בדירתו ועוד דירה שמכניסה להם 9000 שקל שכר דירה.. והכל טוב...
- 11.בנקים בחול רווחים יפים (ל"ת)איתמר 23/05/2022 17:51הגב לתגובה זו
- 10.6000 23/05/2022 17:47הגב לתגובה זויאבדו הכל בתקווה שהשוק יעשה פלאט על 3800 או יירד מעבר לזיגזג או יעשה כל תבנית אחרת .נ גמרו הירידות .החל ראלי ל6000 .גרמניה יפן מובילות .
- 9.בנק אוף וסיטי עושים לי רווחים יםים (ל"ת)איתמר 23/05/2022 17:44הגב לתגובה זו
- 8.יעקב 23/05/2022 17:43הגב לתגובה זוהשווקים יטוסו
- ליקוב 23/05/2022 18:44הגב לתגובה זוחבל...רציתי לקנות את הוילה על 7 דונם בקיסריה ששכנה לשלי ועכשיו יהיה קצת לחוץ להשיג כסף אבל אסתדר.
- 7.הלך על השורטיסטים רק מפסידים (ל"ת)רות לבל 23/05/2022 17:43הגב לתגובה זו
- את רות לבל שחיה בארץ במאה ה 19 והייתה ספרנית ? (ל"ת)לרות 23/05/2022 19:47הגב לתגובה זו
- 6.אמרתי לכם כ 2 אחוז ירוק ויותר לא חהיותבשורט (ל"ת)יעקב 23/05/2022 17:43הגב לתגובה זו
- 5.CAC הצרפתי גם על הכוונת.. (ל"ת)המשך קיס 23/05/2022 17:12הגב לתגובה זו
- 4.נסד"ק יסים אדום כבשגרה.. (ל"ת)ציון קובסי 23/05/2022 17:09הגב לתגובה זו
- 3.המשך קיס 23/05/2022 17:04הגב לתגובה זומכובדת שגילחה 160 נקודות בשניות...וזה לא נרגע..ממשיך וימשיך.
- 2.פרופ' קיס 23/05/2022 16:57הגב לתגובה זומתקפה של קרן העושר הנורבגית וקרן הפנסיה ההולנדית על שווקי ארצות הברית הגוססים.
- וקרן העושר הישראלית ...בזכות כיל (ל"ת)Sassi6 24/05/2022 06:30הגב לתגובה זו
- 1.ק קט קטס קטסט קטסטר קטסטרו קטסררופ קטסטרופה (ל"ת)קיס 23/05/2022 16:34הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
