האם הימור הפד יתגלה כמוצדק? סימנים להקלה בעומס על שרשרת האספקה
שני גורמי סיכון מעיבים כרגע על השווקים וגורמים לתנודתיות עודפת. הראשון הוא המתיחות בגבול רוסיה אוקראינה, והשני הוא התפרצות האינפלציה. איך יפתר המשבר ברוסיה אף אחד בעולם לא יודע, אולי חוץ מפוטין. אך בנוגע לאינפלציה נשמעות הערכות רבות, והרבה מאד תלוי על כף הגורל בחודשים הקרובים.
שנה שעברה כשהחלה המגמה של עליית האינפלציה, התעקש הפד במשך זמן ארוך (אולי ארוך מדי?) לקבוע כי האינפלציה היא זמנית ותחלוף מאליה. הסיבה שעמדה מאחורי עמדת הפד היא ההערכה שהסיבה המרכזית לאינפלציה הייתה להערכתו מצד בעיות בהיצע עקב קשיים בשרשרת האספקה שנבעו ממגיפה הקורונה.
חלף זמן, והתברר שהאינפלציה לא כל כך זמנית כמו שקיוו בפד והיא החלה לבקר בגבהים של נראו כבר 40 שנה. אל הבעיות בשרשרת האספקה הצטרפו מחירי האנרגיה הגואים, וכן שוק העבודה שנתקל במחסור בעובדים והגיב בעליות שכר. עליות שכר הם אחת הבעיות הטריקיות כשמתמודדים עם אינפלציה. מצד אחד נראה הגיוני להעלות את השכר, במיוחד של השכבות החלשות, כיון שהמחירים עלו והמשכורות כבר לא מספיקות. מצד שני, העלאת המשכורות גורמת בעצמה להתחממות האינפלציה, שכן המעסיקים מתמודדים עם עליית מחירי העובדים ומגלגלים את העלויות למוצרים ולשרותים, ובנוסף יותר כסף מופנה לצריכה עקב אותם עליות שכר, וכך נוצר דלק חדש להמשך עליית האינפלציה.
מתחת לפני השטח כל הזמן מקנן חשש נוסף, שהסיבה האמיתית לאינפלציה היא אחרת לגמרי - הנזילות האינסופית שהזרים הפד ושאר הבנקים המרכזיים לשוק עקב משבר הקורונה, ועוד לפניה, במשך תקופה ארוכה.
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- מהאינפלציה לצמיחה: מלחמת הסחר חוזרת למרכז הבמה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך הבעיות בשרשרת האספקה גורמות לאינפלציה, ומה גרם להן?
עקב מגיפת הקורונה הופסקו עבודות במפעלים רבים, בעיקר באסיה בה מדינות רבות נקטו במדיניות "אפס הדבקה" ביחס לקורונה. ההגבלות החמורות גרמו לבעיות בייצור של רכיבים חיוניים. התפרסם במיוחד המחסור בשבבים שגרם לתעשיות שלמות כמעט להפסיק לתפקד, ביניהן תעשיית הרכב. גם אם המפעל של פורד, לדוגמה, נמצא בארצות הברית, לא כל הרכיבים מיוצרים שם, חלק גדול מהם, במיוחד שבבים, מיוצרים בארצות כמו טיוואן או סין. המחסור בשבבים גרם לחברות הרכב להשבית מפעלים שלמים לתקופות בהן הן פשוט לא יכלו לייצר. דוגמה ישראלית מתחום אחר: סולאראדג' הישראלית, שדיווחה השבוע, נאלצה אף היא להשבית מפעל שלם בוויטנאם לשבועות ארוכים, דבר שהשפיע על תוצאותיה הכספיות. מן המפעל הזה מספקת סולאראדג' את הסחורה לצרכנים בארצות הברית. כך בעיות בייצור באסיה גורמות לבעיות בהיצע בארצות הברית.
כשהמפעל לא מייצר נוצר מחסור, וכשנוצר מחסור המחירים עולים. כך קרה דבר נדיר, שאפילו מחיר מכוניות יד שניה, שבדרך כלל רק יורד, החל לעלות. פשוט לא היו מכוניות חדשות לקנות.
אל בעיות הייצור והמחסור ברכיבים חיוניים הצטרף לאחר זמן בעיה מצד הביקוש עם ההשתחררות היחסית בעולם המערבי ממגבלות הקורונה והתאוששות הכלכלית המהירה שבאה בעקבותיה. אלו גרמו להתעוררות הביקושים, עוד לפני שבעיות הייצור והתובלה נפתרו, וכך נוצרו פקקי התנועה בנמלים שלא הצליחו לענות על הביקושים הגואים. כך מצד אחד לא נפתרו בעיות הייצור והתובלה עם הגלים הבאים והולכים של המגפה, ומן הצד השני התעוררו הביקושים ונותרו ללא מענה. הפד מכנה את זה בהצהרותיו: "חוסר איזון בין ביקוש והיצע".
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
בנקאי הבנק המרכזי קיוו לאורך השנה שעברה, שהגורם המרכזי לאינפלציה הוא זמני ויפתר עם השתחררות הלחצים משרשרת האספקה, וכל הגורמים האחרים - עליית השכר, מחירי האנרגיה, הנזילות העודפות - הם רק תוצאה נלווית של הגורם המרכזי הזה, שכשהוא יפתר הכל יחזור לנורמליות. ייתכן שבקרוב נדע האם צודק הפד בהערכתו, כיוון שישנם סימנים ראשונים, שלפחות הבעיה הראשונה - הקשיים בשרשרת האספקה - בדרכה להיפתר.
סימנים ראשונים להקלה בשרשרת האספקה
בנק UBS השיק מדד העוקב אחר הקשיים בשרשרת האספקה, וכעת הוא מראה סימנים משמעותיים של הקלה, כך נמסר מטעם הבנק השבוע. ההקלה ניכרת בהפחתת העומסים בנמלים בלוס אנג'לס ולונג ביץ', מספר האוניות הממתינות לפריקה ירד בחצי מאז אמצע ינואר, כמו גם ירידה בזמני האספקה ואינדיקציות נוספות. מה גרם להקלה? הבנק מספק מספר תשובות.
ראשית, פתיחת השמיים וחזרת טיסות הנוסעים המסחריות מגדילה את יכולת התובלה האווירית. כל טיסת נוסעים לוקחת עמה גם מטען מסחרי. עם הירידה בכמות הטיסות עקב הקורונה ירדה מאד יכולת התובלה הזו, אך כעת הנוסעים חוזרים לשמיים, נפח המטען האווירי עולה ואיתו המחירים יורדים, ויכולת אספקת הסחורות עולה.
הגורם השני שמביא לשיפור לדברי הבנק הוא שינוי בטעמי הצרכנים האמריקאים שעוברים מצריכת מוצרים - שמחייבים ייצור ושינוע ותלויים הרבה יותר ברכיבים המיוצרים באסיה ובתובלה שלהם - לצריכת שירותים.
הגורם השלישי, ואולי החשוב ביותר, הוא שיותר ויותר מדינות אסיאתיות, מלבד סין, משנים את מדיניות ה"אפס הדבקה" בנוגע לקורונה, ובכך הגבלות חמורות שמנעו ייצור של רכיבים קריטיים מתבטלות, ואיתם המחסור שגרם לבעיות בייצור ובעיות בצד ההיצע בכל העולם. הבנק אומר שזה הגורם המרכזי להקלה: "אנו מייחסים את השיפור החד בזמני השילוח בחלקו הגדול לשינוי מדיניות ה"אפס הדבקה" באסיה. הקפיצה בייצור עם הסרת המגבלות הוביל לזמינות גבוהה יותר של טובין וירידה מיידית בעיכובים".
יחד עם זאת הבעיה עדיין רחוקה מלהיפתר. עדיין קשה להשיג קונטיינר למשלוח, ומחירי השילוח עדיין משייטים בגבהים היסטוריים. הגורם המרכזי שעדיין מעיב על ההתפתחות הזו ויכול לגרום להמשך הבעיות הוא המשך מדיניות ה"אפס הדבקה" ביצרנית הגדולה בעולם - סין. סין ממשיכה להטיל סגרים על מחוזות שלמים עם כל התגלות של מקרה קורונה, למרות יכולת ההדבקה הגבוהה במיוחד של האומיקרון, ובכך כל פעם מחדש נוצרים חוסרים במוצרים כאלה או אחרים. במידה ולא תשתנה המדינויות, או תמצאנה אלטרנטיבות לייצור הסיני, הבעיות בתחום האספקה ככל הנראה יימשכו, אך אם מגמת ההקלה תימשך, נראה שהאינפלציה תתמתן מאד.
למה זה חשוב? אם באמת הגורם המרכזי שהתחיל את כל שרשרת האינפלציה הוא הבעיה בשרשרת האספקה, אם כן פתרון שלה יאפשר יותר גמישות ומרחב פעולה לבנקים המרכזיים בנושא הריבית. יש המפקפקים בכלל ביכולת הבנקים להשפיע על הריבית בטווח הקצר והבינוני, וכניסה לסחרור של העלאות ריבית והקטנת נזילות בקצב מהיר מדי עלול לפגוע בכלכלה ולהכניס את העולם למיתון. הקלה טבעית בגורם מרכזי לאינפלציה, אם אכן זהו הגורם המרכזי, תימנע סיטואציה כזו.
הפד שם דגש בהחלטת הריבית בינואר על הבעיות בשרשרת האספקה, כשהוא אומר שהוא יצטרך להמתודד עם התקדמות איטית יותר בהקלה במשבר הזה, אם כי הוא כן מצפה לשיפור. "המשתתפים (בישיבת הפד) מצפים באופן כללי להתמתנות במהלך השנה, כאשר חוסר האיזון בין ההיצע לביקוש יתאזנו והמדיניות המוניטרית המקלה תתבטל" נמסר מטעם הפד, כך שהפד עדיין דבק בעמדתו שנושא שרשרת האספקה הוא הגורם המרכזי לאינפלציה, ולכן היא זמנית, ותיפטר כמעט מעצמה עם חזרת השוק לנורמליות. ייתכן שבקרוב נדע האם הוא צודק בהערכתו, או שהאינפלציה תימשך בגלל כל הגורמים האחרים שמנינו, ותחייב צעדים דראסטיים וכואבים יותר מצד קובעי המדיניות בעולם.
- 6.סיכום יפה של המצב (ל"ת)הקורא 20/02/2022 16:25הגב לתגובה זו
- 5.חי 18/02/2022 15:52הגב לתגובה זויהיה "חם" ברבעון הקרוב - כוננות ספיגה.
- סוחר ממולח 19/02/2022 11:34הגב לתגובה זוכשאתה חושב שמה שקורה שם יזיז לבורסה האמריקאית תמשיך לצרוך חדשות כמו עבד
- 4.אחד שמבין 18/02/2022 09:14הגב לתגובה זוהפד כל הזמן עושה ניסויים... אבל זה בדיוק העניין כשמדובר באינפלציה ברגע שעלתה עשתה כבר את הנזק... כך שבכל מקרה עצם העובדה שהפד נתן לה להשתולל ללא התערבות כבר יצרה הפסד ונזק שלכאורה בסדר בעולם ממונף אבל זה רק עוד ניסוי שלדעתי הפעם נכשל ורק דוחה את הקץ
- עמך 19/02/2022 09:05הגב לתגובה זומזרים כסף לממשלה שמציגה מציפה את האזרחים עם כסף הליקופטר.הפד קונה אגחים מוריד את הריבית על משכנתאות שממית את מחירי הנדלן. הכל מאורגן ומתוזמן להעשיר את האלפיון העליון ולהעשיר את הממשלה באמצעות מחירי נדלן מטורפים.
- 3.זה גם וגם (ל"ת)בן 18/02/2022 08:29הגב לתגובה זו
- 2.החוסרים בהייטק רק החמירו (ל"ת)מאירקסי 18/02/2022 02:50הגב לתגובה זו
- 1.נ.ש. 17/02/2022 22:19הגב לתגובה זוחודש ינואר הוא חודש של חגים בסין ואין שם ייצור בחודש הזה וממילא לא יוצאים אוניות לכן אין תור ארוך בנמלים כי אין נסועה. זה יכול להמדד רק עם במשך שלוש חודשים יהיה ירידה אז אפשר להגיד שהשתלטו על הבעיה בנתיים זה זמני אבל גם משהו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
