פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

המהפך של פורד - מניית הרכב הצומחת ביותר ב-2021 (כן, יותר מטסלה)

פורד הייתה חברה גמורה ב-2008 וגם לאחר מכן המשקיעים לא רוו ממנה נחת, אך מינוי המנכ"ל החדש בשנת 2020 הוביל את החברה למעבר בהתמקדות בתחום הרכב החשמלי, ומאז טבלאות המסחר לא מפסיקות לחייך אל המשקיעים - בירוק
גיא טל | (3)

טסלה TESLA INC והיושב ראש הצבעוני שלה עושים הרבה כותרות מדי יום, אך גם בעולם האמיתי בו צריך לייצר ולמכור מכוניות הם פועלים לא רע. מסירות שצומחות בקצב מדהים, בניית מפעלים ועוד. השוק מתגמל בנדיבות והיא הפכה להיות חברת הרכב בעלת שווי השוק הגדול ביותר ובפער עצום. 

אבל מסתבר, שלפחות השנה, יש חברת רכב אחרת שהצליחה לעקוף אותה מבחינת תשואה. חברה שנראית זקנה ואפורה בהרבה ולעיתים קרובות היה נראה שזמנה עבר והיא בדרך לאבדון (משבר 2008), אך מתחת לפני השטח עברה בשנתיים האחרונות מהפך מדהים שבא לידי ביטוי בצורה ברורה במחיר המניה. מניית חברת פורד FORD MOTOR , יצרנית הרכב הוותיקה מ"עיר הבוכנות", דטרויט, זינקה בשנה האחרונה ב-140% למחירי שיא של יותר מעשרים שנה. מאז מונה המנכ"ל הוותיק ג'ים פיירלי (Jim Farely) לפני 15 חודשים בלבד להוביל את החברה זינקה המניה ביותר מ-200%. גם את שנת 2022 פותחת מניית החברה ברגל ימין עם זינוק של יותר מ-4%. התשואה השנתית בשנה שעברה מציבה אותה לא רק מעל חברת טסלה, ומעל יריבתה ההיסטורית ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , אלא בראש כל ענף יצרניות הרכב. וזאת למרות דיווחים על קשיים בייצור עקב המחסור בשבבים, ולמרות התחרות העזה בשוק. 

המנכ"ל החדש בעל ניסיון רב השנים בתעשיית הרכב חולל מהפך בחברה עם הגעתו. תחילה הבטיח להיות שקוף יותר ביחסים עם המשקיעים עם דו"ח חודשי על המכירות ולא היסס לעשות זאת גם כאשר המכירות נפלו. זאת בניגוד למגמה ההפוכה בתעשייה שהתרחשה שנה קודם לכן בהובלת ג'נרל מוטורס לעבור לדיווח רבעוני בלבד. שקיפות ופתיחות מול המשקיעים הם מפתח מרכזי ביצירת יחסי אמון שמתמגלים את החברה בהמשך. 

אבל המהפך היותר משמעותי שהוביל הוא ההתמקדות בשוק הרכב החשמלי. הוא הפנה יותר ויותר משאבים לטובת התחום המבטיח, ואף השיק את מודל ה-F-150 שהוא הרכב הראשון של פורד שהוא חשמלי לחלוטין. בהמשך באו דגמים נוספים, היברידים וחשמליים. בינואר 2021, לפני שנה, אמר: "אנחנו מבצעים את התוכנית שלנו ונמשיך לעשות זאת כך שלכל עסק בפורטפוליו שלנו יהיה עתיד בר קיימא. אם אין הדבר כך, נבנה אותו מחדש".   

בספטמבר 2021 הכריז המנכ"ל המוכשר על תוכנית השקעה בגובה 11.4 מיליארד דולר במעבר לרכב חשמלי. התוכנית כוללת את המפעל הגדול בהיסטוריה של החברה בטנסי ושני מפעלי בטריות בקנטקי. המנכ"ל אמר שהוא יבנה מכוניות עם "אפס פליטות" והביע תקווה להגיע לכך שעד שנת 2030 מחצית מהמכוניות בייצור החברה יעמדו בסטנדרט הזה. "זהו הרגע שלנו, ההשקעה הכי גדולה בהיסטוריה שלנו מאז ומעולם - כדי לבנות עתיד טוב יותר בשביל אמריקה. אנו עומדים למכור הרבה מכוניות פורצות דרך" אמר.  

עוד צעד שהראה את נחישות החברה להתקדם לעבר עתיד חשמלי הוא הפרידה המפתיעה מהסטארט אפ בו היא מושקעת - חברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE . תחילה תכננו שתי החברות לפעול ביחד בתחום הרכב החשמלי. פורד מושקעת בחברה עוד מלפני היותה ציבורית וגם לאחר ההנפקה היא מחזיקה ב-12% ממניות החברה. ההחלטה על הפרידה הייתה בהחלט מפתיעה כיון שרוויאן הייתה במומנטום מצוין ונראתה כ"קיצור דרך" לפורד להנות משוק הרכב החשמלי. האנליסטים תהו מה עומד מאחורי הפרידה המתוקשרת. אך מה שהתברר בהמשך הוא שההחלטה, שבאה מעיקר מהצד של פורד, סימנה את כוונתה להסתער בכל הכוח על שוק המכוניות החשמליות לבדה. המנכ"ל הביע את ביטחונו שאנו "הולכים לנצח את המרוץ לרכב חשמלי" כהסבר לסיום שיתוף הפעולה עם ריוויאן. 

התגובה ביום שאחרי הייתה ירידה קלה לפורד וזינוק לריוויאן, אך מאז השוק הראה שהוא מאמין בנחישות של פורד ובתוכניותיה, וביכולת שלה לנצח במרוץ הזה. מכירות הרכבים החשמליים של פורד מרקיעות שחקים וחלק מהדגמים אף סוחטים השוואות מחמיאות לרכבים של טסלה (שעדיין, יש לציין, שולטים בשוק ללא עוררין). הזינוק היומי הגבוה ביותר במנייה התרחש בחודש שעבר ב-10 לדצמבר לאחר שמנכ"ל החברה הודיע בטוויטר כי בכוונת החברה לשלש את ייצור הדגם החשמלי לחלוטין המוסטנג מאך E (המתחרה בטסלה מודל Y) ליותר מ-200 אלף יחידות בשנה בארצות הברית ואירופה עד שנת 2023, וזאת לאחר שיום קודם לכן הוא הודיע כי החברה נאלצה לעצור את ההזמנות לדגם ה F-150 לאחר שאלו עברו את ה-200 אלף. המניה הגיבה בזינוק יומי של 9.6% לבשורות. בסוף דצמבר החלה החברה למכור את הדגם הלוהט גם בסין - אחד משווקי הרכב החשובים בעולם. 

קיראו עוד ב"גלובל"

כדי להתגבר על משבר השבבים הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת ייצור השבבים GlobalFoundries כשיותר ויותר חברות רכב מנסות להבטיח לעצמם שליטה על האספקה של המשאב החשוב

התוצאות לא אחרו להגיע גם לשורה התחתונה. בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו בסוף אוקטובר החברה הציגה שורת רווח גבוהה פי 2 מתחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות להמשך. גם יום זה לווה בזינוק של 8.7% במחיר המניה.  

פורד, להבדיל מחברות רכב חשמלי צעירות יותר, נהנית מחשבונות מאוזנים, יכולת ייצור ושיווק מוכחים ושווי שוק הגיוני. אם השוק אכן מעריך חברות רכב חשמלי בצורה אחרת, כנראה שלפורד מגיעה התייחסות מחודשת שמשאירה עוד הרבה בשר למניה. 

אדם גו'נאס, אנליסט מורגן סטנלי, אמר בהתייחסו לשנה המופלאה שעברה על פורד: "זו הייתה באמת שנה פורצת דרך עבור פורד... השנה החשובה ביותר מבחינה אסטרטגית לפורד מאז המשבר הפיננסי". 

ביחס לעתיד האנליסטים כנראה עדיין סקפטיים. על פי אתר Yahoo מתוך 24 האנליסטים המסקרים את המניה 18 מעניקים לה המלצת החזק בלבד לעומת 4 בלבד שממליצים בקניה. 2 נוספים בעמדת תשואת חסר. באתר CNN לעומת זאת נספרו 11 אנליסטים עם המלצת קניה, 2 עם תשואת יתר ורק 7 עם המלצת החזק. שניים מחזיקים בהמלצת מכירה. 

יש לזכור גם את הסיכונים של החברה בפרט ושל שוק הרכב בכלל. פורד פועלת בשוק תחרותי מאד כאשר לא מעט ממתחרותיה המסורתיות מובילות עליה מבחינת מכירות ומבחינת שווי שוק. יש לזכור כי תעשיית הרכב לא פינקה את המשקיעים לאורך השנים. בדומה לתעשיית התעופה ייצור רכבים דורש משאבים רבים והוצאות הון על התחדשות מתמדת, והתחרות על קהל הצרכנים לא מאפשרת מתח רווחים גבוה. אין לאף חברה חפיר משמעותי שבאמת מהווה אתגר למתחרות, אולי מלבד טסלה. בהסתכלות על הטווח הארוך נראה שמדד ה-SP500 הניב תשואה של 1100% על פני 30 שנה, בעוד חברת הרכב הטובה ביותר, טויוטה מוטורס TOYOTA MOTOR CORP , מזדנבת מאחור עם 600% בלבד. 

בנוסף, המעבר המדובר לרכבים חשמליים הוא מהפך גדול שטרם הושלם, וטומן בחובו, כמו כל מהפך כל כך דראסטי, סיכונים לא מעטים. כרגע טסלה מובילה את השוק ביד רמה הן מבחינת מכירות והן מבחינת פיתוח טכנולוגי ולא יהיה קל דווקא לפורד לסגור את הפער. 

ובכל זאת הסתכלות על השנה האחרונה ועל פועלו של המנכ"ל הנמרץ מעניקה תקווה שעתידה של החברה הוותיקה עוד לפניה, ויתכן שהמהפך המופלא שעובר עליה ימשיך להוביל אותה גם בשנים הקרובות. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רועי 09/01/2022 07:50
    הגב לתגובה זו
    אבל בעיקר בחברות אמריקאיות ..זה שיש להן חוב עצום שרק עולה כל שנה. הם מוכרים רכבים באחוז מימון מאוד גבוה ללקוחות ולכן החוב אבל אם תסכלו במאזנים זה רק צומח. ברגע שיהיה משבר הם יפגעו כלכלית חזק מאוד. המעבר לרכב חשמלי חשוב אבל זה בא על חשבון רכבי בנזין שהם מוכרים ככה שזה לא משנה מבחינת רווחים זה רק נראה טוב למשקיעים כי רכב חשמלי זה העתיד ,בסופו של דבר מבחינת עשיית כסף הם חלשים.
  • 2.
    נחום 04/01/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
    מי שמבין במכוניות , יודע שפורד יש לה את הנסיעה הכי נעימה שיש ,
  • 1.
    Bond james Bond 04/01/2022 19:32
    הגב לתגובה זו
    רק טסלה
קריפטו
צילום: pexels

S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות

ענקית המידע הפיננסי S&P Global תשיק מדד שישלב 35 מניות ו-15 מטבעות דיגיטליים במדד אחד, במטרה להציע חשיפה מפוזרת ומבוקרת לתחום הקריפטו, גם למשקיעים מוסדיים

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו S&P

מדד חדש בשם S&P Digital Markets 50 הושק השבוע על ידי S&P Dow Jones Indices, זרוע המדדים של ענקית המידע הפיננסי S&P Global. המדד נועד להציע למשקיעים חשיפה מגוונת לתחום הקריפטו, לא רק דרך מטבעות דיגיטליים, אלא גם באמצעות מניות של חברות הפעילות בענף. בפועל, מדובר במוצר שמאחד 15 מטבעות קריפטו מרכזיים עם 35 מניות של חברות הקשורות לתחום, בהן בורסות, חברות בלוקצ’יין, ספקיות ארנקים דיגיטליים, שירותי סליקה ועוד. 

המדד פותח בשיתוף עם חברת Dinari והוא נועד לספק למשקיעים מדד מאוזן ושקוף שמייצג בצורה רחבה את שוק הנכסים הדיגיטליים. תנאי הסף הברורים שפורסמו מוודאים שהמדד כולל רק נכסים בעלי שווי שוק משמעותי: מטבע דיגיטלי חייב להיות בעל שווי שוק של לפחות 300 מיליון דולר כדי להכנס למדד, ואילו בהקשרי מניות, על החברה להציג שווי שוק של לפחות 100 מיליון דולר. בנוסף, לא יותר מ-5% ממשקל המדד יינתן לנכס בודד

המדד לא ייסחר בבורסה המסורתית אלא יהיה נגיש כטוקן ניתן להשקעה, שיונפק על ידי Dinari וייקרא dShare. הטוקן יהיה זמין בפלטפורמת Dinari עד סוף השנה, ויספק למשקיעים חשיפה ישירה למדד מבלי לרכוש את הנכסים עצמם. הרעיון הוא לאפשר למשקיעים, פרטיים ומוסדיים, להיחשף לשוק הקריפטו מבלי לבחור מטבע או מניה בודדת, ובכך להפחית סיכון וליהנות מהפיזור שמספק מדד מקצועי. לאור המגבלה שאף נכס לא יעלה על 5% מהמדד, אין חשש מדומיננטיות של ביטקוין או את’ריום בלבד. 

זהירות, תנודתיות לפניך?

המהלך של S&P לא מגיע בחלל ריק. מדובר בתקופה שבה ממשל טראמפ נוקט קו רגולטורי מקל יחסית כלפי מטבעות דיגיטליים, והשווקים מגיבים בהתאם. בשנת 2025, מניית קוינבייס Coinbase 3.06%   זינקה בכ-55%, סטרטג'י MicroStrategy Inc  שהפכה להיות מעין "קופת ביטקוין" רווחית עלתה בכ-24%, וחברת סירקל Circle Internet 1.17%  , שעוסקת במטבעות היציבים נחשבת לאחת ההנפקות הציבוריות החזקות של השנה. גם הביטקוין עצמו שבר במהלך סוף השבוע שיאים חדשים וחצה לראשונה את קו ה-125 אלף דולר. 

על הרקע הזה, ההשקה של מדד שמאגד את כל התחום נראית כמו מהלך שנועד לקרב את המשקיעים המוסדיים והכסף החכם עוד צעד לעבר אימוץ הקריפטו. באמצעות כלי מדד קלאסיים, S&P לוקחת שוק תנודתי מאוד והופכת אותו לנגיש יותר דרך מסגרת מדדית, הנשענת על כללים ברורים ומנגנון איזון רבעוני. קמרון דרינקווטר, מנהל המוצר הראשי של S&P DJI, הסביר שהמדד מציע "כלים עקביים, מבוססי־כללים, כדי להעריך ולהיחשף לתחום". לדבריו, "הקריפטו והנכסים הדיגיטליים כבר לא בשוליים, אלא במרכז הכלכלה הגלובלית".

דלויט (X)דלויט (X)

דלויט הכינה דוח עם הזיות AI; נאלצה להחזיר את רוב התמורה

פירמת החשבונאות והייעוץ הכינה דוח לממשלת אוסטרליה; "במקום לשלם מאות אלפי דולרים לחברה שמשתמשת בצ'אט GPT, עדיף פשוט לעשות מנוי ולחסוך כסף לציבור"

רן קידר |
נושאים בכתבה דלויט AI

דלויט נאלצת להחזיר כסף לממשלת אוסטרליה לאחר דו"ח AI כושל - חברת החשבונאות והייעוץ הענקית מובכת בגלל שימוש בצ'אטים בכתיבת דוח לממשלת אוסטרליה. הדוח עם הזיות ומפנה למקורות לא קיימים. מעבר לביקורת ולפגיעה בתדמית, הפירמה החזירה את רוב התשלום - 440 אלף דולר.  

דלויט היא אחת מחברות הייעוץ הגדולות והמכובדות בעולם וזה לא באמת מפתיע שהיא משתמשת ב-AI, והיא כמובן לא לבד. אבל השאלה הגדולה היא הפיקוח והבקרה-עריכה על ה-AI. כשמשלמים 440 אלף דולר על דוח - ראוי שתהיה בדיקה. 

ביולי, דלויט הגישה למשרד התעסוקה ל ממשלת אוסטרליה דו"ח מקיף על מנגנון הענישה האוטומטי במערכת הרווחה המקומית. הדו"ח, שנועד לבחון את יעילות המערכות הממוחשבות לאיתור הונאות ברווחה, הפך במהרה לבושה כאשר התגלו בו שגיאות בסיסיות שהובילו לחקירה ציבורית.

מי שחשף את השערורייה היה ד"ר כריסטופר ראג' מאוניברסיטת סידני, חוקר אקדמי שקרא את הדו"ח במסגרת מחקרו. ראג' גילה רשימה ארוכה של שגיאות בעייתיות: הפניות לכתבי עת שלא קיימים, ציטוטים מחוקרים שמעולם לא פרסמו את המאמרים המיוחסים להם, ואף אזכור לפסק דין מפורסם שרלבנטי לדוח, תוך אזכור לפסקי דין לא קיימים.  

"מה שאנו רואים כאן הוא תופעה קלאסית של 'הזיות AI' - מצב שבו המודל ממציא מידע שנראה סביר אך אינו מבוסס על עובדות", מסביר ראג' את ממצאיו. "הבעיה היא שכאשר מדובר בדו"ח ממשלתי רשמי, המחיר של שגיאות כאלה יכול להיות קטלני למדיניות ציבורית."

תגובת דלויט