פורד מוסטאנג מאך E
צילום: Bram Van Oost, Unsplash

המהפך של פורד - מניית הרכב הצומחת ביותר ב-2021 (כן, יותר מטסלה)

פורד הייתה חברה גמורה ב-2008 וגם לאחר מכן המשקיעים לא רוו ממנה נחת, אך מינוי המנכ"ל החדש בשנת 2020 הוביל את החברה למעבר בהתמקדות בתחום הרכב החשמלי, ומאז טבלאות המסחר לא מפסיקות לחייך אל המשקיעים - בירוק
גיא טל | (3)

טסלה TESLA INC והיושב ראש הצבעוני שלה עושים הרבה כותרות מדי יום, אך גם בעולם האמיתי בו צריך לייצר ולמכור מכוניות הם פועלים לא רע. מסירות שצומחות בקצב מדהים, בניית מפעלים ועוד. השוק מתגמל בנדיבות והיא הפכה להיות חברת הרכב בעלת שווי השוק הגדול ביותר ובפער עצום.  אבל מסתבר, שלפחות השנה, יש חברת רכב אחרת שהצליחה לעקוף אותה מבחינת תשואה. חברה שנראית זקנה ואפורה בהרבה ולעיתים קרובות היה נראה שזמנה עבר והיא בדרך לאבדון (משבר 2008), אך מתחת לפני השטח עברה בשנתיים האחרונות מהפך מדהים שבא לידי ביטוי בצורה ברורה במחיר המניה. מניית חברת פורד FORD MOTOR , יצרנית הרכב הוותיקה מ"עיר הבוכנות", דטרויט, זינקה בשנה האחרונה ב-140% למחירי שיא של יותר מעשרים שנה. מאז מונה המנכ"ל הוותיק ג'ים פיירלי (Jim Farely) לפני 15 חודשים בלבד להוביל את החברה זינקה המניה ביותר מ-200%. גם את שנת 2022 פותחת מניית החברה ברגל ימין עם זינוק של יותר מ-4%. התשואה השנתית בשנה שעברה מציבה אותה לא רק מעל חברת טסלה, ומעל יריבתה ההיסטורית ג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , אלא בראש כל ענף יצרניות הרכב. וזאת למרות דיווחים על קשיים בייצור עקב המחסור בשבבים, ולמרות התחרות העזה בשוק.  המנכ"ל החדש בעל ניסיון רב השנים בתעשיית הרכב חולל מהפך בחברה עם הגעתו. תחילה הבטיח להיות שקוף יותר ביחסים עם המשקיעים עם דו"ח חודשי על המכירות ולא היסס לעשות זאת גם כאשר המכירות נפלו. זאת בניגוד למגמה ההפוכה בתעשייה שהתרחשה שנה קודם לכן בהובלת ג'נרל מוטורס לעבור לדיווח רבעוני בלבד. שקיפות ופתיחות מול המשקיעים הם מפתח מרכזי ביצירת יחסי אמון שמתמגלים את החברה בהמשך.  אבל המהפך היותר משמעותי שהוביל הוא ההתמקדות בשוק הרכב החשמלי. הוא הפנה יותר ויותר משאבים לטובת התחום המבטיח, ואף השיק את מודל ה-F-150 שהוא הרכב הראשון של פורד שהוא חשמלי לחלוטין. בהמשך באו דגמים נוספים, היברידים וחשמליים. בינואר 2021, לפני שנה, אמר: "אנחנו מבצעים את התוכנית שלנו ונמשיך לעשות זאת כך שלכל עסק בפורטפוליו שלנו יהיה עתיד בר קיימא. אם אין הדבר כך, נבנה אותו מחדש".    בספטמבר 2021 הכריז המנכ"ל המוכשר על תוכנית השקעה בגובה 11.4 מיליארד דולר במעבר לרכב חשמלי. התוכנית כוללת את המפעל הגדול בהיסטוריה של החברה בטנסי ושני מפעלי בטריות בקנטקי. המנכ"ל אמר שהוא יבנה מכוניות עם "אפס פליטות" והביע תקווה להגיע לכך שעד שנת 2030 מחצית מהמכוניות בייצור החברה יעמדו בסטנדרט הזה. "זהו הרגע שלנו, ההשקעה הכי גדולה בהיסטוריה שלנו מאז ומעולם - כדי לבנות עתיד טוב יותר בשביל אמריקה. אנו עומדים למכור הרבה מכוניות פורצות דרך" אמר.   עוד צעד שהראה את נחישות החברה להתקדם לעבר עתיד חשמלי הוא הפרידה המפתיעה מהסטארט אפ בו היא מושקעת - חברת ריוויאן RIVIAN AUTOMOTIVE . תחילה תכננו שתי החברות לפעול ביחד בתחום הרכב החשמלי. פורד מושקעת בחברה עוד מלפני היותה ציבורית וגם לאחר ההנפקה היא מחזיקה ב-12% ממניות החברה. ההחלטה על הפרידה הייתה בהחלט מפתיעה כיון שרוויאן הייתה במומנטום מצוין ונראתה כ"קיצור דרך" לפורד להנות משוק הרכב החשמלי. האנליסטים תהו מה עומד מאחורי הפרידה המתוקשרת. אך מה שהתברר בהמשך הוא שההחלטה, שבאה מעיקר מהצד של פורד, סימנה את כוונתה להסתער בכל הכוח על שוק המכוניות החשמליות לבדה. המנכ"ל הביע את ביטחונו שאנו "הולכים לנצח את המרוץ לרכב חשמלי" כהסבר לסיום שיתוף הפעולה עם ריוויאן.  התגובה ביום שאחרי הייתה ירידה קלה לפורד וזינוק לריוויאן, אך מאז השוק הראה שהוא מאמין בנחישות של פורד ובתוכניותיה, וביכולת שלה לנצח במרוץ הזה. מכירות הרכבים החשמליים של פורד מרקיעות שחקים וחלק מהדגמים אף סוחטים השוואות מחמיאות לרכבים של טסלה (שעדיין, יש לציין, שולטים בשוק ללא עוררין). הזינוק היומי הגבוה ביותר במנייה התרחש בחודש שעבר ב-10 לדצמבר לאחר שמנכ"ל החברה הודיע בטוויטר כי בכוונת החברה לשלש את ייצור הדגם החשמלי לחלוטין המוסטנג מאך E (המתחרה בטסלה מודל Y) ליותר מ-200 אלף יחידות בשנה בארצות הברית ואירופה עד שנת 2023, וזאת לאחר שיום קודם לכן הוא הודיע כי החברה נאלצה לעצור את ההזמנות לדגם ה F-150 לאחר שאלו עברו את ה-200 אלף. המניה הגיבה בזינוק יומי של 9.6% לבשורות. בסוף דצמבר החלה החברה למכור את הדגם הלוהט גם בסין - אחד משווקי הרכב החשובים בעולם.  כדי להתגבר על משבר השבבים הודיעה החברה על שיתוף פעולה עם חברת ייצור השבבים GlobalFoundries כשיותר ויותר חברות רכב מנסות להבטיח לעצמם שליטה על האספקה של המשאב החשוב התוצאות לא אחרו להגיע גם לשורה התחתונה. בדוחות הרבעון השלישי שפורסמו בסוף אוקטובר החברה הציגה שורת רווח גבוהה פי 2 מתחזיות האנליסטים והעלתה את התחזיות להמשך. גם יום זה לווה בזינוק של 8.7% במחיר המניה.   פורד, להבדיל מחברות רכב חשמלי צעירות יותר, נהנית מחשבונות מאוזנים, יכולת ייצור ושיווק מוכחים ושווי שוק הגיוני. אם השוק אכן מעריך חברות רכב חשמלי בצורה אחרת, כנראה שלפורד מגיעה התייחסות מחודשת שמשאירה עוד הרבה בשר למניה.  אדם גו'נאס, אנליסט מורגן סטנלי, אמר בהתייחסו לשנה המופלאה שעברה על פורד: "זו הייתה באמת שנה פורצת דרך עבור פורד... השנה החשובה ביותר מבחינה אסטרטגית לפורד מאז המשבר הפיננסי".  ביחס לעתיד האנליסטים כנראה עדיין סקפטיים. על פי אתר Yahoo מתוך 24 האנליסטים המסקרים את המניה 18 מעניקים לה המלצת החזק בלבד לעומת 4 בלבד שממליצים בקניה. 2 נוספים בעמדת תשואת חסר. באתר CNN לעומת זאת נספרו 11 אנליסטים עם המלצת קניה, 2 עם תשואת יתר ורק 7 עם המלצת החזק. שניים מחזיקים בהמלצת מכירה.  יש לזכור גם את הסיכונים של החברה בפרט ושל שוק הרכב בכלל. פורד פועלת בשוק תחרותי מאד כאשר לא מעט ממתחרותיה המסורתיות מובילות עליה מבחינת מכירות ומבחינת שווי שוק. יש לזכור כי תעשיית הרכב לא פינקה את המשקיעים לאורך השנים. בדומה לתעשיית התעופה ייצור רכבים דורש משאבים רבים והוצאות הון על התחדשות מתמדת, והתחרות על קהל הצרכנים לא מאפשרת מתח רווחים גבוה. אין לאף חברה חפיר משמעותי שבאמת מהווה אתגר למתחרות, אולי מלבד טסלה. בהסתכלות על הטווח הארוך נראה שמדד ה-SP500 הניב תשואה של 1100% על פני 30 שנה, בעוד חברת הרכב הטובה ביותר, טויוטה מוטורס TOYOTA MOTOR CORP , מזדנבת מאחור עם 600% בלבד.  בנוסף, המעבר המדובר לרכבים חשמליים הוא מהפך גדול שטרם הושלם, וטומן בחובו, כמו כל מהפך כל כך דראסטי, סיכונים לא מעטים. כרגע טסלה מובילה את השוק ביד רמה הן מבחינת מכירות והן מבחינת פיתוח טכנולוגי ולא יהיה קל דווקא לפורד לסגור את הפער.  ובכל זאת הסתכלות על השנה האחרונה ועל פועלו של המנכ"ל הנמרץ מעניקה תקווה שעתידה של החברה הוותיקה עוד לפניה, ויתכן שהמהפך המופלא שעובר עליה ימשיך להוביל אותה גם בשנים הקרובות.   

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רועי 09/01/2022 07:50
    הגב לתגובה זו
    אבל בעיקר בחברות אמריקאיות ..זה שיש להן חוב עצום שרק עולה כל שנה. הם מוכרים רכבים באחוז מימון מאוד גבוה ללקוחות ולכן החוב אבל אם תסכלו במאזנים זה רק צומח. ברגע שיהיה משבר הם יפגעו כלכלית חזק מאוד. המעבר לרכב חשמלי חשוב אבל זה בא על חשבון רכבי בנזין שהם מוכרים ככה שזה לא משנה מבחינת רווחים זה רק נראה טוב למשקיעים כי רכב חשמלי זה העתיד ,בסופו של דבר מבחינת עשיית כסף הם חלשים.
  • 2.
    נחום 04/01/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
    מי שמבין במכוניות , יודע שפורד יש לה את הנסיעה הכי נעימה שיש ,
  • 1.
    Bond james Bond 04/01/2022 19:32
    הגב לתגובה זו
    רק טסלה
ליסה סו (AMD)ליסה סו (AMD)
ניתוח

למה AMD צונחת ב-6% ומה זה אומר על מניית אנבידיה?

על התחזית של AMD, השוואה בין AMD לאנבידיה, מה מכפילי הרווח של שתי החברות, ומה צפוי בשוק השבבים ל-AI בחודשים הקרובים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ליסה סו AMD

AMD Advanced Micro Devices -6.42%  מרשימה בדוחות הרבעון השני, אז למה המניה נופלת ב-6%? התשובה הקצרה היא - כגודל הציפיות גודל האכזבות. המניה זינקה בחודשים האחרונים, כשהאנליסטים והמשקיעים מצפים על רקע העלייה הזו לתוצאות ותחזיות טובות עוד יותר ממה שהיה בעבר, ונדגים - כשהמניה נסחרה ב-110-130דולר היא היתה "במחיר הוגן", ביחס לציפיות שלה. ואז הושק מעבד חדש, ואז יצאו הצהרות לגבי העוצמה של השבבים של AMD גם ביחס למובילת השוק אנביידה, והגיעו ראיונות עם ליסה סו, המנכ"לית של AMD, ונראה היה שהנה - מגיעה תחרות לאנבידיה.

לכולם ברור שאנבידיה NVIDIA Corp. 0.65%  לא יכולה לשלוט לעד ב-90% מהשוק של שבבי ה-AI. תחרות ולקיחת נתח שוק תגיע, ו-AMD השנייה בשוק היא המועמדת. כך נבנו ציפיות ש-AMD הולכת לעשות את זה בזכות השבבים החדשים, אבל זה לא יכול להיות כל כך מהר - השוק מקדים את זמנו, לפעמים הוא גם מפספס.

ואז הגיעו התוצאות והחזירו את AMD למציאות. גם אם מוצרים טובים, קשה לקחת נתח שוק מגורילה. חוץ מזה, תחרות זה אומר שלא רק שהמוצרים צריכים להיות טובים ותחליפיים (ועדיין לא בטוח שהם מכל הבחינות שווים לאנבידיה שטוענת שהיתרון הוא עדיין שלה), הם צריכים להיות תחרותיים מאוד במחיר. כדי שחברת ענק "תהמר" על AMD ולא תלך עם הזרם ותרכוש אנבידיה היא צריכה להיות בטוחה שהמוצרים טובים וגם לחסוך באופן משמעותי. אחרת הסיכון עצום - יש תחרות ענקית על הבכורה בתחום ה-AI, כולם רוצים להגיע למקום הראשון וההשקעה היא לא הסיפור הגדול, כי הפירות יהיו גדולים. אז איזה קניין, טכנולוג, מנכ"ל, יחליט שהוא בניגוד לכל הענקיות הגדולות, לא קונה שבבים של אנבידיה אלא שבבי AMD. אם הוא ייכשל יצלבו אותו.

וכך התברר אתמול של-AMD יש כמובן מקום גדול לצמוח, אבל הדרך ארוכה מאוד. הנפילה במניה מגיעה כי המניה עתה מהר מדי על ציפיות אולי מוגזמות. צמיחה מואצת - תהיה. כיבוש שוק או לקיחת נתח שוק מאוד משמעותי - לאט ובהדרגה. רואים את זה בתחזיות - אנבידיה תצמח על פי תחזיות האנליסטים ב-27% בשנה הבאה. AMD ב-30% - ככה לא מגדילים נתח כשאתה מחזיק ב-4% והמובילה במעל 90%. לקחת נתח שוק זה לצמוח הרבה יותר כשאתה קטן. זה לא בתחזיות עדיין.

כשהשוק עיכל את זה הגיעה נפילה במניית AMD. מנגד, מניית אנבידיה כמעט ללא שינוי. השוק מבין שתהיה השפעה עליה, אבל לא מידית. עם זאת, צריך לזכור שיש סיכוי טוב שזה יגיע, זוה יכול להגיע בפתאומיות. הטכנולוגיה מתקדמת במהירות, מלחמת המחירים תואץ, המתחרות יכולות לספק פתרונות טובים-חזקים והם יצמצמו את הפער. בהדרגה מעגל הרכישות יעלה והלקוחות יגוונו במוצרים נוספים - לא רק של אנבידיה. זה יקרה, אבל בינתיים לא רואים את זה בתחזיות.


דוחות ותחזית טובים ל-AMD; המניה מתקנת למטה


מכסים שבביםמכסים שבבים

מתקפת המכסים נמשכת: 100% על שבבים למי שלא מעביר ייצור לארצות הברית

נושא המכסים לא יורד מהכותרות והפעם ייצור השבבים על המוקד עם מכסים של 100% על ייבוא שבבים לחברות שלא יעבירו ייצור לארצות הברית; החוזים העתידיים מסרבים להתרגש

גיא טל |

מכסים נוספים הגיעו

סאגת המכסים טרם הסתיימה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכס של כ-100% על מוליכים למחצה  ושבבי מחשב המיובאים לארה"ב, אלא אם כן החברות נמצאות בתהליך של העברת ייצור לארצות הברית. כך אכן עושה אפל, שזינקה במסחר היום (ומוסיפה לטפס במסחר המאוחר) עקב ההסכמות שהשיגה עם הנשיא. טראמפ אכן הבהיר בהצהרתו כי חברות טכנולוגיה כמו אפל, המשקיעות בייצור אמריקאי, יזכו לפטור מהמכס החדש. "אנחנו נטיל מכסים של בערך 100% על שבבים ומוליכים למחצה". במידה והחברות יתחייבו לייצר בארצות הברית אך לא חעשן זאת לבסוף, המכסים יצטברו - "תצטרך לשלם את זה מאוחר יותר" אמר טראמפ. ההכרזה מגיעה ימים ספורים לפני תום המועד האחרון שהציב טראמפ להחלטות בנושאי מכסים, שיחול ביום חמישי השבוע. טראמפ לא ציין את תאריך החלת המכסים החדשים. חברת אפל הודיעה על התחייבות להשקעה נוספת בסך 100 מיליארד דולר בארה"ב, בנוסף להתחייבות קודמת של 500 מיליארד דולר. במסיבת עיתונאים בבית הלבן, עם מנכ"ל אפל טים קוק, שיבח טראמפ את ההשקעה החדשה וכינה אותה צעד משמעותי. "הם חוזרים הביתה", אמר טראמפ בהתייחסו לענקית הטכנולוגיה.

כיום, רוב מוחלט של השבבים מיוצר מחוץ לארצות הברית. כמה חברות כבר הודיעו על השקעה בהקמת מפעלים בארצות הברית, אך עד להשלמת הבנייה יקח עוד שנים ארוכות. בינתיים טראמפ צובר התחייבות להשקעות בארצות הברית בטריליונים. החוזים העתידיים לא מתרגשים מהמכסים החדשים ומטפסים בכ-0.2% במדדים המרכזיים לאחר העליות הנאות ביום המסחר האחרון. נראה שהשוק נהיה פשוט אדיש להודעות המכסים השונות שמשתנות חדשות לבקרים, בנוסף לכך שבינתיים לא נראית השפעה ממשית של המכסים שכבר הוטלו על ביצועי רוב החברות כשיותר מ-80% מחברות ה-SP500 שדיווחו עד כה היכו את התחזיות. מניות השבבים נסחרות בעליות קלות, מניית אנבידיה מטפסת בכ-0.6% ו-AMD מתקנת בכמעט אחוז את הירידות שלאחר הדוחות, ואינטל עולה ביותר מאחוז. 


במקביל, טראמפ קיים את איומיו והטיל מכסי ענישה על הודו בגין רכישת נפט מרוסיה. הוא הודיע כי על יבוא מהודו יוטל מכס נוסף בשיעור של 25%, בנוסף למכס הקיים, ובכך יגיע סך המכסים על יבוא הודי ל-50%. המאמצים הדיפלומטיים סביב המלחמה באוקראינה נמשכים, כאשר שליחו המיוחד של טראמפ, סטיב ויטקוף, נפגש במוסקבה עם הנשיא פוטין. טראמפ הבהיר כי על רוסיה להגיע להסכם שלום עם אוקראינה בהקדם, אחרת היא תסתכן בסנקציות כלכליות חמורות. נראה שהוא מרים את הרף האיומים וגם עובר למעשים. 


בתוך כך, מזכיר המדינה מרקו רוביו נפגש עם נשיאת שוויץ, קארין קלר-סאטר, שהגיעה במיוחד לוושינגטון בניסיון למנוע מכס של 39% שצפוי להיות מוטל על ארצה. קלר-סאטר אמרה לכתבים כי הפגישה הייתה "טובה מאוד" אך סירבה למסור פרטים נוספים.


בנוסף, סוכנות הידיעות היפנית קיודו דיווחה בשם פקידים אנונימיים בבית הלבן על כוונה להטלת מכסי תגמול נוספים בשיעור 15% על היבוא מיפן, בנוסף למכסים הקיימים. לידיעה הזו אין אישור ממקור מוסמך, אך היא צוטטה במספר אתרים מרכזיים כמו בלומברג ואחרים.