קניות אונליין עליבאבא אלי אקספרס איביי
צילום: Istock

עוברים לדיגיטל: שוק הפינטק רותח; מה היקף השוק בכמה הוא גדל ומי החברות הבולטות בתחום?

הנפקות ענק, תשואות של מאות אחוזים, טכנולוגיה משבשת - איך מתקדמת מהפכת הפינטק ואיך בוחנים חברות פינטק? רמז - לא בשיטת מכפילי הרווח
אור צרפתי | (5)

הדבר היחיד שברור בתקופה זה, כאשר וירוס משתלול ברחבי העולם, הוא שהדיגיטל בצמיחה. בעוד מניות הבנקים ומניות עם פעילות "הכלכלה הישנה" סובלות במשבר, מניות הדיגיטל עולות וישנו תחום אחד, המשלב בן הטכנולוגיה לעולם הפיננסים שדוהר קדימה - פינטק. 

מה זה ״FinTech״?

פינטק הוא קיצור של טכנולוגיה פיננסית, כלומר טכנולוגיות שהופכות את התהליכים הפיננסיים לקלים, יעילים ורווחים יותר. חברות הפינטק מפתחות מגוון רחב של תוכנות, אפליקציות, ועוד מגוון פתרונות על מנת להשיג מטרות אלו. השימושים בפינטק כוללים פלטפורמות בנקאיות מקוונות, אפליקציות תשלום, הלוואות אינטרנטיות ועוד המשלבים אלגוריתמים מתקדמים לצד בינה מלאכותית. 

 

הביקוש למוצרים ושירותים מעולם הפינטק עולה בקרב הצרכנים. במחקר מקיף שנעשה בשנת 2019, ובדק מהם הסיבות של לקוחות לבחירת  הבנק, מצא כי במקום הראשון ״אמון״ קיבל את התשובה הנפוצה ביותר עם 63% מהנשאלים, במקום השני שירותי בנקאות מקוונים קלים לשימוש עם 57.6% מהנשאלים, ואת המקום השישי תפסו האפליקציות הסלולריות עם 44.4% מהנשאלים. 

 

תעשיית הפינטק מתפתחת במהירות. ולמרות הצמיחה האדירה שאנו רואים כיום, עדיין, להערכת האנליסטים, יש הזדמנויות צמיחה מדהימות לחברות הפינטק בכל הגדלים. מאסטרקארד העריכה בשנת 2017 כי למעלה מ-80% מעסקאות ברחבי העולם עדיין מבוססות על מזומנים, למרות שאחוז זה בהחלט צנח מאז, זו עדיין הזדמנות ענקית עבור חברות הפינטק.

 

עד שנת 2025, תשלומים בכרטיסי אשראי בלבד, צפויים להגיע לכ-45 טריליון דולר בשנה. במידה ונכלול גם העברות מאדם ולאדם והעברות עסקיות ובינלאומיות, נחצה את רף ה-185 טריליון דולר בשנה - כך על פי נתוני ויזה. זה שוק עצום שחברות הפינטק יכולות לחדור אליו.

 

״זהו הזמן המתאים לחשוב בגדול ולנהוג באומץ״

חברת ראיית החשבון הגדולה בעולם, ״דלויט״, מזהה מספר הזדמנויות צמיחה שהביא עמו נגיף הקורונה לשוק הפינטק. בראש ובראשונה, מציינת החברה שההתרחקות החברתית מאיצה את המעבר לצריכה מקוונת, בין היתר של שירותים פיננסיים. לצד מתן שירותים באופן עצמאי, צופים בפירמת רואי החשבון, האצה מתמשכת של שותפויות בין חברות פינטק למוסדות פיננסיים ותיקים, שלרוב חסרות להם פתרונות דיגיטליים מבוקשים. 

 

מגמת השותפויות לא שמורה רק לגופים הפיננסיים, חברות הפינטק מחפשות הזדמנויות לשיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיות גדולות וחברות שירותים אחרות, כאשר הביקוש למערכות פיננסיות מתקדמות הולך וגובר. מה גם, שנגיף הקוביד 19 עשוי להאיץ את התשלומים ללא מגע, המאפשרים לצרכנים לשלם מבלי להשתמש במזומן או במשטחי מגע אחרים. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

יתרון נוסף, בראייה לטווח הרחוק, שקיים אצל חברות הפינטק הוא קידום הכלכלה הפיננסית ברחבי העולם. הפגיעה הכלכלית העולמית בעקבות התפשטות הנגיף, ״מדגישה את החשיבות של מערכות פיננסיות הן בכלכלות מפותחות והן בכלכלות מתפתחות״ אמרה החברה. מערכות הפינטק מספקות נגישות גדולה יותר למערכת הבנקאית אצל אוכלוסיות מוחלשות, מה שיוצר הזדמנות גדולה לשיתופי פעולה גם אל מול המגזר הממשלתי.

 

כיום בעולם נמצאים 1.7 מיליארד אנשים בוגרים ללא גישה למערכת הבנקאית, שיפור לעומת 2.7 מיליארד בני אדם בשנת 2011. מספר זה צפוי להתכווץ באופן משמעותי. 

 

הכסף הולך לפינטק

בשנת 2018 חברות הפינטק גייסו כ-39.75 מיליארד דולר ב-1,707 עסקאות. כפול מהסכום שגויס בשנת 2017 למספר עסקאות דומה. מאז הגידול נמשך. מכיוון ששוק זה נתמך על ידי קרנות ההון סיכון, בדרך כלל חברות אלו מגיעות לבורסה כאשר הם גדולות יותר, ומשאירות פחות מקום לתשואה בקרב המשקיעים. שנת 2020 ראינו מספר הנפקות משמעותיות, חברת פתרונות התשלומים העסקיים ביל (סימול:BILL), חברת הביטוח הטכנולוגי למונייד (סימול:LMND), ורוקט (סימול:RKT) חברת הבת של נותן המשכנתאות הגדול בארצות הברית.  

 

גם במגזר המיזוגים והרכישות אנחנו רואים פעילות גדלה בענף הפינטק, וזה עשוי להימשך. בשנת 2019 התרחשו שתיים מתוך שלושת עסקאות הפינטק הגדולות אי פעם, כאשר Fiserv (סימול:FISV) רכשה את First Data תמורת כ-21.8 מיליארד דולר, ופיס (סימול:FIS) רכשה את Worldpay תמורת 35.3 מיליארד דולר. לצד רכישות קטנות יותר של פייפל, מאסטרקארד וויזה במהלך השנים האחרונות, זה יהיה מפתיע אם לא נראה מיזוגים משמעותיים נוספים בתעשיית הפינטק במהלך השנים הבאות. 

 

בקיצור, התחזית לפינטק  היא צמיחה שמתפתחת במהירות בעשורים הקרובים. חברות משבשות קטנות יותר ימשיכו לזעזע את הענף, הנפקות ופעילות של מיזוגים ורכישות ככל הנראה ימשיכו ברמות גבוהות, והפינטק ימשיך להגדיל את נתח השוק שלו ולתפוס את הזדמנויות החדשות שנוצרו.

 

למה לשים לב?

מרבית החברות הללו נמצאות בשלבי צמיחה ראשוניים, ושיטות הניתוח שעובדות עבור הסקטור הפיננסי המסורתי, לא תמיד יעבדו טוב בסקטור זה. מצד אחד חשוב לקרוא את המספרים הנכונים כדי לוודא שהעסק אכן מתפקד בצורה טובה ונמצא בדרך הנכונה. מצד שני, וחשוב באותה המידה לחרוג ממספרים אלו ולקבל מושג על ההזדמנויות שעומדות בפני החברה והגורמים שקשה לבטא באופן מספרי. 

 

שימוש במדדי הערכת שווי מסורתיים, כגון מכפיל רווח (יחס P / E) או מכפיל מכירות (יחס P / S), יכול להקשות על ניתוח מניות פינטק. שלא כמו בנקים גדולים ומניות אחרות בסקטור הפיננסי המסורתי, רבים מהפינטקים המבטיחים ביותר אינם רווחיים עדיין, ונסחרים במכפילים אסטרונומיים מהכנסותיהם השנתיות. זה לא אומר בהכרח שהמניה יקרה, ולכן צריך לשקול גם את הגורמים הבאים:

 

צמיחה במכירות: אחת השאלות החשובות ביותר בעולם הפינטק היא כמה מהר החברה מגדילה את הכנסותיה. חברות פינטק יכולות לצמוח במעל ל-50% בהכנסות, מה שיכול להצדיק מכפיל מכירות גבוה. 

 

מכפיל PEG, רווח ביחס לצמיחה: מדד זה יכול להיות שימושי להשקעה במניות צמיחה, במידה והחברה שאתם בוחנים היא רווחית. לוקחים את המכפיל רווח המסורתי ומחלקים אותו בקצב צמיחת הרווחים הצפוי של החברה בשנים הקרובות, ומחלקים ב-100. לדוגמא, חברה עם מכפיל רווח של 100, ושיעור צמיחה ברווחים של 40%, יחס ה-PEG יעמוד על 2.5. נתון זה יכול לעזור להשוות בין החברות השונות שצומחות בקצבים שונים.

 

שימור לקוחות ורווחיות: חברות פינטק טובות שומרות על לקוחותיהן. חברות פינטק מצוינות גורמות ללקוחותיהם להוציא יותר כסף ככל שהזמן עובר. חברות הפינטק מדווחות על שיעור שימור ההכנסות מלקוחות, ובמידה ומספר זה מעל 100%, המשמעות היא שהחברה מגדילה את הכנסותיה מהלקוחות הקיימים. לצד זה חשוב לבדוק גם את שיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית של החברות, שכן צמיחה זה חשוב, אבל חשוב לא פחות - להרוויח. צמיחה על חשבון ירידה ברווחיות לא תמיד נכונה מבחינת המשקיעים 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יניב67 08/10/2020 13:42
    הגב לתגובה זו
    זה לא כל כך רציני...
  • יוסי 08/10/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    יותר אנשים צריכים ללמוד את תחום הקריפטו זה העתיד אי אפשר להדפיס כסף בלי סוף
  • יואל פינטו 08/10/2020 14:34
    הגב לתגובה זו
    זה לא כל כך רציני.....
  • פיאט טיפו 08/10/2020 17:10
    זה לא כל כך רציני....
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.