לא נתפש: אחרי מסחר סוער שהתנהל לאורך היום, מחיר הנפט ירד 8%
מחיר הנפט רשם היום (ד') תיקון חריף מטה - נפט WTI מרס 15 שהתגבר עד לכדי יותר מ-9% בשעות האחרונות למסחר האמריקני. מעבר להסבר כי מדובר בתיקון לאחר מספר ימים של ראלי מסחרר, דוח הנפט שהתפרסם היום מוקדם יותר בארה"ב הציג עלייה במלאי של 6.3 מיליון חביות אל כמות של 413 מיליון חביות.
זוהי הפעם השלישית ברציפות בה כמות מלאי הנפט הגולמי בארה"ב עולה מעבר לצפי וכיום מלאי הנפט בארה"ב הינו הגבוה ביותר בכל הזמנים (או לפחות מאז שהחלו למדוד את המלאים). שיא במלאים בארה"ב הינו סימן ברור להיצע יתר של הנפט במדינה בטווח הקצר ומהווה סיבה משמעותית לירידת המחירים.
האינדיקציה הראשונה לעלייה במלאי הגיעה כבר אמש. זאת כאשר לאחר נעילת המסחר דווחו ע"י American Petroleum Institute כי מלאי הנפט בארה"ב גדל בשבוע החולף ב-6.1 מיליון חביות ל-411 מיליון חביות, הרבה מעבר לתחזיות שעמדו על גידול של 2.8 מיליון חביות בלבד.
אתמול זינק מחיר הנפט עוד 7% וסגר ברמה של 53 דולר אחרי שבמהלך היום נגע גם ברמה של 54.2 דולר (עלייה יומית של כמעט 10%). המגמה החיובית אתמול היא המשך ישיר לראלי המסחרר במחיר הנפט יום קודם (עלייה של 8.3%) כאשר הסיבה המרכזית היא דיווח ביום ו' על קיטון דרמטי במספר מתקני הפקת הנפט הפעילים בארה"ב.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהדיווח ביום שישי (שפורסם ע"י חברת Baker Hughes) עלה כי לא פחות מ-94 מתקנים להפקת או קידוח נפט נסגרו בארה"ב בשבוע החולף, מדובר בירידה השבועית החדה מאז החלו ב-Baker Hughes לפרסם את הנתון ב-1987. כלומר המפולת במחיר הנפט (מינוס 60% מאז יוני ועד השפל בשבוע החולף) בהחלט מכה קשות בתעשיית הנפט בארה"ב שנאלצת לסגור מתקנים. אם זו אכן הייתה המטרה של סעודיה (
בתוך כך, ייתכן שהזינוק הדרמטי במחיר הנפט קשור נוצר בשל 'שורט סקוויז'. לפי בלומברג, מספר חוזי השורט על הנפט עמד בשבוע שעבר על שיא של 4 שנים. ההערכה היא שהדיווח על הנפילה במספר מתקני הנפט הפעילים גרם ללחץ אצל הספקולנטים שמיהרו לקנות חוזי נפט בכדי לסגור את השורטים.
מחיר הדלק: נציין כי מחיר הדלק בתחנות בארה"ב מתחיל לטפס במקביל לתיקון מעלה במחיר הנפט. נכון ליום שני האחרון - מחיר גלאון דלק עולה 2.068 דולר בממוצע ארצי אחרי שכבר כמעט נגע ברמה של 2 דולר בלבד. ועדיין מאז יוני מחיר הדלק בתחנות בארה"ב הוזל ב-44%. בישראל הוזל במוצ"ש האחרון מחיר הדלק ב-19 אגורות (הוזלה חודשית של 3% והוזלה של 20% מאז יוני).
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מניות הגז: בבורסה באחוזת בית מדד ת"א נפט וגז קופץ היום, ככל הנראה ברקע לראלי המסחרר במחיר הנפט. רציו יהש עולה 4.4% מניית אבנר יהש מטפסת 3.6% אחרי שרק בימים האחרונים נגע בשפל כמעט שנתיים.
מחיר הנפט בשנה האחרונה
- 8.יששששששששששששששששששששש (ל"ת)שישקו 04/02/2015 23:58הגב לתגובה זו
- 7.כותבי תרחישים 04/02/2015 23:43הגב לתגובה זוב2012 הנשיאים אובמה+פרס+ביבי+ברק+ארדואן הכינו תקיפה לש 2013 לפרוקה סוריה ל3 חלקים,סונים, כורדים ועלווים, פוטין הגיע ביוני 2012 לפגישה עם פרס וביבי כדי למנוע הפגיעה בסוריה,לפוטין יש נמל צוללות בלאטקייה, ככן סורי חייבת לפוטין 28 מליארד $, הכורדים היו אמורים לקבל מדינה בעירק וסוריה והיו צריכים להניח הנשק במלחמתם עם טורקיה, ואומנם הכורדים הניחו נישקם נגד טורקיה והכריזו על מדינה בעירק ומימשל בסוריה, ארהב שהיתה אמורה להתערב ולפרק את סוריה איכזבה את סעודיה קשות , לכן סעודיה ראתה שהאינטרסים שלה והסונים בסוריה עומדים בסכנה מול הגרעין השיעי/אירני, ומפולת הסונים סעודיה החליטה להפיל מחיר נפט ביחד עם הפלת השיעים : אירן סוריה חיזבללה =ורוסה= גם במחיר פגיעה בעודף הכספי שלה, לכן סעודיה תמשיך להוריד מחיר הנפט עד להשגת מטרתה, האם מחיר נפט 39 ?? !!
- 6.אבל המומחוי המצחיק גורביץ אמר היום הנפט יעלה..אתר דפוק (ל"ת)המבחין בליצנים באתר 04/02/2015 21:55הגב לתגובה זו
- שים 04/02/2015 23:09הגב לתגובה זומה שאומר גורביץ צריך לעשות הפוךצטועה ומטעה
- 5.אסף 04/02/2015 10:37הגב לתגובה זואולי יכול הכתה הנכבד להסביר מה הקשר בין כותר לכתה לתוכנה ?
- 4.אל תתלהבו:תיקון טכני...יחזור לשורט במהרה. (ל"ת)tikun bilvad 04/02/2015 10:21הגב לתגובה זו
- 3.אריק 04/02/2015 09:49הגב לתגובה זואתם הבנתם את זה???
- 2.תגובת יתר. מה שקובע זה המלאים, והם בשיא (ל"ת)שי 04/02/2015 09:49הגב לתגובה זו
- 1.מתוק 04/02/2015 09:43הגב לתגובה זועם סיום קידוח הנפט ושווק הגז מלוויתן ישוב הנפט למגמת ירידות חדה. י
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
