משבר החוב באירופה: זמן לצאת מהשוק או לנצל להגדיל חשיפה?
הכלכלה האירופית מורכבת ממגוון מדינות בעלות מאפיינים שונים דוגמת איתנות פיננסית, מוסר עבודה וסוג ויציבות ממשל ומאפיינים נוספים הנבדלים זה מזה. שונות זו היא אחד הגורמים המרכזיים שהובילו למשבר החוב הנוכחי ולחוסר היכולת לממש הפוטנציאל הרב הגלום באיחוד מדינות אירופה. מזה שנים סובלת היבשת מקצב גידול ריאלי איטי וככל הנראה המגמה תימשך גם בשנים הבאות. קצב גידול האוכלוסייה האפסי, ובמדינות שונות אף שלילי, לצד שיפור בתוחלת החיים גורמת לחוסר איזון ולקשיים משמעותיים בכלכלה והיא העומדת בבסיס ההנחה לגידול האיטי בעתיד הנראה לעין.
ניתוח הכלכלה האירופית אינה דבר פשוט בשל מורכבותה. בכדי לבחון ולנתח את כלכלת אירופה יש להבין את מבנה האיחוד ולפלח את המדינות המרכיבות אותו לפי איתנותן הפיננסית והיציבות השלטונית בהן. כיום עומדת בלב האיחוד, גרמניה, כמדינה גדולה והחזקה ביותר ששומרת על יציבות האיחוד כמעט לבדה. מדינות בכירות, דוגמת צרפת ואיטליה, נמצאות במצב כלכלי בעייתי שלא מאפשר להן ליזום ולהוביל מהלכים לייצוב המערכת הפיננסית ביבשת. לעומת זאת מדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד) ויש אף המכנים אותן מדינות ה-PIIGS (בתוספת איטליה) נמצאות במיתון מתמשך ומשבר חוב חמור.
גרמניה נמצאת במצב כלכלי טוב וביחס לכלכלות מדינות אירופה מצבה מצוין. האבטלה בה לא גבוהה (7.1%) וקצב הצמיחה יחסית גבוה (5.2%). לגרמניה אינטרס מובהק בשמירת לכידותה של הכלכלה האירופאית ושל גוש האירו. בשלב זה היא מבצעת פעולות לשמירה על אינטרס זה ומאלצת את יתר מדינות האיחוד לשתף עמה פעולה. בעניין זה פועל, לצד השיקול הכלכלי, גם ובעיקר השיקול המדיני - מעמדה של גרמניה בעולם. לכן סביר שנמשיך לראות את גרמניה פועלת לייצוב המצב, גם במחיר של פגיעה כלכלית באזרחי גרמניה. כלומר, נכון לעכשיו איננו מזהים סימן להתפרקות האיחוד ולפירוק גוש האירו כפי שחוזים רבים אחרים.
מדינות ה-PIIGS ומדינות נוספות בגוש האירו בהחלט נמצאות במצב כלכלי רע. נטל החוב שלהן הולך ותופח בקצב גבוה מקצב הגידול והן מתקשות לעמוד בהחזר החוב. מועדי פירעון קרובים הביאו את המדינות לבקש הסדר חוב ואלה מהן שטרם ביקשו צפויות לבקש סיוע במוקדם או במאוחר.
להערכתנו האיחוד האירופי, קרן המטבע ומדינות נוספות יאשרו פריסת חובות וסיוע לטווח הקצר בכפוף לביצוע רפורמות כלכליות נרחבות. מהלך מסוג זה מתבקש למען עתידה של כלכלת אירופה ומוטב שייעשה מוקדם ככל שניתן.
למדינות הבעייתיות מספר מאפיינים דומים שניתן ללמוד מהם ולהשליך על מדינות נוספות בעולם לרבות ישראל. ראשית, למדינות הנמצאות במשבר חוב יש ממשל לא יציב הנוטה להתחלף מדי שנים ספורות וללא אפשרות אמיתית להוביל רפורמות ושינויים מבניים הנדרשים להצלת הכלכלה המקומית. יציבות שלטונית היא אחד הגורמים המרכזיים ליציבות כלכלית וניתן לראות במשבר החוב הנוכחי בצורה טובה את הדיפרנציאציה בין יציבות הממשל במדינות שנקלעו למשבר ליציבות באלה שיצאו מהמשבר הגדול מחוזקות.
שנית, מוסר העבודה במדינות ה-PIIGS בעייתי מאוד ומונע מהכלכלה לצמוח ולהתפתח. נורמות של סייסטה בצהריים ופרישה לפנסיה בגיל מוקדם על חשבון משלמי המסים (הגרמנים בד"כ) הם רק חלק מהחוליים של מדינות אלה. כאמור, הממשלות לא יכולות לבצע רפורמות ביוזמתן כיוון שמשמעות הדבר מבחינתן הוא איבוד השלטון. הדרך היחידה למעשה להוביל רפורמות כלכליות הוא בעזרת לחץ חיצוני. רק באמצעות דרישה, שלא לומר איום, של קרן המטבע, האיחוד האירופי, קרן המטבע ומדינות מובילות ניתן להוביל לביצוע הרפורמות הנדרשות. ראינו את התהליך הזה קורה ביוון ואנו נראה את התהליך מתפשט למדינות נוספות באיחוד.
במדינות ה-PIGS נטל החוב גבוה ומלווה בקצב צמיחה ריאלי שלילי המעלים חשש אמיתי ליכולת החזר החוב שלהן. ליוון נטל החוב הגבוה בגוש האירו, הנציבות האירופית צופה כי שיעור החוב שלה מהתוצר יעמוד השנה על כ-157% וימשיך לעלות לכ-166% בשנה הבאה. כתוצאה משיעורי החוב הגבוהים עלו מרווחי ה- CDS והתשואות על אג"ח של מדינות ה-PIGS ובעיקר ביוון בה ירד דירוג האשראי פעם נוספת ל-B+. ניתן לראות את הפער שנפתח במרווחי ה-CDS ובתשואות האג"ח של ממשלת יוון ואלו של ממשלת גרמניה.
מרווחי ה-CSD ל-5 שנים של יוון וגרמניה
תשואות של יוון וגרמניה
הפתרון הרצוי למשבר שלהערכתנו גם ייצא לפועל בסופו של דבר הוא בשילוב בין פריסת חובות קצרים לטווח ארוך וסיוע כלכלי בדרך של הזרמת כספים בטווח הקצר. כל זאת כנגד ביצוע רפורמות מבניות וכלכליות נרחבות ושמירה על משמעת תקציבית נוקשה. לאחרונה קיבלה פורטוגל סיוע נרחב וגם יוון שהתחייבה להוביל רפורמות זוכה לסיוע ופריסת חובות.
מדינה בכירה המרכזת עניין רב היא ספרד בה עלה שיעור האבטלה ללמעלה מ-20% ורבים חוששים מיכולתה לפרוע את חובותיה. הכלכלה הספרדית היא אחת הגדולות בעולם בעוד יחס החוב שלה נמוך מאוד. הבעיה המרכזית בספרד מגיעה דווקא מכיוון שוק הנדל"ן שצמח במשך שנים עד ליצירת בועה.
כיום ישנו עודף דירות גדול שייקח עוד זמן רב עד שייספג בביקושים הטבעיים. למרות זאת ועל רקע יחס החוב/תוצר הנמוך של המדינה אנו סבורים כי ספרד תעמוד בהתחייבויותיה ולא תגיע למשבר חוב ולפריסת חובות.
נוכח חולשת כללית בגוש האירו, הצורך בהזרמות כסף של הבנק המרכזי והריבית הנמוכה, הורגשה חולשה יחסית במטבע האירו לעומת מטבעות של מדינות צומחות. לכן גרמניה לא סבלה מייסוף במטבע המקומי - תופעה המאפיינת כלכלות שהייצוא בהן צומח, ובולמת את הצמיחה בייצוא.
בנוסף, הפגיעה בשוק הרכב היפני עקב רעידת האדמה החמורה שפקדה את המדינה עשויה להטיב עם שוק הרכב הגרמני שמהווה מרכיב חשוב בתעשיה המקומית ובייצוא.
לסיכום, האתגרים העומדים בפני קובעי המדיניות בגוש האירו ובאיחוד האירופי הם רבים ומורכבים. עליהם להתמודד עם משבר חובות בהיקף גדול מאוד שעשוי להשפיע, אם לא יטופל נכון, על הכלכלה העולמית כולה. כל זאת תוך התמודדות בלחצים אינפלציוניים ממקורות אקסוגניים הנובעים בעיקר מעליית מחירי הסחורות, כשלים מבניים ועוד. חוזקו של השוק הגרמני בשילוב עם חולשתו היחסית של האירו מאפשרת לשוק הגרמני לצמוח על חשבון כלכלות אירופאיות אחרות והופך אותו לאטרקטיבי להשקעה. הירידות בשווקים לצד סיוע כספי עשויים להפוך שווקים נוספים לאטרקטיביים אולם ההשקעה בהן צריכה להיעשות תוך בחינה סלקטיבית וזהירה של כל מדינה בנפרד תוך הסתכלות על נתוני מאקרו ומיקרו כלכליים.
**הגרפים לקוחים מאתר: "טרייד אין אקונומיק"
- 5.אמר הרבה ולא כלום בשורה התחתונה .. בזבוז (ל"ת)גל 30/05/2011 22:09הגב לתגובה זו
- 4.מר גלאי לא המלצת לקנות חברה לישראל ומאז ירדה? (ל"ת)מיקי 30/05/2011 12:25הגב לתגובה זו
- 3.יקי 30/05/2011 12:22הגב לתגובה זומעניין מאוד מה שכתבת מר גלאי
- 2.איציק 30/05/2011 12:00הגב לתגובה זוהכתבה כצפוי לא מתעסקת בתזמון הכניסה לשווקים- ובאופן מגמגם חוזרת על המנטרה הידועה (ציטוט ) " וההשקעה בהן צריכה להיעשות תוך בחינה סלקטיבית וזהירה של כל מדינה בנפרד תוך הסתכלות על נתוני מאקרו ומיקרו כלכליים" . בקיצור- החמצה.
- 1.מי שאומר שניתן לתזמן שוק יש להיזהר ממנו!!! (ל"ת)אבי 30/05/2011 11:59הגב לתגובה זו
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
