יש לך אופנוע ולא הייתה לך תאונה? תשלם פחות על ביטוח החובה

לעומתם, נהגים צעירים בעלי וותק נהיגה נמוך עם היסטוריית תאונות והרשעות ישלמו פרמיות גבוהות יותר. זאת החל מנובמבר הקרוב, כך הודיע היום המפקח על הביטוח
מאיה זיסר |

תאונות הדרכים שבהן מעורבים אופנוענים ב-2008 עומד על כ- 13% מהתאונות הקטלניות בדרכים עירוניות למרות שהם מהווים רק כ- 4% ממצבת כלי הרכב,כך עולה מדוח "מגמות בבטיחות בדרכים בישראל 1999-2008" של 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים'.

על פי נתוני הרשות, מספר רוכבי האופנוע שנהרגו בתאונות דרכים בשנת 2008 עלה בכ- 28% ומספר הפצועים קשה בקרב רוכבי האופנועים בשנת 2008 עלה בכ- 13%. רוכבי אופנועים בנפח 51-250 סמ"ק מעורבים במספר הגבוה ביותר של תאונות דרכים, הן במספר אבסולוטי והן ביחס לשיעורם היחסי במצבת כלי הרכב. רוכבי אופנועים "כבדים" בנפח מנוע של 501 סמ"ק ויותר מעורבים במספר הגבוה ביותר של תאונות דרכים חמורות (קטלניות וקשות) ביחס לשיעורם במצבת כלי הרכב.

בעקבות הנתונים הללו מפרסם היום (א') המפקח על הביטוח, ידין ענתבי, טיוטת חוזר הקובע, שהחל מנובמבר 2009 תגדל הדיפרנציאציה בתעריפי ביטוח חובה לאופנועים. מהלך זה יגרום לכך שנהגים מבוגרים בעלי וותק נהיגה רב וללא היסטוריית תאונות והרשעות ישלמו פרמיות נמוכות יותר, ואילו נהגים צעירים בעלי וותק נהיגה נמוך עם היסטוריית תאונות והרשעות ישלמו פרמיות גבוהות יותר. לאחר השינוי מבוטחים זהירים ישלמו כ- 50% פחות ממבוטחים מסוכנים.

השינוי הממוצע של התעריפים יעמוד על כ-12%, אולם חלק מנהגי האופנוע ישלמו פחות, כך למשל, מרבית הנהגים שגילם מעל 40 ישלמו פחות בהשוואה למה שהם משלמים היום.

כיום, נהגי אופנועים משלמים פרמיה שמכסה בממוצע כ- 65% מתעריף הסיכון הגלום בביטוחם, ואת הגרעון שנוצר אצל חברות הביטוח בשל כך מסבסדים נהגי שאר כלי הרכב באמצעות ייקור הפרמיות שלהם בשיעור של כ-4%. עליית תעריפי הבסיס לאופנועים, תוביל לצמצום הפער בין הפרמיות המשולמות על ידי הנהגים לבין תעריף הסיכון הגלום בביטוחם. גם לאחר העדכון הנוכחי פרמיות הביטוח לאופנועים בפול נמוכות מתעריפי הסיכון, ונהגי האופנועים ישלמו פרמיה שתכסה בממוצע רק כ- 70% מתעריף הסיכון, אולם המהלך יקטין את הסבסוד של האופנועים, המוטל כיום על כלל ציבור המבוטחים.

יצוין כי מהלך זה הינו המשך למהלך של הרחבת השונות בתעריפים בו החל המפקח על הביטוח בינואר 2007, ולאפשרות שניתנה למבוטחים החל מנובמבר 2008, לקבל הנחה בגובה של 11% מהפרמיה בעת רכישת פוליסת ביטוח חובה לאופנוע הכוללת השתתפות עצמית.

בנוסף עודכנו הפרמיות של שאר כלי הרכב המבוטחים בפול ב- 8% בהתאם להמלצת ISO, מפעיל מאגר המידע, וזאת בשל הגידול בעלות התביעות בענף רכב חובה, אשר חלק ניכר ממנה נובע מפסיקת השנים האבודות בשנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שלמה קרעי הליכוד
צילום: הגר כהן

משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת

החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה

רן קידר |

מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה. 

לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.

לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם. 

עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל.  שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.

הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

הכנסת אישרה: הטבות מס נרחבות ותגמול מוגדל ללוחמי המילואים

חוק חדש יעניק עד 4 נקודות זיכוי במס ויקבע תגמול מינימלי של 9,632 שקל לחודש מילואים; ההסדר יורחב ב־2028 ויכלול גם תגמול רטרואקטיבי למפוטרים בזמן שירות

אדיר בן עמי |

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את חוק הטבות המס למשרתי המילואים כלוחמים, יוזמה שמוביל שר האוצר בצלאל סמוטריץ’. החוק מעניק נקודות זיכוי במס הכנסה ללוחמי מילואים בהתאם להיקף ימי השירות שביצעו במהלך שנת המס, במטרה לתגמל ולתמרץ שירות משמעותי במערך המילואים. על פי ההסדר החדש, משרתי מילואים שביצעו מעל 30 ימי שירות בשנה יהיו זכאים לנקודות זיכוי מדורגות, שיכולות להגיע עד ארבע נקודות זיכוי בשנה, שוות ערך לכ־968 שקלים בחודש, או כ־11,600 שקלים בשנה. ההטבה תיושם באופן קבוע במערך המס.


חלוקת הנקודות תיעשה בהתאם למספר הימים: 30 ימי שירות יזכו בחצי נקודת זיכוי (121 שקלים בחודש), 50 ימים יזכו בנקודה, 70 ימים בשתי נקודות, 90 ימים בשלוש נקודות, ומעל 110 ימים - ארבע נקודות. החל משנת 2028 המדרגות יותאמו מחדש כך שזכאות תושג כבר מ־20 ימי שירות.


בנוסף, החוק מעגן את התגמול המינימלי לחודש מילואים ומצמיד אותו למדד. בשנת 2025 יעמוד שכר המינימום לחודש מילואים על 9,632 שקלים, במקום כ־7,000 שקלים כיום. ההעלאה, שנקבעה תחילה כהוראת שעה בתקופת המלחמה, תהפוך כעת להסדר קבוע.


78% זכאים

בדיוני ועדת הכספים עלה כי כ־78% מלוחמי מערך המילואים צפויים לעמוד בתנאי הסף ולהיכנס למעגל הזכאות כבר בשנת 2025. דרישת הוועדה הביאה להפחתת מספר ימי השירות הנדרשים החל משנת 2028, מתוך צפי לירידה בעומס המילואים בשנים הקרובות. במהלך הדיונים הושם דגש על כך שהחוק המקורי היטיב בעיקר עם בעלי הכנסה גבוהה, ולכן הוחלט לשלב בו תיקון לחוק הביטוח הלאומי המבטיח תגמול מזערי למשרתי מילואים בעלי הכנסה נמוכה או כאלה שאינם עובדים. שיעור התגמול יעמוד על 95% משכר הבסיס, כפי שנקבע בתקופת המלחמה, וייושם באופן קבוע.


בוועדה הוצג גם סיכום נוסף, ביוזמת ח״כ ינון אזולאי, שלפיו משרת מילואים שיפוטר במהלך שירותו יהיה זכאי להשלמת שכר מלאה עד לגובה שכרו האחרון. באוצר ציינו כי הסדר זה יקודם בהסכמה במסגרת הצעת חוק פרטית, וייכנס לתוקף רטרואקטיבית ממאי 2025 ועד לסיום מצב החירום בעורף.