מדיניות המט"ח של בנק ישראל, למה זה לא עובד?

גיא יהודה, כלכלן בכיר בבית ההשקעות פסגות, מתייחס לתנודות בדולר ופעילות בנק ישראל בשוק המט"ח

גיא יהודה | (2)
נושאים בכתבה שער הדולר

מתחילת השנה התחזק השקל ב-3.8% מול סל המטבעות ובתגובה בנק ישראל רכש כמויות גדולות של מט"ח, תגובה בה נוקט כבר תקופה ארוכה. האם המדיניות עדיין אפקטיבית ומה כל זה אומר על הכלכלה המקומית. לשם השוואה, בשנת 2016 כולה התחזק השקל ב-4.8% כלומר מדובר כאן על התחזקות חדה באופן חריג.

השקל מול סל המטבעות בשלוש השנים האחרונות

 

יש לציין, לא הרבה השתנה במדיניות המט"ח של בנק ישראל - בבנק ישראל ממשיכים לרכוש כמויות גדולות של מט"ח, חלקן כחלק מתכנית הרכישות לקיזוז אפקט תגליות הגז על החשבון השוטף וחלקן על מנת למתן את הכוחות הפועלים להתחזקות השקל. יתרה מכך, בשנה האחרונה בנק ישראל אפילו הגדיל את מידת מעורבותו בשוק המט"ח - בסוף שנת 2012 יתרות המט"ח בבנק ישראל עמדו על 75 מיליארד דולר ובשנים 2013-2015 הן גדלו בכ-5 מיליארד דולר בכל שנה. בשנה החולפת הן גדלו ב-10 מיליארד דולר ונכון להיום יתרות המט"ח בבנק ישראל כבר עומדות על למעלה מ-101 מיליארד דולר.

בבנק ישראל טוענים שללא הרכישות השקל היה חזק יותר, אולי. אנחנו מעריכים שההשפעה, גם אם הייתה כזאת, זניחה. אך חשוב מכך, מדיניות המט"ח של בנק ישראל משדרת מסר שגוי לפעילים בכלכלה הריאלית שתלויים בשער החליפין, מסר של "אל דאגה, אנחנו נשמור עליכם ונמנע ייסוף בשער החליפין" אך בנק ישראל לא באמת מסוגל למנוע ייסוף כזה. בנוסף, מדיניות זו רק מוסיפה מימד של חוסר וודאות אשר לכשעצמו רק מזמין ספקולנטים. מעל לכל, המדיניות של בנק ישראל פשוט לא עומדת ביעדיה – לא רק שהיא לא מצליחה למתן את הייסוף בשער החליפין לאורך זמן אלא שגם האפקטיביות המזערית של המדיניות הולכת ונשחקת. אם בעבר אפקט ההתערבויות של בנק ישראל החזיק מספר ימים היום הוא מחזיק לא יותר מכמה שעות.

  

 למה זה לא עובד?

אז בראש ובראשונה חשוב להגיד, לפעמים זה עובד. רק בשבוע שעבר בנק ישראל התערב שוב בשווקים והשקל- נחלש. לכן, למען הסדר הטוב נדגיש שבטווח הקצר מאוד (מספר ימים לכל היותר) לרכישות של בנק ישראל יכולה להיות השפעה, אך השפעה הזו תפוג מהר מאוד כאשר הרכישות מעוקרות. למי שמילים כמו עיקור מייצרות אסוציאציות שפחות קשורות לשער החליפין נסביר שכאשר בנק ישראל רוכש דולרים הוא למעשה מזרים שקלים למערכת הפיננסית - מדפיס שקלים ואיתם רוכש דולרים - כך שכמות הכסף גדלה.  

על מנת שכמות הכסף במשק לא תגדל באופן משמעותי ותייצר אינפלציה ו/או עליית מחירי נכסים ו/או עלייה בתיאבון לסיכון, בנק ישראל "סופג" את אותם השקלים חזרה. תהליך זה נקרא "עיקור", בנק ישראל טוען שזה מה שהוא עושה והעדויות מלמדות שהוא אכן מתבצע בפועל.

פה מגיע הקאטץ'. בשנים האחרונות מתקיים ויכוח לגבי מה משפיע יותר על השווקים: כמות הכסף עצמה או הזרם שלה (כלומר השינוי בה). ויכוח זה היה סוער במיוחד בכל הנוגע להרחבות הכמותיות השונות כאשר הבנקים המרכזיים גילו שהמדיניות שלהם לא ממש עובדת למרות שהמאזנים שלהם הולכים ומתנפחים ללא היכר.

כמו כל ויכוח בין כלכלנים גם לוויכוח הזה אין תשובה חד משמעית אבל נראה שהכף נוטה לכיוון של הזרם. בהתאם, להערכתנו אם בנק ישראל מעקר את הרכישות שלו, לאחר העיקור זרם השקלים והדולרים במשק נותר ללא שינוי (בהינתן שהתנאים הכלכליים לא השתנו) ולכן גם שער החליפין צריך להיוותר ללא שינוי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

השורה התחתונה: כדי להחליש את השקל לאורך בנק ישראל צריך להוריד את הריבית ולכן, כל עוד בנק ישראל לא נוקט בהרחבה מוניטרית נוספת, רכישות המט"ח של בנק ישראל הן בבחינת "פוּל גז בניוטרל". וכידוע, הפחתת ריבית לא נמצאת על הפרק בסביבה הכלכלית הנוכחית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מדפיס שקלים הבנו, איך הוא בדיוק עוקר או סופג אותם? (ל"ת)
    נפתלי 11/03/2017 06:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ניסבון 06/03/2017 23:17
    הגב לתגובה זו
    הרי בנק ישראל מדפיס שקלים איך הוא עוקר אותם חזרה סופג אותם? לא מבין,ולמה לא לקחת בחשבון גיא יהודה את הנתון הכי חשוב והוא נתון צבאי ביטחוני, למה לא לומר לחברים שבמלחמה השקל לא יהיה שווה כלום? אנשים חכמים מתכוננים למערכה הבאה שביבי וליברמן מארגנים לסמוך על השקל זו אשליה זמנית
רכב מעופף (XPENG)רכב מעופף (XPENG)

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?

XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026

עופר הבר |
נושאים בכתבה רכבים מעופפים

המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל  Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת. 

בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.

כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.

הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.

פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.