דורון ערוסי
צילום: יח"צ

משבר דיור? אפשר לנפץ את הבועה, ובשאר העולם הבינו את זה לפני עשרות שנים

דורון ערוסי, מנכ"ל חברת אקו בילד, חושב שבנייה מתקדמת ומתועשת יכולה להתעלות על הפוליטיקה הקטנה ולעזור לפתור את משבר הדיור
דורון ערוסי | (7)

לפני מספר חודשים, במסגרת תכניתו של שר השיכון והבינוי, יואב גלנט ושר האוצר משה כחלון להוזלת מחירי הדיור בישראל, הוציאו משרדי הממשלה 'קול קורא' לחברות בנייה זרות להגיע ולבנות בישראל,  בנוסף, גם קראו לייבוא של טכנולוגיות בנייה מהירות מחו"ל. מה שעמד מאחורי החלטה זו של המשרדי הממשלה, ככל הנראה, הוא הרצון לבנות שכונות שלמות במהירות גבוהה יותר, להוזיל את עלות הבנייה וכך לגרום להוזלה משמעותית של מחירי הדירות עבור הצרכנים הסופיים. כך, על פי התכנית, הבנייה המהירה תענה גם על המחסור בדירות שנוצר בשנים האחרונות בענף הנדל"ן בישראל.

 

ישראל היא מעצמה טכנולוגית, אך בכל הקשור לענף הבנייה אנו מפגרים בעשרות שנים לעומת מדינות המערב. ברחבי העולם הבינו כבר לפני כחמישה עשורים שחייבים לייעל את הליך הבנייה, לקצר אותו ולשפר את איכות הבנייה באמצעות אימוץ שיטות בנייה חדשות ומתקדמות. לשיטות בנייה אלו יש יתרונות רבים, לרוב, הן  אקולוגיות, איכותיות, חסכוניות ומהירות במיוחד.

 

בחודשים האחרונים מדברים בישראל כמעט בכל ערוצי התקשורת על מחסור גדול בכוח אדם בענף הבנייה, מדובר בבעיה שניתן לפתור בקלות. בניית בניין בשיטת הבנייה הקונבנציונאלית שאנו מכירים בישראל כיום היא עבודה סיזיפית, מלוכלכת וקשה. למעשה, עבודת הבנייה אינה אטרקטיבית מזה עשרות שנים לדורות הצעירים, ורבים מסרבים לעבוד בה, מלבד עובדי קצה, עובדים זרים וכדו'.

טכנולוגיות בנייה חדשות דורשות מעט מאד כוח אדם יחסית לבנייה הקונבנציונאלית, וההכשרה לעבודה באמצעותן קצרה מאד ומוענקת בחינם. הבנייה באמצעות מוצרי הבנייה המתקדמים של חברת הענק הקנדית NUDURA (לשם הגילוי הנאות, שמיובאים לישראל באמצעות חברת אקו בילד), מהירה יותר, נקייה מאד יחסית לענף הבנייה, דורשת צוות קטן יחסית ומצריכה הכשרה מקצועית קצרה ומהירה. כך ניתן לחסוך בכמות העובדים הדרושים לביצוע העבודה, ולהפוך את הענף לאטרקטיבי עבור עובדים נוספים – נשים, עובדים ישראליים שעד כה התרחקו מהענף וכמובן, חיילים/ות משוחררים/ות. הבנייה באמצעות טכנולוגיות הבנייה המהירה יכולה לפתור את בעיות כוח האדם בענף, להפוך אותו לאטרקטיבי יותר ולהחזיר את העבודה העברית לענף הבניין.

 

לא הכל ורוד

ישנו חסרון בהבאת חברות בנייה זרות לביצוע פרויקטים של בנייה מהירה בישראל, פגיעה בעבודתו של הקבלן הישראלי. אחד החששות העיקריים של הקבלנים הישראלים מתכניתו של שר השיכון והבינוי נובע מזליגת העבודה בענף לחברות מחו"ל על חשבונם. הרי ברגע שחברות ביצוע גדולות יגיעו לישראל ויקבלו פרויקטים כל כך גדולים ומשמעותיים, ייפגע הרווח של הקבלן הישראלי ונפח העבודה שלו ירד בצורה דרסטית.

יבוא של שיטות בנייה ומוצרי בנייה מתקדמים בנוסף להכשרת הקבלנים ועובדיהם לעבודה תמנע הבאת קבלני ביצוע מחו"ל. כך, ניצור מצב שבו יתקיים שיתוף פעולה יחד עם הקבלנים הישראלים שיוכשרו לעבוד עם הטכנולוגיות החדשות, והם אלה שיישמו אותן בפועל בשטח תוך חסכון משמעותי של משך זמן הבנייה אשר משפיע באופן ישיר על עלויות כל דירה. כך לדוגמא, קבלן שיסיים בניין בחצי מהזמן שבדרך כלל היה לוקח לו, חוסך כ- 50% מעלויות העובדים שהם המרכיב העיקרי בעלות הסופית של המבנה, ובנוסף הוא יוכל לבנות כפול ממה שהיה רגיל עד כה בשיטת העבודה המסורתית.

 

לבנייה באמצעות טכנולוגיות בנייה מהירות ומתועשות יתרונות רבים, ומה שמבדל אותה משיטות הבנייה המסורתיות הוא אחוז טעויות נמוך מאד. כיום, למחיר הדירה הסופי מתווספות עלויות בגין תיקונים כתוצאה מטעויות שנעשות במהלך בנייתה, מדובר בכשניים עד חמישה אחוזים ממחירה. בבנייה באמצעות טכנולוגיית הבנייה המתועשת, יש הרבה יותר חופש פעולה לקבלן, והרבה פחות מרווח לטעויות כך שמדובר בדרך טובה מוכחת ונוספת להוזלת מחיר הדירה הסופית לצרכן הישראלי.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

לסיכום, ממשלות ישראל הפסידו זמן יקר בכך שלא שמו דגש על האימוץ של שיטות בנייה מתקדמות. לא רק ממשלות ישראל אחראיות לעיכוב, אלא גם בעלי עניין ואינטרסים שונים, שעצרו את התקדמות הענף מתוך אינטרס אישי צר, לדאוג שהמכירות של מוצריהם לא ייפגעו. נראה כי לאחרונה המגמה משתנה, ושוק הנדל"ן מגלה יותר עניין לגבי שיטות בנייה שונות ומתקדמות, כך גם הצרכן הישראלי. 

 

קיים פתרון חכם, יעיל ואיכותי להוזלת מחירי הדיור בישראל, הוא מתעלה מעל הפוליטיקה הקטנה, ועונה גם על הצרכים והאינטרסים של הקבלנים הישראלים. זה הזמן לשנות כיוון ולהבין בישראל את מה שבכל העולם כבר הבינו מזמן, שבנייה מתקדמת / מתועשת, מהירה מוזילה את עלויות הבנייה באופן משמעותי ביותר ומגבירה את קצב הבנייה, לכן היא הפתרון האולטימטיבי לתכניתו של שר השיכון והבינוי להוזלת מחירי הדיור בישראל ולצמצום הפער במחסור הדירות שנוצר בשנים האחרונות. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כתבה עלובה (ל"ת)
    ציון 25/07/2016 15:20
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    א 25/07/2016 14:35
    הגב לתגובה זו
    כל ההצהרות לא שוות. כחלון דרש להחזיק אצלו את כל הגורמים, שיועיל בטובו לדאוג שהפקידים יפעלו בקצב שניתן יהיה להעביר רישוי למבנים תוך זמן סביר.
  • 2.
    מיסטר איקס 25/07/2016 13:08
    הגב לתגובה זו
    אין שום מחסור בדיור בארץ. מספיק עם כל הבלבולי מח הללו. מספיק לתת למישהו לכתוב כתבת פרסום עלובה. כולם יודעים מה הפתרון להורדת הדירות במיידי. זה ניקרא ריבית. פשוט ריבית. תתכבד הנגידה להפסיק להתחשב בנקים ותתחיל להתחשב באזרחים, ותעלה את הריבית בשני אחוז. מה יקרה לנדלן לדעתך? זה כל הסיפור. ריבית
  • יוסף פותר החלמות 28/07/2016 17:25
    הגב לתגובה זו
    בין היתר אפשר לנקוט בעוד המצעים כמו דירות מגורים להשכרה בכמיות גדולות ואפשר גם להוריד את עלות הבנייה . עם הממשלה לא תנקוט את ההמצאים כוח השוק יוריד אותו ואז זה היה קטסטרופלי ויגרום למשבר כלכלי עמוק דומה לזה שחוותה יפן ובכלל רוב העולם . הבעייה שכנראה בגורמים השלטוניים אף אחד לא רוצה לכבות את האור במסיבת המיסים .
  • גוגו הטברייני 30/07/2016 14:28
    אם מתוך מחיר דירה שהוא 100%, 50% ואף יותר זה מסים, היטלים וכו, גם אם המיכון יוריד את העלות ב- 10%, זה יתבטא (אולי) ב- 5% ירידת עלות הדירה. הסיפור באמת מאוד פשוט: כל זמן שהמגזר הציבורי מתנפח (שכר העובדים ומספרם) אין דרך אחרת אלא יותר ויותר מיסוי. התעסקות בזוטות (עיין ערך קוטג') לא תועיל מאומה.
  • נכון!!!! (ל"ת)
    ריבית אפס 26/07/2016 10:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    משה 25/07/2016 12:27
    הגב לתגובה זו
    כמו שבשנות ה-90 הקימו את תעשיית השקעות הסיכון בהי-טק, כך אפשר לעשות היום לפיתוח ויישום שיטות בניה מתועשות ומתקדמות בישראל: המדינה תקים 10 קרנות השקעה ובכל אחת מהן תשקיע נניח 25 מיליון שח. במכרז יזכו 10 חברות לנהל את הקרנות בתמורה להשקעה משלימה שלהן של 25 מיליון שח בכל קרן. התשואה למדינה תהיה לפי תשואה של אגח ממשלתי, ורק במקרה של הצלחה. כך יושקעו באטראקטיביות גבוהה 500 מיליון שח בהקמה של מפעלים מתקדמים, וחברות הבניה היזמיות יוכלו לבחור מתוך מספר תחרותי-מספיק של חברות ייצור, את רכיבי וחומרי הבניה המתקדמים והמהירים לפרויקטים שלהן.
מגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexelsמגדל פיקוח. צילום: MELANIO SALOME JR. PECH, Pexels

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה

מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו



עופר הבר |
נושאים בכתבה טיסה לוויינים

אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.

בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.

המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית

הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.

תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.

הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים

בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.


תבלינים. צילום: Marta Branco, Pexelsתבלינים. צילום: Marta Branco, Pexels
בלוגסטריט

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?

יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה 

זיו סגל |

לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.

בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500  מאז סוף חודש אפריל. 


מדד S&P תוך יומי
מדד S&P תוך יומי


דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך. 

בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200. 

אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?

התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT  לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.