עונת הדוחות: הבנקים במרכז, ג'י פי מורגן עבר להפסד, מה עושה המניה?

שני בנקי השקעות מרכזים היום עניין רב לאחר פרסום הדוחות לרבעון השלישי, זאת לאחר שאמש היכתה סייפוויי את תחזיות הרווח
ידידיה אפק |

עונת הדוחות לרבעון השלישי נפתחה ברוח סערה בוול סטריט השבוע עם דוחות אלקואה (סימול: AA) שהיכו את התחזיות המוקדמות. חברת האלומיניום האפורה עברה לרווח של 24 מיליון דולר לעומת הפסד בתקופה המקבילה אשתקד. אבל המשקיעים חיכו כל השבוע לדוחות המעניינים באמת שיוצאים היום לפני הפתיחה – אלו של שניים מבנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט.

ההרגשה בשוק היא שיש להיכנס לעונת הדוחות הזו בחשדנות, במיוחד לאור העלייה בריבית על המשכנתאות שהגיעה עד 4.6% באמצע הרבעון החולף, יחד עם עלויות משפטיות נכבדות שיעיקו על השורה התחתונה של חברות רבות.

"אנחנו נכנסים בזהירות לעונת הדוחות", אמר שנון סטם, אנליסט בנקים באדוורד ג'ונס. "יותר בזהירות משהינו ברבעונים הקודמים". באשר למדווחת הראשונה של היום, ג'י פי מורגן (סימול: JPM), אנליסטים רבים ציפו שהעלויות המשפטיות יעיבו על התוצאות, לאחר דיווחים לאחרונה שהסכמי פשרה יעלו לבנק 11 מיליארד דולר ואף יותר.

גם אריק אויה, אנליסט ב-S&P קפיטל IQ, מודאג מהתוצאות, ומעריך שהסכמי פשרה כאלו רק יגררו עוד תביעות עתידיות. "זו חבית דבש גדולה שמושכת את כל הדבורים". אויה מעריך שהרבעון השלישי "יכול להיות עוד לבנה בשנה חיובית עבור הבנקים הגדולים, אבל ממש לא בלוקבסטר בשום צורה".

לעומת האנליסטים, ג'ון תומפסון שמנהל את קרן הגידור Vilas Capital Management מקווה שהעלויות הכבדות לא יבריחו את המנכ"ל ג'יימי דיימון מהתפקיד. "אני חושב שמחיר המניה כולל בתוכו פרמיה בזכותו. אם הוא עוזב זו בעיה", אמר תומפסון.

אם כך, הראשון להציג תוצאות היום הוא ג'י פי מורגן, שהציג הפסד של 380 מיליון דולר, או 17 סנט למניה, עם הכנסות של 23.9 מיליארד דולר בתקופה שהסתיימה ב-3. בתקופה המקבילה בשנה שעברה הרוויח בנק ההשקעות 1.4 דולר למניה עם הכנסות בסך של 25.86 מיליארד דולר.

זהו הרבעון הראשון בשלוש השנים האחרונות תחת הנהגתו של ג'יימי דיימון שהבנק מוציא יותר כסף משהרוויח. ההפסד נגרם בעקבות עלויות משפטיות של 7.2 מיליארד דולר ברבעון, לפי בלומברג. הרווח המתואם ללא הוצאות חד פעמיות, הוא 1.42 דולר למניה, גבוה מהתחזיות המוקדמות.

לפני פרסום הנתונים ציפו האנליסטים שנשאלו על ידי רויטרס לרווח של 1.27 דולר למניה עם הכנסות בסך 24.22 מיליארד דולר ברבעון. מניית החברה, שהתחזקה ב-19.5% מתחילת השנה, מוסיפה עוד 1.6% בטרום המסחר.

בנק נוסף שפירסם תוצאות היום, וולס פארגו (סימול: WFC) דיווח על רווח של 5.32 מיליארד דולר, או 99 סנט למניה - עלייה של 13% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בשורת ההכנסות איכזב הבנק, עם ירידה ל-20.5 מיליארד דולר. אנליסטים שנשאלו על ידי רויטרס ציפו לרווח של 97 סנט למניה עם הכנסות בסך 21 מיליארד דולר, לעומת רווח של 88 סנט למניה והכנסות של 21.21 מיליארד דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מניית בנק ההשקעות עלתה 20.8% מתחילת השנה וכעת עולה בטרום המסחר 0.6%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: