משבר הדיור דירות
צילום: שלומי יוסף

מכרז חדש יגדיל את היצע הדירות בירושלים: 1,400 דירות ב-6 אזורים

ששה מכרזים בשכונות שונות בעיר מורדות משואה, רוממה, קטמונים, תלפיות מקור חיים ואבו טור, לפי הסדר הבא נפתחו וייסגרו בחודש מרץ. כמה דירות ייבנו בכל שכונה?
איציק יצחקי |

רשות מקרקעי ישראל החליטה להגדיל את היצע הקרקעות לדיור בירושלים: היא פתחה פותחת מכרזים לבניית 1383 יח"ד בעיר, זאת על רקע העלייה החריגה במחירי הדיור בעיר.   מעיון בחוברות המכרז עולה כי מדובר בששה מכרזים חדשים בירושלים לבניית אותן דירות, כשהמכרזים יסגרו עד תחילת חודש מרץ. רמ"י פנתה ליזמים להוביל תכנון ופיתוח של קרקעות בעיר הבירה, אבל עדיין לא ברור מה יהיה המחיר והאם קבלנים יחליטו לגשת בתקופה שבה הריבית עדיין גבוהה. כך או כך, המכרזים בהם מדובר הם בשכונות שונות בעיר: מורדות משואה, רוממה, קטמונים, תלפיות מקור חיים ואבו טור, לפי הסדר הבא: 500 יח"ד במורדות משואה (מכרז ייזום). 400  יח"ד משה בראזני (מכרז ייזום). 328 יח"ד נחל רוממה (מכרז ייזום). 120 יח"ד בגונן ב' (מכרז ייזום). 27 יח"ד במקור חיים (מכרז פומבי). 8 יח"ד באבו טור (מכרז ייזום). לגבי המכרז במורדות משואה, מדובר  במכרז יזום  לתכנון ופיתוח קרקע לבניית 500 יח"ד במתחם שהוא חלק מתוכנית פארק קק"ל הממוקמת בדרום מערב ירושלים, מצפון לשכונת גילה ומדרום לשכונת מנחת גבעת משואה המתפרשת על כ-960 דונם. היום ייעוד המתחם הוא יער (שטח פתוח ציבורי מיוחד). לגבי המכרז ברחוב משה ברזאני, מדובר במכרז ייזום להתקשרות בחוזה חכירה לתכנון ולבניית כ-400 יח"ד, חלק מהמגרשים בייעוד אזור מגורים מיוחד וחלק בייעוד מגורים.    במתחם "נחל רוממה", יחתם חוזה חכירה לבניית 328 יח"ד מסחר ושימושים ציבוריים. הוא בבעלות משותפת של רמ"י, רשות מקומית ופרטיים. חלקה של המדינה במתחם הינו כ-62%, קרי, כ-328 יח"ד.  בשכונת גונן ב' בירושלים מדובר במכרז יזום  של מתחם המיועד לתכנון לבניית 120 יח"ד ברחוב בן דוסא (וואלג'ה לשעבר) בשכונת קטמונים – גונן ב' אשר הינו חלק מתוכנית 4508 לאזור כביש גשר הרכבת משכונת פת לאזור התעשיה תלפיות הממוקמת ממערב לאזור התעשיה תלפיות, מדרום לשכונת פת ומזרחית לשכונת בית צפאפא ומתפרשת על שטח של 88 דונם. לגבי מכרז מקור חיים - מדובר על מכרז פומבי על קרקע לבניית 27 יח"ד במושעא ברחוב הפרסה בשכונת מקור חיים בירושלים. יעוד המגרש הינו מגורים, מסחר ותעסוקה והוא חלק מתכנית המתפרשת על שטח של כ-3.4 דונם שעיקרה הקמת בנין למגורים, מסחר ותעסוקה ברחוב הפרסה. 24% משטח המגרש הוא בבעלות מדינת ישראל במשותף (מושע) עם בעלים פרטיים. מחיר המינימום עומד על כ-46.5 מיליון שקל. לגבי המכרז באבו תור - מדובר במכרז ייזום המיועד לתכנון ובניית 8 יח"ד ברחוב המפקד בשכונת אבו תור בירושלים. מחיר המינימום עומד כ-3.5 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.