"מכה לעירייה": ביהמ"ש ביטל היטלי השבחה בתל אביב במאות מיליונים
דרמה בבית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב: בית המשפט ביטל באופן חלקי החלטה של ועדת הערר לתכנון ולבנייה, לפיה יש לחייב את בעלי הנכסים ברובע 3 בהיטלי השבחה בגין תוכנית הרובעים. פסק הדין הוא ייחודי, משום שהוא מאשר לבעלי הנכסים ברובעים 3-4 פטור חלקי מהיטל. מדובר בין עשרות למאות אלפי שקלים לכל אחד מהתושבים ובהפסד של מיליונים לעיריית תל אביב.
אחרי דיון ארוך, שהשאלה העיקרית בו הייתה האם ההשבחה שבוצעה בדירות ברובע 3 (ורובע 4) הייתה שייכת לתמ"א 38 או לתכנית הרובעים, המחוזי ביטל את החלטת ועדת הערר בתל אביב בעניין היטלי ההשבחה בתוכניות הרובעים בתל אביב בכל הקשור להתחשבות בתמ"א 38 במצב קודם כתוכנית משביחה. הוא המחוזי קבע שיש להתחשב במצב קודם בעליית ערך המקרקעין עקב תמ"א 38 ודחה את עמדת ועדת הערר שיש להתעלם מהתמ"א. במילים פשוטות, השמאים קבעו שהתוכנית הוסיפה מעט מאוד לשווי הנכסים בעוד שתמ"א 38 הוסיפה הרבה יותר.
תוכנית הרובעים אושרה לפני כחמש שנים והם הוסיפו זכויות בנייה לפי תמ"א 38. רובע 3 היא תכנית הקשורה לרובעי מרכז העיר. מדובר בעיקר בבנייני מגורים שיושבים מעל חזית מסחרית. המטרה היא הגדלת היצע הדירות תוך שמירה על המרקם המקומי - לאחר שהאזור הורכז באתר מורשת עולמי ונחשב לאתר לשימור. בהתאם, זכויות הבנייה היו מצומצמות. עד כה ניתן היה להוסיף קומה וחצי בשטח של כ-370 מ"ר - פחות ממה שמותר לפי תמ"א 38, שמאפשר בניית 2.5 קומות נוספות (כולל חדר גג).
העניין הגיע לבית המשפט משום שתמ"א 38 פטור מהיטל השבחה, אך עיריית תל אביב טענה שתוכנית הרובעים היא זו שהובילה לביצוע התוספות ותמ"א 38 היא תוכנית שלא ניתן היה לאשר דרכה זכויות בנייה נוספות. לכן, טענה העירייה, מותר לנו לקבל היטל השבחה ושלחה שומות לתושבים בטענה שערך הנכס עלה. רוב התושבים ניגשו לוועדת הערר שדנה בעשרות כאלה וקבעה כי תמנה שמאי מייעץ על מנת לקבל החלטה. למרות זאת, בבית המשפט (השופט יעקב שקד) פסקו אחרת.
- משבר בהתחדשות העירונית? פסק דין חדש עלול להפוך פרויקטים ללא כלכליים
- העליון: קיבוצים לא ישלמו היטל השבחה על שיוך בתים לחברים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השופט פסק כי פטור מתשלום היטל השבחה, משום שלא התבצע חיזוק, כתמ"א 38 נותנת רק "זכויות מותנות" שלא ברור האם היה אפשר ליישם אותן. לכן, השופט קבע כי אין פטור מהיטל השבחה במכר הדירות וכי תוכנית רובע 3 מחייבת היטל השבחה. יחד עם זאת, הוא קבע כי ההתחשבות בעליית השווי בשל תחולת תמ"א 38 ב'מצב קודם' תלויה בבחינה שמאית שתיערך. המשמעות היא פשוטה: היטל ההשבחה לא יבוטל, אך יהיה מדובר בהפחתה משמעותית שלו ועיריית תל אביב תספוג את ההפסד מאותה הכנסה צפויה.

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר.
ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות.
במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.
ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על מבצעי 20/80
הקבלנים במשחק כפול - טוענים מול הלמ"ס שאין ירידת מחירים, אבל משלמים מע"מ לפי המחיר פחות ההנחה; רשות המסים: צריך לשלם על המחיר המלא; הנושא מתקרב לבית המשפט
הנה שאלת מיסוי בוערת. יזם מכר דירה ב-3 מיליון שקל - 600 אלף שקל עכשיו ו-2.4 מיליון שקל במסירה עוד שלוש שנים. הוא מגדיר את העסקה כעסקה של 2.7 מיליון שקל, כי זה הערך הנוכחי שלה. הוא בעצם סיפק הנחה של 300 אלף שקל לרוכש. הוא משלם לרשות המס מע"מ לפי המחיר של 2.7 מיליארד שקל. רשות המס טוענת - גם על המרכיב של הכנסות המימון יש לך תשלום מע"מ - שלם על כל ה-3 מיליון שקל.
זאת דרמה גדולה מכיוון שהקבלן-יזם בעצם סיפק הנחה שירה מהמחיר ועכשיו יש לו סוג של קנס נוסף - מע"מ על גובה ההנחה המימונית. יש הצדקה בפעילות של רשות המסים, כשמבחינת הקבלן המחיר הוא המחיר הנקוב (לפני ההנחה שאותה הוא לא חושף), בשוק זה המחיר, ומעבר לכך - בעסקאות כאלו הקבלן הופך לסוג של מממן-חברת מימון שזה העסק שלו ולכן לכאורה חייב במע"מ.
מדובר על מספרים גדולים בהינתן שנמכרו כך קרוב ל-30 אלף דירות, ונראה שיש כאן מחלוקת שתגיע יחסית מהר לבית המשפט.
חברת אפגד הגישה בקשה לייצוגית בהיקף של 800 מיליון שקל נגד רשות המסים: אפגד טוענת לאפליה כלפי יזמים שמציעים מבצעי מימון של 80/20 ו־90/10. לטענת החברה נגבה ממנה מע"מ שלא כדין. לגישתה, הרשות מחייבת יזמים במס עסקאות גם בגין רכיב המימון הגלום בעסקאות תשלומים נדחים מבצעים נפוצים בענף המכירה של דירות קבלן, דוגמת 10/90 או 20/80, אלא שמדובר בהוצאה מימונית של הרוכש, ולא בהכנסה ליזם, ולכן לא ניתן לראות ברכיב זה חלק ממחיר העסקה לצורכי מע"מ. ל
אפגד מציינת כי לפי גישת רשות המסים עצמה, כאשר מדובר ב"הלוואת קבלן", הלוואה שהרוכש נוטל ישירות מהבנק והמימון מגובה על ידי היזם, רכיב המימון אינו מחויב במע"מ. לעומת זאת, כאשר היזם מציע מבצע תשלומים מובנה שבו הוא עצמו מממן את הדחייה, אזי רכיב הריבית נכלל במחיר העסקה החייב.
- "מבצעי ה-80/20 עיוותו את מחירי הדירות"; ומי אחראי על ויסות מחירי הדירות?
- היקף המשכנתאות: עלייה בפיגורי ההחזרים - הציבור ממחזר יותר ומתקשה לעמוד בתשלומים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החברה טוענת כי אין הצדקה מהותית לאבחנה זו, היות שבשני המקרים מדובר בעסקה זהה מבחינת תכליתה הכלכלית: מכירת דירה עם רכיב מימון הניתן לצורך השלמת העסקה. לטענת החברה, מדובר באפליה בין יזמים שפועלים בשיטות שונות – אך מבצעים עסקאות דומות במהותן.