פרויקט תמ״א 38 שהסתבך: בנק הפועלים מבקש כינוס נכסים לקריגר נדל״ן
בנק הפועלים מבקש למנות כונס נכסים לחברת קריגר נדל"ן בשל חוב של 10 מיליון שקל, כאשר כ-8.5 מיליון מתוכם בשל פרויקט תמ״א 38 ברחוב ענתות 35 בשכונת גני צהלה, בצפון ת"א ועוד 1.5 מיליון בשל חוב של חברת קריגר טי.אל.וי. כמו כן, הבנק מבקש למנות את עו"ד מור נרדיה ממשרד לוי טילר ושות' ככונס נכסים זמני לחברה.
בנק הפועלים בבקשתו: ״החברה (קריגר נדל״ן) מפרה מזה תקופה ממושכת את התחייבויותיה כלפי הבנק, בהפרות יסודיות ובאופן שלא הותיר לבנק ברירה אלא לפעול לאכיפת השעבודים ולבקש מינוי כונס נכסים מטעמו על מנת שייטול את המושכות בפרויקט ויביא להשלמתו״.
חוב בפרויקט תמ״א 38 בשלב מתקדם
קריגר נדל"ן היא בבעלותם שם אורן פילטר וגל הרשקוביץ, וחברה העוסקת בת"א בפרויקטים של תמ"א 38. לטענת בנק הפועלים, הנכס בגינו נותר החוב הוא פרויקט בבניין בן 4 קומות ובו 16 דירות ברחוב ענתות 35 בשכונת גני צהלה בתל אביב.
על פי בקשת בנק הפועלים, בפברואר 2009 התקשרה חברת קריגר נדל״ן עם בעלי הדירות בבניין בצהלה, בהסכם לביצוע חיזוק ושיפוץ הבניין, עפ"י מפרט טכני מוסכם, וזאת בהתאם ובכפוף לתכנית תמ"א 38/1 מסוג חיזוק ותוספות. הפרויקט הושק תחת השם "ענתות 35" וזכה לקבלת היתר בניה מן הועדה המקומיות לתו"ב בתל אביב באוגוסט 2013.
- בנק הפועלים מחזיר את "מניה במתנה"
- בנק הפועלים: צעירים וסטודנטים יקבלו החזר על עמלות מסחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתמורה לשירותי הבנייה שתספק החברה, הסכימו בעלי הדירות בפרויקט למכור לחברה את מלוא זכויות הבנייה בגג הבניין, את הזכות לבנות 4 דירות דופלקס, כאשר 2 מהן מכרה החברה בחודש מאי האחרון תמורת 4 מיליון שקל כ"א. שתי הדירות הנוספות טרם נמכרו והחברה מנועה למוכרן לאור עיקולים שהוטלו על זכויותיה בפרויקט. זאת בעקבות תביעה שהוגשה באוגוסט 2016 על סך 20 מיליון שקל כנגד בעלי החברה, בטענות לנישולם מאחזקות בחברות בקבוצה, מימון שהעמידו לחברות. במסגרת התביעה, הוטל עיקול זמני על נכסי החברה ובעליה ולרבות על זכויותיהם בחשבון הפרויקט.
בבקשה מתואר כי הפרויקט שהוביל לקריסת החברה בצהלה, מצוי בשלבים מתקדמים: ״בהתאם לדוחות הפיקוח שהועברו לבנק ומביקור שקיימו נציגי הבנק ובאי כוחו באתר עולה כי העבודות בפרויקט מצויות בשלב מתקדם: עבודות הוספת הממ"דים והמרפסות לדירות, חיפוי חזית הבניין, בניית המעלית ושיפוץ פנים הבניין כבר בוצעו ו/או מצויים בשלבי ביצוע אחרונים. כמו כן, שלד הדירות החדשות נבנה והוקמה תשתית להצבת מתקן חניה״.
מדו"חות המעקב של המפקח המלווה את הפרויקט, שתוארוו בבקשה, עולה כי הסכום הנדרש למימון העבודות עד לגמר הפרויקט עומד, לכל הפחות, על סך של כ-2.6 מיליון שקל. בנק הפועלים הוסיף וכתב בעניין ״זאת בשעה שלא עומדת לחברה מסגרת אשראי כלשהי לניצול בחשבונה״.
- תושבי רחוב ארנון ניצחו - הפרויקט לא יסתיר את הנוף לים
- בית שמש - 2,600 דירות חדשות; צמיחה דמוגרפית מהירה, שוק נדל"ן בר השגה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הריבית היא לא הסיפור - למה מחירי הדיור לא יעלו גם אחרי...
מיקום הפרויקט בגני צהלה:
- 1.כל גולם נהיה יזם. זה יהיה כואב כשכל הסיפור הזה יתפוצץ (ל"ת)טירוף הנדל"ן 20/12/2016 07:55הגב לתגובה זו
- הוא כר התפוצץ-הבנק חנק אותו.......... (ל"ת)לביא לרנר 20/12/2016 13:17הגב לתגובה זו
חיפה. קרדיט: צלי אהרוןחיפה: העיר של משקיעי הנדל״ן - דירות על הים ב-1.3 מיליון שקל
סיור בשכונות החוף: קריית אליעזר, קריית שפרינצק ובת גלים - 50 אלף דירות בדרך, זינוק של 12% במחירים בשנת 2024 והמשקיעים ממשיכים להגיע; ״כל הנתונים מעידים על המשך צמיחה״; וגם - מה הסיכונים בהשקעה כזו?
לאורך שנים חיפה נחשבה לעיר שמאבדת תושבים, אבל מאז תקופת הקורונה בשנת 2020 - התמונה השתנתה לחלוטין. משקיעים נוהרים אליה ונראה שבצדק - הם הגיעו לתשואות יפות מאוד. בשנה שעברה חיפה הובילה את מדד מחירי הדירות עם זינוק של 12%, ובימים אלה יש כ-50 אלף דירות בתכנון ובביצוע בעיר.
כמובן שבהשקעה בדירה יש גם סיכונים - כמו ירידת מחירים, סיכון של אי-השכרה ועוד. אבל באופן כללי ואם מסתכלים על העבר של השנתיים האחרונות ואפילו 5 השנים האחרונות - המשקיעים בחיפה נהנו מתשואות יפות. בעיקר מעליית ערך מהירה בשכונת בת גלים.
העיר הצליחה להפוך את עצמה ליעד השקעה אטרקטיבי בזכות שילוב די נדיר: מחירי דירות נמוכים יחסית, קרבה לים, תחנות רכבת במרחק הליכה ופארק הייטק במרחק 10 דקות נסיעה בלבד. המחירים בחיפה נעים כיום בין 1.8 ל-2 מיליון שקל בממוצע לדירת 3 חדרים, 2 מיליון שקל עד 2.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים. ויש גם מחירים גבוהים מכך כמובן. התשואה למשכירים נעה בין 2.8% ל-3%, לא מדובר על החזר חודשי גדול, אבל נאה בהחלט ביחס לתל אביב וסביבתה, וחשוב לזכור שההשקעה בעיר נהנתה בעיקר מעליית ערך משמעותית בשנתיים האחרונות.
- בזמן שכולם עוקבים אחרי מחירי הדירות, המשבר האמיתי מתפתח בשוק השכירות
- השמאית שמזהירה: ״לא רואה איך מחירי הדירות ירדו״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אז איפה בדיוק משקיעים? סיור בשכונות החוף של העיר בוחן שלוש שכונות מרכזיות שעוברות תהליכים מואצים של התחדשות עירונית ומושכות משקיעים מכל הארץ:
הים של תל אביב (תמר מצפי)תושבי רחוב ארנון ניצחו - הפרויקט לא יסתיר את הנוף לים
מה חשוב יותר - הקמת בנייני דירות ומלונות או שימור הסביבה והמורשת של העיר?
ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב ביטלה השבוע את היתר הבנייה לפרויקט משולב של מלון ומגורים ברחוב הירקון 162-164, הסמוך לרחוב ארנון. הפרויקט, ביוזמת חברת א.פ.צ השקעות שבשליטת היזם ספי צביאלי, כלל איחוד של שני מגרשים צמודים, מגרש עם מלון ישן המיועד להריסה ומגרש חנייה, והקמת שני בניינים מחוברים בגובה שבע קומות ובהיקף של 55 חדרי מלון ו-32 יחידות דיור.
תושבי רחוב ארנון הגישו ערר בטענה שאיחוד המגרשים והיקף הבנייה סותרים את תוכנית רובע 3 החלה על האזור. התוכנית, שאושרה ב-2007 ומעודכנת מעת לעת, קובעת כי כל מגרש במרכז העיר חייב להישאר יחידה תכנונית עצמאית, ומגבילה את שטח הבלוק המותר לפיתוח ל-700 מ״ר בלבד. המערערים הוסיפו כי הבנייה המתוכננת תחסום את נוף הים הנשקף מדירותיהם, תגרום להצללה משמעותית, תפגע באוורור הטבעי ובאור היום ותשנה לרעה את המרקם ההיסטורי של הרחוב, הנמצא בגבול אתר המורשת העולמית ״העיר הלבנה״.
ועדת הערר, בראשות עו״ד שלומית וולף-לוי, קיבלה את מרבית הטענות וקבעה כי איחוד המגרשים אינו חוקי וכי הוועדה המקומית חרגה מסמכותה כאשר אישרה את התוכנית. בפרוטוקול ההחלטה נכתב במפורש שהיתר הבנייה ״פוגע בערכי השימור של העיר הלבנה ובמרקם העירוני הייחודי״, וכי ״גם קיומו של שימוש מלונאי קודם במגרש אחד אינו מצדיק הסרת ההפרדה בין המג. כתוצאה מכך בוטל ההיתר במלואו והפרויקט הוקפא.
החלטה זו מצטרפת לשורה של מקרים דומים בשנים האחרונות שבהם ועדות ערר מחוזיות בלמו פרויקטים בטענה של פגיעה בעיר הלבנה או בתוכנית רובע 3, ביניהם ביטול פרויקט מלונאות של רשת בראון ברחוב הירקון 127 (״רשת בראון הפסידה: פרויקט המלון בהירקון בוטל סופית״) והפחתת היקף בנייה בפרויקט אחר של צביאלי עצמו ברחוב אלנבי.
- שבוע הבא בבורסה: מניות השבבים יזנקו
- הולמס פלייס צריכה לחשוש? Barry's הבינלאומית נוחתת בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במישור הרחב יותר, הפסיקה ממחישה את המתח בין הצורך בהתחדשות עירונית והגדלת היצע המלונאות בעיר, לבין החובה לשמר את המורשת האדריכלית ואת איכות החיים של התושבים. בעוד התושבים רואים בהחלטה ניצחון על שמירת הנוף והמרחב האישי, היזמים והרשות המקומית נאלצים להתמודד עם האטה בפיתוח ועם קושי למצוא פתרונות כלכליים למגרשים קטנים ומוגבלים. מקרה זה עשוי להשפיע גם על עשרות תוכניות דומות הממתינות להכרעה בוועדות השונות, ולהקשיח את עמדת מוסדות התכנון כלפי איחודי מגרשים באזורי שימור.
