שוק האג"ח

האם אגרות החוב של דסק"ש אטרקטיביות?

דסק"ש עשויה ליהנות מהעלאת דירוג בטווח הקרוב בעיקר לאור המימוש בשופרסל והירידה ב-LTV; איך זה ישפיע, אם בכלל, על סדרות האג"ח של החברה?
ערן בן שושן | (14)
נושאים בכתבה אדוארדו אלשטיין

אילו חברות עשויות ליהנות מהעלאת דירוג אשראי דווקא בתקופה זו? מסתבר שיש כמה כאלו, לרבות  דסק"ש, אלעד קנדה ובי קומיוניקיישנס. אלו דוגמאות לחברות שלמרות המצב הכלכלי עשויות ליהנות מהעלאת דירוג אשראי בתקופה הקרובה. השוק כבר יודע ומתמחר אותן בהתאם. וחברות הדירוג? ממתינות עוד קצת כדי להיות בטוחות. הפעם נתחיל עם דסק"ש, בימים הקרובים ננתח את שאר החברות. 

 

דסק"ש - האם תהיה העלאת דירוג?

נתחיל מחברה המורכבת מכולן, חברת דסק"ש שבבעלות אדוארדו אדלשטיין שב-7 לאפריל השנה זכתה להורדת דירוג האשראי ע"י חברת הדירוג מעלות ל-BBB- עם אופק שלילי. חברת דסק"ש סבלה באפריל מעליה במינוף הפיננסי שנבע מירידה חדה בשווי חברות הבנות שלה. השחיקה בשווי הנכסים באה לידי ביטוי בעליה בשיעור ה-LTV לכ-84%. תחזית הדירוג השלילית נבעה גם מהחשש להמשך השחיקה בתיק הנכסים עד לרמה בה שווי ההתחייבויות עלול להיות גבוה משווי הנכסים. כמקובל, פירטה חברת הדירוג מעלות כי היא תשקול לעלות את דירוג האשראי של החברה, אם תהיה ירידה דרמטית בשיעור ה LTV .

וכך היה. מאז אפריל השווקים התאוששו וחל שיפור בפעילות העסקית בחלק מהחברות הבנות של דיסקונט השקעות, החברה ביצעה מספר מהלכים פיננסיים ובראשם מכירת מלוא החזקתה במניות חברת שופרסל בתמורה ל-1.5 מליארד שקל שזרמו לקופת החברה.

נכון לכתיבת שורות אלו, מחזיקה דסק"ש בארבע החזקות מהותיות: כ-74% ממניות חברת הנדל"ן נכסים ובניין בשווי של כ-1.2 מיליארד שקל, 46% ממניות חברת התקשורת סלקום בשווי של כ-900 מיליון שקל, 44% ממניות חברת החקלאות מהדרין בשווי של כ-180 מיליון שקל ו-61% ממניות חברת ההשקעות בטכנולוגיה אלרון בשווי של כ-200 מיליון שקל. דסק"ש מחזיקה גם בכ 68% ממניות בית ההשקעות אפסילון ובעוד מספר חברות וקרנות בשווי מאזני כולל של כ-100 מיליון שקל. בקופת החברה אמורים להיות היום, אחרי מכירת מניות שופרסל, כ 2.2 מליארד שקל.

החוב הפיננסי של החברה עומד על כ-3.7 מילארד שקל ומכאן כי החוב הפיננסי נטו של החברה עומד על כ-1.5 מליארד שקל מול שווי נכסים סחיר של 2.5 מליארד שקל (ללא תמחור פרמיית שליטה).

מינוף החברה ירד משמעותית בחודשים האחרונים ועומד היום על יחס חוב לנכסים LTV של 0.6. חשוב לזכור, כי שווי מניות השליטה של נכסים ובנין, סלקום, מהדרין ואלרון עשוי להיות גבוה יותר מהשווי הסחיר של מניות אלו בבורסה, אם יימכרו לבעל שליטה אחר.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בפעם האחרונה בו יחס ה-LTV בדסק"ש עמד על 0.6 אשררה חברת מעלות את דירוג האשראי על +BBB  עם תחזית יציבה באוגוסט 2018 (לעומת BBB- היום, פער של 2 נוטצ'ים). חשוב לשים לב כי העלאת דירוג (אם תתבצע) והירידה ב-LTV, עשויה להוריד את שיעור הריבית המשולמת בסדרה י' בכ-1%.

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מוטי 09/08/2020 07:10
    הגב לתגובה זו
    לפי דוחות החברה השווי של כל מניה 12₪ וזה הערכה נמוכה מהאמת אלשטיין מחזיק 85% מהמניות והצפי שירכוש מניות עד שימחק אותה בהצעת רכש של 14-18 שח
  • 9.
    יריב 08/08/2020 17:01
    הגב לתגובה זו
    ךפחות נהנים מהדיבידנד האפשרי וזה עדיף על אג"ח
  • 8.
    אנליסט 08/08/2020 08:06
    הגב לתגובה זו
    תחזית הדירוג השלילית נובעת מחשש לעלייה במינוף מעבר לתרחיש הבסיס שלנו ולשינוי תמונת הנזילות לאור היעדר מדיניות פיננסית מוצהרת. כל זאת, בהינתן הריכוזיות הגבוהה של תיק הנכסים והמצב הפיננסי המאתגר של החברה האם והחברה האחות. כמו כן, תחזית הדירוג השלילית מושפעת מהערכתנו כי תיתכן הרעה נוספת בפרופיל העסקי של החברה, בין היתר כתוצאה משחיקה אפשרית נוספת באיכות האשראי הממוצעת של תיק ההשקעות, אשר עשויה להוביל לירידה נוספת בהיקף הדיבידנדים שמתקבלים ולשחיקה נוספת ביחס הכיסוי מעבר לתרחיש שלנו.
  • 7.
    אבנר 07/08/2020 22:44
    הגב לתגובה זו
    תודה על הכתבה המקצועית
  • 6.
    Vbv 06/08/2020 17:41
    הגב לתגובה זו
    המניה נסחרת בשליש מההון העצמי לא יקח הרבה זמן עד שאלשטיין ימחק את דסקש....אבל עד אז הוא יוציא למשקעים את הנשמה
  • 5.
    כל ארגון שבראשו יעמוד דוס, יהיה כשלון !!! (ל"ת)
    אריק50 06/08/2020 12:24
    הגב לתגובה זו
  • חבל שלא שמו אותך במקום (ל"ת)
    שי 06/08/2020 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    nav 06/08/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    אלשטיין מגדיל את אחזקותו בדסק"ש כנראה חלוקת דיבידנד בדרך ומחיקה מהמסחר.
  • 3.
    אמזלג 06/08/2020 11:50
    הגב לתגובה זו
    לאידיבי? האם התחשב בעוד כמה שגעונות שלו? האם אפשר לצפות או לתמחר את המהלך הבא של השחקן הלא ממש רציונלי הזה? השקעה נחמדה ולא יותר. החיים הם מעבר לאקסל...
  • חלומות באספמיא 06/08/2020 14:20
    הגב לתגובה זו
    אם תסמוך עליו - לא תגיע רחוק...!!!
  • יש,לו יתרות ראויים לחלוקה? (ל"ת)
    שי 06/08/2020 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רוברט 06/08/2020 11:37
    הגב לתגובה זו
    מציאה, המערכת חייבת לקנות ובכמויות !
  • נא להבין.... 06/08/2020 14:24
    הגב לתגובה זו
    זה נכון - אבל הבולם - ממשיך לבלום והמדרדר ממשיך לדרדר - והרשות לניירות ערך לא פועלת משום מה נגד זה
  • 1.
    אנליסט אגרות חוב 06/08/2020 11:11
    הגב לתגובה זו
    דעתי האישית.
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.