מי שבנה על כניסת ענקיות הטכנולוגיה לבנקאות צריך לחשב מסלול מחדש
בקול תרועה רמה הכריזה לפני כחודש חברת גוגל (סימול: GOOG) כי החל מהשנה הבאה יש בכוונתה להציע חשבונות עו״ש ללקוחות פוטנציאלים, כחלק ממיזם משותף עם שורה של מוסדות פיננסיים.
צעד זה מתווסף לניסיונות קודמים שנעשו על ידי תאגידי ענק כמו אפל (סימול: AAPL) ופייסבוק (סימול: FB) להתחרות בבנקים בתחומים שונים מתוך כוונה ברורה לאתחל את ענף הבנקאות תוך קביעת סדר עולמי וכלכלי חדש. לא עוד הסדר הישן שהכרנו במשך הדורות האחרונים, אלא מהלך שיטרוף, כביכול את הקלפים מחדש.
אבל עם כל הכבוד לחדשנות ולתעשיית הפינטק אשר הולכת וצומחת ומייצגת פיתוחים אנליטיים משוכללים והתקדמות טכנולוגית משמעותית, עולה השאלה העקרונית האם אותם גופי ענק מסוגלים במרוצת השנים הקרובות להוות אלטרנטיבה בטיחותית לבנקים המסורתיים?
הבדל עצום בין בנקים לחברות טכנולוגיה
התשובה לכך נעוצה בעקרון בסיסי ומרכזי. ההבדל העצום בין בנקאות לחברות טכנולוגיה. הראשונה פועלת תחת רגולציה כבדה ולעיתים פולשנית יתר על המידה ואילו השנייה פועלת בחלל נוח וידידותי יחסית המשוחרר כמעט לחלוטין מפיקוח. יתרה מכך, בענף הבנקאות המקומי והעולמי, השמירה על פרטיות הלקוחות וניהול הסיכונים הן ערך עליון ומושקעים בו מאמצים וכסף רב, לעומת היחס הבעייתי ובעיקר חוסר הניסיון של התאגידים הטכנולוגיים לטפל בסוגיות אלו.
- קרנות אג"ח רבעון שלישי: איך אפשר להפסיד כשכל אפיקי האג"ח עולים?
- תשואות האג"ח הארוכות מטפסות - למה זה קורה עכשיו ומה המשמעויות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שליטתן של ענקיות הטכנולוגיה בגישה לרשת מנציחה ומעמיקה את השפעתן. מידע אישי רב הנמצא בידי מספר קטן של חברות טכנולוגיה עלול לגרום בעתיד הלא רחוק להפרה של חוקי ההגנה על התחרות באיחוד האירופי. סיכוני אבטחת-מידע בעולם סייבר, אשר רק הולך ומשתכלל, עלולים להחמיר עוד יותר את החששות הנוגעים לזליגת מידע אישי ופרטי.
הניסיונות הכושלים של ענקיות הטכנולוגיה
אם ללמוד מהניסיונות של העשור האחרון, מומלץ לכל הגורמים המעורבים לחשב מסלול מחדש באשר לאותם ניסיונות של תאגידי הענק להיכנס לתחום הבנקאות. הארנק האלקטרוני של גוגל שהושק ב-2011 נחל כשלון חרוץ. המיזם השאפתני של חברת פייסבוק, ליברה תקוע מזה זמן לאחר שהשותפות העיקריות שלה כמו ויזה ומאסטרקארד נטשו אותו ואיבדו בו עניין. בנוסף, הניסיון של חברת אפל לייצר כרטיס אשראי (אפל קארד) נמצא בימים אלו בחקירה על ידי הרגולטורים בארה״ב בחשד לאפליית נשים בכל הנוגע למסגרת האשראי שניתנה להן.
שיתוף הפעולה שהכריזה כאמור גוגל עם מספר בנקים כמו "סיטי בנק" ו"קרדיט יוניט" עלול ללמד על נסיון ההסתתרות שלה מאחורי מספר בנקים מוכרים ומצליחים. אי העמידה בחזית המהלך נועד למעשה להגביר את אמון הלקוחות ביכולת הפיננסית של גוגל תוך מצג שווא בו יש באפשרותה לספק פתרון כולל, מעין one stop shop.
- משבר אשראי בשוק הנדל"ן - מניף מגלגלת חובות שיזמים לא מסוגלים להחזיר
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
אין זה סוד כי גוגל ודומיה אוגרים תחת ידיהן מידע עצום על דפוסי ההתנהלות של הלקוחות ועם נתונים אלו יהיה בכוחם להציע לנו השקעות חדשות ומוצרים חדשים, או בקיצור שימושים רבים ומגוונים להגברת הצריכה, אך האם הדבר באמת רצוי וכדאי?
האם אנחנו באמת רוצים לחזק עוד את החזקים מדי?
חשוב להדגיש כי ניתן ומומלץ לעודד תחרות בענף הבנקים הישראלי וטוב עושה הרגולטור אשר פועל להקמת בנק חדש בארצנו. אבל אסור לבנק ישראל להשליך בשם התחרות את התינוק עם המים ולתת יד לכניסת גופים אשר אינם בוחלים בשום אמצעי ומשתמשים בכוחם הכלכלי הרב על מנת לרמוס כל מה שנקרה בדרכם.
אם חברות כמו פייסבוק, אמזון (סימול: AMZN), גוגל ותאגידים דומים להם יקבלו יכולת לפתח מערכות פיננסיות, זאת עלולה להיות מכה קשה מאוד. לא רק לעוסקים בענף, אלא בעיקר לממשלות אשר יאבדו את הקשר מול האזרח, יתקשו לגבות מיסים, לווסת את המטבע ואת הכלכלה המקומית.
ישנה בדיחה ותיקה הגורסת כי בעוד עשור או שניים עולם העבודה יתחלק לשניים. קבוצה אחת תעבוד בחברות טכנולוגיה מתקדמות ואילו הקבוצה השנייה תעסה את צווארה. מעבר להומור והציניות הטמונים במשפט הנ"ל, זה הזמן להסתכל אל העתיד במבט מפוכח וריאלי. סקר שנערך לאחרונה ופורסם בתקשורת האמריקאית מגלה כי רוב מוחץ בציבור מעניק אמון במערכת הבנקאית המקומית וסומך עליה בניהול חשבון הבנק ותוכניות החיסכון שלו.
מסתבר שגם אלגוריתמים משוכללים ובוטים מתוחכמים אינם באמת יכולים להחליף את המגע האנושי או אף יותר מכך, את הקשר האישי בין הבנקאי ללקוח ואת השירות הטוב והמאובטח ביותר.
הערת מערכת
עמדת הכותב ביחס לבנקאות המסורתית איננה מייצגת את הערכות מערכת Bizportal אשר מחזיקה בעמדה לפיה הבנקים המסורתיים יעלמו בהדרגה מהעולם, ופניו של התחום הינם לעבר בנקאות דיגיטלית.
הכותב הינו רן שהרבני, יו"ר ועד עובדי מתף (מחשוב ותפעול פיננסי) מקבוצת הבנק הבינלאומי.
- 6.ישעיהו 25/01/2020 17:45הגב לתגובה זו"מערכת Bizportal אשר מחזיקה בעמדה..." אתם אנליסטים? אתם בעלי עניין בנושא? סתם בא לכם לומר שאתם מגניבים? לא הבנתי באיזה קטע יש לכם עמדה בנושא..
- 5.ליאור 19/01/2020 16:43הגב לתגובה זוהבנקים בארץ עושקים, והשירות בינוני מינוס בבורסה לדוגמא, בחול כבר אין עמלות, בארץ הבנקים קוטלים בחול יש עמלות מקסימום, בארץ יש עמלות מינימום (ועדיין דמי שמירה למי שממש אוהב לתת להם כסף) אם השירות טוב, לא צריך מגע אנושי וגם אישית, מאמין לחברות הייטק שמתחרות, גם אם ענקיות שמוכרות פרטיות (אין דבר כזה כבר, אל תעבדו על עצמכם) מאשר בנקים ישראלים
- 4.fu,c 19/01/2020 16:38הגב לתגובה זושוקי ההון מורצים-בעקב-תמיכה בבנקי, אל תגיד לא ידענו
- 3.אתה עוד תוכל את הקובע (ל"ת)fu,c 19/01/2020 16:35הגב לתגובה זו
- 2.דוד 19/01/2020 16:15הגב לתגובה זואנשים נורמאליים לא יעבו בנקים
- 1.שמואל 19/01/2020 15:49הגב לתגובה זולפני מספר שנים הורו לבנקים למכור את הנכסים הריאליים שלהם כולל כרטיסי אשראי, מפעלים, פנסיה, ביטוח, קרנות נאמנות ועוד. כעת רוצים להכניס חזרה מהדלת האחורית.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
